Är paketeringen eller innehållet det viktiga?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Fornax
Inlägg: 167
Blev medlem: 02 jun 2015 21:44

Är paketeringen eller innehållet det viktiga?

Inläggav Fornax » 01 nov 2015 21:03

Pilatus skrev:Ett psykotiskt tillstånd är något helt annat! En psykos innebär en förändrad verklighetsuppfattning präglad av vanföreställningar, hallucinationer och beteendeavvikelser. Kognitiva störningar och tankestörningar kan också förekomma. Religionen kan i mycket begränsad mening liknas vid sådana vanföreställningar.


Det beror på hur man tolkar orden. Det är inte svårt att argumentera för att religiösa i många fall har en förändrad verklighetsuppfattning, vanföreställningar, beteendeavvikelser, kognitiva störningar, tankestörningar och t om. hallucinationer. Det finns det många exempel på.
Men visst, jag kan hålla med om att det i många fall finns stora skillnader på en ordentlig psykos i klinisk bemärkelse och vanföreställningarna många religiösa har.


klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Är paketeringen eller innehållet det viktiga?

Inläggav klorofyll » 02 nov 2015 16:40

Algotezza skrev:Vad är illusoriskt i denna diskussion? Många är bra på kamouflageteknik. Men man kan inte lura andra i längden om man inte samtidigt lurar sig själv.

Om man ser någonting så är det antingen sanningen eller en "symbolisk association" (d.v.s. något som påminner om tidigare upplevelser) Frågan blir då om det är ögat eller objektet det är fel på?

Algotezza skrev:Människor är ofta både klokare och dummare än den allmänna mediabilden. Kolla reklam så infantil den är! Kolla hur politiker uttrycker sig!

Om man når "grunden" i varje människa så blir ens liv rikare, där och då inser man hur obetydlig intelligensen är.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Är paketeringen eller innehållet det viktiga?

Inläggav Algotezza » 02 nov 2015 19:41

klorofyll skrev:
Algotezza skrev:Vad är illusoriskt i denna diskussion? Många är bra på kamouflageteknik. Men man kan inte lura andra i längden om man inte samtidigt lurar sig själv.

1. Om man ser någonting så är det antingen sanningen eller en "symbolisk association" (d.v.s. något som påminner om tidigare upplevelser) Frågan blir då om det är ögat eller objektet det är fel på?

Algotezza skrev:Människor är ofta både klokare och dummare än den allmänna mediabilden. Kolla reklam så infantil den är! Kolla hur politiker uttrycker sig!

2. Om man når "grunden" i varje människa så blir ens liv rikare, där och då inser man hur obetydlig intelligensen är.


1. Hur kan det vara fel på ett objekt?

2. Ja,det finns känsla, aning, intuition... förutom förnuft - men det är detta som hyllas i filosofin i regel...
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Är paketeringen eller innehållet det viktiga?

Inläggav klorofyll » 03 nov 2015 20:24

Algotezza skrev:
klorofyll skrev:
Algotezza skrev:Vad är illusoriskt i denna diskussion? Många är bra på kamouflageteknik. Men man kan inte lura andra i längden om man inte samtidigt lurar sig själv.

1. Om man ser någonting så är det antingen sanningen eller en "symbolisk association" (d.v.s. något som påminner om tidigare upplevelser) Frågan blir då om det är ögat eller objektet det är fel på?

1. Hur kan det vara fel på ett objekt?

Frågan du borde ställa dig är väl snarare om det du ser är sanningen eller "en symbolisk association"? Men du har rätt, för illusionen består just i tron på att det skulle kunna vara något "fel på objektet" (att objektet inte behöver vara vad det verkar vara, när det istället är våra erfarenheter och associationer som leder oss fel i vår upplevelse, som gör att vi tolkar verkningar på fel sätt.). Men jag kan ha fel.

Jag känner t.o.m. för att tro att det finns objektiv skönhet.

Algotezza skrev:
klorofyll skrev:
Algotezza skrev:Människor är ofta både klokare och dummare än den allmänna mediabilden. Kolla reklam så infantil den är! Kolla hur politiker uttrycker sig!

