Går det kommunicera alls?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Går det kommunicera alls?

Inläggav Anne » 02 jan 2015 21:14

voodoodoll skrev:
lynx skrev:Ge inte upp hoppet, hörru. Det finns kärlek för dig också.

Mmmm Lynx, kan du portionera ut kärleken i lagom tepåsar?

Pilatus, morsan hade svårt för kroppskontakt. Därför nog farsans sista ord.
Jag tror du har rätt.


Kan försöka.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Går det kommunicera alls?

Inläggav Pilatus » 02 jan 2015 23:14

voodoodoll skrev:Fasen så sorligt. Jag och farsan var stenhårda och hängav oss aldrig till sentalimentet. Jag tror det sista han sa var ett försök till gillande och hans fattiga försök att säga att jag gillar dej.

Säkert, du fick förtroendet att ta del av hans sista tankar om sitt liv.
Moderator

Användarvisningsbild
mullback
Inlägg: 230
Blev medlem: 08 aug 2005 21:16
Ort: Somewhere

Går det kommunicera alls?

Inläggav mullback » 02 jan 2015 23:32

En bra tråd detta. Frågan i sig är väldigt spännande tycker i alla fall jag.
Alla betraktar vi väl alla frågeställningar på högst personliga plan.
Dock försöker Lena trutar låta akademiskt märkvärdiga tycker många gånger i alla fall lilla jag och dessa får alla naturliga aspekter att försvinna.

Hur som helst.

Alla har vi ibland kanske eller i alla fall många av oss hört en bra sång/låt/melodi man vill delge sin nästa på ett euforiskt övertygande vis att just denna låter så oerhört bra.
Dock bortser man ofta ifrån att låten ifråga berörde egna personliga strängar som man själv medvetet eller omedvetet manade fram vid den fina stunden.

Hick dricker whisky samtidigt så kanske blir det lite osammanhängande

Skål och gott nytt år goa vänner.
Människan är en tid och sen blir hon gräs och frid.
Nils Ferlin

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Går det kommunicera alls?

Inläggav Anne » 03 jan 2015 10:12

Gott nytt år på dig. Bakis idag? Har man erfarenhet är det närmare till förståelse.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Går det kommunicera alls?

Inläggav Algotezza » 03 jan 2015 17:49

lynx skrev:Gott nytt år på dig. Bakis idag? Har man erfarenhet är det närmare till förståelse.



Ja, erfarenhet är grunden för att förstå andra och världen. Och så lite reflektion på det. Kunskaper...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
double trouble
Inlägg: 26
Blev medlem: 16 apr 2011 16:36
Ort: Helvetet

Går det kommunicera alls?

Inläggav double trouble » 05 jun 2015 21:11

När jag dricker svampte (psilocybin) får jag kontakt med träd framförallt. Åtminstone upplever jsg det så. Något jsg kan rekimendera alla att testa. Dra två lustgaspatroner på det å du får en rövspark rakt ut i universum.
surrounded by fools

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Går det kommunicera alls?

Inläggav Algotezza » 07 jun 2015 15:53

double trouble skrev:När jag dricker svampte (psilocybin) får jag kontakt med träd framförallt. Åtminstone upplever jsg det så. Något jsg kan rekimendera alla att testa. Dra två lustgaspatroner på det å du får en rövspark rakt ut i universum.


Träd kan jag få kontakt med utan droger. Det gäller bara att lägga sig på rätt andlig frekvens.
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Går det kommunicera alls?

Inläggav klorofyll » 06 sep 2015 15:06

Jag tror att man får dålig synskärpa av kommunikationssvårigheter och god synförmåga av att lära sig kommunikation. Tolka syn hur ni vill. Det här med att vara ensam är ju delvis en subjektiv upplevelse, som kan upplevas i form av kommunikationssvårigheter. Man behöver väl spegla sig själv. Vad man speglar sig i är ju väldigt individuellt.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7793
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Går det kommunicera alls?

Inläggav Anders » 07 sep 2015 04:41

klorofyll skrev:Jag tror att man får dålig synskärpa av kommunikationssvårigheter och god synförmåga av att lära sig kommunikation. Tolka syn hur ni vill. Det här med att vara ensam är ju delvis en subjektiv upplevelse, som kan upplevas i form av kommunikationssvårigheter. Man behöver väl spegla sig själv. Vad man speglar sig i är ju väldigt individuellt.

Men spegelbilden är alltid en distorderad kopia av det som reflekteras. Sedan att man är ensam beror väl ofta på kommunikationssvårigheter. Eller väldigt ofta. Läggningssak som inte kan inläras. Men naturligtvis är det bra för input att kommunicera, då det fungerar, då man får andra syner på saker än ens egen.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Går det kommunicera alls?

