Lysande Citat

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Lysande Citat

Inläggav klorofyll » 08 jun 2018 14:38

Pilatus skrev:Fann ett citat som jag fann tillräckligt bra för denna tråd.

Diderot trodde också på det kritiska förnuftets förmåga att sticka hål på vidskepelser och fördomar som annars trälband mänskligheten. Sven-Eric Liedman "I skuggan av framtiden" s. 144.

Människan är så omedveten, så oerhört, man behöver bli ifrågasatt!

David H
Moderator
Inlägg: 5117
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Lysande Citat

Inläggav David H » 08 jun 2018 19:22

A philosopher who doesn't enter discussion is like a boxer who doesn't enter the ring - Ludwig Wittgenstein

Ur två synpunkter, att diskussionen är en kärna i filosofi och att filosofi är något som kan gå hett till
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Lysande Citat

Inläggav klorofyll » 08 jun 2018 20:25

rekoj skrev:A philosopher who doesn't enter discussion is like a boxer who doesn't enter the ring - Ludwig Wittgenstein

Ur två synpunkter, att diskussionen är en kärna i filosofi och att filosofi är något som kan gå hett till

Det är lätt hänt att man ser upp till dem som ser ned på en, andras perspektiv är respektingivande.

David H
Moderator
Inlägg: 5117
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Lysande Citat

Inläggav David H » 12 jun 2018 11:46

Ni tror på ett kristallpalats, evigt oförstörbart, ett byggnadsverk som det kommer att bli omöjligt att räcka ut tungan eller knytnäven åt, ens i smyg. Och kanske är det just detta som skrämmer mig i en sådan byggnad – att den är av kristall, evig och oförstörbar, och att man inte kommer att kunna räcka ut tungas åt den ens i smyg!

- Fjodor Dostojevskij (Anteckningar från källarhålet)
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5117
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Lysande Citat

Inläggav David H » 12 jun 2018 11:56

klorofyll skrev:
rekoj skrev:A philosopher who doesn't enter discussion is like a boxer who doesn't enter the ring - Ludwig Wittgenstein

Ur två synpunkter, att diskussionen är en kärna i filosofi och att filosofi är något som kan gå hett till

Det är lätt hänt att man ser upp till dem som ser ned på en, andras perspektiv är respektingivande.


Ludwig Wittgenstein är den mest citerade filosofen bland fackfilosofer, och den som blivit framröstad som 1900-talets främste filosof. Det faller väl naturligt att han är respektingivande. Med goda skäl kan tyckas. En risk är dock att en person blir citerad för att den är känd, och kändisstatusen ökar genom att den blir citerad - så blir det som en loop, där det ena orsakar det andra i cirkel. Men någonstans finner man det till slut mer relevant att anknyta till vad som sägs istället för vem som säger, och det kan då vara ett sätt att bryta evighetscirklar.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Lysande Citat

Inläggav klorofyll » 12 jun 2018 15:10

rekoj skrev:
klorofyll skrev:Det är lätt hänt att man ser upp till dem som ser ned på en, andras perspektiv är respektingivande.

Ludwig Wittgenstein är den mest citerade filosofen bland fackfilosofer, och den som blivit framröstad som 1900-talets främste filosof. Det faller väl naturligt att han är respektingivande. Med goda skäl kan tyckas. En risk är dock att en person blir citerad för att den är känd, och kändisstatusen ökar genom att den blir citerad - så blir det som en loop, där det ena orsakar det andra i cirkel. Men någonstans finner man det till slut mer relevant att anknyta till vad som sägs istället för vem som säger, och det kan då vara ett sätt att bryta evighetscirklar.

Ungefär som "Deal and die! - Carlo Gambino"... som jag skrev. Man kan väl säga att det var ett historiskt citat som hade större innebörd då.

Det är pinsamt att använda sig av dåliga citat. Tyvärr fattar man det inte förän än det gått en tid... Det kan ju handla om sekunder.. Tills sinnet åter är i balans.

David H
Moderator
Inlägg: 5117
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Lysande Citat

Inläggav David H » 13 jun 2018 23:48

klorofyll skrev:
rekoj skrev:
klorofyll skrev:Det är lätt hänt att man ser upp till dem som ser ned på en, andras perspektiv är respektingivande.

Ludwig Wittgenstein är den mest citerade filosofen bland fackfilosofer, och den som blivit framröstad som 1900-talets främste filosof. Det faller väl naturligt att han är respektingivande. Med goda skäl kan tyckas. En risk är dock att en person blir citerad för att den är känd, och kändisstatusen ökar genom att den blir citerad - så blir det som en loop, där det ena orsakar det andra i cirkel. Men någonstans finner man det till slut mer relevant att anknyta till vad som sägs istället för vem som säger, och det kan då vara ett sätt att bryta evighetscirklar.

