Dikt om sociala medier - En generation i virtuellt fördärv

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Caasi
Inlägg: 71
Blev medlem: 30 apr 2016 21:27

Dikt om sociala medier - En generation i virtuellt fördärv

Inläggav Caasi » 26 maj 2016 19:23

Knåpa ihop det här för att få ur mig min frustration gentemot det internetbaserade sociala livet. Det känns som att jag måste vara en del av det. Blir påtvingad, eller kanske tvångsslussad till det. Jag tycker alla borde vistas mer ute som förr i tiden. Ni kloka gubbar som inte hängt med i svängarna kanske också har nytta av mitt alster?

Kram :)



Facebook, Instagram, ge oss två gram
Egots famn, ro i land
Narcissismens föda, varningslampor röda

Identitet i databas, pengakalas,
Helknas, en jävlig fas, hitta aldrig tillbaks

Socialt rum, utanför är skum
Aldrig något lugn

sluta ringa, puffa, lajka, plinga
inga inga

Vi gräver i syntes, verklighet en antites
Din syn är gles, får skrika mig hes

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Dikt om sociala medier - En generation i virtuellt fördärv

Inläggav Algotezza » 27 maj 2016 06:54

Utan internet hade jag inte kunnat publicera texter, musik, bilder, videor, lika lätt. Jag gillar verkligen internet och den digitala teknikens möjligheter. Allt har ju baksidor, allt kan missbrukas. Men fördelarna överväger för min del.

Jag hör dagligen kolleger ondgöra sig över elevernas mobiler som konkurrerar om uppmärksamheten. Varför inte göra lite roligare lektioner då som fångar intresset?
Göran Egevad egevad@gmail.com

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Dikt om sociala medier - En generation i virtuellt fördärv

Inläggav xion » 27 maj 2016 10:54

Man sitter (eller vad man nu gör) alldeles för mycket framför en skärm. För min del är jag teknikfientlig i grunden. Men Internet är ju en guldgruva för information. Vad du än kommer på att du inte kommer på, så är det bara att söka på Internet. Men som allting annat så är det svårt att hålla en optimal nivå. Det blir lätt at det går till överdrift. Det är för det mesta bättre att vistas i den "yttre" verkligheten och bara använda IT som ett komplement, ett verktyg. Vi bombarderas av intryck via skärmar hela tiden. Det blir lätt så att det måste klassas som en last snarare än ett nöje. Jag märker på mig själv att jag läser mindre än jag gjorde förr. Då tänker jag på papperstidningar och böcker. Istället hämtar jag mer information från TV och dator. Men det känns mer avslappnat att sitta och bläddra i en tidning eller att ligga och läsa en bok. Hur mycket information vill vi egentligen ha oss iproppat. För min del känner jag ofta en mättnadskänsla. Tidningsläsandet rasar nedåt, vad gäller papperstidningar, och att läsa tidningar på skärm innebär att jag får stå ut med en massa påträngande och irriterande reklam. Dessutom har dom mage att begära att jag ska betala för skiten. Nej jag förutspår ingen lysande framtid för nyhetsmedia. Konkurrens och utslagning är vad som väntar, och i slutändan likriktning.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Dikt om sociala medier - En generation i virtuellt fördärv

Inläggav Algotezza » 27 maj 2016 12:22

Jag är natur- och teknikfreak. Klarar mig varken utan naturen eller tekniken, gillar båda. Speciellt när de tu kan mötas harmoniskt. Fotar naturen, spelar in ljud från den, gör något konstnärligt av det.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Caasi
Inlägg: 71
Blev medlem: 30 apr 2016 21:27

Re: Dikt om sociala medier - En generation i virtuellt fördärv

Inläggav Caasi » 02 jul 2016 17:04

ThinkThat skrev:Det går att klara sej hjälpligt utan dator men blir så besvärligt och omständigt.
Jag är kund hos en bank som endast har bank-id för inloggning. Har inte kollat ev. alternativen (tror inte dessa finns).


Det går att klara sig men då är man ytterst begränsad i ett digitaliserat samhälle. Tror bara det är en tidsfråga innan man handikappad utan teknologi.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Dikt om sociala medier - En generation i virtuellt fördärv

Inläggav Anne » 03 jul 2016 20:13

Jag har blivit skadad iallafall. Häromdagen skulle jag öppna min port - och vad gör jag? Jo, jag drar mitt finger över tag-låset och undrar flera sekunder varför dörren inte öppnar sig...

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Dikt om sociala medier - En generation i virtuellt fördärv

Inläggav Anne » 03 jul 2016 22:05

Som på en ipad, scrolla. Fick just en bild över hur fönsterputsare får suckande rycka in när vi sitter på hemmet och drar våra gamla pekfingrar över fönsterrutorna :lol:

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Dikt om sociala medier - En generation i virtuellt fördärv

Inläggav Anne » 03 jul 2016 22:28

Jag älskar dig också :)

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Dikt om sociala medier - En generation i virtuellt fördärv

Inläggav Anne » 03 jul 2016 22:49

Nu får du lugna ner dig 8-[

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Dikt om sociala medier - En generation i virtuellt fördärv

Inläggav Anne » 03 jul 2016 22:59

I ett annat liv kanske. Du vet väl att jag är polyamorös, men mitt sällskap är dessvärre av den mer egoistiska karaktären.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Dikt om sociala medier - En generation i virtuellt fördärv

Inläggav Anne » 03 jul 2016 23:08

Du är då... :) Lyssna nu noga på tant Lynx - du ska fokusera in dig på känslan efter orgasmen - inte orgasmen.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Dikt om sociala medier - En generation i virtuellt fördärv

Inläggav Anne » 03 jul 2016 23:14

Konstigt vore det väl annars 8)

Användarvisningsbild
Caasi
Inlägg: 71
Blev medlem: 30 apr 2016 21:27

Re: Dikt om sociala medier - En generation i virtuellt fördärv

Inläggav Caasi » 05 jul 2016 10:18

ThinkThat skrev:Jag hade en jävulsk mardröm, tjejen som bodde granne skrek rakt ut i orgasm, jag ville inte höra men lägenheten var så lyhört jag kunde inte undvika. Jag blev rätt kåt, tjejen såg fasiken bra ut och jag fantiserade...haha.


Se det som en uppmaning till praxis .. :wink:


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster