Hur gör man tillvaron meningsfull?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Hur gör man tillvaron meningsfull?

Inläggav klorofyll » 03 mar 2017 11:21

Ofta känner jag att det inte finns någon jag vill prata med och inget jag vill göra, jag kommer ofta ur den känslan ganska snabbt, jag läser något klokt i en bok eller något annat, men nu tänkte jag att jag lika gärna kan ställa frågan här...

Själv tror jag att det är bra att vara i rörelse, men när man nu inte är det utan ligger i sin säng, beror det bara på att man är trött och har ansträngt sig för mycket? Det är långtråkigt att vara trött... kan man se någon mening i det?

Eller beror det på att man inte delat sina tankar på filosofiforum? Vad skulle jag kunna göra för roligt idag?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur gör man tillvaron meningsfull?

Inläggav klorofyll » 03 mar 2017 13:03

Det är inte mitt problem...

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Hur gör man tillvaron meningsfull?

Inläggav Algotezza » 03 mar 2017 13:50

Mitt livs grundton är tristessen. Man kan gå in i den och sig och komma ut på andra sidan. Samtidigt tänker jag att det är en lyxfråga. Jag ser inte tristess som ett problem egentligen utan en möjlighet att läsa känna mig själv och ha det som en trampolin att komma på något att göra. Min barndoms tristesstillfällen använde min bror och jag att planera. Idag är man så rädd för att unga ska ha tråkigt att allting måste bli roligt. Skola fritid allting. Unga kan inte hantera sådana känslor längre. De tror de är deppiga och måste ha medicin. Eller sitter man och pillar på mobilen hela djävla tiden. Trollspöet som befriar från rar tristess och mörka tankar och gör en sååå stressad. Att man måste medicinera.

Är ett meningsfullt roligt liv en mänsklig rättighet?
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur gör man tillvaron meningsfull?

Inläggav klorofyll » 03 mar 2017 14:05

Algotezza skrev:Mitt livs grundton är tristessen. Man kan gå in i den och sig och komma ut på andra sidan. Samtidigt tänker jag att det är en lyxfråga. Jag ser inte tristess som ett problem egentligen utan en möjlighet att läsa känna mig själv och ha det som en trampolin att komma på något att göra. Min barndoms tristesstillfällen använde min bror och jag att planera. Idag är man så rädd för att unga ska ha tråkigt att allting måste bli roligt. Skola fritid allting. Unga kan inte hantera sådana känslor längre. De tror de är deppiga och måste ha medicin. Eller sitter man och pillar på mobilen hela djävla tiden. Trollspöet som befriar från rar tristess och mörka tankar och gör en sååå stressad. Att man måste medicinera.

Är ett meningsfullt roligt liv en mänsklig rättighet?

Lyx, ja jag ser det på samma sätt, som en trampolin. Men när man mår dåligt skall man alltid tänka att det finns en lösning nära till hands... Att planera låter trevligt, jag hoppas att det är vad jag också gjort. Mänsklig rättighet? Ja om man gör goda gärningar och försöker tänka positivt så skulle jag säga att det är en rättighet.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Hur gör man tillvaron meningsfull?

Inläggav Algotezza » 03 mar 2017 16:41

klorofyll skrev:
Algotezza skrev:Mitt livs grundton är tristessen. Man kan gå in i den och sig och komma ut på andra sidan. Samtidigt tänker jag att det är en lyxfråga. Jag ser inte tristess som ett problem egentligen utan en möjlighet att läsa känna mig själv och ha det som en trampolin att komma på något att göra. Min barndoms tristesstillfällen använde min bror och jag att planera. Idag är man så rädd för att unga ska ha tråkigt att allting måste bli roligt. Skola fritid allting. Unga kan inte hantera sådana känslor längre. De tror de är deppiga och måste ha medicin. Eller sitter man och pillar på mobilen hela djävla tiden. Trollspöet som befriar från rar tristess och mörka tankar och gör en sååå stressad. Att man måste medicinera.

Är ett meningsfullt roligt liv en mänsklig rättighet?

Lyx, ja jag ser det på samma sätt, som en trampolin. Men när man mår dåligt skall man alltid tänka att det finns en lösning nära till hands... Att planera låter trevligt, jag hoppas att det är vad jag också gjort. Mänsklig rättighet? Ja om man gör goda gärningar och försöker tänka positivt så skulle jag säga att det är en rättighet.


När jag mår dåligt tänker jag på min mors ord när jag hade en barnsjukdom: Efter regn kommer solsken. Det gör det men lätt att glömma när det regnar småspik.
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur gör man tillvaron meningsfull?

Inläggav klorofyll » 04 mar 2017 04:28

Känsla av meningslöshet beror nästa alltid på, sömnbrist, matbrist, stress eller vanföreställningar.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur gör man tillvaron meningsfull?

Inläggav klorofyll » 05 mar 2017 09:30

Jag tror mycket på det här med att göra medvetna val. Exempelvis så kanske jag inte har orken att duscha, men jag har inställningen att jag måste duscha och jag mår dåligt av det. Men när jag tänker efter lite så duschade jag ju faktiskt igår och kanske inte behöver göra det idag. Jag tänker att alla problem går att lösa på det viset. Vi borde lyssna mer till våra känslor...

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Hur gör man tillvaron meningsfull?

Inläggav Algotezza » 05 mar 2017 15:47

klorofyll skrev:Känsla av meningslöshet beror nästa alltid på, sömnbrist, matbrist, stress eller vanföreställningar.


Kan bero på nyheterna på tv.
Göran Egevad egevad@gmail.com

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Hur gör man tillvaron meningsfull?

Inläggav xion » 05 mar 2017 17:46

klorofyll skrev:Jag tror mycket på det här med att göra medvetna val. Exempelvis så kanske jag inte har orken att duscha, men jag har inställningen att jag måste duscha och jag mår dåligt av det. Men när jag tänker efter lite så duschade jag ju faktiskt igår och kanske inte behöver göra det idag. Jag tänker att alla problem går att lösa på det viset. Vi borde lyssna mer till våra känslor...

Attaboy/girl - Så där resonerar jag om det mesta.

AdamLR
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 feb 2017 00:27
Ort: Storstockholm

Re: Hur gör man tillvaron meningsfull?

Inläggav AdamLR » 05 mar 2017 18:58

klorofyll skrev:Känsla av meningslöshet beror nästa alltid på, sömnbrist, matbrist, stress eller vanföreställningar.


Det låter rimligt, men jag tror att vi har en hönan och ägget-situation här.

Jag associerar till en idékedja som jag ofta har stött på när man pratar om depression: "Jag var riktigt nere, men så snart jag tog tag i mina rutiner med mat, sömn och motion, så blev jag mycket bättre". Mitt svar brukar vara att visst, så kan det vara, men man kan också tänka sig att du började må litet bättre igen av andra anledningar och att du först då orkade börja med rutinerna, vilket i sin tur fick dig att må ännu bättre. Det är inte självklart så att A leder till B här, utan det kan mycket väl vara en växelverkan.

Tänk dig att den jag pratar med i stället säger "Jag bröt benet och kunde inte längre använda det, men när jag sex månader senare tog av mig gipset och började stödja på det igen, så blev det genast mycket bättre". Här vore det orimligt att tipsa alla med benbrott att genast ta av gipset och börja stödja på benet.

Jag tror att det ofta finns någon sorts psykisk läkeprocess som, liksom läkande ben, mer eller mindre pågår av sig själv. Synd bara att vi inte vet alls lika mycket om den.

Det här är inget motargument, mer mina egna tankar. Kanske känner någon igen sig.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur gör man tillvaron meningsfull?

Inläggav klorofyll » 11 mar 2017 20:06

Kanske har det att göra med hur positiv man är...

Kommer allt att bli som jag vill?

Varför inte?

Vad är det som säger att det finns en konflikt mellan mina önskningar och andras?

Go with the flow!

https://youtube.com/watch?v=KbU0WPt-nYk


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 18 och 0 gäster