Inläggav Pilatus » 07 sep 2015 08:32

double trouble skrev:När jag dricker svampte (psilocybin) får jag kontakt med träd framförallt.

Jag kom att tänka på gamla årgångar av veckotidningar som Året Runt och Husmodern. Tänk så glada husmödrarna skulle ha varit om de haft tillgång till en kopp te med litet psilocybin. Vilken fantastiskt fin kontakt de skulle fått med sina krukväxter. Nu får man väl säga att de var litet okunniga om vad våra svenska ängsmarker kan erbjuda, om de gått ut och plockat litet toppslätskivlingar så hade saken varit klar och de skulle kunnat göra fina avkok på sina små svampar.

Bild
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Går det kommunicera alls?

Inläggav klorofyll » 07 sep 2015 16:49

Anders skrev:Men spegelbilden är alltid en distorderad kopia av det som reflekteras.

Intressant. Vad är en spegelbild egentligen?

Anders skrev:Sedan att man är ensam beror väl ofta på kommunikationssvårigheter. Eller väldigt ofta. Läggningssak som inte kan inläras.

Menar du verkligen att det inte kan inläras?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Går det kommunicera alls?

Inläggav Pilatus » 07 sep 2015 17:15

klorofyll skrev:
Anders skrev:Sedan att man är ensam beror väl ofta på kommunikationssvårigheter. Eller väldigt ofta. Läggningssak som inte kan inläras.

Menar du verkligen att det inte kan inläras?

Den som har god ork och är extrovert, enligt Carl Gustav Jungs psykologiska typer har betydligt lättare att etablera kontakt med människor än den mer introverte. Det sätter ramarna, sedan kan man alltid försöka kompensera, men det kostar alltid energi.

Har man överskott på energi brukar det fungera ändå, men är man en person som hellre vilar en stund än tar en runda i spåret, så blir följden lätt att man avstår från festerna, frekvent umgänge på puben eller annat uteliv. Man sitter och häckar vid datorn, läser, tycker saker är besvärliga, har svårt att ta nya tag etc.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Går det kommunicera alls?

Inläggav klorofyll » 08 sep 2015 12:41

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Anders skrev:Sedan att man är ensam beror väl ofta på kommunikationssvårigheter. Eller väldigt ofta. Läggningssak som inte kan inläras.

Menar du verkligen att det inte kan inläras?

Den som har god ork och är extrovert, enligt Carl Gustav Jungs psykologiska typer har betydligt lättare att etablera kontakt med människor än den mer introverte. Det sätter ramarna, sedan kan man alltid försöka kompensera, men det kostar alltid energi.

Har man överskott på energi brukar det fungera ändå, men är man en person som hellre vilar en stund än tar en runda i spåret, så blir följden lätt att man avstår från festerna, frekvent umgänge på puben eller annat uteliv. Man sitter och häckar vid datorn, läser, tycker saker är besvärliga, har svårt att ta nya tag etc.

Jag tror på förändring, vad hade man haft för nytta av självkännedom, om man inte kunde ändra på sitt beteende? Hur blir man extrovert? Man börjar prata! :D

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Går det kommunicera alls?

Inläggav Pilatus » 08 sep 2015 13:54

klorofyll skrev:Jag tror på förändring, vad hade man haft för nytta av självkännedom, om man inte kunde ändra på sitt beteende? Hur blir man extrovert? Man börjar prata! :D

Jo, vi har väl alla våra förhoppningar. Självkännedom kan innebära att känna sina begränsningar och möjligheter. För den som inte är extrovert är det inte alls självklart att prata. Om vad då?

Det finns tusentals anekdoter om hur svårt och ångestskapande det kan vara. För mer extroverta ger det sig av situationen, det finns alltid något kul att samtala om.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Går det kommunicera alls?

Inläggav klorofyll » 09 sep 2015 14:24

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Jag tror på förändring, vad hade man haft för nytta av självkännedom, om man inte kunde ändra på sitt beteende? Hur blir man extrovert? Man börjar prata! :D

Jo, vi har väl alla våra förhoppningar. Självkännedom kan innebära att känna sina begränsningar och möjligheter. För den som inte är extrovert är det inte alls självklart att prata. Om vad då?

Det finns tusentals anekdoter om hur svårt och ångestskapande det kan vara. För mer extroverta ger det sig av situationen, det finns alltid något kul att samtala om.

Det kan finnas begränsningar. Men så länge något är ett problem, så tror jag att det går att lösa, om det skulle handla om att bli mer extrovert så tror jag möjligheten finns.


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 24 och 0 gäster