En film alla män borde se

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

En film alla män borde se

Inläggav Esther » 06 feb 2018 20:28

The work - gruppterapi med mördare
Amerikansk dokumentär från 2017.

Ett antal tungt kriminella män möter tre frivilliga under en fyra dagar lång gruppövning på ökända Folsom Prison. Vad händer i mötet? Går det att bryta ner de murar som finns mellan dem - och inom dem? Är fångarna redo att bygga ett nytt liv, och är vi andra redo att ta emot dem? (The Work, av Jairus McLeary)

Information om The work - gruppterapi med mördare - The work - gruppterapi med mördare

PUBLICERADES
Sön 4 feb 02.00
KAN SES TILL
Tor 8 mar (1 månad)
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: En film alla män borde se

Inläggav Esther » 06 feb 2018 20:36

Esther skrev:The work - gruppterapi med mördare
Amerikansk dokumentär från 2017.

Ett antal tungt kriminella män möter tre frivilliga under en fyra dagar lång gruppövning på ökända Folsom Prison. Vad händer i mötet? Går det att bryta ner de murar som finns mellan dem - och inom dem? Är fångarna redo att bygga ett nytt liv, och är vi andra redo att ta emot dem? (The Work, av Jairus McLeary)

Information om The work - gruppterapi med mördare - The work - gruppterapi med mördare

PUBLICERADES
Sön 4 feb 02.00
KAN SES TILL
Tor 8 mar (1 månad)



Glömde lägga till att den finns på SVT Play.
För mig som kvinna - att se männens värld var något djupt rörande och mycket varmt.
Det är tacksamhet jag känner - att ha fått denna inblick i vad som oftast ligger i det fördolda inom män. De tiger, de super, de drogar men de släpper inte ut det, de mobbar de kritiserar, de blir hårda, de säger de inte behöver en, de har inte tid de kan inte - men de släpper inte till.

Alla vill bli älskade. Som redan H Söderberg sa. När vi inte blir det. Söker vi framgång och erkännande. Kan vi inte få det. Då vill vi bli fruktade. Kan inte bli det. Vill vi åtminstone bli avskydda och föraktade (de som sitter på parkbänken och kissar ner sig och spyr ner sig och dricker rakvatten till slut).
Alla kan bli älskade - om man liksom bara släpper till.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7797
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: En film alla män borde se

Inläggav Anders » 06 feb 2018 23:33

Är det för att få våra reaktioner, som män, som du knuffar för här filmen? Klart jag kommer se den, intressant idé.

Det här med vad Män och Kvinnor gör och inte gör, och varför, är onekligen spännande, diskuterat mycket nu i och med metoo, den här norska filmen om genusvetarna, Jordan Peterson och Assholesonline. Med Mer. Intressant, det går ju inte att snacka om vettigt med folk i sin närhet.

Det här med att alla skulle kunna bli älskade om de släpper till. Nja. Vissas tillsläpp är tyvärr mer lättillgängligt än andras. Men som en allmän guideline för att få kärlek så funkar det. Även om det funkar bättre att ge andra uppmärksamhet. Fast det är lite fusk.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: En film alla män borde se

Inläggav Esther » 06 feb 2018 23:39

Anders skrev:Är det för att få våra reaktioner, som män, som du knuffar för här filmen? Klart jag kommer se den, intressant idé.

Det här med vad Män och Kvinnor gör och inte gör, och varför, är onekligen spännande, diskuterat mycket nu i och med metoo, den här norska filmen om genusvetarna, Jordan Peterson och Assholesonline. Med Mer. Intressant, det går ju inte att snacka om vettigt med folk i sin närhet.


Ja delvis är det ju intressant att hör vad män tycker om filmen. Men det är en så ovanlig grej att vanliga män kommer till en anstalt med mördare och grova brottslingar för att gå i terapi med dem. Så det är inte bara filmen i sig och att betrakta hur män är med varandra när de är "de hårdaste av de hårdaste" = grova brottslingar. Utan att se hur de kan hjälpa varandra på detta sätt.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7797
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: En film alla män borde se

Inläggav Anders » 07 feb 2018 00:14

Esther skrev:
Anders skrev:Är det för att få våra reaktioner, som män, som du knuffar för här filmen? Klart jag kommer se den, intressant idé.

