Vet inte om ni känner att det är att outa ålder, svara inte i så fall.
Funderade lite, då jag svarade på Algotezzas tråd, vad mitt tidigaste minne av nåt "som händer i världen" (Krig, nineeleven, presidentval, fotbollsvm osv.)
Kom fram till att jag nog minns högeromläggningen som första grej. Har rätt mycket tidigare minnen, men det är bara grejer på hemmaplan. Minns det här med högeromläggningen som en stor grej, en massa TV-program (Vi hade precis fått TV), klistermärken med H som man kunde ha på cyklarna och vuxna som pratade. Farsan var först emot, men tystnade så fort det var genomfört. Det var visst bra i alla fall. Och slut var det med alla stressade diskussioner typ
- Är det klart att köra om nu??!!!
- Jag.. vet inte riktigt..
- /&%/&%/&¤/¤
Ert tidigaste minne av Stor Händelse?
Moderator: Moderatorgruppen
Ert tidigaste minne av Stor Händelse?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
- freddemalte
- Inlägg: 3392
- Blev medlem: 04 mar 2006 20:04
Ert tidigaste minne av Stor Händelse?
Från tidigt till sent . . . (axplock):
Palmemordet.
Därefter:
Berlinmurens fall.
Vidare:
Estonia.
Därefter.
11 september.
Och sen:
Tsunamin
En stor sak privat är mitt minne av min första filosofiska tanke som jag fick/hade vid ca fyraårsåldern: Solipsismen.
Palmemordet.
Därefter:
Berlinmurens fall.
Vidare:
Estonia.
Därefter.
11 september.
Och sen:
Tsunamin
En stor sak privat är mitt minne av min första filosofiska tanke som jag fick/hade vid ca fyraårsåldern: Solipsismen.
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.
Ert tidigaste minne av Stor Händelse?
Skulle tro att det var när Elvis dog. Vad kan jag ha gått i? Ettan eller tvåan? Vi satt tysta och lyssnade på radion i skolan och jag blev så himla chockad.
Ert tidigaste minne av Stor Händelse?
Tidiga
(robert) Kennedy mordet
Människan på månen 1969
Tjörnbron
Bankrånet vid Norrmalms torg
OS i Munchen terroristerna
Bader Meinhof ligan
Stort vulkanutbrott på Island
Senare
9/11
Palmemordet
Tsunamin 2004
Bronsplatsen i Fotbolls VM 1994
Estoniakatastrofen
mm
(robert) Kennedy mordet
Människan på månen 1969
Tjörnbron
Bankrånet vid Norrmalms torg
OS i Munchen terroristerna
Bader Meinhof ligan
Stort vulkanutbrott på Island
Senare
9/11
Palmemordet
Tsunamin 2004
Bronsplatsen i Fotbolls VM 1994
Estoniakatastrofen
mm
Ert tidigaste minne av Stor Händelse?
Anders skrev:Kom fram till att jag nog minns högeromläggningen som första grej. Har rätt mycket tidigare minnen, men det är bara grejer på hemmaplan. Minns det här med högeromläggningen som en stor grej, en massa TV-program (Vi hade precis fått TV), klistermärken med H som man kunde ha på cyklarna och vuxna som pratade.
Det är faktiskt den tidigaste större händelse jag minns också, inser jag nu sedan jag sett ditt inlägg.
Jag var bara fem år då (OK, då har jag outat min ålder, håll till godo
Vad gäller större politiska händelser hade jag rätt dimmiga begrepp tills jag var 9-10 år. Jag minns från nyhetssändningarna kriget mellan Indien och Pakistan 1971, som ledde till att Bangladesh kom till (minns kartor på det som då kallades Östpakistan från nyhetssändningarna), sedan minns jag Vietnamkriget under 1972, framför allt julbombningarna av Hanoi och Haiphong, presidentvalet i USA, fredförhandlingarna i Paris och avtalet om vapenvila i januari 1973. Jag blev alltså ganska snabbt medveten om världshändelserna under de åren.
Ert tidigaste minne av Stor Händelse?
Sverige måste före -67 ha varit det enda land i världen som hade förarsidan närmast vägkanten. Fullomligt idiotiskt, hur tänkte man?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
Ert tidigaste minne av Stor Händelse?
Anders skrev:Sverige måste före -67 ha varit det enda land i världen som hade förarsidan närmast vägkanten. Fullomligt idiotiskt, hur tänkte man?
Man tänkte inte, det bara blev så. Man hade vänstertrafik sedan gammalt och så länge biltrafiken inte var så omfattande var det nog få som tänkte på den nackdelen.
Sen finns det ju fördelar också: man har större koll på vägkanten och då är risken mindre att man kör av vägen. Jag har för mig att jag har läst eller hört att det fanns förare som tyckte det var ångestfyllt just efter omläggningen för att man hade sämre koll på vägkanten.
Ert tidigaste minne av Stor Händelse?
Det är nog att jag ser att tomten är en bluff
Och jag förstår det som en varning från det förflutna!
"Tro inte vad vi säger!"
Och jag förstår det som en varning från det förflutna!
"Tro inte vad vi säger!"

Ert tidigaste minne av Stor Händelse?
I "världspolitiken" är första stora händelsen jag kan erinra mig om Gulfkriget 1990, då jag var 5-6 år. Minns att det pratades om krig. Och att någon sett ett flygplan som flög förbi som påstods vara amerikanskt på väg mot Irak eller nåt sånt och nån annan som sa att så kunde det inte va för de flyger inte den vägen. Har inget minne om Sovjetunionens fall däremot som var ungefär samtidigt. Mitt enda minne av "Sovjet" var att det stod CCCP på hockeyspelarnas tröjor (eller jag är inte säker på det minnet, kan ha blandat ihop).
Bland tidigaste minnena annars minns jag introduktion på ett dagis, skulle gissa jag var kanske 3 år då. Minns att jag fick åka barnvagn nån gång så då kan jag ju inte varit så gammal. Så har jag ett minne av att jag tänkte på det där med ålder, att det inte går att växa ikapp nån annan, för när jag blir äldre blir ju andra ännu äldre. Vid ett tillfälle ville jag bryta det och komma ihåg min brors ålder vid ett tillfälle så att jag liksom kunde växa ikapp minnet av det. Då minns jag att jag var 4 år och min bror 12 år. Och nu är jag 30 år, och kommer fortfarande ihåg det, så då har jag ju växt ikapp min bror i det minnet.
Bland tidigaste minnena annars minns jag introduktion på ett dagis, skulle gissa jag var kanske 3 år då. Minns att jag fick åka barnvagn nån gång så då kan jag ju inte varit så gammal. Så har jag ett minne av att jag tänkte på det där med ålder, att det inte går att växa ikapp nån annan, för när jag blir äldre blir ju andra ännu äldre. Vid ett tillfälle ville jag bryta det och komma ihåg min brors ålder vid ett tillfälle så att jag liksom kunde växa ikapp minnet av det. Då minns jag att jag var 4 år och min bror 12 år. Och nu är jag 30 år, och kommer fortfarande ihåg det, så då har jag ju växt ikapp min bror i det minnet.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196
Återgå till "Tankar och känslor"
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster