Att försöka komma överens istället för att se svårigheter.

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Att försöka komma överens istället för att se svårigheter.

Inläggav klorofyll » 25 apr 2016 19:05

Exempel: Vi kanske spontant inte gillar vad någon person gör, och istället för att försöka komma överens så drar vi oss undan eller blir arga.

Ett sådant beteende kanske passar i en viss situation, men det kan också leda till verkliga problem för oss. Svårigheter kan väl sägas var till för att lösas. Ofta beror svårigheten i fråga på att man inte förstår varandra, men med lite kunskap, genom kommunikation, kan man få bättre förståelse och kanske komma överens. Konflikter borde väl egentligen bygga på upplevda intresseskiljaktigheter, vad jag kan förstå? Den andre kanske har en felaktig bild av dig eller du av den. Ibland kan det nog kännas befriande och upplyftande att förstå hur andra ser på en, vilket kan leda till större konstruktivitet från ens egen sida. Om det finns en lösning på allt, varför då se svårigheter? Vi skall göra det vi känner för i livet, men under vissa omständigheter behöver vi komma överens med människor vi inte har förståelse för, då anser jag att de bästa man kan göra är att finna något gemensamt intresse att bygga en relation på.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Att försöka komma överens istället för att se svårigheter.

Inläggav klorofyll » 27 apr 2016 12:30

På samma gång tror jag att man mår dåligt vid ett överdrivet behov av att komma överens, jag tror det leder till att man blir karaktärslös och deprimerad.


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster