Lysande Citat

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Lysande Citat

Inläggav klorofyll » 29 aug 2019 19:31

Tillfällig istid? Betyder det att jorden får mindre strålning från solen?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Lysande Citat

Inläggav Pilatus » 29 aug 2019 19:42

klorofyll skrev:Smälter inte isen vid Arktis snabbare, och man tror att det beror på alla utsläpp vid förbränning. Menar du att det finns någon annan förklaring till att isarna smält under de senaste 50 åren? Frågan är ju relevant.

Men det har inte Greta Thunberg talat om, väl? Om vi hade en smällkall period "lilla istiden" som nu efterföljs av en varmare, så smälter isen litet här och var. Inte så helt onaturligt.

Vi kan inte som vikingarna odla vindruvor. (Man försöker, trots vårt kyliga klimat, med vissa sorter.)

Bryr man sig om att titta så framgår det att Norden var en ö, innan den stora nedisningen. Varifrån kom all CO2, klorofyll? Eller får vi anta att det möjligen kan finnas någon annan förklaring än den som IPCC företräder?

Greta Thunberg har inte yttrat sig om orsaker, men hon tror att det finns en "tipping point". Det är illa nog, någon som borde veta bättre har lurat henne!
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Lysande Citat

Inläggav Pilatus » 29 aug 2019 19:58

klorofyll skrev:Tillfällig istid? Betyder det att jorden får mindre strålning från solen?

Det finns en teori om solfläcksminimum och klimat, ja. Om det är en tillräcklig förklaring vet vi inte. Men om man tänker efter litet så kommer all värmestrålning från solen. Värmestrålningen påverkas av molnbildning och klimatpåverkande gaser i atmosfären. Men även av naturkatastrofer med ökad aerosolbildning, t ex vulkanisk aktivitet, har en direkt inverkan på klimatet. Begreppet atomvinter är ju, eller var tidigare, ett begrepp om hur det kan sluta om stormakterna får för sig att brassa av några riktigt stora smällare. Förmörkas skyn av stoft så blir det kallt.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Lysande Citat

Inläggav klorofyll » 29 aug 2019 20:32

Mm ja. Om man inte vill lägga energi på orsaken, till detta. Så kan man åtminstone anstränga sig något på hur vi förhåller oss till resultatet, dessa nya väderlekar... Öken breder ut sig, Amazonas brinner och haven... Det verkar inte direkt vara så att vi har framförhållning. Haven kommer vara lika fräsch som en pissoar. Amazonas är en guldgruva upphöjt till tio. Öknen är död.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Lysande Citat

Inläggav klorofyll » 29 aug 2019 20:34

Någon (alldeles snart alla) kommer att betala ett pris för alla dåliga beslut.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Lysande Citat

Inläggav klorofyll » 29 aug 2019 21:56

Men ni förstår nog lika bra som jag, att, jag inte är någon förkämpe för detta. Prata kan man alltid göra, det är gratis. Men jag lider inte heller av miljöförstöring. Alla har sin specialitet.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Lysande Citat

Inläggav Pilatus » 29 aug 2019 22:24

klorofyll skrev:Haven kommer vara lika fräsch som en pissoar.

Du har verkligen något att se fram mot, klorofyll. Men nog tycker jag att du resonerar bakvänt. Om du verkligen tror att det blir så illa som du skriver borde du kanske göra något för att undvika en sådan utveckling. Inte äta mer än vad som verkligen behövs för att klara livhanken, köpa böcker och kläder på Tradera, eller Erikshjälpen. Du kunde göra en bragdinsats genom att bli vegan, klorofyll. Visserligen är det inte någon hälsokur, men du vill ju inte att haven skall bli som pissoarer, som du så fint uttrycker dig. Usch!
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Lysande Citat

Inläggav klorofyll » 29 aug 2019 22:41

Jag gissar att enda möjligheten till ett rent och friskt hav, är att vi slutar transportera varor med båt. Förmodligen så kommer båtarna ersättas av flygande transporter, när bränsle blir mer ekonomiskt för flygtransport. Helt enkelt. Typ solpaneler, bränslen som inte har negativ inverkan på miljön. Jag tror på det. Det är meningslöst att tänka alltför negativt. Dream on!

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Lysande Citat

Inläggav Pilatus » 29 aug 2019 22:52

klorofyll skrev:Jag gissar att enda möjligheten till ett rent och friskt hav, är att vi slutar transportera varor med båt. Förmodligen så kommer båtarna ersättas av flygande transporter, när bränsle blir mer ekonomiskt för flygtransport. Helt enkelt. Typ solpaneler, bränslen som inte har negativ inverkan på miljön. Jag tror på det. Det är meningslöst att tänka alltför negativt. Dream on!

Varför tror du att Greta Thunberg valde båt framför flyg?
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Lysande Citat

Inläggav klorofyll » 30 aug 2019 00:08

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Jag gissar att enda möjligheten till ett rent och friskt hav, är att vi slutar transportera varor med båt. Förmodligen så kommer båtarna ersättas av flygande transporter, när bränsle blir mer ekonomiskt för flygtransport. Helt enkelt. Typ solpaneler, bränslen som inte har negativ inverkan på miljön. Jag tror på det. Det är meningslöst att tänka alltför negativt. Dream on!

