Att åldras

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18496
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Att åldras

Inläggav Algotezza » 20 jan 2015 09:18

Hur ser ni kära filosofvänner på detta med att åldras?

Något ni inte vill tänka på?

Något spännande?

Ointressant?

Något som bara händer...?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Att åldras

Inläggav freddemalte » 20 jan 2015 10:42

Algotezza skrev:Hur ser ni kära filosofvänner på detta med att åldras?


Det är en fascinerande process.

Algotezza skrev:Något ni inte vill tänka på?


Ja det är roligt att kontemplera över både rent existentiellt såväl som rent biokemiskt á la genetisk programmering, telomeras* funktion samt förslitning och skada etc.
* http://sv.wikipedia.org/wiki/Telomeras

Algotezza skrev:Något spännande?


Extremt spännande!

Algotezza skrev:Ointressant?


Ja, rent sociokulturellt på så sätt att det för min egen del inte är intressant med ålder etc, mer än att jag gillar att ta del av människors erfarenheter, vilka ofta kan variera kraftigt just med avseende på ålder.
Algotezza skrev:Något som bara händer...?


Ja, och det gäller för allt - gissar jag.
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Att åldras

Inläggav Antic » 20 jan 2015 13:47

Tycker det är skönt att bli äldre eftersom jag lär mig massor med nya saker för varje nytt år. Skulle aldrig vilja gå tillbaka och bli oförstående och omedveten tonåring igen.

Känt citat

"Ungdom är ett fel som går över med tiden"

Och även om folk kanske inte lär sig så mycket så blir de i alla fall lugnare. De som var "tuffa" killar förr är betydligt mer ödmjuka och erfarna idag. Skönt att se.

Bara fysiken hängde med så skulle det enbart vara fördelar med att bli äldre. Tänk om man finge leva 1000 år vad mycket man skulle lära sig och vad mycket nytt man skulle upptäcka.

Å andra sidan, tester har visat att de som håller hjärnan i trim och tänker mycket har en lika viril hjärna (lika lättflyktiga signalsubstanser) som en tonåring även om de är över 70 år.

Ja, åldras är skönt, förutsatt att man inte står still i utvecklingen.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Att åldras

Inläggav Anne » 20 jan 2015 14:03

Jag tycker att det är intressant, men min nuvarande ålder är rätt besynnerlig - 44. Nåväl, jag ville bli indian när jag var liten, men av förklarliga skäl var ju det svårt... Men jag kanske kan bli shaman när jag blir stor? Guld i ögonen har jag ju redan, håret kommer bli silver. Återstår att se var och om bronset placerar sig. "Resan som är mödan värd"/LivBoje

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Att åldras

Inläggav Anders » 20 jan 2015 14:11

Kan inte tro annat att genitikforskningen kommer lösa det här med åldrande. Det är ju rätt ologiskt egentligen, alla molekyler i kroppen byts ju ut med jämna mellanrum.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Att åldras

Inläggav Anders » 20 jan 2015 14:15

Hur ser ni kära filosofvänner på detta med att åldras?
Märkligt är det. Framför allt att den tid man levt ter sig så relativ. Att man långsamt ruttnar fysiskt, tja, inget kul med det, förutom att man vet att det är skälet till att man blir pensionerad. Fast än så länge (minns Neil Armstrong och Högeromläggningen) så slår jag rekord i bänkpress och springer inte så mycket långsammare än 1987

Något ni inte vill tänka på?
Jorå, inga problem. Däremot är det tuffare att tänka på det efteråt.

Något spännande?
Absolut.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Att åldras

Inläggav freddemalte » 20 jan 2015 16:16

Anders skrev:Kan inte tro annat att genitikforskningen kommer lösa det här med åldrande. Det är ju rätt ologiskt egentligen, alla molekyler i kroppen byts ju ut med jämna mellanrum.
Du menar således att det ej är genetiskt programmerat att kroppen förvandlas från ett litet embryo till en åldring under ca 80 till 100 år? Är det i så fall enkom exogena krafter som leder till denna förvandling?

Några parametrar som forskningen hittills lyckats identifiera är bl a:

1. Oxidationen - en nedbrytande process som ger allt sämre proteiner (och andra biomolekyler) vad avser förmågan att binda och hålla samman vävnad etc.

2. En försämrad funktion hos bl a proteinet (enzymet) telomeras vars primära uppgift är att iordningställa kromosomerna vid celldelning.

3. Nekros och apoptos, dvs självprogrammerad vävnads- och cellförändring samt självdöd.

4. Yttre faktorer så som strålning, gifter, slitage etc.
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Att åldras

Inläggav Antic » 20 jan 2015 16:23

Det resonemanget faller rätt snabbt när man tittar på djur som alla har en ganska lik livslängd. En hund, katt eller sköldpadda, alla har sin programmerade ålder.

