Går det kommunicera alls?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Går det kommunicera alls?

Inläggav Pilatus » 12 sep 2015 08:02

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Jo, vi har väl alla våra förhoppningar. Självkännedom kan innebära att känna sina begränsningar och möjligheter. För den som inte är extrovert är det inte alls självklart att prata. Om vad då?
Det finns tusentals anekdoter om hur svårt och ångestskapande det kan vara. För mer extroverta ger det sig av situationen, det finns alltid något kul att samtala om.

Det kan finnas begränsningar. Men så länge något är ett problem, så tror jag att det går att lösa, om det skulle handla om att bli mer extrovert så tror jag möjligheten finns.

Det är verkligen inte så säkert att vi kan lösa våra problem. Mycken terapi går ut på att vi skall kunna fortsätta utvecklas inom områden där vi har bättre förutsättningar att lyckas. En av mina kamrater stöp bokstavligt talat på att han inte kunde förlika sig med tanken på att lärarjobbet borde valts bort tidigt. När han väl kom till insikt blev han olycklig och ...
Tänk så mycket enklare livet skulle ha varit för många om de insett att de t ex gift sig mad någon som aldrig kan lösa en konflikt enkelt och rättframt. Det är inte alls säkert att det finns en lösning till alla problem. Senaste stormen svämmade över vid Fukushima, radioaktiviteten rinner rakt ut. Katastrofen är på intet sätt avslutad.
Det är samma med våra liv, vi måste finna oss i att vi inte kan allt, att vi måste kompromissa, att vi kanske får bära med oss vissa minnen som vi gärna avstått från.

Bild
“being alone never felt right. sometimes it felt good, but it never felt right.” ( Charles Bukowski, Women)
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Går det kommunicera alls?

Inläggav klorofyll » 12 sep 2015 16:30

Pilatus

Det är tunga ord du delar med dig av. Jag tänker på fixering. Jag tror jag har slutat fixera mig.

Användarvisningsbild
Caasi
Inlägg: 71
Blev medlem: 30 apr 2016 21:27

Re: Går det kommunicera alls?

Inläggav Caasi » 30 jun 2016 22:59

Riktigt bra fråga!

Har du läst wittgenstein Algotezza? :)
Han var språkfilosof och fick mycket sagt om detta.

En intressant tanke är det metafysiska i språket. Det är inte säkert att vi upplever orden på samma sätt i medvetandet. Orden behöver inte ha samma väsen eller innebörd.

Tänk till exempel på "tjockt". Det är inte bara ett ord utan det ligger något annat där i. En känsla nästan. Den är omöjlig att kommunicera med språk. Så, poesi kommer vi aldrig förstå korrekt, poeten ;)

Enligt mig är det endast möjligt att sända information med matematiska mönster/entiteter. Titta bara på språkets uppbyggnad. Vi har verb, subjektiv etc. De är ideér som pekar framåt, bestämmer tidsrum i rörelsen. Typ: Pekar "x+x+x+x". Subjektet gör det hela tiden just nu. Du hajar.

Ett språk utan grammatiska regler som böjs efter sammanhang är en omöjlighet? :?:

Vi kan dessutom tänka i språk. Ha en inre dialog med oss själva. Jag brukar ha det ofta när jag filosoferar när jag inte tänker i bilder.

David H
Moderator
Inlägg: 5203
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Går det kommunicera alls?

Inläggav David H » 01 jul 2016 10:03

ThinkThat skrev:Bukowski hade något märkligt resonemang när han var i Mexiko, från början var han vänlig mot infödingar men efterhand kokade ilskan. Är jag skyldig dessa något? Varför stryper jag inte någon.
Han var upp och ner i sin pillerfylla.
Annars väldigt fin författare, jag skulle tro att han nykter var inte så kreativ.
Å andra sidan, såg en intervju med finske författaren Hannu Salama, han hade sina supperioder och menade att allt han skrev då var skit. Håller inte med, han var som bäst då faktiskt.
Henry Miller skrev sina böcker i konstant fylla, och vilka böcker sen!


Alkohol och droger kan också fördärva. Har nog förlorat iaf en vän där alkohol och droger var involverat. Missförstånd och sårade känslor, gräl och hej då ses kanske aldrig mer igen.
Men ska inte säga att det bara handlar om alkohol och droger. Jag har också misslyckats hantera relationer och förlorat kontakten med personer som inte alls sysslar med sådant.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Går det kommunicera alls?