Varför tror du att Greta Thunberg valde båt framför flyg?

Därför att hon är en förkämpe. Hon vill leva som ett ideal. Hon står för det hon tror på.

Men du menar att båtar skulle kunna ha samma miljömässiga potential eller bättre, än flyg? Jag skulle inte tro det. Flyg går fortare och med mindre motstånd.

Problemet är väl inte hur mycket bränsle en resa förbrukar... Utan istället varifrån bränslet kommer...

Men du har nog rätt förresten!!! Hur många ton kan ett flygplan egentligen transportera... :)

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Lysande Citat

Inläggav Anders » 30 aug 2019 13:41

Greta är överspelad. Hon har mer eller mindre bara åstadkommit hurrarop från de redan frälsta. Den akademiska vänsterns gullegris efter metootjejerna. Skall man åstadkomma effekt hos de som gillar sin solsemester, sin SUV och sin grillade fläskkarre skall det nog komma från en Johansson eller Andersson.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Lysande Citat

Inläggav klorofyll » 31 aug 2019 08:49

Anders skrev:Greta är överspelad. Hon har mer eller mindre bara åstadkommit hurrarop från de redan frälsta. Den akademiska vänsterns gullegris efter metootjejerna. Skall man åstadkomma effekt hos de som gillar sin solsemester, sin SUV och sin grillade fläskkarre skall det nog komma från en Johansson eller Andersson.

Eftersom Greta inte kommer ge sig, aldrig, och eftersom klimatet går åt helvete, så skulle jag inte satsa pengar på att man glömmer henne. Det intressanta med Greta är att hon började från den absoluta bottnen. Fint i ett CV..

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Lysande Citat

Inläggav Pilatus » 31 aug 2019 09:59

klorofyll skrev:Eftersom Greta inte kommer ge sig, aldrig, och eftersom klimatet går åt helvete, så skulle jag inte satsa pengar på att man glömmer henne.

Hur klimatet kommer att utvecklas är mycket omdiskuterat. Många talar om kallare tider, liten istid, eller än värre. Vi befinner oss i en interglacial period som verkar gå mot sitt slut. När och hur det slutar vet väl ingen, alltför många är upptagna med att tala om hur varmt det blivit. Men har det blivit så mycket varmare? Det kanske beror på var man mäter? I Kina fruktar man en klimatförändring till kallare förhållanden med svält som följd. Vad skulle då hända? Om kineserna skulle börja migrera, vart skall de ta vägen?
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Lysande Citat

Inläggav Anders » 31 aug 2019 10:02

klorofyll skrev:
Anders skrev:Greta är överspelad. Hon har mer eller mindre bara åstadkommit hurrarop från de redan frälsta. Den akademiska vänsterns gullegris efter metootjejerna. Skall man åstadkomma effekt hos de som gillar sin solsemester, sin SUV och sin grillade fläskkarre skall det nog komma från en Johansson eller Andersson.

Eftersom Greta inte kommer ge sig, aldrig, och eftersom klimatet går åt helvete, så skulle jag inte satsa pengar på att man glömmer henne. Det intressanta med Greta är att hon började från den absoluta bottnen. Fint i ett CV..


Mamma firad operasångare och farfar uppburen författare? Yeah right. Jag känner gott om mobbade upper class, också med diagnoser, folk som gått igenom överjävliga skilsmässor och våld. Men din bakgrund i jobbslipp kommer trots det ta dig låångt ifrån ”den absoluta botten”. Skulle förvåna mig oerhört om hon satt sig utanför riksdagshuset om hon hette Greta Johansson.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Lysande Citat

Inläggav Anders » 31 aug 2019 10:08

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Eftersom Greta inte kommer ge sig, aldrig, och eftersom klimatet går åt helvete, så skulle jag inte satsa pengar på att man glömmer henne.

Hur klimatet kommer att utvecklas är mycket omdiskuterat. Många talar om kallare tider, liten istid, eller än värre. Vi befinner oss i en interglacial period som verkar gå mot sitt slut. När och hur det slutar vet väl ingen, alltför många är upptagna med att tala om hur varmt det blivit. Men har det blivit så mycket varmare? Det kanske beror på var man mäter? I Kina fruktar man en klimatförändring till kallare förhållanden med svält som följd. Vad skulle då hända? Om kineserna skulle börja migrera, vart skall de ta vägen?

Och det intressanta är, att det inte spelar så stor roll för hur människor och länder kommer att bete sig. Det här är en humanistisk fråga lika mycket som en vetenskaplig. Och flumvänstern har inte monopol på att bestämma vilka det är synd om och vilka som skall drabbas hur av olika deras aktioner. För face it, miljöfrågan är för en stor del av befolkningen en politisk mer än vetenskaplig fråga.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster