You are not alone

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

You are not alone

Inläggav klorofyll » 30 apr 2016 16:37

Man hamnar ibland, eller varför inte säga ofta, i situationer där man känner sig oerhört ensam, men, jag skulle vilja säga att så är det inte! Det här tänkandet grundar sig i en tro på en högre makt. Logiskt sett borde alla vara väldigt ensamma, eller leva som myror i en stack, eller så skulle samhället braka samman, men, vi har känslor, känslor för varandra och det är vad som bygger samhället. Glöm inte detta, att du aldrig är ensam.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: You are not alone

Inläggav Anders » 05 maj 2016 09:06

klorofyll skrev:Man hamnar ibland, eller varför inte säga ofta, i situationer där man känner sig oerhört ensam, men, jag skulle vilja säga att så är det inte! Det här tänkandet grundar sig i en tro på en högre makt. Logiskt sett borde alla vara väldigt ensamma, eller leva som myror i en stack, eller så skulle samhället braka samman, men, vi har känslor, känslor för varandra och det är vad som bygger samhället. Glöm inte detta, att du aldrig är ensam.

Ensamhet är inte bara en dålig sak. Brukar ha en vecka varje sommar då familjen drar till hennes odrägliga släkt. Då kan det gå 4-5 dagar utan att jag säger ett ord. Möjligen mumlar var är nu hammarjäveln en gång om dagen. Ensamhet kan vara skönt.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: You are not alone

Inläggav klorofyll » 09 maj 2016 16:11

Anders skrev:
klorofyll skrev:Man hamnar ibland, eller varför inte säga ofta, i situationer där man känner sig oerhört ensam, men, jag skulle vilja säga att så är det inte! Det här tänkandet grundar sig i en tro på en högre makt. Logiskt sett borde alla vara väldigt ensamma, eller leva som myror i en stack, eller så skulle samhället braka samman, men, vi har känslor, känslor för varandra och det är vad som bygger samhället. Glöm inte detta, att du aldrig är ensam.

Ensamhet är inte bara en dålig sak. Brukar ha en vecka varje sommar då familjen drar till hennes odrägliga släkt. Då kan det gå 4-5 dagar utan att jag säger ett ord. Möjligen mumlar var är nu hammarjäveln en gång om dagen. Ensamhet kan vara skönt.

Fördelen med ensamhet tycker jag är att man blir mer medveten och att man efter en tid får bättre kontroll. Det kan tillslut kännas som om att man sitter på toppen av en pyramid och bara skådar, blickar runt sig, ner på alla människor som är så insyltade i sina problem, ett moln flyger förbi i den lätta brisen.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18496
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: You are not alone

Inläggav Algotezza » 10 maj 2016 09:49

Det är något en paradox - vi är ensamma om att utifrån förmågor och erfarenheter skapa oss en upplevd bild av livet och världen - vårt personliga upplevelseuniversum - men samtidigt är det (förmodar jag) samma värld/yttre universum vi befolkar och samma liv vi har del i och bygger upp...

Och känslan av ensamhet - kan ju delas av många!

När vi blottar vårt innersta för andra, som i konst musik litteratur eller i nära samtal, märker vi inte sällan stora likheter med andras innersta - om de också visar vem de är bortom alla masker...
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: You are not alone

Inläggav klorofyll » 10 maj 2016 16:48

ThinkThat skrev:Tänkte en gång dra till fjälls och leva som eremit i några månader.

En intressant tanke. Jag tycker, att det som intresserar en skall vara drivkraften, ensamhet i sig självt är väl inte mycket värt, eller att söka den för den delen, för är den egentligen inte väldigt lätt att nå? Människor är olika, jag önskar själv att jag vore sådan (att jag trivdes bättre med "ensamhet"), får man fråga av vilken anledning du kände för att leva avskilt?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: You are not alone

Inläggav klorofyll » 10 maj 2016 16:52

Algotezza skrev:När vi blottar vårt innersta för andra, som i konst musik litteratur eller i nära samtal, märker vi inte sällan stora likheter med andras innersta - om de också visar vem de är bortom alla masker...

Absolut, snacka om att vi har fördomar...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: You are not alone

Inläggav klorofyll » 17 maj 2016 15:47

ThinkThat skrev:Mycket här i livet handlar om att våga utmaning.

Absolut, det är när man vågar som inspirationen kommer, meningen med allt. Det kan vara värt att ändra mönster. I yngre dagar läste jag en bok som hette "Tärningsspelaren", kanske inte alltför moralisk men läsvärd vad jag minns.


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 37 och 0 gäster