2. Om man når "grunden" i varje människa så blir ens liv rikare, där och då inser man hur obetydlig intelligensen är.

2. Ja,det finns känsla, aning, intuition... förutom förnuft - men det är detta som hyllas i filosofin i regel...

Jag tror att jag själv har alldeles för mycket förutfattade meningar... det är ju synd men också positivt att upptäcka.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Är paketeringen eller innehållet det viktiga?

Inläggav klorofyll » 03 nov 2015 20:46

Algotezza skrev:
klorofyll skrev:1. Om man ser någonting så är det antingen sanningen eller en "symbolisk association" (d.v.s. något som påminner om tidigare upplevelser) Frågan blir då om det är ögat eller objektet det är fel på?

1. Hur kan det vara fel på ett objekt?

Frågan du borde ställa dig är väl snarare om det du ser är sanningen eller "en symbolisk association"? Men du har rätt, för illusionen består just i tron på att det skulle kunna vara "något fel på objektet" (att objektet inte behöver vara vad det verkar vara, när det istället är våra erfarenheter och associationer som leder oss fel i vår upplevelse, som gör att vi tolkar verkningar på fel sätt.). Men jag kan ha fel.

Jag känner t.o.m. för att tro att det finns objektiv skönhet, något som är vackert, varför gör vi annars bedömningar?

Algotezza skrev:
klorofyll skrev:2. Om man når "grunden" i varje människa så blir ens liv rikare, där och då inser man hur obetydlig intelligensen är.

2. Ja,det finns känsla, aning, intuition... förutom förnuft - men det är detta som hyllas i filosofin i regel...

Jag tror att jag själv har alldeles för mycket förutfattade meningar... det är ju synd men också positivt att ha upptäckt.

Fornax
Inlägg: 167
Blev medlem: 02 jun 2015 21:44

Är paketeringen eller innehållet det viktiga?

Inläggav Fornax » 04 nov 2015 00:39

Apropå religiösa människor med förändrade verklighetsuppfattningar, vanföreställningar, beteendeavvikelser, kognitiva störningar och tankestörningar. Här har vi ett gäng som helt klart faller under den kategorin.

Önskar det hade funnits fler solidariska människor omkring dem som utan att brutalt försöka beröva dem deras tro kunde vara ärliga nog att förklara vad de själva tror är sant, och visa på alternativen.
De ser onekligen ut att må bra redan men jag tror ändå de hade mått bättre av att få en bredare vy över vad som är möjligt.


Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Är paketeringen eller innehållet det viktiga?

Inläggav Anders » 04 nov 2015 09:12

Fornax skrev:Apropå religiösa människor med förändrade verklighetsuppfattningar, vanföreställningar, beteendeavvikelser, kognitiva störningar och tankestörningar. Här har vi ett gäng som helt klart faller under den kategorin.

Önskar det hade funnits fler solidariska människor omkring dem som utan att brutalt försöka beröva dem deras tro kunde vara ärliga nog att förklara vad de själva tror är sant, och visa på alternativen.
De ser onekligen ut att må bra redan men jag tror ändå de hade mått bättre av att få en bredare vy över vad som är möjligt.


De har väl sina gener och sin uppväxt och beter sig i enlighet därmed.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Fornax
Inlägg: 167
Blev medlem: 02 jun 2015 21:44

Är paketeringen eller innehållet det viktiga?

Inläggav Fornax » 04 nov 2015 11:39

Anders skrev:De har väl sina gener och sin uppväxt och beter sig i enlighet därmed.


Ja och så har de sin nuvarande miljö med stor potential. Jag antar att många andra i deras omgivning inte tror på den där typen av krafter.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Är paketeringen eller innehållet det viktiga?

Inläggav klorofyll » 05 nov 2015 15:20

Jag tror inte att det är hälsosamt att vara "den perfekte eleven", att leva det perfekta livet. För då bryr man sig hela tiden om hur andra uppfattar en, jag tror att den inställningen grundar sig på att man tror att ingen ser en, därför gör man allt för att någon skall se en, genom att försöka vara perfekt, nackdelen med att tro att ingen ser en kan bli att man får uppfattningen att allt är tillåtet, eftersom ingen ändå märker någonting av det man gör. Är det inte likadant med litteratur, huvudpersonen måste inse att han inte är perfekt för att det skall bli en utveckling av historien?


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 33 och 0 gäster