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Att åldras

Inläggav freddemalte » 20 jan 2015 16:39

Antic skrev:Det resonemanget faller rätt snabbt när man tittar på djur som alla har en ganska lik livslängd. En hund, katt eller sköldpadda, alla har sin programmerade ålder.
Precis!
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

reflex
Inlägg: 1261
Blev medlem: 24 nov 2012 11:10

Att åldras

Inläggav reflex » 21 jan 2015 12:59

Algotezza skrev:Hur ser ni kära filosofvänner på detta med att åldras?

Något ni inte vill tänka på?

Något spännande?

Ointressant?

Något som bara händer...?

Att åldras innebär på sätt och vis att dö en liten bit i taget. Vår vitalitet och förmåga avtar med tiden. "Förut kunde jag göra så här, men nu kan jag bara göra så här" (som Martin Ljung sa). Det som förbättras är väl vårt erfarenhetskapital ifall minnet fortfarande är någorlunda intakt. För min del tänker jag inte på åldrandet annat än när kroppen påminner mig om det. Det här med pensioneringen var ju bra så länge hälsan står mig bi. Vårt personliga liv är inte långt och vi måste snart lämna över stafettpinnen till nästa generation.
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Att åldras

Inläggav Anders » 21 jan 2015 20:56

Antic skrev:Det resonemanget faller rätt snabbt när man tittar på djur som alla har en ganska lik livslängd. En hund, katt eller sköldpadda, alla har sin programmerade ålder.


Och det är omöjligt att påverka?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Att åldras

Inläggav Antic » 21 jan 2015 21:22

Menade mera att vi alla har en programmerad ålder som varierar kraftigt mellan olika arter. Alla har sin specifika ålder beroende på art. Visst kan vi tänja lite på åldern åt båda hållen beroende på hur vi lever, var vi lever och vad vi äter, men att göra oss odödliga lär vi aldrig få vara med om.

Å andra sidan är vi redan överbefolkade och konsumerar mer än jorden har resurser.

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Att åldras

Inläggav förstår mig själv » 22 jan 2015 10:10

Ett förnimmande, en upplevelse känsla och tanke alltså är inte åldrande på samma sätt som vi upplever tid osv. Detta kan inte försvinna då det alltid har funnits. Dock sker förändringar i våra upplevelser förhoppningsvis till det bättre.
För övrigt är det en ickefråga då det endast kan bevisas att endel(anden) fortlever efter döden vilket ni alla kommer att ha möjlighet att "notera"/"bekräfta" inom sin tid.
Vore det så att man helt "upphörde" att uppleva så skulle man inte kunna bekräfta/registrera något ja ingen fråga övur huvudtaget kan besvaras och förstås efter "döden".
Vi bör istället koncentrera oss på det eviga "nuet", "livet" och uppnå det goda.
På detta sätt är det möjligt att förvandla "sina upplevelser" av verkligheten/omvärden ("himmelsfärden")..

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Att åldras

Inläggav förstår mig själv » 22 jan 2015 11:55

Det är önskvärt om vi påverkas mer av goda händelser/upplevelser och mindre av dåliga. Om man tex själv inte tolererar vissa åsikter eller grupper av människor så innebär det att man påverkas negativt såtillvida att man själv inte kommer betee sig normalt, öppet och förbomsfritt gentimot den annorlunde. Man blir alltså själv förändrad/påverkad annorlunda genfört med kanske innan ogillade det. Om tex obama bombar något land så kommer de som drabbats (vilka ju inte hade något privat relation med den som beordrade) inte kunna se hur detta kommer kunna leda till något gott... Snarare i ett sådant fall uppstår fanatism, hat osv. En kultur, åsikter och ett sätt att leva som avviker mot "fienden".
Sådant som andra gör som förknippas med "må bra" därimot leder till ett förnuftigare och friare sinne och öppenhet samt tolerans och genom denna metod "vända andra kinden till förbättrar man genom sitt sätt att vara (dvs sitt sätt att vara utspelas i naturen och kan registreras/observeras av andra (genom deras sinnen).. När det observeras påverkas denne till det bättre (Tänk kemiska/nervinput är förändring i hjärnan och leder till åsikter/uppfattningar och till alternerade rörelser och tankar i naturen).

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Att åldras

Inläggav Pilatus » 22 jan 2015 12:58

förstår mig själv skrev:Vore det så att man helt "upphörde" att uppleva så skulle man inte kunna bekräfta/registrera något ja ingen fråga övur huvudtaget kan besvaras och förstås efter "döden".

Helt korrekt, vi kommer inte inte att kunna "bekräfta/registrera något" efter det att vi förklarats döda.
Moderator


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 32 och 0 gäster