Ensamvarg

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Tessan
Inlägg: 31
Blev medlem: 13 feb 2017 18:56

Ensamvarg

Inläggav Tessan » 15 feb 2017 00:12

Vill människor vara ensamma egentligen, kan du välja ensamheten frivilligt när du känner att andra inte ger något. Hur tänker ni det känns om man hade vart isolerad från omgivningen, du ser vad andra människor gör fast du kan inte säga något till dom. Ibland känner jag vet inte hur jag ska beskriva det, jag har alltid vart väldigt ensam. Inget jag mått dåligt av, det har bara vart när jag gått i skolan. Jag har själv gått iväg och dragit mig undan. När jag var 11 så börja jag läsa om förintelsen på skolans bibliotek. Jag kände att det gav mig något, jag hade läst innan. Fast det var böcker som inte kändes som det gav mig något äkta. Andra undra alltid vad jag höll på med, varför jag inte hängde med dom. Jag valde att dra mig undan. Samma på gymnasiet jag vart väldigt ensam. Satt mycket även där i bibliotek, men även i cafeterian och kolla vad det andra gjorde utifrån. Det har jag ju själv valt, fast sen kom det alltid några lärare som tänkte. Att mig var det fel på, trodde jag hade någon diagnos. Fast det visade sig att jag inte hade någon alls. Vad tänker ni egentligen, tror ni att människan är en social varelse. Eller kan du verkligen välja ensamheten helt utan diagnos? :)

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Ensamvarg

Inläggav xion » 15 feb 2017 02:51

Ibland (ofta) är det skönt att vara ensam, men människan är i grunden en social varelse. Vi behöver social gemenskap för att må helt bra.
Ett sätt för den "annorlunda", är att parasitera på andras gemenskap. Det finns många sätt. Föreningslivet i Sverige har ett rikt utbud av verksamheter där man kan odla något av sina intressen tillsammans med andra människor. Många fördelar. Man får stimulans att lära sig mer. Man inlemmas i en social gemenskap men kan delta i en omfattning som man kan kontrollera själv. Vad jag talar om är verksamheter av olika slag. Det kan vara politik, körsång, spela något instrument, fågelskådning, teater, oljemålning, slöjd, studiecirklar, sport eller något annat.

Tessan
Inlägg: 31
Blev medlem: 13 feb 2017 18:56

Re: Ensamvarg

Inläggav Tessan » 15 feb 2017 04:21

Ja fast det här hör jag många säga. Vad händer när du inte tycker om nåt föreningsliv. Om du känner att du delar inte något intresse med någon, det är något som hela tiden saknas.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Ensamvarg

Inläggav klorofyll » 15 feb 2017 08:20

Tessan skrev:Vad tänker ni egentligen, tror ni att människan är en social varelse. Eller kan du verkligen välja ensamheten helt utan diagnos? :)

Jag tror att ensamhet främst är en psykisk upplevelse, den rumsliga fysiska ensamheten är ganska enkel att bryta.

Om det finns människor som man vill tala med så är det inte alltför svårt att tala med dem, så till vida att man inte känner sig osäker på sig själv.

Ensamhet är förmodligen en illusion, alla människor har värdefulla kontakter, även om de har dragit sig tillbaka på ett högt ödsligt berg.

Sedan tänker jag att det krävs stor kompetens för att leva ensam och att människor som upplever sig ensamma har högre IQ.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ensamvarg

Inläggav Algotezza » 15 feb 2017 08:20

Ja, det är ett ofta upprepat mantra, "människan är i grunden en social varelse". Ja, i den mån vi är behov av att bekräftas av andra och ha samma etiska/moraliska värderingar och världsbild som andra, dela samma intressen som andra, är vi sociala varelser. "Andra" här betyder den grupp man främst identifierar sig med. Det kan vara "allt från folk i allmänhet/ de normala" (vad nu det är) till "den lilla exklusiva grupp jag tillhör/de utvalda".

På jobbet, där jag arbetar som lärare, kan det vara skönt att få bekräftat sin bild av i synnerhet ledningen och eleverna via mina kolleger. Eller få bekräftat att jag handlat helt rätt när jag varit en smula tveksam i något fall.

Att vi är beroende av andra är ju helt klart. Jag kan inte fixa all mat själv, inte allt jag behöver. Jag är beroende av samhällets och andras tjänster, sjukvård, sophämtning.

Huruvida något saknas i den mänskliga gemenskapen eller ej, beror väl på vilka krav och förväntningar man har på den. I tonåren hoppades jag också på något slags djupare gemenskap än den som fanns men jag har skruvat ner mina förväntningar med åren på den mänskliga gemenskapen. Naturen, landskapet och djuren kan jag känna en kompletterande ordlös gemenskap med, i synnerhet fåglar och då särskilt kråkfåglar. De är också sociala och bekräftar sin befintlighet och rörelse med sina läten: Krax, här är jag, krax, där är du.

Att många flyr ensamheten beror, tror jag, på ens dödsrädsla. Ensamheten ger en försmak av döden som man inte vill ha. Då är det skönt att fly till gemenskapen, den sociala, den kulturella, den verbala, den sexuella.

Förr kunde man söka själarnas gemenskap men idag när de flesta förnekar att vi har en själ handlar det mesta om utseende och yta. Man pratar pratar pratar och lägger ut bilder för att få likes. Det gör jag också.

