Nån som är vegetarian?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Nån som är vegetarian?

Inläggav Algotezza » 06 jul 2017 05:28

Anders skrev:
Algotezza skrev:Min far kom från österlensk bondesläkt och min mor från söderslättsk hantverkarsläkt. Morfars morfar var speleman. Far blev folkskollörare vid semnariet i Lund. Tre av mina bröder och jag är släktens första akademiker. Vi var fem bröder och morsan var hemmafru. Kläder och skor gick i arv.

Så mycket spetslakan var det nog inte.

Jag blev vegetarian första omgången 69 - 79 och sedan från 2004. Därför att jag vill leva så ickedödande och fredligt som möjligt. 1970 kom jag i kontakt med Martinus kosmologi och kunde förankra mitt dietval i hans världsbild.


Ja, runt 68 verkar det varit så att det gick rätt långt ner i klasserna. Jag var i den fasen runt 85, då var det ju lite mer yuppie...
Men i alla fall, lite provokativ jag var jag, men jag är rätt allvarlig också. Det här världsförbättrande som vissa av de högre klassernas ättelägg ägnar sig åt har jag aldrig riktigt fattat.Trots att jag är typ gift med en sån.



Tja framförallt undrar jag vad den egentliga drivkraften är atr man vill förbättra eller rädda världen, så själv är jag skeptisk till eller rentav rädd för både religiösa och politiska utopier, för hur mycket gott har de fört med sig?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Nån som är vegetarian?

Inläggav Pilatus » 07 jul 2017 18:45

Algotezza skrev:Tja framförallt undrar jag vad den egentliga drivkraften är atr man vill förbättra eller rädda världen, så själv är jag skeptisk till eller rentav rädd för både religiösa och politiska utopier, för hur mycket gott har de fört med sig?

Det finns säkert ett flertal huvudstråk. En del vänsterfolk talade om klasshat. Andra var intresserade av den kollektiva idén, en rörelse som var intresserad av jordens bevarande. Solidaritet med dem som hade det svårt, svält och torka.

Det fanns, som alltid, plats för alla sinnelag.

Jag har en kusin som är vegetarian. Annars har släkten tyckt om god mat. Farfar och hans bröder startade mejerier som blev andelsmejerier. Från början tämligen enkel utrustning. Ingenting finns kvar av det längre. En av dessa bröder blev missionär och reste till Belgiska Kongo.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Nån som är vegetarian?

Inläggav Anders » 07 jul 2017 19:26

Algotezza skrev:
Anders skrev:... Det här världsförbättrande som vissa av de högre klassernas ättelägg ägnar sig åt har jag aldrig riktigt fattat.Trots att jag är typ gift med en sån.



Tja framförallt undrar jag vad den egentliga drivkraften är atr man vill förbättra eller rädda världen, så själv är jag skeptisk till eller rentav rädd för både religiösa och politiska utopier, för hur mycket gott har de fört med sig?


Varför man överhuvudtaget spekulerar i de här frågorna mer än som kuriosa och inte fokuserar på att överleva så smärtfritt själv och på att den egna familjen gör det visar att man har en bakgrund byggd på andra människor som fokuserat på just det. Obs att jag inte säger att du gör det Algotezza, utan jag menar den mer systematiska salongsbolsjevikismen.

Säger inte att det det inte finns bra saker med det, men i grund och botten tror jag att det är fel att en grupp försöker berätta för en annan vad den behöver, och säger åt en tredje grupp vad den skall göra för att hjälpa den andra. Det blir ett samvetskvalsavhjälpande som blir, påstår jag, missriktat.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Nån som är vegetarian?

Inläggav Pilatus » 07 jul 2017 21:59

Anders skrev:Säger inte att det det inte finns bra saker med det, men i grund och botten tror jag att det är fel att en grupp försöker berätta för en annan vad den behöver, och säger åt en tredje grupp vad den skall göra för att hjälpa den andra. Det blir ett samvetskvalsavhjälpande som blir, påstår jag, missriktat.

Är det inte vad all politik och mission utmynnar i? Du får en odödlig själ om du låter döpa dig och tror på att Jesus var Messias, enligt Paulus. Eller den klientdemokrati som politiker bedriver?
Moderator


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 29 och 0 gäster