Ungefär som "Deal and die! - Carlo Gambino"... som jag skrev. Man kan väl säga att det var ett historiskt citat som hade större innebörd då.

Det är pinsamt att använda sig av dåliga citat. Tyvärr fattar man det inte förän än det gått en tid... Det kan ju handla om sekunder.. Tills sinnet åter är i balans.


Och du insinuerade att jag använde mig av ett dåligt Wittgenstein-citat? :) (intressant perspektiv i så fall..)
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Lysande Citat

Inläggav klorofyll » 13 jun 2018 23:52

rekoj skrev:
klorofyll skrev:
rekoj skrev:Ludwig Wittgenstein är den mest citerade filosofen bland fackfilosofer, och den som blivit framröstad som 1900-talets främste filosof. Det faller väl naturligt att han är respektingivande. Med goda skäl kan tyckas. En risk är dock att en person blir citerad för att den är känd, och kändisstatusen ökar genom att den blir citerad - så blir det som en loop, där det ena orsakar det andra i cirkel. Men någonstans finner man det till slut mer relevant att anknyta till vad som sägs istället för vem som säger, och det kan då vara ett sätt att bryta evighetscirklar.

Ungefär som "Deal and die! - Carlo Gambino"... som jag skrev. Man kan väl säga att det var ett historiskt citat som hade större innebörd då.

Det är pinsamt att använda sig av dåliga citat. Tyvärr fattar man det inte förän än det gått en tid... Det kan ju handla om sekunder.. Tills sinnet åter är i balans.


Och du insinuerade att jag använde mig av ett dåligt Wittgenstein-citat? :) (intressant perspektiv i så fall..)

Nej absolut inte.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Lysande Citat

Inläggav klorofyll » 13 jun 2018 23:56

rekoj skrev:Ludwig Wittgenstein är den mest citerade filosofen bland fackfilosofer, och den som blivit framröstad som 1900-talets främste filosof. Det faller väl naturligt att han är respektingivande. Med goda skäl kan tyckas. En risk är dock att en person blir citerad för att den är känd, och kändisstatusen ökar genom att den blir citerad - så blir det som en loop, där det ena orsakar det andra i cirkel. Men någonstans finner man det till slut mer relevant att anknyta till vad som sägs istället för vem som säger, och det kan då vara ett sätt att bryta evighetscirklar.

Jag tycker att detta är intressant. Det är väl som med människor. Många tror att de är hippa, och gör många dumma saker, tyvärr så tar det ca 30 år att inse att man inte är så cool. Då tänker jag på 15-åringar som kanske når insikt vid 45...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Lysande Citat

Inläggav klorofyll » 14 jun 2018 00:26

rekoj

Jag tycker att citat får en del av sitt värde från den som uttalat det som blivit citerat... Det är viktigt vem som säger vad. En mening utan sammanhang är inte mycket värd. Eller?

David H
Moderator
Inlägg: 5117
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Lysande Citat

Inläggav David H » 14 jun 2018 13:25

klorofyll skrev:rekoj

Jag tycker att citat får en del av sitt värde från den som uttalat det som blivit citerat... Det är viktigt vem som säger vad. En mening utan sammanhang är inte mycket värd. Eller?


Då man citerar får orden ett nytt sammanhang. Och med fantasins och kunskapens hjälp kan det också slängas en blick mot den tid och plats orden först yttrades. Men orden får ny betydelse i citatet. Timing tänker jag är viktigt, för det som är bra citat ena stunden kanske inte är bra citat andra stunden...
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Lysande Citat

Inläggav klorofyll » 14 jun 2018 19:46

rekoj skrev:
klorofyll skrev:rekoj

Jag tycker att citat får en del av sitt värde från den som uttalat det som blivit citerat... Det är viktigt vem som säger vad. En mening utan sammanhang är inte mycket värd. Eller?


Då man citerar får orden ett nytt sammanhang. Och med fantasins och kunskapens hjälp kan det också slängas en blick mot den tid och plats orden först yttrades. Men orden får ny betydelse i citatet. Timing tänker jag är viktigt, för det som är bra citat ena stunden kanske inte är bra citat andra stunden...

Det kanske låter konstigt, men jag tror att sådant där (texter ex.v.) - är eviga. Tror inte att modet förändrar något annat än människan.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Lysande Citat

Inläggav Anne » 23 jun 2018 14:37

Sportterm:
Det gäller att hålla en hög lägsta nivå.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Lysande Citat

Inläggav klorofyll » 23 jun 2018 23:33

Spirit of Ecstacy

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Lysande Citat

Inläggav Esther » 25 jun 2018 11:14

rekoj skrev:
Ludwig Wittgenstein är den mest citerade filosofen bland fackfilosofer, och den som blivit framröstad som 1900-talets främste filosof.


Det är säkert därför jag valde bort att ens bemöda mig läsa något av honom :)...
Veritas vos liberabit


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster