Om allt är en dröm - en illusion

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18512
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Om allt är en dröm - en illusion

Inläggav Algotezza » 26 maj 2015 18:33

Spelar ingen roll om allt är en dröm/illusion eller ej. Man behöver mat ändå, sova, gå på dass. Vara tillsammans med andra, få körlek, värme, närhet... Man kan bli sjuk, råka ut för olyckor ändå. Vore allt en dröm, en illusion, borde man kunna tänka bort alla problem. Men utan problem, skulle man se det fina då? Kan någon av er tänka bort alla era problem, tänka er mätta och lyckliga?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Om allt är en dröm - en illusion

Inläggav Zokrates » 26 maj 2015 18:40

Är det inte det majoriteten gör, ignorerar problem?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18512
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Om allt är en dröm - en illusion

Inläggav Algotezza » 26 maj 2015 19:00

Zokrates skrev:Är det inte det majoriteten gör, ignorerar problem?


Blunda är en skenlösning. Problemen finns kvar. Men om vi blundar kollektivt?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17384
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Om allt är en dröm - en illusion

Inläggav Pilatus » 26 maj 2015 20:08

Zokrates skrev:Är det inte det majoriteten gör, ignorerar problem?

En viss typ av sociala problem kan ignoreras. Men det får inte komma för nära. Man kan kasta åt en rumänsk rom (zigenare) en slant. Man kan tycka att vissa företeelser är förfärliga, döden på Medelhavet, förföljelsen av kopter. Men för fan, måste hela högen komma hit? Var skall de bo och hur skall de försörja sig?
Alla vill vara politiskt korrekta och ha rätt slags åsikter, tills någon upplyser om att det trots allt skulle kunna uppstå problem om det tillåts strömma in folk i den takt det faktiskt gör. Eller är det sådant man får ta? Vi får maka åt oss litet, avstå för egen del för att andra skall få pension och fri vård.
Är det vår tids illusion att allt som politikerna lovar under valrörelsen är gratis, till den dag löftena skall verkställas?
Moderator

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Om allt är en dröm - en illusion

Inläggav Zokrates » 26 maj 2015 20:14

Vad jag menar med problem är riktiga, stora och omfattande problem. Vad grannen menar med problem
kan ju vara något som jag anser är bagatellartat. Med skygglappar på ser nog inte alla de stora stockarna
som ligger där framkastade framför våra fötter, men trilla på dem kommer vi ju alla att riskera att göra
oavsett om vi ser dem eller ej. När människor fjärmar sig från omvärlden så tenderar de att bli kortsynta,
skitsaker blåses upp och förvandlas lätt till stora hinder, det skadar deras mentala hälsa, deras relationer
och till slut även deras fysiska hälsa, men det är egentligen illusionsproblem då de i grund och botten
varken gör något till eller från om de lämnas därhän. Det är de stora frågorna som är de allvarligaste
problemen, då de berör alla människors liv och hälsa, dem skiter de i för det är för dem svåra grejer,
eller sådant de tror sig inte kunna lösa ändå i vars och ens egen inbillade obetydliga roll i världen.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17384
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Om allt är en dröm - en illusion

Inläggav Pilatus » 26 maj 2015 20:23

Zokrates skrev:Vad jag menar med problem är riktiga, stora och omfattande problem. Vad grannen menar med problem kan ju vara något som jag anser är bagatellartat. Med skygglappar på ser nog inte alla de stora stockarna som ligger där framkastade framför våra fötter, men trilla på dem kommer vi ju alla att riskera att göra oavsett om vi ser dem eller ej. När människor fjärmar sig från omvärlden så tenderar de att bli ortsynta, skitsaker blåses upp och förvandlas lätt till stora hinder, det skadar deras mentala hälsa, deras relationer och till slut även deras fysiska hälsa, men det är egentligen illusionsproblem då de i grund och botten varken gör något till eller från om de lämnas därhän. Det är de stora frågorna som är de allvarligaste problemen, då de berör alla människors liv och hälsa, dem skiter de i för det är för dem svåra grejer, eller sådant de tror sig inte kunna lösa ändå i vars och ens egen inbillade obetydliga roll i världen.

Kliniskt rent från konkretion.
Moderator

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Om allt är en dröm - en illusion

Inläggav Zokrates » 26 maj 2015 20:28

Ja, alla vet nog mycket väl exakt vad de blundar för och konsekvenserna därav. Krig, miljöförstöring,
ojämlikhet, orättvisa och allt som ryms däruti. :wink:

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17384
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Om allt är en dröm - en illusion

Inläggav Pilatus » 26 maj 2015 21:01

Zokrates skrev:Ja, alla vet nog mycket väl exakt vad de blundar för och konsekvenserna därav. Krig, miljöförstöring, ojämlikhet, orättvisa och allt som ryms däruti. :wink:

Jag misstänker att vi alla är aningslösa. Om vi fruktade krig, varför avveckla svenskt försvar? För att vi kunde köpa godis och ballonger för pengarna?

Miljöförstöring? Men för fan, det fixar Fridolin lätt med höjd skatt på bensinen, det drabbar ju inte den som tar flyget från Bromma till Arlanda!

Ojämlikhet, skall man lagstifta fram jämlikhet, straffa de ojämlika. Är det utveckling?

Orättvisa? Inte vill politiker ha det för egen del. Vilken politiker har varit villig att avstå någonting. Nicolae Ceaușescu var ett fantastiskt exempel, han var visserligen inte så renlärig och utan ideologisk ledstång förföll han snabbt.
Moderator

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Om allt är en dröm - en illusion

Inläggav Zokrates » 26 maj 2015 21:13

P: Jag misstänker att vi alla är aningslösa. Om vi fruktade krig, varför avveckla svenskt försvar? För att vi kunde köpa godis och ballonger för pengarna?

Godis och ballonger, nej, men utveckla handeln med ryssarna så att de istället ser oss som partners istället för fiender.

P:Miljöförstöring? Men för fan, det fixar Fridolin lätt med höjd skatt på bensinen, det drabbar ju inte den som tar flyget från Bromma till Arlanda!

Vad hjälper det miljön med att straffskatta vanligt folk, ingenting så länge som de pengarna inte är öronmärkta och går till att ta fram alternativa energikällor som inte skadar miljön lika mycket.

P:Ojämlikhet, skall man lagstifta fram jämlikhet, straffa de ojämlika. Är det utveckling?
Lika lön för lika jobb, anställningstrygghet, återinför förbudet mot bemanningsföretag, det skapar jämlikhet bl.a.

P:Orättvisa? Inte vill politiker ha det för egen del. Vilken politiker har varit villig att avstå någonting. Nicolae Ceaușescu var ett fantastiskt exempel, han var visserligen inte så renlärig och utan ideologisk ledstång förföll han snabbt.

Maktmissbruk, korruption, är vi skyddade från sådant här i Sverige? Nej. Vad vi behöver är en fungerande rättsstat
som agerar inte bara nedåt utan även uppåt i hierarkin.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17384
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Om allt är en dröm - en illusion

Inläggav Pilatus » 26 maj 2015 22:59

Zokrates skrev:Godis och ballonger, nej, men utveckla handeln med ryssarna så att de istället ser oss som partners istället för fiender.

Det hade varit ett alternativ. Men det skulle inte ha gillats av någon annan än Putin som skulle glatt sig åt en sådan splittring i väst.
Zokrates skrev:
Pilatus skrev:Miljöförstöring? Men för fan, det fixar Fridolin lätt med höjd skatt på bensinen, det drabbar ju inte den som tar flyget från Bromma till Arlanda!

Vad hjälper det miljön med att straffskatta vanligt folk, ingenting så länge som de pengarna inte är öronmärkta och går till att ta fram alternativa energikällor som inte skadar miljön lika mycket.

Det vore likväl inte rättvist att skicka räkningen till glesbygdens folk, som Fridolin gjort. Alla bor inte på promenadavstånd från tunnelbanan.
Zokrates skrev:
Pilatus skrev:Ojämlikhet, skall man lagstifta fram jämlikhet, straffa de ojämlika. Är det utveckling?

Lika lön för lika jobb, anställningstrygghet, återinför förbudet mot bemanningsföretag, det skapar jämlikhet bl.a.

Tvång och restriktioner skapar kanske en sovjetgrå jämlikhet, men vem vill ha den?
Zokrates skrev:
Pilatus skrev:Orättvisa? Inte vill politiker ha det för egen del. Vilken politiker har varit villig att avstå någonting. Nicolae Ceaușescu var ett fantastiskt exempel, han var visserligen inte så renlärig och utan ideologisk ledstång förföll han snabbt
.
Maktmissbruk, korruption, är vi skyddade från sådant här i Sverige? Nej. Vad vi behöver är en fungerande rättsstat som agerar inte bara nedåt utan även uppåt i hierarkin.

Är inte det dagdrömmar som i rubriken - en illusion? Hur når man till utopin?
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7797
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Om allt är en dröm - en illusion

Inläggav Anders » 26 maj 2015 23:12

Men just därför att problemen inte försvinner bara man skiter i dem så finns det nog en verklighet där ute.

Och sen bekymrar jag mig mer om mitt eget än en massa politiskt korrekta globaliteter. Och ju mer trivialt ju mer uppbragt blir jag. Som att jag i Enköping råkade komma på motorvägen mot Oslo istället för mot Stockholm/Uppsala dit jag skulle. F-n vad arg jag var.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17384
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Om allt är en dröm - en illusion

Inläggav Pilatus » 26 maj 2015 23:33

Anders skrev:Men just därför att problemen inte försvinner bara man skiter i dem så finns det nog en verklighet där ute.

Och det skapar frustration då Janne Josefsson och andra med sitt infernaliska tjat om samhällets ofullkomligheter, inte längre tillåter oss att bortse från alla olösbara problem. Problemen försvinner någon gång och någon chef tvingas avgå, men politiker sitter ofta tryggt kvar. Men visst händer det att de får gå om det blir alltför uppenbart att de saknar kvitton, har en moral för sig själva och en helt annan för dig. Som Fridolin nyligen visar med sina skattepålagor. Regeringen verkar dock totalt okänslig för argumentens brist på saklighet och innehåll. Till och med Aftonbladet känner sig tvingat att medge att förtroendet för MP:s språkrör Gustav Fridolin rasar. (AB 2014-04-21)
Moderator

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Om allt är en dröm - en illusion

Inläggav Zokrates » 26 maj 2015 23:45

Anders skrev:Men just därför att problemen inte försvinner bara man skiter i dem så finns det nog en verklighet där ute.

Och sen bekymrar jag mig mer om mitt eget än en massa politiskt korrekta globaliteter. Och ju mer trivialt ju mer uppbragt blir jag. Som att jag i Enköping råkade komma på motorvägen mot Oslo istället för mot Stockholm/Uppsala dit jag skulle. F-n vad arg jag var.


Bagateller och vardagstrubbel.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Om allt är en dröm - en illusion

Inläggav Zokrates » 26 maj 2015 23:48

Pilatus skrev:
Zokrates skrev:Godis och ballonger, nej, men utveckla handeln med ryssarna så att de istället ser oss som partners istället för fiender.

Det hade varit ett alternativ. Men det skulle inte ha gillats av någon annan än Putin som skulle glatt sig åt en sådan splittring i väst.
Zokrates skrev:
Pilatus skrev:Miljöförstöring? Men för fan, det fixar Fridolin lätt med höjd skatt på bensinen, det drabbar ju inte den som tar flyget från Bromma till Arlanda!

Vad hjälper det miljön med att straffskatta vanligt folk, ingenting så länge som de pengarna inte är öronmärkta och går till att ta fram alternativa energikällor som inte skadar miljön lika mycket.

Det vore likväl inte rättvist att skicka räkningen till glesbygdens folk, som Fridolin gjort. Alla bor inte på promenadavstånd från tunnelbanan.
Zokrates skrev:
Pilatus skrev:Ojämlikhet, skall man lagstifta fram jämlikhet, straffa de ojämlika. Är det utveckling?

Lika lön för lika jobb, anställningstrygghet, återinför förbudet mot bemanningsföretag, det skapar jämlikhet bl.a.

Tvång och restriktioner skapar kanske en sovjetgrå jämlikhet, men vem vill ha den?
Zokrates skrev:
Pilatus skrev:Orättvisa? Inte vill politiker ha det för egen del. Vilken politiker har varit villig att avstå någonting. Nicolae Ceaușescu var ett fantastiskt exempel, han var visserligen inte så renlärig och utan ideologisk ledstång förföll han snabbt
.
Maktmissbruk, korruption, är vi skyddade från sådant här i Sverige? Nej. Vad vi behöver är en fungerande rättsstat som agerar inte bara nedåt utan även uppåt i hierarkin.

Är inte det dagdrömmar som i rubriken - en illusion? Hur når man till utopin?


Det gäller helt enkelt att ge fan i att sätta sig själv och sin egen bekvämlighet i centrum och börja tänka på framtidens
generationer och vilken värld vi vill ge dem.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17384
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Om allt är en dröm - en illusion

Inläggav Pilatus » 26 maj 2015 23:55

Zokrates skrev:Det gäller helt enkelt att ge fan i att sätta sig själv och sin egen bekvämlighet i centrum och börja tänka på framtidens generationer och vilken värld vi vill ge dem.

Det är säkert en god tanke. Många internationella företag skulle jubla om Sverige fortsätter sin politik att göra företagande omöjligt.
Moderator


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster