Vad lockar till "flumvänster"

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Vad lockar till "flumvänster"

Inläggav Anders » 26 aug 2017 10:53

"Flumvänster" är menat som att vara provocerande, och det är för att jag verkligen vill veta. Det är säkert ett orättvist begrepp, men det vill jag i så fall få ändrat. Många här ger uttryck för att vara det. Min fru, mina barn, min svärmor...

Men låt mig fenomenologiskt beskriva vad flumvänster innebär för mej:
En person, med minst en förälder från bakgrund som har höjt sig över att jobba åttatillfem som livside, kanske föräldern är akademiker och lever väldigt enkelt, kanske i kollektiv, kanske som konstnär. Pengar är inget krav. Men en bakgrund där det inte är självklart att det är jobba som är livet, någon längre bak har skapat något slags ekonomiskt oberoende som låtit de efterkommande 3-4 generationerna söka sig till konstnärsskap, forskning, eget företagande, något som inte ger en trygg lön. Detta i motsats till människor som har sin bakgrund i folkhemmet, där föräldrarna är inriktade på jobb och överlevnad. Även om de tjänar bra.

Den här personen väljer av någon slags anledning att bli "god", röstar gärna på miljöparti, vill utan plan för integration låta stora mängder flyktingar komma till sverige. De lyssnar på allt som sägs om att äta miljövänligt, och tycker att alla och envar kan dra åt svångremmen för egna bekvämligheten för att världen skall bli ett bättre ställe. De gillar att resa, även om de inser flygresornas miljöpåverkan, och planterar gärna ett par träd i sahara för att kompensera, och uttrycker sig föraktfullt om prylar och all form av macho. De vill gärna solidarisera med folk långt borta och tycker att "vi som har det så bra här i Sverige", och är inte särskilt bekymrade över att Sverige skall vara ett behagligt land att leva i, även för Svennar som kommer från enklare förhållanden än de själva. På 60-talet sympatiserade de med FNL, drack rödvin och såg kommunismen som framtiden för världen.

Jag förstår inte mekanismen i att så pass många akademikerbarn, eller barn från olika grader av överklass dras till det här. Jag känner väldigt många, nära och kära, och ingen kan förklara ordentligt för mig. Så jag gör försöket här också.

Hur kunde de två bästa eleverna från ENS 1929 bli sådana vänsterälskare, båda från högborgerliga hem, och ganska tydligt ta ställning för Sovjetunionen? För vänster för den betydligt mer lågättade kompisen från Algeriet. Vad är mekanismerna? Jättetacksam om ni som känner er hemma i min lite provocerande beskrivning bemöter. Se mig som en missinformerad som behöver korrigeras. Jag begriper inte. Men jag ber om en sak - om ni förklarar, förklara då varför ni tror att det inte är så vanligt att arbetare och tjänstemannabarn söker sig till dett?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad lockar till "flumvänster"

Inläggav xion » 26 aug 2017 15:21

Anders skrev:"Flumvänster" är menat som att vara provocerande, och det är för att jag verkligen vill veta. Det är säkert ett orättvist begrepp, men det vill jag i så fall få ändrat. Många här ger uttryck för att vara det. Min fru, mina barn, min svärmor...

Men låt mig fenomenologiskt beskriva vad flumvänster innebär för mej:
En person, med minst en förälder från bakgrund som har höjt sig över att jobba åttatillfem som livside, kanske föräldern är akademiker och lever väldigt enkelt, kanske i kollektiv, kanske som konstnär. Pengar är inget krav. Men en bakgrund där det inte är självklart att det är jobba som är livet, någon längre bak har skapat något slags ekonomiskt oberoende som låtit de efterkommande 3-4 generationerna söka sig till konstnärsskap, forskning, eget företagande, något som inte ger en trygg lön. Detta i motsats till människor som har sin bakgrund i folkhemmet, där föräldrarna är inriktade på jobb och överlevnad. Även om de tjänar bra.

Den här personen väljer av någon slags anledning att bli "god", röstar gärna på miljöparti, vill utan plan för integration låta stora mängder flyktingar komma till sverige. De lyssnar på allt som sägs om att äta miljövänligt, och tycker att alla och envar kan dra åt svångremmen för egna bekvämligheten för att världen skall bli ett bättre ställe. De gillar att resa, även om de inser flygresornas miljöpåverkan, och planterar gärna ett par träd i sahara för att kompensera, och uttrycker sig föraktfullt om prylar och all form av macho. De vill gärna solidarisera med folk långt borta och tycker att "vi som har det så bra här i Sverige", och är inte särskilt bekymrade över att Sverige skall vara ett behagligt land att leva i, även för Svennar som kommer från enklare förhållanden än de själva. På 60-talet sympatiserade de med FNL, drack rödvin och såg kommunismen som framtiden för världen.

