Ihågkommen dröm

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18496
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Ihågkommen dröm

Inläggav Algotezza » 03 mar 2016 08:55

Sedan jag slutade skriva drömdagbok - eller nattbok - och plåga min omgivning med mina drömmar, har jag slutat komma ihåg dessa. Men två av nattens drömmar minns jag dock eftersom väckarklockan väckte mig.

Här är alltså en av dem.

Jag gick på en ganska sumpig strand med två personer, ett barn och en man lite yngre än mig. Det gällde att ta sig fram till vattenlinjen utan att hamna i ett slukhål. Jag tänkte just på ordet slukhål när vi hoppade från tuva till tuva. Så stannade vi upp och jag började prata med mannen bredvid mig. Jag sa till honom: "Både du och jag vet att detta är en dröm." Han såg tvivlande på mig. "Jo, men det är det", fortsatte jag," men här finns ändå fantastiska detaljer.Kolla ner på marken, du ser minsta gruskorn"! Vi tittade ner på marken och mycket riktigt. Allt var detaljerat, i 3D och i färg och tedde sig mycket verkligt. Då sa mannen: "Men om du sedan vaknar, hur vet du då att det du vaknat till inte också är en dröm?" Ja, tänkte jag, hur vet jag det...?
Så hoppade vi vidare på tuvorna medan vågorna sköljde över stranden fram och tillbaka några meter bort. Barnet kom först till vattenbrynet.
Göran Egevad egevad@gmail.com

David H
Moderator
Inlägg: 5206
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Ihågkommen dröm

Inläggav David H » 22 apr 2016 12:16

Algotezza skrev: Så stannade vi upp och jag började prata med mannen bredvid mig. Jag sa till honom: "Både du och jag vet att detta är en dröm." Han såg tvivlande på mig. "Jo, men det är det", fortsatte jag," men här finns ändå fantastiska detaljer.Kolla ner på marken, du ser minsta gruskorn"! Vi tittade ner på marken och mycket riktigt. Allt var detaljerat, i 3D och i färg och tedde sig mycket verkligt. Då sa mannen: "Men om du sedan vaknar, hur vet du då att det du vaknat till inte också är en dröm?" Ja, tänkte jag, hur vet jag det...?


Ååå e det inte verklighet, så drömmer jag... nynnar jag för mig själv ibland. Men till verklighetens försvar då, så tänker jag att om allt var dröm så skulle distinktion mellan dröm och verklighet vara meningslös. Trots allt har vi valt att kalla ett tillstånd "verklighet" och ett annat tillstånd "dröm"... att skilja de två tillstånden tycker jag aldrig förefallit mig särskilt svårt...men kanske kan man ha olika perspektiv där. Trots allt har vi ju kommit på det här begreppet verklighet också, något borde det väl stå för då.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 48 och 0 gäster