Vad lockar till "flumvänster"

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad lockar till "flumvänster"

Inläggav klorofyll » 02 sep 2017 15:56

Anders skrev:Att man skall kunna gå på en vanlig högstadieskola utan att bli mobbad.

Det är en vanföreställning! (Dvs att det skulle ha med invandring att göra)

Ursäkta att jag motsäger dig, men mobbning har inget med invandring att göra.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7786
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad lockar till "flumvänster"

Inläggav Anders » 03 sep 2017 11:25

klorofyll skrev:
Anders skrev:Att man skall kunna gå på en vanlig högstadieskola utan att bli mobbad.

Det är en vanföreställning! (Dvs att det skulle ha med invandring att göra)

Ursäkta att jag motsäger dig, men mobbning har inget med invandring att göra.


Jo, det har det. Skall leta fram sommarprogrammet från den här killen från förra året, som växte upp som kurd fast i ett "svenneområde" och hamnade i högstadieskolan i det närbelägna området. Hans icke-invandrarbakgrund kompisar hade ett helvete. Han klarade sig på sitt utseende och sin bakgrund i kurdisk familj. Det är också min erfarenhet och också mina barns.

De som mobbar är studieomotiverade, som söker gruppidentitet, ofta de från familjer som inte förmår ge sina barn den studiemotivation som krävs. Inte för att de skulle vara" sämre", utan pga sämre sociala förutsättningar. Och kommer för många flyktingar hit, som inte får jobb och integreras hamnar de i utanförskap och deras barn har väldigt dåliga odds för att klara skolan. Och de förstör livet och skolgången för de skolmotiverade, alla förlorar, alla blir olyckliga. Inte för att de är "invandrare" per se, utan för att de inte har förutsättningarna. Visst, det finns läkarfamiljer från Syrien, och ingenjörsfamiljer från Irak som kommer hit och deras ungar lyckas väl lika bra som vilken svenneunge som helst, men det krävs bara 2-3 rötägg i en klass för att förstöra livet (hela livet) för en stor mängd klasskamrater.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7786
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad lockar till "flumvänster"

Inläggav Anders » 03 sep 2017 11:37

lynx skrev:Du tycker inte att det låter lite flummigt att förespråka att den "ointelligenta vänstern" borde ha mandat över vänstern?
En förskjutning har skett där Vänsterpartiet är väldigt liknande vad sossarna var för något decennium sedan. Fortsätter denna förskjutning finns det snart inget parti som kan kallas rött.

Tro inte att akademisk vänster är "intelligentare" till att börja med. inte längre. Nu är bara skillnaden mellan akademikerunge och folkhemsunge graden av hybris. Flummigt, nja jag tror ju att flummigheten minskar i takt med att man har mer praktiskt erfarenhet av problem än då man läser om dem på ledarsidor och i diskussioner med likaledes akademiskt uppväxta. Man är som själv havande rötter i proletariatet närmare problemen än dem som ser på dem teoretiskt. Flummigheten minskar.

Jag fattar inte hur man, om man själv inte har bakgrunden kan säga sig veta något om det. Kan man inte åka ut med afrikagrupperna och hjälpa människor som har mer handfasta problem med dessa handfasta problem i så fall? Att leka gud är ju i och för sig något som uppmuntras då hela ens omgivning frågar vad du vill göra med ditt liv och då morfar disponenten faktiskt var gud över sina undersåtar på bruket.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad lockar till "flumvänster"

Inläggav klorofyll » 03 sep 2017 12:08

Anders skrev:De som mobbar är studieomotiverade, som söker gruppidentitet, ofta de från familjer som inte förmår ge sina barn den studiemotivation som krävs.

Vad har du för erfarenhet av mobbning? Låt mig gissa, du var inte mobbad, du kände ingen som var mobbad och det fanns inga invandrare i din klass eller skola fram till studenten.

Du påstår att de söker identitet, jag kan lova att de inte finner någon på det viset. Man kan växa upp genom att göra bra saker, eller dåliga - men man finner iaf inte sig själv genom det andra.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad lockar till "flumvänster"

Inläggav Anne » 03 sep 2017 13:29

Du har naturligtvis rätt till din uppfattning, Anders. Jag antar att du ser det som fel att Olof Palme blev sosse? För att inte tala om statsminister?

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad lockar till "flumvänster"

Inläggav Anne » 03 sep 2017 18:10

Du måste ju förstå allvarligheten i vad du påstår, Anders. T ex. Jag har aldrig blivit våldtagen. Jag antar att du inte heller har blivit det. Jag antar att ingen har gett dig en blåklocka, brutit din arm ur led medan du ligger fasthållen och din anal slamsas blodig. Enligt ditt resonemang skulle vi inte vara berättigade att ha en åsikt om ett sådant förfarande. Vi har ju inte varit med om det och borde enbart hålla käft för vi saknar ju den personliga erfarenheten.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7786
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad lockar till "flumvänster"

Inläggav Anders » 03 sep 2017 22:23

klorofyll skrev:
Anders skrev:De som mobbar är studieomotiverade, som söker gruppidentitet, ofta de från familjer som inte förmår ge sina barn den studiemotivation som krävs.

Vad har du för erfarenhet av mobbning? Låt mig gissa, du var inte mobbad, du kände ingen som var mobbad och det fanns inga invandrare i din klass eller skola fram till studenten.

Du påstår att de söker identitet, jag kan lova att de inte finner någon på det viset. Man kan växa upp genom att göra bra saker, eller dåliga - men man finner iaf inte sig själv genom det andra.

Jodå jag har erfarenhet, tänker inte gå in närmare på det än att det inte gjort mitt liv bättre. Det är väl en förenkling med "studieomotiverade" men inte väldigt mycket förenkling
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7786
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad lockar till "flumvänster"

Inläggav Anders » 03 sep 2017 22:28

lynx skrev:Du har naturligtvis rätt till din uppfattning, Anders. Jag antar att du ser det som fel att Olof Palme blev sosse? För att inte tala om statsminister?

Jag liksom farfar var inte lyckliga åt den riktning socialdemokratin tog då Palme kom med in i bilden. Det blev en teoretisk international med lite tjusig solidaritet med allt möjligt istället för facket, verkstan och fortsättning på att få upp folkemmets barn på samma nivå av att "vilja göra saker med sitt liv" som akademiker- och överklassungarna. Överklassungen Palme var inte så intresserad av det.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7786
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad lockar till "flumvänster"

Inläggav Anders » 03 sep 2017 22:32

lynx skrev:Du måste ju förstå allvarligheten i vad du påstår, Anders. T ex. Jag har aldrig blivit våldtagen. Jag antar att du inte heller har blivit det. Jag antar att ingen har gett dig en blåklocka, brutit din arm ur led medan du ligger fasthållen och din anal slamsas blodig. Enligt ditt resonemang skulle vi inte vara berättigade att ha en åsikt om ett sådant förfarande. Vi har ju inte varit med om det och borde enbart hålla käft för vi saknar ju den personliga erfarenheten.


Det är genom att skapa ett samhälle där sådant är otänkbart som man skapar en bild för omvärlden av ett föredömsland och inspirerar andra länder till liknande. Synd om den visionen skulle försvinna. Folkhemmet växte fram långsamt. Folkhemmet i Egypten och Syrien kommer att växa fram långsamt, om det skall bli ett folkhem där. Revolution lät tjusigt för 68:orna, men det är inte vad som får de underifrån att växa. Tänk De Klerk/Mandela. Tänk Gorbatjov och Kina.

Sen har du inte en aning om vad jag råkat ut för. Och jag tänker inte redogöra för det. Men ha inga illusioner om vad ett högstadium i ett ruffligt område är för ett ställe, och vad det gör med människor. Jag har sett det. Och jag har sett de rosenskimrande högstadium som akademikernas ungar av idag får vistas i.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad lockar till "flumvänster"

Inläggav Anne » 03 sep 2017 22:35

Jag tror du förstår exemplet. Men apartheid då. Står blodig vid en väg efter en krock, viftat efter hjälp medan bilar kör förbi. Ska jag fortsätta dra exempel?

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7786
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad lockar till "flumvänster"

Inläggav Anders » 03 sep 2017 22:41

lynx skrev:Jag tror du förstår exemplet. Men apartheid då. Står blodig vid en väg efter en krock, viftat efter hjälp medan bilar kör förbi. Ska jag fortsätta dra exempel?

Det var just det. Det var inte viftande med kalashnikovs som lille doktor Guevara, eller som i Mocambique eller Zimbabwe som Apartheid fick sitt slut. Ok, det är inget paradis där nu heller men det går inte att jämföra med grannländerna där 68-romansen har fått flöda. Det blev bättre utan de röda fanorna.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad lockar till "flumvänster"

Inläggav Anne » 03 sep 2017 22:44

Nja, nu tänkte jag på en väg i Sverige.
Vätebomb lär du väl inte har varit med om direkt?
Du undviker frågan. Läs frågan igen.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad lockar till "flumvänster"

Inläggav Anne » 03 sep 2017 22:57

Jag kanske ska förtydliga mig.
Om du vidhåller denna linje är du, enligt ditt resonemang, inte berättigad att ha en åsikt om något du inte varit med om. Förstår du? Förstår du verkligen?

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7786
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad lockar till "flumvänster"

Inläggav Anders » 03 sep 2017 22:59

lynx skrev:Jag kanske ska förtydliga mig.
Om du vidhåller denna linje är du, enligt ditt resonemang, inte berättigad att ha en åsikt om något du inte varit med om. Förstår du? Förstår du verkligen?

Vad mer exakt har jag inte varit med om?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad lockar till "flumvänster"

Inläggav Anne » 03 sep 2017 23:07

Det vet väl inte jag, kära du :) Du pratar om denna sk flumvänster att de aldrig varit där på botten och ska inte beblanda sig eftersom de saknar personlig erfarenhet. De som har den personliga erfarenheten ska snacka! Du tycks inte förstå att även om man personligen inte har upplevt personlig misär (på det vis du bedömer som adekvat) kan man tänka sig in i situationen och kan ha en åsikt om vilka värden som är vackra och nödvändiga för en medmänsklig tillvaro och vilja sträva efter det. Detta vill du ta bort. Vidhåller du denna uppfattning har du förslagsvis bara åsikter kring sådant som hänt dig själv. Har du inte blivit våldtagen kan du inte ha några åsikter om våldtäkt tex. Tänk lite nu!

Har du samma jobb som din far och farfar också? Tycker du att det vore lämpligt att förtryckta röstkort delades ut på BB baserat på parametrar som socioekonomisk status osv. hos föräldrarna ?


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 25 och 0 gäster