Efterhängsenhet

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Efterhängsenhet

Inläggav David H » 06 nov 2016 21:46

Vad tror ni om att "tjata" sig till en annan persons uppmärksamhet? Till exempel du skriver ett meddelande, och får inget svar. Eller du frågar om en annan person vill göra något med dig, och du får svar om att den inte är intresserad. Kan det vara värt att envisas med att vinna dennes uppmärksamhet, eller är då bättre att ägna tid och energi åt andra som faktiskt bryr sig?

Till exempel, jag hade nån sorts distansrelation med en tjej förut. Jag kunde då irritera mig på att hon helt ignorerade mig ibland, för att sen en annan stund vara intresserad och vänligt inställd. Då beslutade jag mig för att ställa ett villkor, att om hon ignorerar mig när jag försöker kommunicera med henne vid något tillfälle, då gör jag inget nytt initiativ till att ta kontakt med henne igen förrän hon hör av sig till mig. Detta fick jag höra från något håll var oschysst utpressning.... men ärligt talat vet jag inte även efteråt, om det var rätt eller fel. Jag höll i af mitt ord den gången, och det ledde till att vår relation sinom tid rann ut i sanden
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Efterhängsenhet

Inläggav klorofyll » 07 nov 2016 06:43

rekoj skrev:Vad tror ni om att "tjata" sig till en annan persons uppmärksamhet? Till exempel du skriver ett meddelande, och får inget svar. Eller du frågar om en annan person vill göra något med dig, och du får svar om att den inte är intresserad. Kan det vara värt att envisas med att vinna dennes uppmärksamhet, eller är då bättre att ägna tid och energi åt andra som faktiskt bryr sig?

Jag tycker att det är en intressant fråga. Jag tror inte att det är negativt att "tjata". Man ska inte ge upp... Givetvis skall man inte agera omoraliskt. Men som jag tolkar dig så betyder "tjata" att fortsätta försöka få kontakt. Om det att försöka få kontakt är okej eller inte beror på vilken intention man har. Man kan inte ställa krav på andra.

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Efterhängsenhet

Inläggav David H » 08 nov 2016 00:34

klorofyll skrev:
rekoj skrev:Vad tror ni om att "tjata" sig till en annan persons uppmärksamhet? Till exempel du skriver ett meddelande, och får inget svar. Eller du frågar om en annan person vill göra något med dig, och du får svar om att den inte är intresserad. Kan det vara värt att envisas med att vinna dennes uppmärksamhet, eller är då bättre att ägna tid och energi åt andra som faktiskt bryr sig?

Jag tycker att det är en intressant fråga. Jag tror inte att det är negativt att "tjata". Man ska inte ge upp... Givetvis skall man inte agera omoraliskt. Men som jag tolkar dig så betyder "tjata" att fortsätta försöka få kontakt. Om det att försöka få kontakt är okej eller inte beror på vilken intention man har. Man kan inte ställa krav på andra.


Hm. På sätt och vi kan jag hålla med. Jag tror iaf det kan funka på mig. Dvs, om någon envisas med att försöka få min uppmärksamhet, är det möjligt att jag ger med mig. Men jag tror också personer är olika. Vissa personer är mer känsliga, och kan få problem för de vet inte hur de ska hantera efterhängsna personer. Själv har jag nog då ofta lättare för att ge svar på tal, och behöver inte ignorera eller undvika andra.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Efterhängsenhet

Inläggav klorofyll » 08 nov 2016 12:27

rekoj skrev:
klorofyll skrev:
rekoj skrev:Vad tror ni om att "tjata" sig till en annan persons uppmärksamhet? Till exempel du skriver ett meddelande, och får inget svar. Eller du frågar om en annan person vill göra något med dig, och du får svar om att den inte är intresserad. Kan det vara värt att envisas med att vinna dennes uppmärksamhet, eller är då bättre att ägna tid och energi åt andra som faktiskt bryr sig?

Jag tycker att det är en intressant fråga. Jag tror inte att det är negativt att "tjata". Man ska inte ge upp... Givetvis skall man inte agera omoraliskt. Men som jag tolkar dig så betyder "tjata" att fortsätta försöka få kontakt. Om det att försöka få kontakt är okej eller inte beror på vilken intention man har. Man kan inte ställa krav på andra.


Hm. På sätt och vi kan jag hålla med. Jag tror iaf det kan funka på mig. Dvs, om någon envisas med att försöka få min uppmärksamhet, är det möjligt att jag ger med mig. Men jag tror också personer är olika. Vissa personer är mer känsliga, och kan få problem för de vet inte hur de ska hantera efterhängsna personer. Själv har jag nog då ofta lättare för att ge svar på tal, och behöver inte ignorera eller undvika andra.

Jag fokuserar på saker jag bryr mig om, vad jag gör i övrigt spelar inte så stor roll, om jag känner meningslöshet eller mening är tillfälliga känslor, faktiskt bryr jag mig ganska mycket om att låta folk va, som dom är, så länge jag håller mig till det jag bryr mig om så har jag inte gjort något fel. Det är viktigt att visa respekt.

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Efterhängsenhet

Inläggav David H » 09 nov 2016 13:21

klorofyll skrev:Jag fokuserar på saker jag bryr mig om, vad jag gör i övrigt spelar inte så stor roll, om jag känner meningslöshet eller mening är tillfälliga känslor, faktiskt bryr jag mig ganska mycket om att låta folk va, som dom är, så länge jag håller mig till det jag bryr mig om så har jag inte gjort något fel. Det är viktigt att visa respekt.


Mm, respekt är ett fint ord tycker jag. Inte helt lätt avgöra när man överträder den gränsen..
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 19 och 0 gäster