Vad lockar till "flumvänster"

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7791
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad lockar till "flumvänster"

Inläggav Anders » 06 sep 2017 18:44

lynx skrev:Varför är det fel att hjälpa de svaga? Tillhör du dessa som...exempelvis ganska nyligen var det ett cykellopp. En kom lite snett i hög fart i en kurva och skadade sig rejält. Någon idrottskvinna stannade. Hon ropade efter hjälp. Ett flertal cyklister cyklade förbi utan att stanna. Skulle du stannat och bistått vid olyckan?

Alltså, jovisst. På det sättet. Om någon person har ett direkt behov och du befinner dig i situation att du kan hjälpa, man kan knappast kritisera någon för att inte hjälpa till. Det kan ju vara lite olika med det, säg att någon just misshandlas av ett ungdomsgäng, och du riskerar själv att bli skadad, då kan det vara svårt.

Men det är inte det. Utan det är då man tillåter sig att tala i mer allmäna termer om vad som behövs för större grupper människor. Då är det "empowerment" som jag tror kan vara ett bra ledord.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad lockar till "flumvänster"

Inläggav Anne » 06 sep 2017 18:48

Kreativ, ja det finns ju *host* ganska mycket möjligheter till förbättringar. Tror du att jag skulle bli besviken om jag läste din bok? Tror du att du och jag har samma koncept över ditt, oavsett, förträffliga uttryck "kulturell hypnos"?

Pilatus, ja alla kan göra något. Jag är hemskt ledsen att jag inte kan jobba som normalt folk, men jag gör trots allt en del för folk runt omkring. Churchill hade ju vänligheten att uppskatta något jag gjort "Det är lättare att styra en nation än att uppfostra tre barn." Visserligen har jag ju bara två, men det är inte helt enkelt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad lockar till "flumvänster"

Inläggav Pilatus » 06 sep 2017 19:09

Anders skrev:Förhoppningsvis kommer de gnetiga tråkjobben försvinna, de har redan gjort det i hög utsträckning så att ingen människa behöver utföra dem.

Har det inte redan gjort det? På det företag jag arbetat försvann genomgångsjobben, sekreterare försvann så protokoll och resor fick man själv ordna. Det som fanns kvar var städningen, det gav inga jobb till svensktalande. Produktionen flyttades utomlands etappvis, eller så upphörde produktionen. Det är dyrt att producera varor i Sverige. Nu senast lyckades Magdalena Andersson jaga iväg Nordea till Finland.
Anders skrev:Nu vet ju inte jag om de som är akademisk vänster (jag använder det uttrycket ett tag) själva oftast har varit i städerskans kläder.

En del lät sig "proletariseras", speciellt som de ofta häcklades för studentvänster. Inte alla klarade övergången. En av mina vänner från den tiden blev sedermera professor i sociologiska ämnen.

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Vad lockar till "flumvänster"

Inläggav Kreativ » 06 sep 2017 19:10

Pilatus skrev:I så fall är du väl en del av det system som utnyttjar detta förhållande. Vi handlar kläder och textilier från länder där arbetskraften betalas med undermåliga löner. Vi köper elektronik från Kina. Vi producerar endast 50% av det käk vi äter.

Det är mycket som man inte är medveten om, säkerligen inte heller de som befinner sig på toppen av samhället. Jag har själv bara börjat förstå ekonomin och dess specifika problem de senaste åren, och har mer att lära inom det området. Därmed varför utbildning och informationsspridning är nödvändigt för att öka medvetenhet och till slut motverka vanor.

lynx skrev:Tror du att jag skulle bli besviken om jag läste din bok? Tror du att du och jag har samma koncept över ditt, oavsett, förträffliga uttryck "kulturell hypnos"?

Är det en retorisk fråga?
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad lockar till "flumvänster"

Inläggav Pilatus » 06 sep 2017 19:14

Kreativ skrev:
lynx skrev:Tror du att jag skulle bli besviken om jag läste din bok? Tror du att du och jag har samma koncept över ditt, oavsett, förträffliga uttryck "kulturell hypnos"?

Är det en retorisk fråga?

Jag rättade. /Pilatus
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad lockar till "flumvänster"

Inläggav Anne » 06 sep 2017 19:21

Nej, det är ingen retorisk fråga, Kreativ.

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Vad lockar till "flumvänster"

Inläggav Kreativ » 06 sep 2017 20:04

lynx skrev:Tror du att jag skulle bli besviken om jag läste din bok?

Någon liten besvikelse finns det väl alltid möjlighet till, så som otillräcklig förklaring kring vissa koncept eller liknande. Rent "ideologiskt" eller attitydmässigt kanske du också reagerar på något (jag ville göra boken både begriplig och utmanande), men i det stora (det väsentliga) tror jag det kommer gå bra baserat på hur du har reagerat inför mitt material hittills.

lynx skrev:Tror du att du och jag har samma koncept över ditt, oavsett, förträffliga uttryck "kulturell hypnos"?

Alltid svårt att få 100 procentig överensstämmelse i språk och tolkning. Tror dock det är iallafall runt 80-90 %. Hur skev kan kommunikationen bli i det här fallet? Jag tar upp begreppet ganska ofta.
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad lockar till "flumvänster"

Inläggav Anne » 06 sep 2017 20:08

Det vore väldigt skönt. Tack.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad lockar till "flumvänster"

Inläggav Pilatus » 06 sep 2017 20:43

Kreativ skrev:
Pilatus skrev:Jag rättade. /Pilatus

Rättade vad? Va?

Du skrev att det var signaturen Pilatus som skrev nedanstående. Därför rättade jag!

lynx skrev:
Tror du att jag skulle bli besviken om jag läste din bok? Tror du att du och jag har samma koncept över ditt, oavsett, förträffliga uttryck "kulturell hypnos"?
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7791
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad lockar till "flumvänster"

Inläggav Anders » 12 sep 2017 20:56

Nej, det är obegripligt. Och det går inte att förklara. Jag får fortsätta göra mina skenbilder, må dåligt av det och göra min omgivning osäker och olycklig.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 56 och 0 gäster