Vad känner du?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Vad känner du?

Inläggav Algotezza » 29 apr 2017 02:43

Vi har en lång Vad tänker du?-tråd. Är det inte dags med en kompletterande Vad känner du?-tråd som tar upp känslor och försök att förstå varför vi känner de känslorna just här och nu. Det är ju i kännandets tid vi lever.

Natt. Kunde inte sova. Skriver pä detta forum. Mixade känslor:


Först: inte riktigt bra vara vaken på natten. Mådde dåligt av den tanken. Man behöver sin sömn. Funderade, kom fram till. Så resonerar jag bara pga andras åsikter om sömn. Virtuell, beställd känsla...?

Under dess yta fanns en mer genuin känsla. Det kändes skönt vara vaken på natten. När jag filtrerade bort den ovannämnda känslan var allt ok.

Kom till slut fram till att jag ofta hittepåkänner. Att det är som om jag skapar känslor på beställning utifrån vad jag tror andra anser att jag bör känna. Undermedvetet. Och då.även vad jag bör ge uttryck åt och göra.

När en hel del i själva verket är likgiltigt och ej berör mig.

Socialt beställda känslor för att man ska betraktas som normal med alla fördelar som följer på den beteckningen eller...?

Sedan finns det annat som upprör mig men som andra verkar tycka är oproblematiskt. Att så mycket i den vuxna tillvaron är teater. Alla roller vi har. Då brukar jag tänka att vi är den synergetiska summan av våra roller och att det är fåfängligt att sträva efter att leva utan någon roll. Det handlar då bara om att hitta på ännu en roll. Jagharinteenrollrollenjagärmigsjälv-rollen.

Vara sig själv eller finna sig själv blir i så fall en meningslös illusion. Det känns inte riktigt bra. Vart tar ärligheten vägen då? Den har iofs sina gränser...

Känslor i natten och tankarna kring dem. Ska försöka sova nu...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
sårskaft
Inlägg: 97
Blev medlem: 09 apr 2017 10:18
Kontakt:

Re: Vad känner du?

Inläggav sårskaft » 29 apr 2017 12:31

Algotezza skrev:Vi har en lång Vad tänker du?-tråd. Är det inte dags med en kompletterande Vad känner du?-tråd som tar upp känslor och försök att förstå varför vi känner de känslorna just här och nu. Det är ju i kännandets tid vi lever.

Natt. Kunde inte sova. Skriver pä detta forum. Mixade känslor:


Först: inte riktigt bra vara vaken på natten. Mådde dåligt av den tanken. Man behöver sin sömn. Funderade, kom fram till. Så resonerar jag bara pga andras åsikter om sömn. Virtuell, beställd känsla...?

Under dess yta fanns en mer genuin känsla. Det kändes skönt vara vaken på natten. När jag filtrerade bort den ovannämnda känslan var allt ok.

Kom till slut fram till att jag ofta hittepåkänner. Att det är som om jag skapar känslor på beställning utifrån vad jag tror andra anser att jag bör känna. Undermedvetet. Och då.även vad jag bör ge uttryck åt och göra.

När en hel del i själva verket är likgiltigt och ej berör mig.

Socialt beställda känslor för att man ska betraktas som normal med alla fördelar som följer på den beteckningen eller...?

Sedan finns det annat som upprör mig men som andra verkar tycka är oproblematiskt. Att så mycket i den vuxna tillvaron är teater. Alla roller vi har. Då brukar jag tänka att vi är den synergetiska summan av våra roller och att det är fåfängligt att sträva efter att leva utan någon roll. Det handlar då bara om att hitta på ännu en roll. Jagharinteenrollrollenjagärmigsjälv-rollen.

Vara sig själv eller finna sig själv blir i så fall en meningslös illusion. Det känns inte riktigt bra. Vart tar ärligheten vägen då? Den har iofs sina gränser...

Känslor i natten och tankarna kring dem. Ska försöka sova nu...

Just nu känner jag
* mig irriterad öfver att ingen giör ett Mellan-Rum mellan Ordet ogh di tre Puncterna (giärna mellan sjelfa Puncterna også) . . .
* att jag aldrig kommer att kunna skriva min stora berömda suggestiva r o m a n
* att jag är lite rädd för meningsmotståndare
* att jag inte har lärt mig något av värde
* att man ö h t inte kan lära sig något värdefullt
* att asterisker äro fina
* att jag inte vill åka gill biblioteket i dag
m m

hälsar
s******t
:shock: ingenting ingenting ingenting ingenting ... http://sv.ingenting.wikia.com/wiki/Huvudsida :?: ](*,)

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad känner du?

Inläggav Anne » 29 apr 2017 14:28

Jag är matt på min granne som talar med en hög, gäll, hysterisk röst. Gärna sent på kvällen/yngre natten. Människan måste ju få prata känner jag också mitt i min irritation. Har hänt att jag dragit på mig dojjorna och tagit en promenad för att få vila. Så nu är jag trött. Såg nyss "Upp till bevis" på SVT play och blev lite förälskad i Björn Ferry :)

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad känner du?

Inläggav Algotezza » 29 apr 2017 14:54

Vi var i Malmö på förmiddagen. En hårt segregerad stad. Kontrastfylld.. Många mysiga ställen för fika. Små alternativa fik. Många fula lådaktiga hus men också äldre vackra. En stad som drar åt alla möjliga håll. Kaxig med Turning Torso. Problemfyllt i Rosengård.

Har aldrig bevittnat våld i Malmö fast jag vaeit på platser där det vid andra tidpunkter varit skottlossning. Vi tar en pokenad där då ioch då vid bra väder.

Jag känner mig kluven inför Malmö. Vi är där ofta. Tror vi hatälskar Malmö. Vi bodde på Almvik i södra delen fr 81 t 90. I ett 18våningshus. Granne med Lindängen. De husen syns i bakgrunden i filmen Lilia 4ever när hon ska hoppa från en bro. Syftet med dessa hus i bakgrunden var nog att skapa slumkänsla.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad känner du?

Inläggav Anne » 29 apr 2017 16:44

Det regnar och jag känner... något liknande sorg. Min doktor ska sluta. Har träffat honom sedan 2005. Jag frågade honom vad han tänker kring vad meningen med livet är. "Har jag sagt något om det?" "Nej, du har ju inte det, men du är ju en psykdoktor så du borde ju kunna säga något." Funderar på att kräva ett avskedsmöte med honom för att prata om det. Usch, det kommer ta tid för mig att lyckas förmedla mig för någon ny och tid för denne att kunna förstå hyfsat.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad känner du?

Inläggav Anne » 29 apr 2017 16:48

Förövrigt är jag glad för att årets majblomma liknar en nyckelpiga.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad känner du?

Inläggav klorofyll » 29 apr 2017 17:51

Jag mår mycket bra. Hoppas att det är resultatet av ansträngningar. Om man frågar mig så har jag alltid haft gott självförtroende. Självkänsla vet jag inte vad det är...: Kan det typ vara känslan man får efter att ha intagit en god måltid? :)

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad känner du?

Inläggav Algotezza » 29 apr 2017 19:16

lynx skrev:Förövrigt är jag glad för att årets majblomma liknar en nyckelpiga.


Köper alltid majblomman. Nyckelpigan är symbol för neurologiskt handikappade.

Min livskänsla präglas mer och mer av sorg. Ett slags existentiell sorg. Även om vi har evigr liv och skulle överleva döden dör ju det vi upplever här och nu i samna stund vi upplever det. Jo. Det blir minne. Men det är något annat än upplevelsögonblicket. Det känns som om något hela tiden dör. Det hjälper inte att tro på evigt liv.

Allr blir minne.

Boten mot denna sorg är omsorg. Omsorg om andra. Dem man har nära. De nära och kära. Dem man möter i sin vardag. Livets mening för mig är att vara till glädje och gagn fl5r andra.

Fast hur glada blev ni av att läsa om min sorg över ögonblickets förgänglighet?

Det finns kanske en djupare glädje i att känna igen sig i andras känslor? Därför denna tråd...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad känner du?

Inläggav Anne » 29 apr 2017 20:39

Nyckelpigan är en gammal fin symbol. Jag känner för sigillöppning. Förstår att det bär emot för en alltigenom kärleksvarelse, men är det inte dags snart? Även om det är smärtsamt? Det har funnits alla möjliga tillfällen att utveckla empati och så där genom krig och elände. Och visst förtjänar folk en extra chans, men hur många gånger?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad känner du?

Inläggav Algotezza » 29 apr 2017 20:47

lynx skrev:Nyckelpigan är en gammal fin symbol. Jag känner för sigillöppning. Förstår att det bär emot för en alltigenom kärleksvarelse, men är det inte dags snart? Även om det är smärtsamt? Det har funnits alla möjliga tillfällen att utveckla empati och så där genom krig och elände. Och visst förtjänar folk en extra chans, men hur många gånger?


Tänker då på Apokalypsen nu? Eller nåt annat...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad känner du?

Inläggav Anne » 29 apr 2017 20:53

Japp.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad känner du?

Inläggav Algotezza » 29 apr 2017 21:00

lynx skrev:Japp.


Kommer både globalt och individuellt, det senare om man inte redan gått genom den som just individ. Men det kan man aldrig säkert veta.
Göran Egevad egevad@gmail.com


Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad känner du?

Inläggav Anne » 29 apr 2017 21:21

Algotezza skrev:
lynx skrev:Japp.


Kommer både globalt och individuellt, det senare om man inte redan gått genom den som just individ. Men det kan man aldrig säkert veta.

Ja, jag förstår det. Jag tror att jag har varit med om det i en sk psykos. Jag vet inte var jag skulle hamna, men det är ju faktiskt rätt sekundärt i sammanhanget.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad känner du?

Inläggav Algotezza » 29 apr 2017 21:27

lynx skrev:
Algotezza skrev:
lynx skrev:Japp.


Kommer både globalt och individuellt, det senare om man inte redan gått genom den som just individ. Men det kan man aldrig säkert veta.

Ja, jag förstår det. Jag tror att jag har varit med om det i en sk psykos. Jag vet inte var jag skulle hamna, men det är ju faktiskt rätt sekundärt i sammanhanget.


Nja jag vet inte det. Individens öde speglar världens öde. Tänker jag.

Moder Gaias psykos.

Har gjort en bön i toner till Morher Gaia

Listen to Oh, Mother Gaïa, Where Art Thou by Algotezza #np on #SoundCloud
https://soundcloud.com/algotezza/oh-mot ... e-art-thou
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 26 och 0 gäster