Vägen till lycka

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Vägen till lycka

Inläggav Anders » 19 maj 2015 10:27

Dancingfordinero skrev:Jag lever i konstant eufori. Jag är lycklig. Varje dag. Det är kanske ingen höjdare att gå upp klockan fem på morgonen, ta tåget ca 50 mil var och varannan vecka. Jag kanske inte alltid är nöjd med mitt utseende - men jag låter det aldrig gå ut över mig. I det stora hela är jag väldigt nöjd. Min förändring från att leva i konstant mörker och ovilja att klara mig själv, till att vara snudd på orubblig, på bara några år - är enligt mig själv beundransvärd. I synnerhet då många i min omgivning fortfarande trampar vatten. Mår dåligt - över exakt samma saker som för flera år sen.

Anledningen att jag skriver det här, är för att jag på snudd på daglig basis pratar med människor som inte är nöjd med sin situation. Människor som vill vara något annat. Som inte kan ta sig ur sina negativa tankemönster, för att svaren inte finns utom, utan inom.

När jag mådde som sämst var jag en jävel på att romantisera depression. Att det var nödvändigt för människor som tänker. Att enda sättet att må bra - är att sticka huvudet i sanden. Det är det inte. Man kan intala sig att man mår bra i en situation där man inte gör det, men det slår alltid tillbaka. Nyckeln är att vara tillfreds i alla situationer. Det sagt, ska man inte undvika risker, för utan risk finns ingen chans till vinst. Ibland kan enda svaret vara att lämna den där pojkvännen, sälja båten eller vad det nu må vara. Även om det innebär vad som kan misstas vara en närmast oändlig svacka.

För utgångspunkten bör alltid ligga i dig själv. Vad du behöver. Inte vad du förväntas behöva. Att låsa sig i sociala situationer, oss som personer emellan, förhindrar oss ibland från att hitta människan i oss. Jag tror att alla människor är kapabla att klara sig väldigt bra själv, om man tillåter sig. Tänker du alltid att svaret ligger i en partner eller nya prylar, så kommer du alltid vara beroende av extern stimulans som du till stor del saknar kontroll över, för att vidhålla ditt välmående.

Att vara nöjd med sig själv, gör dig inte nödvändigtvis nöjd med din situation. Men det kan hjälpa dig att hitta en situation att vara nöjd över.

- De som inte förstår varför de mår bra.
- De som inte förstår varför de mår dåligt.
- De som förstår varför de mår bra.

Det är ungefär så jag kategoriserar människor. Inte från var de kommer ifrån, hur smarta de är - eller hur smarta de tror att de är. Utan vad de gått igenom, och hur de sedan hanterat det.

Vill man göra sig lite speciell, kan man resonera att det är tre steg. Där det sista saknar en självklar väg att uppnå. Men istället för att rädas sina inre demoner, bör man möta dem. Ibland inse att de är en del av dig, vända det till din fördel och inte utgå från att det är något ont som du inte kan bekämpa.

De här orden kanske gör liten skillnad för dig som mår dåligt. "Vad fan vet han egentligen?". Jag vet bara att jag mår bra. Och att jag varit med om mycket skit. Det kanske inte är för alltid, men från att ha levt i förhållandevis djup depression med daglig ångest, panikattacker och allmän uppgivenhet i tre år. Eller egentligen inte mått särskilt bra alls under hela min livstid. Så mår jag nu bättre än de allra flesta.

Jag skulle gärna vilja höra er väg till lycka, varför ni inte når upp till den. Eller i allmänhet; hur ni ser på saken.

För att svara:
Kort, tanken på den eviga tiden gör att all lycka trycks ned, medvetenheten om att alla borde leva i ett skrikande inferno pga medvetenheten om att tiden inte har något slut.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Vägen till lycka

Inläggav Pilatus » 19 maj 2015 13:33

Anders skrev:[...] medvetenheten om att tiden inte har något slut.

Det tror jag den har, hur vi än vill betrakta tiden. Vår egen tid, solsystemets tid och Vintergatans tid kommer att sluta ticka någon gång. Frågan är väl om inte det hela kommer att förbruka all den energi som förmår att utföra något arbete. Vilken klocka fortsätter sedan att ticka?

Vi kan självklart vara lyckliga, trots att vår tid upplevs som mycket kort. Men för säkerhets skull kanske vi borde läsa Senecas, Om livets korthet och andra skrifter

"dagen glänser till ett ögonblick, och sen är det natt igen" Samuel Beckett
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18525
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Vägen till lycka

Inläggav Algotezza » 19 maj 2015 13:58

Tiden är bara kort när vi ser bakåt. Nuet är försvinnande kort. Ser jag framåt upplever jag inte tiden som kort. Tre år bakåt i tiden upplever jag som betydligt kortare än tre framåt.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Vägen till lycka

Inläggav Pilatus » 19 maj 2015 14:33

Algotezza skrev:Tiden är bara kort när vi ser bakåt. Nuet är försvinnande kort. Ser jag framåt upplever jag inte tiden som kort. Tre år bakåt i tiden upplever jag som betydligt kortare än tre framåt.

Kanske beror det på att vi har få fästpunkter framåt i tiden. För en intern som skall sitta inspärrad i tre år kan tiden förefalla lång. Har vi endast tre år kvar att leva, är tiden alltför knapp, det är alltid så mycket vi hoppas hinna.

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18525
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Vägen till lycka

Inläggav Algotezza » 19 maj 2015 14:38

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Tiden är bara kort när vi ser bakåt. Nuet är försvinnande kort. Ser jag framåt upplever jag inte tiden som kort. Tre år bakåt i tiden upplever jag som betydligt kortare än tre framåt.

Kanske beror det på att vi har få fästpunkter framåt i tiden. För en intern som skall sitta inspärrad i tre år kan tiden förefalla lång. Har vi endast tre år kvar att leva, är tiden alltför knapp, det är alltid så mycket vi hoppas hinna.



Ja, tidskänslan är relativ...
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster