Kintsugi

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Kintsugi

Inläggav Anne » 04 jan 2018 18:39

Begreppet är nytt för mig och man kan se det andligt, filosofiskt, konstnärligt. Jag blev väldigt rörd när jag såg denna skadade keramik synligt lagad med guld eller något som dels skänker en skönhet till skadan, lagar den, förgyller den, framhäver den och samtidigt förstärker och minskar risk för sårbarhet på skadat stäłle.
Har ni några tankar eller känslor kring detta?
http://www.boraskungfu.com/2016/04/kint ... -guldkant/

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Kintsugi

Inläggav xion » 05 jan 2018 15:34

lynx skrev:Begreppet är nytt för mig och man kan se det andligt, filosofiskt, konstnärligt. Jag blev väldigt rörd när jag såg denna skadade keramik synligt lagad med guld eller något som dels skänker en skönhet till skadan, lagar den, förgyller den, framhäver den och samtidigt förstärker och minskar risk för sårbarhet på skadat stäłle.
Har ni några tankar eller känslor kring detta?
http://www.boraskungfu.com/2016/04/kint ... -guldkant/

Tänk om vi kunde göra så med oss själva också...Laga alla skavanker med guld..

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Kintsugi

Inläggav Anne » 09 jan 2018 23:11

Jo... visst kan man injicera lite botox och så där. Men jag ser det mer som en inre process av skador som har tillfogats oss själsligt/känslomässigt. Jag ser det som en metafor. Skaparen gjorde oss av lera. Detta guld är nåden, Kristi förbund, Jesus blod i oss. Ja, jag vet att misslyckade krukor kasserades och sägs komma att kasseras. Ett förkrossat hjärta är iallafall av högsta potential för denna alkemi.
Men ingen av oss är perfekta. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Wabi-sabi
Det finns så mycket i det här att prata om. Jag är väldigt berörd av taoismens (ungefär) "Krukan är gjord av lera, men tomrummet fyller funktionen."

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18491
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Kintsugi

Inläggav Algotezza » 10 jan 2018 20:45

Det perfekta är dött och det imperfekta levande.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Kintsugi

Inläggav Anne » 11 jan 2018 00:25

Ska man sträva efter perfektion, Algot? Jag är så ambivalent i den frågan.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7791
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Kintsugi

Inläggav Anders » 11 jan 2018 08:57

Sträva efter perfektion är nog ett ganska hopplöst projekt. Framför allt skjuter man mot ett synnerligen rörligt mål. Ungefär som två småpojkar som står och kämpar om vilkens pappa eller mamma som är "bäst".
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18491
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Kintsugi

Inläggav Algotezza » 11 jan 2018 10:07

lynx skrev:Ska man sträva efter perfektion, Algot? Jag är så ambivalent i den frågan.


Beror nog på vad man menar med det. Perfekt för en är kanske inte det för en annan. Och vem bestämmer vad som är perfekt - och hur, enligt vilka kriterier? Vad som är perfekt i en situation behöver inte vara det i en annan. Oavsett hur man definierar det är det väl inget att sträva efter som sådant.... Man kan sträva efter att känna sig nöjd med det man gör, att försöka göra sitt bästa, och sedan känna att man gjort sitt bästa. Att man alltså kan känna sig nöjd. Om andra gillar det man gjort är det ju fint men ingen nödvändighet. Inte för mig. Jobbigt är det om jag gjort något jag tycker är skräp, något dåligt, gjort ett dåligt jobb, och andra tycker Vad bra och klappar händerna.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Kintsugi

Inläggav Anne » 14 jan 2018 16:59

Mmm, det är nog att krångla till det med begreppet "perfekt". Jag tycker ju fortfarande som Jacob Hellman "Det finns ingen vackrare än du, i din vanliga tröja och ditt blöta hår".

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18491
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Kintsugi

Inläggav Algotezza » 15 jan 2018 20:24

lynx skrev:Mmm, det är nog att krångla till det med begreppet "perfekt". Jag tycker ju fortfarande som Jacob Hellman "Det finns ingen vackrare än du, i din vanliga tröja och ditt blöta hår".



Ja, perfekt kan ju betyda något jag verkligen gillar och som passar mig... En grej, en situation, en låt... När jag var liten sa jag att det var "på pricken"...

Jag var tre eller fyra år. Mor hade lagat choklad åt mig och hon undrade hur det var. Jag sa: "På pricken" - då var det perfekt!
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 40 och 0 gäster