Nån som är vegetarian?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Nån som är vegetarian?

Inläggav Pilatus » 02 okt 2015 12:45

Ben skrev:Djurens själsmission är att ge oss sin mjölk och ägg, men inte dess kött.

Njea, hominider har nog alltid haft kött- och fiskrätter på sin meny. Men visst, ser man till att få vitaminer och järn (speciellt kvinnor) så går det säkert att vara vegetarian. Det finns ju en del att välja på. T ex kurdisk mat.

Bild
Moderator

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Nån som är vegetarian?

Inläggav Antic » 02 okt 2015 13:27

Jag är också vegetarian.

Hur skall jag annars kunna kalla mig djurvän? Jag blev inte vegetarian för att jag inte gillade kött utan av ideologiska skäl. Men efter att varit vegetarian i snart 10 år så framstår kött nuförtiden som allt annat än smakligt.

Användarvisningsbild
Ben
Inlägg: 995
Blev medlem: 15 jul 2012 22:53

Nån som är vegetarian?

Inläggav Ben » 05 okt 2015 01:19

jag köper aldrig hem kött, fisk - men kan äta det om jag blir bjuden eller är på besök hos någon. Flexvegetarian kallas det väl.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Nån som är vegetarian?

Inläggav Algotezza » 05 okt 2015 09:15

Jag är flex-vegan. Villa leva veganskt men äter ibland ägg- och mjölkprodukter för husfridens .m. skull. Målet är att leva på luft och vatten. :D
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
dokido
Inlägg: 1039
Blev medlem: 17 aug 2009 22:31
Kontakt:

Nån som är vegetarian?

Inläggav dokido » 06 okt 2015 22:39

min dotter är vegetarian, delvis, av ideella skäl
hursom vad jag gillar är de nya oumph, el vad de heter
gjort på soyaprotein och bönor, en del blir jäkligt goda när man steker dom

http://oumph.se/#

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Nån som är vegetarian?

Inläggav Pilatus » 06 okt 2015 22:59

dokido skrev:min dotter är vegetarian, delvis, av ideella skäl
hursom vad jag gillar är de nya oumph, el vad de heter
gjort på soyaprotein och bönor, en del blir jäkligt goda när man steker dom

http://oumph.se/#

Intressant, det kanske jag borde pröva. Jag "fastar" en period varje månad så det kan ju vara god idé att lära sig något nytt. BMI 25 är målet!
Moderator

Användarvisningsbild
dokido
Inlägg: 1039
Blev medlem: 17 aug 2009 22:31
Kontakt:

Nån som är vegetarian?

Inläggav dokido » 06 okt 2015 23:04

det finns olika sorter, den första jag prövade var inge vidare
men de andra var goda, fint kryddade

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Nån som är vegetarian?

Inläggav Anne » 02 jul 2017 00:16

Så vad äter du nu då, Ben?

Nu under sommaren är det trevligt att ta tillvara på säsongens grönsaker. Sockerärter och vaxbönor osv. Mums! Det går att göra jätteglada (sic!) vegetariska mackor. Jag gillar solrosbröd eller grövre, sallad, tomat, gurka, lite krämig dressing, italiensk salladskrydda, lite finstrimlad rödlök eller rädisa eller en knippe groddar. T ex.
Jag äter dagligen några valnötter. Omega3.

Användarvisningsbild
Ben
Inlägg: 995
Blev medlem: 15 jul 2012 22:53

Re: Nån som är vegetarian?

Inläggav Ben » 02 jul 2017 08:50

lynx skrev:Så vad äter du nu då, Ben?

Nu under sommaren är det trevligt att ta tillvara på säsongens grönsaker. Sockerärter och vaxbönor osv. Mums! Det går att göra jätteglada (sic!) vegetariska mackor. Jag gillar solrosbröd eller grövre, sallad, tomat, gurka, lite krämig dressing, italiensk salladskrydda, lite finstrimlad rödlök eller rädisa eller en knippe groddar. T ex.
Jag äter dagligen några valnötter. Omega3.


jag kör lakto-ovo veg. bantar så det blir äggmackor för proteinet och så är ägg väsentligt för musklerna.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Nån som är vegetarian?

Inläggav Anders » 02 jul 2017 12:10

Jag vet inte. Det är något överklassigt i att vara vegan. Lite "vad vill du göra med ditt liv". En fråga som en med knegarbakgrund inte ställer sig. Man gör som man brukar, en sunt konservativistisk inställning.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Nån som är vegetarian?

Inläggav Algotezza » 04 jul 2017 06:02

Anders skrev:Jag vet inte. Det är något överklassigt i att vara vegan. Lite "vad vill du göra med ditt liv". En fråga som en med knegarbakgrund inte ställer sig. Man gör som man brukar, en sunt konservativistisk inställning.


Fruktarian som bara lever på fallfrukt innan den nått marken måste vara mest överklassigt. Man låter tjänarna stå och vänta vid fruktträden för att fånga frukten innan den når marken. Riktigt små tjänare för jordgubbarna.

Skämt åsido, varför är det överklassigt att vegan? Överklassigt är jaga och käka vilt. Vaktelägg. Snöripa. Om vi nu ska vädra fördomar.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Nån som är vegetarian?

Inläggav Anders » 05 jul 2017 12:01

Algotezza skrev:
Anders skrev:Jag vet inte. Det är något överklassigt i att vara vegan. Lite "vad vill du göra med ditt liv". En fråga som en med knegarbakgrund inte ställer sig. Man gör som man brukar, en sunt konservativistisk inställning.


Fruktarian som bara lever på fallfrukt innan den nått marken måste vara mest överklassigt. Man låter tjänarna stå och vänta vid fruktträden för att fånga frukten innan den når marken. Riktigt små tjänare för jordgubbarna.

Skämt åsido, varför är det överklassigt att vegan? Överklassigt är jaga och käka vilt. Vaktelägg. Snöripa. Om vi nu ska vädra fördomar.


Det tycks ju vara de två val de som är av trygg akademisk släkt eller ren överklass har att välja mellan, med någon slags historiskt start 1968 även om säkert känslorna funnits länge.

1. Antingen bejakar jag min bakgrund och blir pengaproducent eller ren självförverkligare. Forskare,konstnär eller rent av ren stekare.
2. Man känner någon slags skam över sin bakgrund och blir vänster, världsförbättrare. Det är här vi hittar veganen. I Palmes efterföljd.

Vad man kan säga är kanske att det här har sipprat ner i klasserna lite. Även folkhemmets klassresenärers barnbarn börjar snegla åt det hållet. Att livet inte primärt, som det var för farfarsfar, att det går ut på att fixa ett jobb och se till att man får ett drägligt liv för sig och det sina. Att vidare drömmar än så kan vara tidsfördriv. I något slags Fukuyamas end of history kanske vi alla uppnår det här tillståndet, påminnande om Marx visioner för proletariatets diktatur, där vi går omkring och gör världen till ett bra ställe.

Men vi sextiotalister som har farföräldersgenerationen tryggt i den fattiga majoriteten är nog, även om man inte vill erkänna det, fortfarande kvar i att det här med miljö, flyktingkramande, kaninmatsätanden och liknande är lite halleluja för de som är födda på spetslakan.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Nån som är vegetarian?

Inläggav Anne » 05 jul 2017 14:00

Jag slutade äta kött ( det händer att jag äter fisk) kring 1990. Det var verkligen inte inne med det vegetariska då. Det fanns inga halvfabrikat som Quorn. Jag kände ingen vegetarian och är fullkomligt van att min omgivning äter kött, vilket jag inte lägger mig i, men jag tycker mitt matval borde respekteras också. Det finns väl betydligt värre saker att störa sig på?!
Vad jag har märkt av gällande omgivningens respons:

Oro. Mamma var väldigt bekymrad över hur jag skulle få i mig tillräckligt med, framförallt, B-vitaminer.

Förvirring vad man ska bjuda på.

Ignorans. En vuxen man spärrade upp ögonen och utbrast förvånat på grövsta dalmål "Men korv äter du väl?!"

Bristande respekt (vilket jag tror bottnar sig i att många upplever mitt val som bra, vilket gör att de känner sig sämre.) En gång var jag på besök för middag och hörde från köket ungefär, med ett fnittrade från en medelålders kvinna "Häll lite av skyn från biffarna i hennes sås. Det märker hon inte." En annan gång när jag låg på sjukhus kom sköterskan med en ost och skinkmacka. "Ja, just ja. Du äter ju inte kött." Och så plockade hon bort skinkan. Naturligtvis åt jag inte. Men jag kände hur tårarna brände i halsen.

Det är nästan skönt att jag åtminstone röker i sammanhanget.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Nån som är vegetarian?

Inläggav Algotezza » 05 jul 2017 18:50

Min far kom från österlensk bondesläkt och min mor från söderslättsk hantverkarsläkt. Morfars morfar var speleman. Far blev folkskollörare vid semnariet i Lund. Tre av mina bröder och jag är släktens första akademiker. Vi var fem bröder och morsan var hemmafru. Kläder och skor gick i arv.

Så mycket spetslakan var det nog inte.

Jag blev vegetarian första omgången 69 - 79 och sedan från 2004. Därför att jag vill leva så ickedödande och fredligt som möjligt. 1970 kom jag i kontakt med Martinus kosmologi och kunde förankra mitt dietval i hans världsbild.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Nån som är vegetarian?

Inläggav Anders » 05 jul 2017 20:23

Algotezza skrev:Min far kom från österlensk bondesläkt och min mor från söderslättsk hantverkarsläkt. Morfars morfar var speleman. Far blev folkskollörare vid semnariet i Lund. Tre av mina bröder och jag är släktens första akademiker. Vi var fem bröder och morsan var hemmafru. Kläder och skor gick i arv.

Så mycket spetslakan var det nog inte.

Jag blev vegetarian första omgången 69 - 79 och sedan från 2004. Därför att jag vill leva så ickedödande och fredligt som möjligt. 1970 kom jag i kontakt med Martinus kosmologi och kunde förankra mitt dietval i hans världsbild.


Ja, runt 68 verkar det varit så att det gick rätt långt ner i klasserna. Jag var i den fasen runt 85, då var det ju lite mer yuppie...
Men i alla fall, lite provokativ jag var jag, men jag är rätt allvarlig också. Det här världsförbättrande som vissa av de högre klassernas ättelägg ägnar sig åt har jag aldrig riktigt fattat.Trots att jag är typ gift med en sån.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 30 och 0 gäster