Varför är den stora massan så lätt att lura?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Varför är den stora massan så lätt att lura?

Inläggav klorofyll » 12 sep 2016 15:18

Om man baserat på vissa fejkade källor sprider en nyhet från olika håll i media och människor börjar fånga upp innehållet, börjar diskutera med varandra, så köps det.

Jag minns en nyhet, det kan ha varit på SVT, för inte så länge sedan, man menade att användandet av tandtråd var onödigt, trots att Svenska läkemedelsverket rekommenderar det, anledningen var att amerikanska läkemedelsverket tagit bort sin rekommendation. Ett mycket vinklat inslag.

(Ändå tror jag att var tredje svensk inte skulle klara av att sköta sina tänder utan tandtråd)

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Varför är den stora massan så lätt att lura?

Inläggav Algotezza » 12 sep 2016 19:45

Allt går att bevisa med s.k. vetenskap.
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Varför är den stora massan så lätt att lura?

Inläggav klorofyll » 13 sep 2016 12:23

Ja och oseriösa tidningar finns det gott om. Men jag tycker ändå att det är konstigt. Den stora massan består av så många individer och några av alla dessa måste fatta hur det egentligen ligger till, vad som ligger bakom, frågan är varför de inte kommer till tals...

Stora företag gör reklam, de vill skapa myter, Rolex (kvalitets-uret som klarar allt), Coca Cola (drycken som alla köper), Heinz (ketchup av utmärkt kvalitet), Volkswagen (den ekonomiska bilen), Gillette (vad en man måste ha)...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Varför är den stora massan så lätt att lura?

Inläggav klorofyll » 13 sep 2016 15:32

Vilket märke?

Jag tror att storbolagen har mer makt än vi anar, men samtidigt måste väl någon som genomskådat skiten komma till tals.

Mest synd tycker jag nästan om alla de som rökt alla dessa cigaretter, tänk vad de betalat i kronor för sina paket, tänk vad det har kostat sjukvården, och vem har tjänat på det, det är faktiskt någon som har tjänat på det.

Hur fan kan det vara tillåtet att sälja något som dödar (det står ju klart och tydligt på paketen)?

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Varför är den stora massan så lätt att lura?

Inläggav Anne » 14 sep 2016 13:38

Det är väl väldigt sorgligt att vi inte alltid kan lita på varann? Tänk så skönt det hade varit!

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Varför är den stora massan så lätt att lura?

Inläggav Anders » 14 sep 2016 21:54

lynx skrev:Det är väl väldigt sorgligt att vi inte alltid kan lita på varann? Tänk så skönt det hade varit!

På det stora hela kan vi väl ändå det.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Varför är den stora massan så lätt att lura?

Inläggav klorofyll » 15 sep 2016 06:13

lynx skrev:Det är väl väldigt sorgligt att vi inte alltid kan lita på varann? Tänk så skönt det hade varit!

Jag tycker att det är väldigt olika, man kan jämföra det med olika arbetsplatser... På vissa arbetsplatser blir man uppriktigt förvånad över hur vänliga folk är. Det är nog mitt bästa tips: Välj en bra chef! Men jag brukar inte tänka så mycket på om jag kan lita på människor, utan mer på om de verkar ha en välvillig inställning till mig, men det kanske är samma sak.


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 20 och 0 gäster