Ingenting är som vi tror; Det viktiga är vad vi gör.

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Ingenting är som vi tror; Det viktiga är vad vi gör.

Inläggav klorofyll » 03 jul 2015 19:42

Man kan bygga sin självbild och livsföring kring något som inte stämmer ett dyft, och andra kan också ha fullständigt fel. Den där tjejen t.ex. som du trodde att du var intresserad av, du var inte intresserad av henne. Nej. Hon trodde nog som du, att du var intresserad av henne. Aldrig. Det blir så när man låser in sig i en box och tappar bort nyckeln, där inne finns ännu en box, fast den är något mindre, och man låser in sig i den också.

Om vi säger att från och med idag så kommer du att må bra, förträffligt faktiskt. Det är nu det börjar. Så vad ska du göra? (Genom handling kan man påverka framtiden.)

Svar: (Till att börja med så delar jag upp svaret i två delar:)
1. Den relationella delen. Inga problem.
2. Jag tror att jag skall gå med i en förening.

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Ingenting är som vi tror; Det viktiga är vad vi gör.

Inläggav David H » 03 jul 2015 22:04

Det här var en svårbegriplig tråd tyckte jag.
"Det viktiga är vad vi gör", till viss del håller jag med. Känner själv jag blivit något passiv. Gick med i en förening, bostadsförening, ett sätt att engagera sig jovisst. Problem bara jag saknar intresse och kompetens för mycket av det praktiska och tekniska. Som nu när jag ringer runt angående byten av avloppsrör känner jag mig något dum, eftersom jag är så oinsatt i hur sånna saker förväntas gå till.
Annars, har tänkt på att skära ner min köttkonsumtion.
Den relationella delen skriver du, antar du syftar till sociala relationer då...
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Joakim Grundh
Inlägg: 227
Blev medlem: 15 jan 2012 00:49

Ingenting är som vi tror; Det viktiga är vad vi gör.

Inläggav Joakim Grundh » 04 jul 2015 02:32

Kan vi göra saker utan att tro?

Kan vi agera utan kunskap?

Tänk om allt är precis som man tror istället?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Ingenting är som vi tror; Det viktiga är vad vi gör.

Inläggav klorofyll » 04 jul 2015 16:18

Joakim Grundh skrev:Tänk om allt är precis som man tror istället?

Det är en intressant synpunkt, själv skulle jag nog istället säga, tänk om allt är precis som man vill, jag gillar att på det viset medvetandegöra olika tillstånd för mig själv. Är inte det att tro egentligen ganska meningslöst, jag undrar när jag gör det egentligen? Vilka föreställningar vi har om världen och om oss själva är centralt för vårat mående, har jag ständigt fel, är jag en ganska betydelselös varelse, eller förhåller det sig på något annat vis.. Inställningar är viktiga.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Ingenting är som vi tror; Det viktiga är vad vi gör.

Inläggav klorofyll » 13 jul 2015 18:03

rekoj skrev:Det här var en svårbegriplig tråd tyckte jag.

Jag var lite förvirrad när jag startade tråden, men jag är fullt nöjd med den.

rekoj skrev:"Det viktiga är vad vi gör", till viss del håller jag med.

Det finns så oerhört många aspekter av tänkandet som faller bort, när tog man ett eget initiativ senast exempelvis?

rekoj skrev:Känner själv jag blivit något passiv.

Men det är ju positivt att man är medveten om det. Det finns något visdomsord som säger att livet kan förefalla vara din vän eller din fiende, allt beroende på inställning.

rekoj skrev:Den relationella delen skriver du, antar du syftar till sociala relationer då...

Ja, jag tänkte positivt, att jag inte direkt hade problem, utan bara saknade möjligheter.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Ingenting är som vi tror; Det viktiga är vad vi gör.

Inläggav klorofyll » 21 jul 2015 15:07

Jag undrar om ni har några tankar om hur man förenklar eller strukturerar sitt liv? Hur gör man det "levbart"? Jag kan själv besvara frågan: Jag bryr mig om fyra specifika saker. Sedan gör jag endast saker som är i enlighet med "de fyra specifika sakerna" som jag bryr mig om. Jag får se hur länge det håller. Tänker ni andra liknande tankar? Hur bygger ni upp ert liv? Inte flyger ni väl med vinden?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Ingenting är som vi tror; Det viktiga är vad vi gör.

Inläggav Algotezza » 28 jul 2015 08:39

Det viktiga är att ens ord och handlingar inte drar åt olika håll. Om man vill verka trovärdig.

Om ingenting är som vi tror, hur tror vi då ingenting är?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Ingenting är som vi tror; Det viktiga är vad vi gör.

Inläggav Pilatus » 28 jul 2015 09:08

Algotezza skrev:Om ingenting är som vi tror, hur tror vi då ingenting är?

Rubriken är litet underlig, måste man inte veta något om hur det är för att kunna jämföra med hur vi tror att det är?
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Ingenting är som vi tror; Det viktiga är vad vi gör.

Inläggav Anders » 28 jul 2015 09:53

Objektivismen hamnar inte på nåt bra ställe, dit Rand tar det men jag gillar hennes ansats, som är förvånansvärt lik hennes personliga kräkmedel Kants filosofi om Ding an Sich:

Din sanning är den du ser som mest sannolikt. Gå ut, samla så mycket info du kan, det är vad som du har att besluta med. Du vet inte hur det egentligen är och du vet inte vart det bär hän. Men du har din sannolikhet och den för du köra på. Eller som då man kommer överens om att sluta med preventivmedel, man bara slänger sig ut i nåt man inte har en aning om vad det är (fast man kanske inbillar sig det).
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Ingenting är som vi tror; Det viktiga är vad vi gör.

Inläggav Algotezza » 28 jul 2015 10:03

Göra skapar fakta. Gör prata och tro det också?
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Ingenting är som vi tror; Det viktiga är vad vi gör.

Inläggav klorofyll » 28 jul 2015 15:53

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Om ingenting är som vi tror, hur tror vi då ingenting är?

Rubriken är litet underlig, måste man inte veta något om hur det är för att kunna jämföra med hur vi tror att det är?

Jag tror ingenting, jag vet! :wink:

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Ingenting är som vi tror; Det viktiga är vad vi gör.

Inläggav Algotezza » 28 jul 2015 16:26

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Om ingenting är som vi tror, hur tror vi då ingenting är?

Rubriken är litet underlig, måste man inte veta något om hur det är för att kunna jämföra med hur vi tror att det är?

Jag tror ingenting, jag vet! :wink:


Rimligtvis vet man en del och tror en del och en del vet man inte alls. Tror inget om det heller.
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Ingenting är som vi tror; Det viktiga är vad vi gör.

Inläggav klorofyll » 28 jul 2015 17:24

Algotezza skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Rubriken är litet underlig, måste man inte veta något om hur det är för att kunna jämföra med hur vi tror att det är?

Jag tror ingenting, jag vet! :wink:


Rimligtvis vet man en del och tror en del och en del vet man inte alls. Tror inget om det heller.

Jag tror på det att en akt av troende är ett försök att styra en verklighet, medan en akt av vetande är ett försök till anpassning efter en verklighet.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Ingenting är som vi tror; Det viktiga är vad vi gör.

Inläggav Algotezza » 29 jul 2015 10:36

klorofyll skrev:
Algotezza skrev:
Rimligtvis vet man en del och tror en del och en del vet man inte alls. Tror inget om det heller.

Jag tror på det att en akt av troende är ett försök att styra en verklighet, medan en akt av vetande är ett försök till anpassning efter en verklighet.


Hur tänker du då?
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Ingenting är som vi tror; Det viktiga är vad vi gör.

Inläggav klorofyll » 29 jul 2015 14:54

Algotezza skrev:
klorofyll skrev:
Algotezza skrev:Rimligtvis vet man en del och tror en del och en del vet man inte alls. Tror inget om det heller.

Jag tror på det att en akt av troende är ett försök att styra en verklighet, medan en akt av vetande är ett försök till anpassning efter en verklighet.

Hur tänker du då?

Det kan jag inte svara på, vet inte mer än erfarenhetsmässigt. Det är en sak som jag tycker är lustigt, många av de ord vi använder, har vi inte riktigt klart för oss hur vi ska definiera. Det är ganska många ord man är osäker på, vanliga ord. Jag menar, om man ska förstå en tankekonstruktion, så måste man ju förstå orden som ingår i konstruktionen. Min definition kanske inte stämmer, men jag tror någonting åtminstone, jag har ställt mig frågan.


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 26 och 0 gäster