Inläggav Algotezza » 01 jul 2016 18:18

Caasi skrev:Riktigt bra fråga!

Har du läst wittgenstein Algotezza? :)
Han var språkfilosof och fick mycket sagt om detta.

En intressant tanke är det metafysiska i språket. Det är inte säkert att vi upplever orden på samma sätt i medvetandet. Orden behöver inte ha samma väsen eller innebörd.

Tänk till exempel på "tjockt". Det är inte bara ett ord utan det ligger något annat där i. En känsla nästan. Den är omöjlig att kommunicera med språk. Så, poesi kommer vi aldrig förstå korrekt, poeten ;)

Enligt mig är det endast möjligt att sända information med matematiska mönster/entiteter. Titta bara på språkets uppbyggnad. Vi har verb, subjektiv etc. De är ideér som pekar framåt, bestämmer tidsrum i rörelsen. Typ: Pekar "x+x+x+x". Subjektet gör det hela tiden just nu. Du hajar.

Ett språk utan grammatiska regler som böjs efter sammanhang är en omöjlighet? :?:

Vi kan dessutom tänka i språk. Ha en inre dialog med oss själva. Jag brukar ha det ofta när jag filosoferar när jag inte tänker i bilder.


Har läst alla W.s böcker även de posthumt utgivna.

Kommunikation fungerar i sitt begränsade sammanhang. Därför det inte sällan fungerar mindre bra på nätet då vissa faktorer saknas som bär upp det hela, sätter ramar. Kommunikation kräver ramar för att funka.

Perception kräver också ramar. Begränsning. Den som ser allt och genomskådar allt ser ingenting - eller förmodligen bara sin röv. Blicken far jorden runt...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Går det kommunicera alls?

Inläggav Pilatus » 01 jul 2016 20:33

Algotezza skrev:Kommunikation fungerar i sitt begränsade sammanhang.

Pedagoger och manualförfattare brukar ibland lyckas riktigt bra med att instruera (kommunicera).

Men vad är det vi tänker oss att "kommunikation" skall kunna förmedla? Våra ibland ganska oklara tankar? Antagligen fungerar kommunikation om vi är säkra på vad vi vill säga. Skall vi däremot förklara varför vi handlade som vi gjorde i ett givet ögonblick är det kanske inte möjligt att göra sig förstådd. Mottagaren kan ju ha en mycket bestämd mening om varför vi gjorde som vi gjorde och varför det är som det är. Det finns ett överflöd av sådana exempel på forumet.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Går det kommunicera alls?

Inläggav klorofyll » 02 jul 2016 11:57

Jag skulle säga att allt går att kommunicera egentligen, bara det att vissa förklaringar och beskrivningar kräver mer/utförligare kommunikation, faktiskt. Man vill ju gärna att varje nyans av verkligheten kunde beskrivas med ett enda ord, men frågan är om vi hade kunnat minnas alla ord som existerat då.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Går det kommunicera alls?

Inläggav Pilatus » 02 jul 2016 12:03

klorofyll skrev:Jag skulle säga att allt går att kommunicera egentligen, bara det att vissa förklaringar och beskrivningar kräver mer/utförligare kommunikation, faktiskt. Man vill ju gärna att varje nyans av verkligheten kunde beskrivas med ett enda ord, men frågan är om vi hade kunnat minnas alla ord som existerat då.

Är det bara semantik det handlar om, menar du?
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Går det kommunicera alls?

Inläggav klorofyll » 02 jul 2016 12:17

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Jag skulle säga att allt går att kommunicera egentligen, bara det att vissa förklaringar och beskrivningar kräver mer/utförligare kommunikation, faktiskt. Man vill ju gärna att varje nyans av verkligheten kunde beskrivas med ett enda ord, men frågan är om vi hade kunnat minnas alla ord som existerat då.

Är det bara semantik det handlar om, menar du?

Vad menar du? Jag förstår inte riktigt?


All kommunikation handlar väl om att beskriva egenskaper mer eller mindre indirekt, självupplevda eller ur annat perspektiv, är det inte så?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Går det kommunicera alls?

Inläggav Pilatus » 02 jul 2016 13:00

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Är det bara semantik det handlar om, menar du?

Vad menar du? Jag förstår inte riktigt?

Du skrev att " allt går att kommunicera egentligen", därav min fråga.

Men hur kommunicerar vi om varför vi handlar som vi gör? Varför uppstår konflikter om kommunikation alltid är möjlig? Varför tycks vissa konflikter totalt fastlåsta?
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Går det kommunicera alls?

Inläggav klorofyll » 02 jul 2016 15:42

Pilatus skrev:Varför uppstår konflikter om kommunikation alltid är möjlig?

Ibland tror jag tyvärr att pengar går att tjäna på dålig information.

Användarvisningsbild
Caasi
Inlägg: 71
Blev medlem: 30 apr 2016 21:27

Re: Går det kommunicera alls?

Inläggav Caasi » 02 jul 2016 16:44

ThinkThat skrev:
Caasi skrev:Enligt mig är det endast möjligt att sända information med matematiska mönster/entiteter. Titta bara på språkets uppbyggnad. Vi har verb, subjektiv etc. De är ideér som pekar framåt, bestämmer tidsrum i rörelsen. Typ: Pekar "x+x+x+x". Subjektet gör det hela tiden just nu. Du hajar.

Ett språk utan grammatiska regler som böjs efter sammanhang är en omöjlighet? :?:

Vi kan dessutom tänka i språk. Ha en inre dialog med oss själva. Jag brukar ha det ofta när jag filosoferar när jag inte tänker i bilder.

Matematiska mönster är välordnade strukturer och inga entiteter=storheter som du menar.


Storheter? Kan du utveckla

Användarvisningsbild
Caasi
Inlägg: 71
Blev medlem: 30 apr 2016 21:27

Re: Går det kommunicera alls?

Inläggav Caasi » 02 jul 2016 16:59

Algotezza skrev:
Caasi skrev:Riktigt bra fråga!

Har du läst wittgenstein Algotezza? :)
Han var språkfilosof och fick mycket sagt om detta.

En intressant tanke är det metafysiska i språket. Det är inte säkert att vi upplever orden på samma sätt i medvetandet. Orden behöver inte ha samma väsen eller innebörd.

Tänk till exempel på "tjockt". Det är inte bara ett ord utan det ligger något annat där i. En känsla nästan. Den är omöjlig att kommunicera med språk. Så, poesi kommer vi aldrig förstå korrekt, poeten ;)

Enligt mig är det endast möjligt att sända information med matematiska mönster/entiteter. Titta bara på språkets uppbyggnad. Vi har verb, subjektiv etc. De är ideér som pekar framåt, bestämmer tidsrum i rörelsen. Typ: Pekar "x+x+x+x". Subjektet gör det hela tiden just nu. Du hajar.

Ett språk utan grammatiska regler som böjs efter sammanhang är en omöjlighet? :?:

Vi kan dessutom tänka i språk. Ha en inre dialog med oss själva. Jag brukar ha det ofta när jag filosoferar när jag inte tänker i bilder.


Har läst alla W.s böcker även de posthumt utgivna.

Kommunikation fungerar i sitt begränsade sammanhang. Därför det inte sällan fungerar mindre bra på nätet då vissa faktorer saknas som bär upp det hela, sätter ramar. Kommunikation kräver ramar för att funka.

Perception kräver också ramar. Begränsning. Den som ser allt och genomskådar allt ser ingenting - eller förmodligen bara sin röv. Blicken far jorden runt...


Vilka ramar då? Hur är de beskaffade? [-(

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Går det kommunicera alls?

Inläggav Anne » 14 sep 2016 01:11

klorofyll skrev:
Anders skrev:Men spegelbilden är alltid en distorderad kopia av det som reflekteras.

Intressant. Vad är en spegelbild egentligen?


Har ni provat att stå inför en rättvänd spegel? En vanlig spegel visar ju spegelvänt tvärtom.

Jag tänkte på Lennart Jähkel. Jäkel. Det kan vara positivt laddat som en baddare. Negativt laddat; vilken jäkel. OCH neutralt - "inte en jäkel var där".

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Går det kommunicera alls?

Inläggav klorofyll » 14 sep 2016 17:08

Jag tror inte att min spegelbild är ett dugg lik mig, inte ens den rättvända. :)


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 26 och 0 gäster