Vad är detta psykologiska fenomen??

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18524
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Vad är detta psykologiska fenomen??

Inläggav Algotezza » 03 apr 2015 14:33

Falska generaliseringar är oerhört vanligt.

Förmodligen är även denna falsk.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Kristofer
Inlägg: 339
Blev medlem: 30 mar 2012 22:04

Vad är detta psykologiska fenomen??

Inläggav Kristofer » 03 apr 2015 20:01

mucs skrev:Finns det ett namn på fenomenet:
Exempelvis:
kollega säger att kvinnor är sämre på att vara chefer.
Han är väldigt övertygad om detta.
Det dyker upp en artikel som ger honom "vatten på sin kvarn" och bekräftar påståendet på väldigt många nivåer, många argument etc.
Han älskar hela artikeln, ställer sig bakom alla argument. Något jag tror att han i sina fulla sinnes bruk inte skulle göra, men är väl berusad av efterlängtat patriarkalt medhåll från den så annars jämställda feministvärlden som vi ju faktiskt lever i!
Han säger ungefär: SÅ JÄVLA RÄTT!! ALLT STÄMMER SOM BARA DEN!

Om jag då skulle argumentera mot ett argument är jag nu väldigt säker på att han skulle försvara sin nya ställning, bara i och med att han ställt sig vid den och inte vill förlora värdigheten/blind för alternativa förklaringar/önsketänkande etc. Är detta ett argumentationsmisstag eller nån psykologisk fuckup eller vad kan detta vara för fenomen??


mmm, det skulle man kunna säga...en form av "tankefel" (ja, det är faktiskt ett begrepp inom psykolologin)...finns flera som passar in skapligt...men "confirmation bias" funkar väl ganska bra på ditt exempel.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18524
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Vad är detta psykologiska fenomen??

Inläggav Algotezza » 06 apr 2015 15:22

Kristofer skrev:
mucs skrev:Finns det ett namn på fenomenet:
Exempelvis:
kollega säger att kvinnor är sämre på att vara chefer.
Han är väldigt övertygad om detta.
Det dyker upp en artikel som ger honom "vatten på sin kvarn" och bekräftar påståendet på väldigt många nivåer, många argument etc.
Han älskar hela artikeln, ställer sig bakom alla argument. Något jag tror att han i sina fulla sinnes bruk inte skulle göra, men är väl berusad av efterlängtat patriarkalt medhåll från den så annars jämställda feministvärlden som vi ju faktiskt lever i!
Han säger ungefär: SÅ JÄVLA RÄTT!! ALLT STÄMMER SOM BARA DEN!

Om jag då skulle argumentera mot ett argument är jag nu väldigt säker på att han skulle försvara sin nya ställning, bara i och med att han ställt sig vid den och inte vill förlora värdigheten/blind för alternativa förklaringar/önsketänkande etc. Är detta ett argumentationsmisstag eller nån psykologisk fuckup eller vad kan detta vara för fenomen??


mmm, det skulle man kunna säga...en form av "tankefel" (ja, det är faktiskt ett begrepp inom psykolologin)...finns flera som passar in skapligt...men "confirmation bias" funkar väl ganska bra på ditt exempel.


Ja, man ser bara det som bekräftar ens åsikter.
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster