Lite mer på allvar så tillhör jag dem som tror att vi befinner oss i begynnelsen av något väldigt annorlunda än så som livet i I-länderna tett sig sedan andra världskriget. Jag ska inte gå in på detaljer men personligen tror jag att jag eller mina barn kommer att få uppleva slutet av världen som vi känner den. Kris och kollaps alltså.
Då jag har denna tro uppfattar jag allmänheten och samhället i stort som helt oförberedda på de kriser jag antar kommer att utgöra hack i en långsiktigt nedåtgående samhällsutveckling när (den långsamma) kollapsen slukar allt vi idag tar för givet. Eftersom samhället är oförberett och ignorerar de faror jag tycker mig se har jag kommit fram till att det är upp till mig och min familj att se till att vi har bästa möjliga förberedelser för krissituationer. Det innebär bland annat att jag sett till att ha ett rejält matlager, möjlighet att skaffa vatten samt se till att hålla bostaden ljus och varm. Vi har också valt att bo på ett sånt sätt att vi har möjlighet att bli delvis självförsörjande avseende mat och värme även om vi än så länge befinner oss på experimentstadiet med små odlingar vilka kan hanteras på fritid.
Nu till det filosofiska, eller moralfilosofiska eller bara vansinniga...
Lek med tanken att jag har rätt i min oro. Något händer, samhället ställs inför mycket svåra utmaningar som medför att delar av medborgarna lider svårt.
Vi har aldrig hamstrat, däremot bunkrat (def: Hamstring = att bunkra när krisen är ett faktum => färre resurser för övriga) och ligger alltså inte övriga till last.
Alla har haft möjllighet att förbereda sig och uppmanats därtill av myndigheterna som ställer krav på den egna förmågan i händelse av kris.
Vår förberedelse gör att samhället kan satsa sina bristande resurser på andra som är sämre förberedda, de kan därigenom få bättre hjälp än om vi inte förberett oss.
Bör jag i det läget dela med mig med risk att min egen familj råkar ut för svåra lidanden?
Med den bakgrund jag ger är det väl klart hur jag ser på saken. Men hur resonerar andra? Man kan förstås spetsa till resonemanget på en mängd olika sätt men det kanske jag kommer till senare...