Slutet är nära! ;-)

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

mummel
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 dec 2013 23:55

Slutet är nära! ;-)

Inläggav mummel » 22 aug 2015 22:15

Ja, notera den förment självironiska smilyn i rubriken. :wink:

Lite mer på allvar så tillhör jag dem som tror att vi befinner oss i begynnelsen av något väldigt annorlunda än så som livet i I-länderna tett sig sedan andra världskriget. Jag ska inte gå in på detaljer men personligen tror jag att jag eller mina barn kommer att få uppleva slutet av världen som vi känner den. Kris och kollaps alltså.

Då jag har denna tro uppfattar jag allmänheten och samhället i stort som helt oförberedda på de kriser jag antar kommer att utgöra hack i en långsiktigt nedåtgående samhällsutveckling när (den långsamma) kollapsen slukar allt vi idag tar för givet. Eftersom samhället är oförberett och ignorerar de faror jag tycker mig se har jag kommit fram till att det är upp till mig och min familj att se till att vi har bästa möjliga förberedelser för krissituationer. Det innebär bland annat att jag sett till att ha ett rejält matlager, möjlighet att skaffa vatten samt se till att hålla bostaden ljus och varm. Vi har också valt att bo på ett sånt sätt att vi har möjlighet att bli delvis självförsörjande avseende mat och värme även om vi än så länge befinner oss på experimentstadiet med små odlingar vilka kan hanteras på fritid.

Nu till det filosofiska, eller moralfilosofiska eller bara vansinniga...

Lek med tanken att jag har rätt i min oro. Något händer, samhället ställs inför mycket svåra utmaningar som medför att delar av medborgarna lider svårt.

Vi har aldrig hamstrat, däremot bunkrat (def: Hamstring = att bunkra när krisen är ett faktum => färre resurser för övriga) och ligger alltså inte övriga till last.
Alla har haft möjllighet att förbereda sig och uppmanats därtill av myndigheterna som ställer krav på den egna förmågan i händelse av kris.
Vår förberedelse gör att samhället kan satsa sina bristande resurser på andra som är sämre förberedda, de kan därigenom få bättre hjälp än om vi inte förberett oss.

Bör jag i det läget dela med mig med risk att min egen familj råkar ut för svåra lidanden?

Med den bakgrund jag ger är det väl klart hur jag ser på saken. Men hur resonerar andra? Man kan förstås spetsa till resonemanget på en mängd olika sätt men det kanske jag kommer till senare...

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Slutet är nära! ;-)

Inläggav Zokrates » 22 aug 2015 22:49

Slutet är alltid nära, men vi kan acceptera det vi inte kan göra någonting åt, jordbävningar, vulkanutbrott, asteroidnedslag, etc, däremot är det fördjävligt när vi, människan beter oss som en naturkatastrof, det borde vi aldrig acceptera. Men så länge pengarna styr världen och så länge som vi låter pengar styra våra liv så kommer vi inte att kunna förhindra denna mänskliga katastrof,
vi är individer som ingår i ett kollektivt som inte kan, vill eller vågar ändra på detta förhållandet. Därför låter vi en minoritet utplåna jordens livsförutsättningar undan för undan. Vi lever i en värld där framgång mäts i hur mycket vi tjänar, oavsett hur eller vilka konsekvenser det får, för majoriteten är detta dock likt ett pyramidspel, en stor grå massa utgör fundamentet i denna bas, en massa som till antalet lätt skulle kunna kasta allt över ända, men som istället genom en repetitiv indoktrinering via samhällets försorg ser till att systemet upprätthålls till varje pris, inget får stå i vägen för vår gemensamma självutplåning.

Hade det gått bara lite snabbare så hade förmodligen de flesta reagerat kraftigare, men så länge som det smyger sig på oss steg för steg, så gör ingen någonting, vi låter det ske. Men den som tror att det räcker med en liten åkerlapp och ett fullt skafferi, lär när den dagen kommer bittert få ångra om denne inte samtidigt utrustade sig med en större vapenarsenal, ty så illa är det att när massans skåp väl gapar tomma, då ger de sig på dem som har, och när det väl nått dithän, så finns det inget samhällsskydd kvar.
Jag anser att mänskligheten oavsett vilket, summa summarum, består av en gigantiskt mängd mähän, fårskallar, helidioter, äckelsvin, rövhål etc... I slutändan, förtjänar vi faktiskt att bara dö, men det är synd om djuren...

mummel
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 dec 2013 23:55

Slutet är nära! ;-)

Inläggav mummel » 22 aug 2015 22:52

Intressanta tankar förvisso, men inget jag dirket kopplar till frågan... :^o :)

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Slutet är nära! ;-)

Inläggav Zokrates » 22 aug 2015 23:30

mummel skrev:Intressanta tankar förvisso, men inget jag dirket kopplar till frågan... :^o :)


Vadå inte fattar,jag svarade ju på din fråga rakt av, du är död den dagen då helvetet brakar loss om du inte innan sett till att ha en fet vapenarsenal, punkt slut! Vad är det som du inte fattar, den mänskliga naturen i en krissituation eller? Vad som händer när människor svälter? Vad de är beredda att göra?

Det första som ryker vid en större långsiktig katastrof är moraliska värderingar, hämningar, etik, dvs det som är grundläggande i en fungerande rättsstat, de mellanmänskliga sociala reglerna som vi lydigt underkastar oss.

Hur många kan du faktiskt dela med dig till tror du, innan ni alla svälter ihjäl? Har du ens räknat på det i förhållande till hur lång tid en katastrof håller i sig?

Exempel
Om t.ex en supervulkan briserar, så räknar man kallt med minst tio års nödår där knappt någonting växer,
hur många personer kan du försörja med mat och rent vatten under en tioårsperiod?

Jag tror det är meningslöst att du ens svarar på det.

mummel
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 dec 2013 23:55

Slutet är nära! ;-)

Inläggav mummel » 22 aug 2015 23:41

Självklart måste man ha ett sätt att hindra andra om man väljer att inte dela med sig.

Frågan var vad som är rätt och varför; att dela med sig eller att hålla det man har för sig själv (givetvis förutsatt att man har förmågan).

Ett alternativ till din supervulkan är en period utan bränsle eller el där det möjligen är så att man klarar att hjälpa andra och ändå klara sig själv eller så klarar man sig inte om man hjälper andra. Bör man då hjälpa, hur motiverar man att inte göra det?

Nej, jag tycker fortfarande inte att du svarat på frågan.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Slutet är nära! ;-)

Inläggav klorofyll » 23 aug 2015 12:24

Jag tycker att det är en grundläggande moralisk fråga som är både allmän och viktig. De uppstår hela tiden liknande exempel om än i mindre skala, det pågår oräkneliga exempel i varje människas liv som ligger närmare till hands, som vi kanske inte ser genom våra korrigerande glasögon, men som belyser samma moraliska dilemma. Ofta försöker jag att tänka att "det där löser jag då", när situationen väl inträffar, så att det slipper bli en tvångstanke för mig, men givetvis är det bättre att bli klar över sådant, här och nu. Frågan handlar mycket om risktagning, jag tror ingen vill stå med en full lada när vardagen återvänder.

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Slutet är nära! ;-)

Inläggav Antic » 23 aug 2015 13:01

Zokrates skrev:Jag anser att mänskligheten oavsett vilket, summa summarum, består av en gigantiskt mängd mähän, fårskallar, helidioter, äckelsvin, rövhål etc... I slutändan, förtjänar vi faktiskt att bara dö, men det är synd om djuren...


Glöm inte parasiter.

Medan djur gör riktig nytta för att upprätthålla livet på den här planeten så gör vi precis tvärtom. Inte ett enda skit nytta, tvärtom, vi skövlar, förorenar och förstör snabbt hela planetens klimatsystem medan vi inte ger något nyttigt tillbaka.

Dör alla människor, återstår bara positiva effekter av detta. Det första skulle redan märkas efter 24 timmar då mycket av de värsta föroreningarna lagt sig.

Dör alla bin, får vi ingen mat.

2014 var det varmaste år som uppmätts för planeten jorden, Juni 2015 var varmast sedan mätningarna startade 1880. Juli 2015 var varmast på 4000 år och så här långt är 2015 det klart varmaste året som uppmätts.

Hav fulla av plast, hav fulla med lagrad värme pga våra utsläpp som nu stiger upp till ytan. Det tar atmosfären 30 generationer (1000 år) att göra sig av med våra CO2 utsläpp, istället bygger vi bara på med ännu mera. Haven skulle ta tusentals år för planeten att reparera.

Vart tror ni vi är på väg, jag vet.

Illusionen

Slutet är nära! ;-)

Inläggav Illusionen » 23 aug 2015 13:50

Zokrates skrev:Jag anser att mänskligheten oavsett vilket, summa summarum, består av en gigantiskt mängd mähän, fårskallar, helidioter, äckelsvin, rövhål etc... I slutändan, förtjänar vi faktiskt att bara dö, men det är synd om djuren...


Ja, vem tar då hand om Jeppe ? :)

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Slutet är nära! ;-)

Inläggav klorofyll » 23 aug 2015 13:53

Jag har börjat tänka att mina handlingar faktiskt gör skillnad och att de sprids som ringar på vattnet. Man får vara konsekvent och målmedveten. Det lönar sig inte att drabbas av panik.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Slutet är nära! ;-)

Inläggav Zokrates » 23 aug 2015 20:18

Rädda Joppe! Död eller levande! Nä, hundar kommer att döda mindre hundar, sedan driver de runt i flock, utan människor som går med dem i band, hur länge de klarar sig utan oss beror på dem själva och deras förmåga att börja jaga igen?

Vi har en mängd problem idag som vi inte har en hållbar eller långsiktig lösning på, vårt energiberoende är ett av dessa områden,
vi behöver energi för att laga mat, värma våra hus och allt möjligt och det finns flera verksamheter som inte skulle klaras av att skötas utan energi, som sjukvården. Vi är energiberoende men inte självförsörjande, en svår sits att klara den dagen allt brakar loss i omvärlden, vi hade ju kunnat klarat oss på egen producerad el om bara viljan hade funnits, men våra politiker och näringslivet anser att det inte är ekonomiskt lönsamt att bli självförsörjande på el, men vad sker om den importerade elen bryts?

Det tar inte lång tid innan en mängd kyllager med mat förstörs, patienter som inte kan få vård, folk i bostäder som inte längre kan laga mat, etc. Det är lätt att föreställa sig hur en del tror att utomhusgrillarna kan ersätta spisen i köket, men när kolet tar slut, skall de gå ut i skogen och sätta upp en kolmila då eller? Nej, det blir som på Indiens landsbygder, folk kommer att plocka allt brännbart de kan för att göra en eldstad, i slutändan än mer förödande för vår miljö då detta kommer att ske okontrollerat, oreglerat och helt planlöst, kanske ryker stadsvegetationen först, men det stoppar ju inte där.

När lastbilar inte kan transportera mat så töms affärernas utbud väldigt snabbt, inom ett par dar gapar i stort sett alla hyllor tomma, föreställ er 9 miljoner svenskar som efter en vecka plötsligt inser att ingen kommer att hjälpa dem, staten har ju lagt ned sina beredskapslager, de har inget att erbjuda folket, men en och annan med fiskespö kan ju alltid gå ut och fiska, förutsatt att det fortfarande finns någon fisk kvar..

I belägringen av Leningrad som varade i cirka 900 dagar försvann först alla husdjur, därefter stadens fåglar, därpå all vegetation,
därpå började folk äta varandra, vi vet hur det kommer att bli, oavsett orsak, konflikt, krig, naturkatastrof, trots det har inte staten tagit något som helst ansvar vad gäller att hålla en god krisberedskap, tillråga på allt tar de även in en halv miljon till människor och det i stort sett utan att ens ha förberett för vare sig bostäder och definitivt inte arbeten i den skalan som hade behövts, vid en katastrof så kommer vi utöver de problem detta medför, förmodligen även komma att ställas inför en rad etniska sammandrabbningar där det blir en kamp emot alla, det är inte svårt att förutse att vi passiva duktiga svenskar kommer att få ett rent helvete att överleva i konkurrens med folk som är vana att gå över lik för att tillgodose sig själva och sina behov, flyktingar in my ass, det är statistiskt säkerställt att områden med en liten etnisk differens klarar sig bättre vid konflikter samt bättre kan åstadkomma en sammanhållning som gör att de överlever, men vad forskningen presenterat härvid talar de tyst om.

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Slutet är nära! ;-)

Inläggav Antic » 24 aug 2015 09:07

Det egentliga problemet uppstår när man inser vad man är och vad man gör.

En simpel parasit som bara lever på andra, en parasit som rånar, skövlar och förstör utan att göra någon nytta alls. Människan är den enda onödiga varelsen på hela planeten, det borde vara en bra varningsklocka för alla som överhuvudtaget har en hjärna under pannbenet.

En parasit som koncentrerar sig på att försöka överleva till råga på allt när det största bidrag parasiten människan kunde komma med, vore att göra slut på sig själv för att skona alla de andra invånarna, inklusive planeten hon parasiterar hänsynslöst. Inte nog med det, hon behandlar de andra invånarna som skräp och har mage att kalla sig själv för "intelligent" dessutom.

Människan gör upp överlevnadsstrategier utan att ägna en tanke åt att byta livsstil totalt och börja vara nyttig istället som alla de andra varelserna på planeten är.

Tänk om ändå människan kunde tänka efter någon gång och se saker i det stora hela istället för bara till sig själv.

Världen styrs av ett gäng galningar. De styr över en stor (för längesedan) hjärntvättad massa, inlåst i ideologier och politiska system hysta i betongklumpar bland total miljöförstöring och det största självmord planeten antagligen upplevt. Djuren har redan börjat att massdö och bara människan talar om nya politiska system för framtiden där de få kloka redan gjort sig iordning för det som kommer när de bunkrat konserver och flytt till skogs. Råttorna lämnar det sjunkande skeppet, det gör de alltid och bara människan får vara med om själva undergången. Först DÅ fattade hon.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Slutet är nära! ;-)

Inläggav klorofyll » 24 aug 2015 11:30

Lösningen är väl att leva enkelt, men hur många tänker ens på att förenkla sitt liv, konstigt att så få inser fördelarna.

Användarvisningsbild
Strålöga
Inlägg: 428
Blev medlem: 02 sep 2013 22:10

Slutet är nära! ;-)

Inläggav Strålöga » 27 aug 2015 22:24

'vi är inte livsviktiga för planeten tydligen i Ekologikedjan. En sajt på nätet säger.
En gång var vi liksom sälarna en del av ekosystemet. Sen kom jordbrukskulturen, och vi har med den blivit parasiter, som är beroende av naturen för vår överlevnad samtidigt som vi inte ger något tillbaka. Bakterierna som lever i magen på termiter är livsviktiga för hela jordens ekosystem. TILL skillnad från oss. Det finns några tiotal arter av parasiter och bakterier som är helt beroende av människor för sin överlevnad. De skulle försvinna om vi dog ut. Men är inte helt nödvändiga för jorden.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Slutet är nära! ;-)

Inläggav Pilatus » 27 aug 2015 23:30

Strålöga skrev:Sen kom jordbrukskulturen, och vi har med den blivit parasiter,

Det är fel, människan kan kallas mycket, men vi är inte parasiter. En parasit är en organism som lever vidhäftad vid en annan organism och tar sin näring ifrån denna.
Moderator

Användarvisningsbild
Strålöga
Inlägg: 428
Blev medlem: 02 sep 2013 22:10

Slutet är nära! ;-)

Inläggav Strålöga » 28 aug 2015 09:02

Pilatus skrev:
Strålöga skrev:Sen kom jordbrukskulturen, och vi har med den blivit parasiter,

Det är fel, människan kan kallas mycket, men vi är inte parasiter. En parasit är en organism som lever vidhäftad vid en annan organism och tar sin näring ifrån denna.
Vi tar ju näring från planeten. Säd bröd frukt grönsaker. Men vi är inte vidhäftade. Men går på planeten


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 18 och 0 gäster