Om allt är en dröm - en illusion

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Om allt är en dröm - en illusion

Inläggav Pilatus » 29 maj 2015 16:24

Illusionen skrev:När du använder dig av händelser, f(tid), och punkter, f(rum), för att besvara frågan, VAD ÄR TID ?, så utgår du från den förnimbara verkligheten (= rum-tiden) och dess egenskaper och storheter.

Tid låter sig förklaras så. Jag pekade även på termodynamiken för att se tid ur ett annat perspektiv. Tiden är en konsekvens av energins obevekliga degradering mot maximal entropi.
Illusionen skrev:Fenomenet TID kan av det skälet, enligt min uppfattning, omöjligt härledas enbart via rum-tiden.

Ja, men är det ett gott argument? Det du pekar på är att en händelse är rumslig och att den kan delas upp i delhändelser, vidare att avståndet mellan två delhändelser kan mätas som tid. Det är ett sätt att beskriva fenomenet. Det definierar ganska exakt vad tid är.
Illusionen skrev:Med din förklaring kan du t ex mäta tid, men du vet inget om vad det är för fundamentala samband som tid representerar.

Men fundamentala samband menar du antagligen "grunden till", en "yttersta orsak" etc. Jag vet inte om det finns en yttersta orsak till någonting, naturen är konstituerad på ett visst sätt, den är inte statisk. Däri kan vi finna naturens egenskaper och sätt att vara, som vi satt namn på.

Det finns ingenting magiskt som urskiljer tiden från andra SI-enheter.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Om allt är en dröm - en illusion

Inläggav Algotezza » 29 maj 2015 18:51

Tid - den dimension som anger ett tings eller en process varaktighet. Kan mätas med en tidmätare. Något som genererar en jämn, räknebar rytm,
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Om allt är en dröm - en illusion

Inläggav Algotezza » 29 maj 2015 19:04

Tid i sig - någots, tings eller process', varaktighet utan tidmätning.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Illusionen

Om allt är en dröm - en illusion

Inläggav Illusionen » 29 maj 2015 19:51

Pilatus skrev:
Illusionen skrev:När du använder dig av händelser, f(tid), och punkter, f(rum), för att besvara frågan, VAD ÄR TID ?, så utgår du från den förnimbara verkligheten (= rum-tiden) och dess egenskaper och storheter.

Tid låter sig förklaras så. Jag pekade även på termodynamiken för att se tid ur ett annat perspektiv. Tiden är en konsekvens av energins obevekliga degradering mot maximal entropi.
Illusionen skrev:Fenomenet TID kan av det skälet, enligt min uppfattning, omöjligt härledas enbart via rum-tiden.

Ja, men är det ett gott argument? Det du pekar på är att en händelse är rumslig och att den kan delas upp i delhändelser, vidare att avståndet mellan två delhändelser kan mätas som tid. Det är ett sätt att beskriva fenomenet. Det definierar ganska exakt vad tid är.
Illusionen skrev:Med din förklaring kan du t ex mäta tid, men du vet inget om vad det är för fundamentala samband som tid representerar.

Men fundamentala samband menar du antagligen "grunden till", en "yttersta orsak" etc. Jag vet inte om det finns en yttersta orsak till någonting, naturen är konstituerad på ett visst sätt, den är inte statisk. Däri kan vi finna naturens egenskaper och sätt att vara, som vi satt namn på.

Det finns ingenting magiskt som urskiljer tiden från andra SI-enheter.


Efter att vi nu redovisat hur vi ser på fenomenet tid, kan vi konstatera att vi som väntat är av diametralt olika uppfattning.
En fortsatt diskussion skulle troligen inte ändra på detta faktum, så mitt förslag är att vi sätter punkt här.

/ Illusionen :)

https://www.youtube.com/watch?v=Z1E0nEe8RxM

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Om allt är en dröm - en illusion

Inläggav Anders » 30 maj 2015 10:50

Har ni läst Bergson, grabbar?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

reflex
Inlägg: 1261
Blev medlem: 24 nov 2012 11:10

Om allt är en dröm - en illusion

Inläggav reflex » 30 maj 2015 11:05

Anders skrev:Har ni läst Bergson, grabbar?

Lånade ett par på bibblan en gång, men jag tyckte dom var lite för "tunga".
Det enda jag minns var ett intressant kapitel om evolutionen.
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Om allt är en dröm - en illusion

Inläggav klorofyll » 30 maj 2015 11:19

Illusionen skrev:När du använder dig av händelser, f(tid), och punkter, f(rum), för att besvara frågan, VAD ÄR TID ?,
så utgår du från den förnimbara verkligheten (= rum-tiden) och dess egenskaper och storheter.
Fenomenet TID kan av det skälet, enligt min uppfattning, omöjligt härledas enbart via rum-tiden.

Med din förklaring kan du t ex mäta tid, men du vet inget om vad det är för fundamentala samband
som tid representerar.
Det samma gäller när man i brist på annat ”definierar” tid som det ”man mäter med klockor”.

Om man endast kan utgå från den förnimbara verkligheten vid bedömning av tiden i sig, och om man kan skilja mellan tid och rum, är då inte tid och rum likt två kugghjul som roterar i varann? Härav blir min förklaring att tiden är ett resultat av vad som händer i rummet, vad vi väljer att göra, vilka handlingar vi utför!

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Om allt är en dröm - en illusion

Inläggav Anders » 30 maj 2015 11:25

reflex skrev:
Anders skrev:Har ni läst Bergson, grabbar?

Lånade ett par på bibblan en gång, men jag tyckte dom var lite för "tunga".
Det enda jag minns var ett intressant kapitel om evolutionen.

Tiden och den Fria Viljan behandlar det här med hur tiden kan betraktas på olika sätt, om tiden är rumslig osv.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Illusionen

Om allt är en dröm - en illusion

Inläggav Illusionen » 30 maj 2015 16:34

klorofyll skrev:
Illusionen skrev:När du använder dig av händelser, f(tid), och punkter, f(rum), för att besvara frågan, VAD ÄR TID ?,
så utgår du från den förnimbara verkligheten (= rum-tiden) och dess egenskaper och storheter.
Fenomenet TID kan av det skälet, enligt min uppfattning, omöjligt härledas enbart via rum-tiden.

Med din förklaring kan du t ex mäta tid, men du vet inget om vad det är för fundamentala samband
som tid representerar.
Det samma gäller när man i brist på annat ”definierar” tid som det ”man mäter med klockor”.

Om man endast kan utgå från den förnimbara verkligheten vid bedömning av tiden i sig, och om man kan skilja mellan tid och rum, är då inte tid och rum likt två kugghjul som roterar i varann? Härav blir min förklaring att tiden är ett resultat av vad som händer i rummet, vad vi väljer att göra, vilka handlingar vi utför!


Om du ställer frågan till mig så är mitt svar att det är mer komplicerat än så.
Ett sätt att beskriva det samband jag tycker mig se är att ställa upp en matematisk identitet,
genom att söka summan på en oändlig serie och kombinera detta med Eulers formel.
På så sätt erhålls ett intressant resultat, som visar att re-summan vid 0, π, 2π, 3π osv är 1,
medan re-summa-värden mellan π-termerna är noll.
Det är här ”axlarna” i ∆Ø har sitt matematiska ursprung.
Frågan du sedan bör ställa är vilka uttryck detta tar sig vid ömsesidig växelverkan.
Utifrån detta går det sedan att dra vissa slutsatser om vad fenomenet tid representerar.
Ev försöker jag senare förtydliga detta i tråden, Vad utgör medvetandets referens ?.

/ Illusionen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Om allt är en dröm - en illusion

Inläggav Algotezza » 31 maj 2015 15:45

Anders skrev:Har ni läst Bergson, grabbar?



Finns på youtube

Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 28 och 0 gäster