Nån som är vegetarian?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Ben
Inlägg: 995
Blev medlem: 15 jul 2012 22:53

Nån som är vegetarian?

Inläggav Ben » 21 sep 2015 19:00

Nån som är vegetarian? Går det att köpa billig vegetarianskt mat? Vad är den mest populära måltiden hos vegetarianer?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Nån som är vegetarian?

Inläggav Algotezza » 21 sep 2015 19:55

Ben skrev:Nån som är vegetarian? Går det att köpa billig vegetarianskt mat? Vad är den mest populära måltiden hos vegetarianer?


Jag är det.

Frukt och grönt...

Svar på båda frågorna...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Ben
Inlägg: 995
Blev medlem: 15 jul 2012 22:53

Nån som är vegetarian?

Inläggav Ben » 21 sep 2015 19:57

Algotezza skrev:
Ben skrev:Nån som är vegetarian? Går det att köpa billig vegetarianskt mat? Vad är den mest populära måltiden hos vegetarianer?


Jag är det.

Frukt och grönt...

Svar på båda frågorna...


OK! Men äter du det som huvudmåltid, middag? Det finns ju billig blandning av bönor på Willy's, men vad äter familjer som baserar sin kost på vegetarisk mat?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Nån som är vegetarian?

Inläggav Algotezza » 21 sep 2015 20:26

Ben skrev:
Algotezza skrev:
Ben skrev:Nån som är vegetarian? Går det att köpa billig vegetarianskt mat? Vad är den mest populära måltiden hos vegetarianer?


Jag är det.

Frukt och grönt...

Svar på båda frågorna...


OK! Men äter du det som huvudmåltid, middag? Det finns ju billig blandning av bönor på Willy's, men vad äter familjer som baserar sin kost på vegetarisk mat?


Allt utom kött, fisk och fågel. Gäller få i sig järn. Kan vara problem för veggisar.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Nån som är vegetarian?

Inläggav Pilatus » 21 sep 2015 22:27

Algotezza skrev:
Ben skrev:
Algotezza skrev:Jag är det. Frukt och grönt...
Svar på båda frågorna...

OK! Men äter du det som huvudmåltid, middag? Det finns ju billig blandning av bönor på Willy's, men vad äter familjer som baserar sin kost på vegetarisk mat?

Allt utom kött, fisk och fågel. Gäller få i sig järn. Kan vara problem för veggisar.

Gäller det att leva billigt ett slag så är nudlar inte så dumt. Man kan ju varva med att fasta, juice kan spädas med vatten.

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Ben
Inlägg: 995
Blev medlem: 15 jul 2012 22:53

Nån som är vegetarian?

Inläggav Ben » 22 sep 2015 06:54

Algotezza skrev:Allt utom kött, fisk och fågel. Gäller få i sig järn. Kan vara problem för veggisar.


Visst är du vegetarian?

Med min fråga syftade jag på vad som ersätter kött, fisk och fågel hos veteran-vegetarianer. Skulle va kul med en inblick.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Nån som är vegetarian?

Inläggav Anders » 22 sep 2015 07:32

Ben skrev:Nån som är vegetarian? Går det att köpa billig vegetarianskt mat? Vad är den mest populära måltiden hos vegetarianer?

Frun älskar oxfile, men har hög miljöetisk moral, därför lagar hon mycket "veg" på sina matlagningsdagar. Enkelt sammanfattat är allt det som skall ersätta kött rätt äckligt, bönor och sånt. Och det blir rätt mycket ost, vilket inte direkt är kött.

Men familjen får i sig det mesta av proteinet via kött ändå. Sonen bygger muskler med min, sin och sin systers kosthållning.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Nån som är vegetarian?

Inläggav klorofyll » 22 sep 2015 12:28

Jag är inte vegetarian, för mig är det för långsökt, men ett större intresse för mat (vad vi stoppar i oss) är avgörande för vårt mående, många människor provar aldrig nya saker, utan äter alltid samma, så de märker inte skillnad.

Jag läste någon gång att hjärnceller växer i antal när de får utstå utmaningar, som t.ex. fastor varvat med bra kost. Jag känner inte direkt att jag behöver anstränga mig för att utmana mig.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Nån som är vegetarian?

Inläggav Algotezza » 22 sep 2015 13:04

Ben skrev:
Algotezza skrev:Allt utom kött, fisk och fågel. Gäller få i sig järn. Kan vara problem för veggisar.


Visst är du vegetarian?

Med min fråga syftade jag på vad som ersätter kött, fisk och fågel hos veteran-vegetarianer. Skulle va kul med en inblick.


Quorn- och sojaprodukter exempelvis

Bild

Vegobiffar med quinoa och shiso
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Ben
Inlägg: 995
Blev medlem: 15 jul 2012 22:53

Nån som är vegetarian?

Inläggav Ben » 02 okt 2015 04:42

Jag tycker inte att ett djur ska behöva dö för att jag ska ha liv. I framtiden har mänskligheten övergått till vegansk kost, för att uppnå en högre frekvens av kärlek.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Nån som är vegetarian?

Inläggav Pilatus » 02 okt 2015 08:19

Ben skrev:Jag tycker inte att ett djur ska behöva dö för att jag ska ha liv. I framtiden har mänskligheten övergått till vegansk kost, för att uppnå en högre frekvens av kärlek.

Visst kan man vara vegetarian, men fisk och ägg är gott och nyttigt och vi skulle kunna minska på köttkonsumtionen. Själv fastar jag en period varje månad. Det fungerar bra.

Hur kompenserar du bristen på mineralerna järn, zink och selen som du behöver få i dig, liksom vitaminerna B12 och D?
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Nån som är vegetarian?

Inläggav Algotezza » 02 okt 2015 09:12

Pilatus skrev:
Ben skrev:Jag tycker inte att ett djur ska behöva dö för att jag ska ha liv. I framtiden har mänskligheten övergått till vegansk kost, för att uppnå en högre frekvens av kärlek.

Visst kan man vara vegetarian, men fisk och ägg är gott och nyttigt och vi skulle kunna minska på köttkonsumtionen. Själv fastar jag en period varje månad. Det fungerar bra.

Hur kompenserar du bristen på mineralerna järn, zink och selen som du behöver få i dig, liksom vitaminerna B12 och D?


Det gäller att välja ut födoämnen som innehåller dessa. Eventuellt komplettera med vitaminpreparat på vegetarisk grund. Men helst ska allt man behöver naturlig ingå i den vardagliga kosten.

Sedan skall man inte tro man får i sig allt man behöver bara därför att man är omnivor.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Ben
Inlägg: 995
Blev medlem: 15 jul 2012 22:53

Nån som är vegetarian?

Inläggav Ben » 02 okt 2015 10:45

Djurens själsmission är att ge oss sin mjölk och ägg, men inte dess kött.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Nån som är vegetarian?

Inläggav Algotezza » 02 okt 2015 12:20

Jag är ovo-laktovegetarian. Inte redo bli vegan än. Vill inte avvika för mycket från omvärldens livsstil. Inte bli gnällspik....
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Nån som är vegetarian?

Inläggav Algotezza » 02 okt 2015 12:35

Fast kanske det är omgivningen som inte är mogen för att jag tar det steget...
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 21 och 0 gäster