Som jag ser det måste man både odla sina kontaktytor med andra, omvärlden, och då inte bara medmänniskorna, och odla sin ensamhet, sin förmåga att stå ut med ensamheten och sin förmåga att bekräfta sig själv, tänka själv, tillåta sig att känna det man känner...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ensamvarg

Inläggav Algotezza » 15 feb 2017 19:26

ThinkThat skrev:I dagens samhälle finns ett grupptryck kombinerat med krav till anpassning i normsamhället.
Själv skiter jag i normer och lever mitt liv, kanske inte alltid så lycklig men finns inga alternativ.
Tessan tangerade frågan om kärnfamiljen, varför leva i ett konstruerat förhållande som samhället bestämmer?

Vill önska Tessan lycka till, utgå vad du själv vill och skit i alla andra som moraliserar. Livet är till för att levas, låt inte andra diktera ditt liv!




=D>
Göran Egevad egevad@gmail.com

Tessan
Inlägg: 31
Blev medlem: 13 feb 2017 18:56

Re: Ensamvarg

Inläggav Tessan » 15 feb 2017 20:51

Men tyvärr är det inte bara svart eller vitt. Å ena sidan gillar jag ensamhet, sen å andra sidan är jag beroende av vad andra tycker. Jag är en sån som går ut ensam på krogen men mer. Får höra det ena och det andra, bara för jag är tjej ensam och 19 år. Folk verkar ha svårt att fatta varför du gör som du gör och det är också en anledning varför jag trivs ensam.

Tessan
Inlägg: 31
Blev medlem: 13 feb 2017 18:56

Re: Ensamvarg

Inläggav Tessan » 15 feb 2017 21:52

Fast jag har aldrig hittat någon och jag trivs ju fortfarande med att vara ensam. Men det är inte så att jag inte har människor omkring mig, dom står där. Men det känns alltid som något fattas och jag drar mig undan.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Re: Ensamvarg

Inläggav Zokrates » 16 feb 2017 00:43

Ännu ett av västvärldens lyxproblem, finna meningen med livet.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Re: Ensamvarg

Inläggav Zokrates » 16 feb 2017 02:43

ThinkThat skrev:Fasen vilken tråkig människa du är.
Så bitter, har du inga glädjeämnen i livet.
Sådan bitterhet bottnar i negativ syn och passivitet.
Du orkar inte dra tummen ur arslet, lättare att klanka ner på andra och därigenom i ett desperat försök höja sej själv.
Funkar inte.


Ja se där, jag gav dig ännu en chans att glänsa. Du är fortfarande en menlös mobbarmänniska oavsett vilket dönick du än gömmer dig bakom, jag räknar på ena handens fingrar de poster du skrivit något av värde, transan i tvättstugan var rätt kul.

Tessan
Inlägg: 31
Blev medlem: 13 feb 2017 18:56

Re: Ensamvarg

Inläggav Tessan » 16 feb 2017 16:25

Jo jag har glädjeämnen i livet. Men är jag bitter så får jag väl tillåta mig känna det. För vill jag fly så kan jag det också, det är lätt att säga att du är bitter. Tyvärr har alla olika händelser som har präglat dom. Mina känslor kanske är dåliga, folk idag tycker jag allmänt. Tänker på känslor som moraliska ställningstaganden. Jag är arg, kan jag inte bara få känna det jag känner. För vi ska ju alltid va så glada hela tiden, du ska inte känna det du känner. Tycker detta blir väldigt problematiskt, om du inte kan vara ärlig i dina relationer till andra.

Tessan
Inlägg: 31
Blev medlem: 13 feb 2017 18:56

Re: Ensamvarg

Inläggav Tessan » 16 feb 2017 16:46

Jag vill bara dela mina tankar. Jag vill inte ha fler människor runt omkring mig.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Re: Ensamvarg

Inläggav Zokrates » 16 feb 2017 16:58

Det är ju det vi kallar ensamvarg, så om du ser dig som en sådan är det ju givet att du inte vill ha folk runtomkring. Samtidigt kan jag inte låta bli att tänka att om ett samhälle producerar ensamvargar, så har samhället misslyckat någonstans med det sociala, nåväl, det är ett ämne för sociologin.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Ensamvarg

Inläggav klorofyll » 16 feb 2017 18:56

Jag tror att du missuppfattar lite Zokrates, rätta mig om jag har fel, jag tror att Tessan är en "översocial" person.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Re: Ensamvarg

Inläggav Zokrates » 16 feb 2017 19:08

klorofyll skrev:Jag tror att du missuppfattar lite Zokrates, rätta mig om jag har fel, jag tror att Tessan är en "översocial" person.


Det tyckte inte jag framgick av det jag läst i denna tråden, "över" är en klar överdrift, social däremot, varför inte. Nu ser ju jag annorlunda på det här förmodligen än vad de flesta andra gör, det florerar en massa ursäkter varav en av dem är, varför inte låta alla vara som de är. Frågan är ju, vad är vi egentligen och varför. Har vi verkligen valt att vara den vi tror eller tycker oss vara, eller har vi mer eller mindre utifrån yttre omständigheter tvingats in i en roll, som en del av oss känner sig främmande i, eller låtsas acceptera genom ett självbedrägeri?


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 28 och 0 gäster