Jag förstår inte mekanismen i att så pass många akademikerbarn, eller barn från olika grader av överklass dras till det här. Jag känner väldigt många, nära och kära, och ingen kan förklara ordentligt för mig. Så jag gör försöket här också.

Hur kunde de två bästa eleverna från ENS 1929 bli sådana vänsterälskare, båda från högborgerliga hem, och ganska tydligt ta ställning för Sovjetunionen? För vänster för den betydligt mer lågättade kompisen från Algeriet. Vad är mekanismerna? Jättetacksam om ni som känner er hemma i min lite provocerande beskrivning bemöter. Se mig som en missinformerad som behöver korrigeras. Jag begriper inte. Men jag ber om en sak - om ni förklarar, förklara då varför ni tror att det inte är så vanligt att arbetare och tjänstemannabarn söker sig till dett?

Det får bli en ren spekulation:
Kommunismen bygger på en felaktig och idealistisk syn på människans natur. Den som har åkt räkmacka kanske har "kurlats" igenom livet och missat det, medan den som kommer från arbetarbakgrund har kommit mera i direktkontakt med människans och livets orättvisor och avigsidor.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad lockar till "flumvänster"

Inläggav Anne » 27 aug 2017 00:10

Det får bli en ren spekulation.
När man har förverkligat sig själv, t ex enligt Maslows behovstrappa https://lattattlara.com/psykologiska-pe ... ovstrappa/ börjar man kanske i högre grad intressera sig för att gynna andra (om inte girigheten slår över). Som akademiker vidgas ofta tänkandet och långsiktiga mål kan vara värt att sträva efter.
Läs hur SD resonerar https://www.sydsvenskan.se/2017-08-26/a ... a-kulturen
Det krävs ju inte maxade betyg för att fatta hur skevt resonerande SD's tänkande är. Hur många svenskar har ens prövat på stångstörtning, varpa, folkdans och vävning? Men allemansrätten vill de dra in på! Något riktigt svenskt, något riktigt vackert och något vi ska vara stolta över. Smörgåsbord har lite av en liknande princip. Frihet.
Flumvänster säger de som inte tror att vi kan ha det gemytligt tillsammans.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad lockar till "flumvänster"

Inläggav Anders » 28 aug 2017 00:06

lynx skrev:Det får bli en ren spekulation.
När man har förverkligat sig själv, t ex enligt Maslows behovstrappa https://lattattlara.com/psykologiska-pe ... ovstrappa/ börjar man kanske i högre grad intressera sig för att gynna andra (om inte girigheten slår över). Som akademiker vidgas ofta tänkandet och långsiktiga mål kan vara värt att sträva efter.
Läs hur SD resonerar https://www.sydsvenskan.se/2017-08-26/a ... a-kulturen
Det krävs ju inte maxade betyg för att fatta hur skevt resonerande SD's tänkande är. Hur många svenskar har ens prövat på stångstörtning, varpa, folkdans och vävning? Men allemansrätten vill de dra in på! Något riktigt svenskt, något riktigt vackert och något vi ska vara stolta över. Smörgåsbord har lite av en liknande princip. Frihet.
Flumvänster säger de som inte tror att vi kan ha det gemytligt tillsammans.

Det är kanske något åt det hållet. Men långsiktiga mål kan ju också vara att ha en trygg och stabil nation. Det är ju inte bara en självisk tanke, utan också ett föredöme för andra nationer. Sverige brukade vara en sån nation. Nu är det inte så längre, även om jag håller med dig om att Åkesson är ute och cyklar. Det här med "svensk kultur" är ju ett inte alldeles lätt begrepp. Det finns mycket av det som nämnts som "svenskt" som jag tror att många nyanlända söker, kanske inte midsommarstång och Lucia, men väl mer grundläggande mekanismer av grå pålitilighet. Tiden går, världen förändras men det fanns mycket gott som åtminstone jag tycker var värt att bevara.
"Flumvänster" är det begrepp som verkar vettigt för mej. Men det kan komma att omvärderas. Men för att utveckla "flum", just det att man kommer från en bakgrund, och tycker sig veta vad människor av andra bakgrunder behöver, man vill liksom ratta något man inte känner till. Det blir lite metafysik över det hela. Man vill spela med andras liv. Jag tycker det är lite symtomatiskt. Den store mannen i deras bakgrund(det var nog en man) blev antagligen rik på att styra och ställa över andra, sina underställda, gärna se till att de inte fick det så vidare bra, Marx och det. Nu vill deras ättlingar försämra för ungefär samma människor. Det ligger liksom i släkten. Jag kan respektera om folk av "bättre familj" vill göra annorlunda saker, och göra saker som är bra för världen. Men att ge sig ner att styra och ställa i hur vanliga svennebanans vardag gestaltar sig en otrevlig remnant från "fornstora dar".

En konkret grej - är någon för fin för åttatillfem skall denne/denna nog inte uttala dig om det här med numerärer i flyktingmottagning. Den uttalar sig om något den inte begriper, och om som den inte är mitt i skottlinjen för de eventuella nackdelar som flyktingmottagningen medför. Lämna de besluten åt de lägre klasserna.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Vad lockar till "flumvänster"

Inläggav Kreativ » 28 aug 2017 02:49

Anders skrev:Många här ger uttryck för att vara det. Min fru, mina barn, min svärmor...

Med "här", menar du här på forumet?

Anders skrev:Jag förstår inte mekanismen i att så pass många akademikerbarn, eller barn från olika grader av överklass dras till det här. Jag känner väldigt många, nära och kära, och ingen kan förklara ordentligt för mig. Så jag gör försöket här också.

Det är alltid frustrerande när människor inte kan redogöra för sina drifter, motiveringar och värderingar. Detta har alltid varit frustrerande och ett enigma för mig, och jag ville sedan tonåren ofta ha "en fullständig redogörelse" för varför personer gillar eller bryr dig om det ena eller det andra, eftersom jag själv hade svårt att vilja samma sak. Jag kom till slut fram till att människor är "programmerade" och därmed ser sina tendenser som så självklara att de inte har någon distans eller övergripande förståelse av det. Människor förstår inte sig själva, och vill gärna tro att människor är mer lika varandra än de faktiskt är.

Det är inte det att vissa personer väljer att bli "goda", de är till stor del "programmerade" eller "vajrade" på det sättet. Det kan vara upplysande att se människor genom typologi mer än att anta att folk använder logiska resonemang och fri vilja till sina värderingar. Värderingar är ofta intimt anslutet med "typ." Problemet, förstås, är att finna en typologi som inkluderar och förklarar de manifestationer och mekanismer hos människotyper som vi konfronteras med. Och i min besvikelse med existerande typologier var jag tvungen att utveckla min egen.

I min typologi var jag precis tvungen att inkludera en "instinkt" (energi, drift) för "godhet" eller "helgonhet" efter att bl.a. reflekterat över en kvinnlig klasskamrat på gymnasiet som från dag ett verkade vara patologiskt idealistisk (programmerad) kring att rädda skogar, stoppa brobyggen, gå med i demonstrationståg mot världsbanken, och hålla hyllningstal till kommunismen, mm. Saker en ung gymnasietjej inte behöver bekymra sig med. Hon var intellektuell (använde mer akademisk och komplex jargong än någon kille jag kände) men var också naiv i sina idéer. En gång på en samhällsdiskussion föreslog hon att om fiender skulle komma till en by hon bodde i, skulle hon uppmana byborna att bara gå och gömma sig och låta dem ta vad de vill för materiella saker är inte viktiga. Jag påpekade då att fienderna kanske var ute efter kvinnor eller människor som slavar, något hon inte verkat ha funderat på.

I det språk jag nu använder i mitt system var hon en Fiduciam-typ med konfigurering FID-MIS-MER. Det låter en hel del som de särdrag du nämnt, även om jag tvivlar på att alla exemplen du mött i verkliga livet och som tillhör den ideologi du pratar om är samma typ.

Denna typ är intellektuell, tillhör ofta sitt lands "intelligentsia", undviker hårt arbete, har en global syn med utopiska intressen och drifter, vill göra livet bättre för alla, men kan vara naiv i sin syn på människor och tror att alla i grund och botten är som dem själva då de, precis som alla människor, bara kan utgå från sin egen psykologi i brist på rigorösa psykologiska studier, livserfarenhet med friktion (något Fiduciam-typer undviker), eller stark typologisk medvetenhet. Deras intellektuella teorier hypnotiserar sedan andra människor som köper deras resonemang.

Människor som rycks med av utopiska teorier om jämställdhet och det bästa för alla, oftast författare, konstnärer, filosofer och kulturskribenter ("intelligentsian"), begår alltid samma misstag när de formar ett uppror. De ger bort sin egen makt för att tjäna människor i en lägre position, vars position inte bara är låg socialt men även psykologiskt och värderingsmässigt. Idealister tenderar att glömma bort att alla människor är medbrottslingar till vår mänskliga situation, och att den rådande ordningen alltid stöds av vanliga människor, annars skulle den inte ha någon makt. När makten väl faller i händerna på de i en lägre social position, genom en revolution, får plötsligt människor som besitter en stor andel kriminella värderingar en möjlighet att roffa åt sig maktpositionen, och de tvekar inte att offra sina tidigare allierade, den klokare "intelligentsian," för att nå den. Detta var vad som hände i Sovjet i början på 1900-talet.
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad lockar till "flumvänster"

Inläggav Anders » 29 aug 2017 13:50

Intressant med typologin, frågan är hur människorna blir till en viss typ? Tänker man sig här arv/DNA eller/och Uppväxt?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Vad lockar till "flumvänster"

Inläggav Kreativ » 29 aug 2017 18:40

Min gissning är att det är relaterat med epigenetik:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Epigenetik

Själv tillhör jag inte samma "typ" som mina föräldrar eller någon av de förfäder jag kollat upp, så jag måste hålla mig skeptisk till vanligt genetiskt arv.
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad lockar till "flumvänster"

Inläggav Anders » 31 aug 2017 08:58

Kreativ skrev:Min gissning är att det är relaterat med epigenetik:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Epigenetik

Själv tillhör jag inte samma "typ" som mina föräldrar eller någon av de förfäder jag kollat upp, så jag måste hålla mig skeptisk till vanligt genetiskt arv.


Då är det underligt att i stort sett alla i min uppväxttillvaro, tänk enkelt radhusområde i halvdålig Stockholmsförort, var helt i avsaknad av flumvänster, men att hela min tillvaro nu, i akademikertätt område i Uppsala nästan uteslutande består av mer eller mindre flumvänsteråsikter. Så olika kan inte DNA slå.

Jag hävdar ganska bestämt att det finns sociala konstruktioner som styr sånt här. Var du föds, vilken uppväxt du har. Fruns många syskon är ganska olika i sättet, men alla vill ha helt fri flyktingmottagning no matter the consequences.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Vad lockar till "flumvänster"

Inläggav Kreativ » 31 aug 2017 14:18

Anders skrev:Jag hävdar ganska bestämt att det finns sociala konstruktioner som styr sånt här. Var du föds, vilken uppväxt du har. Fruns många syskon är ganska olika i sättet, men alla vill ha helt fri flyktingmottagning no matter the consequences.


Som jag sa, jag tvivlar på att alla exemplen du mött i verkliga livet och som tillhör den ideologi du pratar om är samma typ. Jag pratar mer om "ursprungliga mekanismer" som sedan leder till intellektuella teorier som sedan hypnotiserar andra människor som köper resonemangen eller bara flyter med p.g.a. latsinnighet eller rädsla för att avvika från sin familj-vänskapskrets, o s v.

Varje "typ" kan ha samma ideologi (lånad från kulturen), men uttrycker och manifesterar den genom sin egen särskilda idiosynkrasi. Vad som då lockar till "flumvänstern" som du uttrycker det, är en kombination av omständigheter (olyckshändelse), kulturell hypnos, och "typ". Ju mer socialt extravert typen är, desto mer är de benägna att följa normer och trender i omgivningen. Ju mer introvert typen är, desto mer motståndskraftig och självständig är individen i sitt tänkande och sätt att resonera. Därmed har du en mängd olika faktorer att ta med i beräkning beroende på vems beteende det är du vill förstå.

T ex, om du inte har något emot min typologiska "jargong":

FID - självständig i tänkande, men lutar automatiskt mot "godhetstänkande".
MAG - självständig i tänkande, och fattar beslut baserat på logik.
ABS - självständig i tänkande, minst politiskt/ideologiskt benägen.
MIS - relativt självständig i tänkande, men lutar automatiskt mot "krav på empati".
URB - socialt medveten, anpassar sig efter kulturella normer.
LIB - lätthypnotiserad, ofta påstridig inom sin subkultur/politik trots brist på stark logisk grund.
MER - socialt medveten, använder kulturella normer som maktverktyg.
COR - anpassar sig efter närastående.
EXI - en blandning av social upproriskhet med anpassning till "familj/klan tradition".
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad lockar till "flumvänster"

Inläggav hakkapeliitta » 31 aug 2017 14:46

Höll på att skratta käften ur led när jag läste ditt inlägg.
Ett högerextremt försök att stämpla alla som inte följer Fuhren Jimmie "zigenaren" Åkesson, alla som inte delar religionen är landsförrädare.
Häpnadsväckande fanatism. Kan endast bero på låg intelligens/psykisk sjukdom.
Att du sen med din rappakalja leker intellektuell gör saken än mer humoristisk.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad lockar till "flumvänster"

Inläggav Anne » 31 aug 2017 16:03

Anders skrev:Jag hävdar ganska bestämt att det finns sociala konstruktioner som styr sånt här. Var du föds, vilken uppväxt du har.

Kan du inte berätta lite om var de föddes och vilken uppväxt dessa personer du hänvisar till har?

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad lockar till "flumvänster"

Inläggav Anne » 31 aug 2017 16:11

Kreativ skrev:Ju mer socialt extravert typen är, desto mer är de benägna att följa normer och trender i omgivningen. Ju mer introvert typen är, desto mer motståndskraftig och självständig är individen i sitt tänkande och sätt att resonera. Därmed har du en mängd olika faktorer att ta med i beräkning beroende på vems beteende det är du vill förstå.

Nja, det där är knappast en allmängiltigt lag. Det finns många extroverta sk original, liksom många osäkra introverta som följer strömmen också.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad lockar till "flumvänster"

Inläggav Algotezza » 31 aug 2017 19:37

Spännande med generaliseringar och försök att fina lagbundenheter.

Utgår man från Tage Danielssons Grallimatik räcker det att hitta ett undantag för att bekräfta en regel utifrån utsagan att undantaget bekräftar regeln.

Ju fler undantag desto mer bekräftad regel kan man anta.

från wp

Grallimmatik

Grallimmatik är en bok av Tage Danielsson, där struntpratet tas upp till seriös behandling. Boken analyserar olika sätt att prata strunt - politikerstrunt, gubbstrunt, med mera. I boken illustrerar Tage det faktum att orden bara är symboler vars betydelse vi kommit överens om, med att låta "åtsittande aftonklänning med svarta tofsar" beteckna en tur- och returbiljett Stockholm - Malmö. Boken innehåller även en satir över den så kallade trolöshetsdebatten.
Göran Egevad egevad@gmail.com

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad lockar till "flumvänster"

Inläggav David H » 31 aug 2017 20:32

Anders skrev:
Jag förstår inte mekanismen i att så pass många akademikerbarn, eller barn från olika grader av överklass dras till det här. Jag känner väldigt många, nära och kära, och ingen kan förklara ordentligt för mig. Så jag gör försöket här också.


För en sociologisk analys skulle jag rekommendera Pierre Bourdieu. Han tycker jag för samman empiri och teori på ett imponerande sätt i sina undersökningar.

Angående ämnet mer allmänt tror jag detta om "flumvänster" ofta är associerat med vissa fördomar. Långt ifrån alla som röstar vänster sympatiserar med jargongen och mentaliteten. Jag försöker tänka sakfrågemässigt då jag röstar. Visst kan jag tycka att vänstern inte alltid har så bra saker att komma med, men då får man fråga sig vad det finns för vettiga alternativ. Sällan tycker jag alliansen eller sd har konkret vettigare saker att komma med.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Vad lockar till "flumvänster"

Inläggav Kreativ » 31 aug 2017 21:20

hakkapeliitta skrev:Höll på att skratta käften ur led när jag läste ditt inlägg.
Ett högerextremt försök att stämpla alla som inte följer Fuhren Jimmie "zigenaren" Åkesson, alla som inte delar religionen är landsförrädare.
Häpnadsväckande fanatism. Kan endast bero på låg intelligens/psykisk sjukdom.
Att du sen med din rappakalja leker intellektuell gör saken än mer humoristisk.

Pratar du om mig? Lite svårt att veta då jag inte känner igen mig i denna förhastade fördom.

lynx skrev:Nja, det där är knappast en allmängiltigt lag. Det finns många extroverta sk original, liksom många osäkra introverta som följer strömmen också.

Jag använder begreppen "introvert" och "extravert" efter deras ursprungliga betydelse som Jung använde dem där "extravert" precis syftar på de som anammar kulturen över egna idéer. Dessa kan i sin tur vara blyga eller sällskapliga, spelar ingen roll. Det var inte den ursprungliga betydelsen i begreppen.
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 18 och 0 gäster