Det här med vad Män och Kvinnor gör och inte gör, och varför, är onekligen spännande, diskuterat mycket nu i och med metoo, den här norska filmen om genusvetarna, Jordan Peterson och Assholesonline. Med Mer. Intressant, det går ju inte att snacka om vettigt med folk i sin närhet.


Ja delvis är det ju intressant att hör vad män tycker om filmen. Men det är en så ovanlig grej att vanliga män kommer till en anstalt med mördare och grova brottslingar för att gå i terapi med dem. Så det är inte bara filmen i sig och att betrakta hur män är med varandra när de är "de hårdaste av de hårdaste" = grova brottslingar. Utan att se hur de kan hjälpa varandra på detta sätt.

Utan att ännu ha sett den, låter lite som då man hamnade i lumpen (så gammal är jag), och hamnade på "trossen", alltså typ lägsta sortens soldater, jag som snäll villaunge blev polare med folk som skulle direkt in i fängelset för misshandel efter muck och folk som fick listor från polisen på sina 20 allvarligaste brott. Nema problema. Fast det här är väl det turbo, typ. Vi får se då vi kollar programmet.

Fast frågan är om det är så mycket bara genus. Jobbade tills för ett par år sen på ett multinationellt företag och hade mycket kontakt med kineser. Och bland kinesiska tjejer hittade man de här som man nästan telepatiskt kunde jobba bra tillsammans med. Och för att man skall funka så så måste båda släppa till. Det må finnas egenskaper som kanske män har mer av och andra som kvinnor har mer av, men det är nog bara en statistisk skillnad.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: En film alla män borde se

Inläggav Esther » 07 feb 2018 10:08

Anders skrev:
Esther skrev:
Anders skrev:Är det för att få våra reaktioner, som män, som du knuffar för här filmen? Klart jag kommer se den, intressant idé.

Det här med vad Män och Kvinnor gör och inte gör, och varför, är onekligen spännande, diskuterat mycket nu i och med metoo, den här norska filmen om genusvetarna, Jordan Peterson och Assholesonline. Med Mer. Intressant, det går ju inte att snacka om vettigt med folk i sin närhet.


Ja delvis är det ju intressant att hör vad män tycker om filmen. Men det är en så ovanlig grej att vanliga män kommer till en anstalt med mördare och grova brottslingar för att gå i terapi med dem. Så det är inte bara filmen i sig och att betrakta hur män är med varandra när de är "de hårdaste av de hårdaste" = grova brottslingar. Utan att se hur de kan hjälpa varandra på detta sätt.

Utan att ännu ha sett den, låter lite som då man hamnade i lumpen (så gammal är jag), och hamnade på "trossen", alltså typ lägsta sortens soldater, jag som snäll villaunge blev polare med folk som skulle direkt in i fängelset för misshandel efter muck och folk som fick listor från polisen på sina 20 allvarligaste brott. Nema problema. Fast det här är väl det turbo, typ. Vi får se då vi kollar programmet.

Fast frågan är om det är så mycket bara genus. Jobbade tills för ett par år sen på ett multinationellt företag och hade mycket kontakt med kineser. Och bland kinesiska tjejer hittade man de här som man nästan telepatiskt kunde jobba bra tillsammans med. Och för att man skall funka så så måste båda släppa till. Det må finnas egenskaper som kanske män har mer av och andra som kvinnor har mer av, men det är nog bara en statistisk skillnad.


Det finns något i den filmen jag kände igen. Det ska bli roligt att se hur du ser på den när du sett den och vilken slutsats du drar av den.
Genus säger du...
Njae vi är mycket individer ... jag har en hel del sk manligt i mig avseende att jag främst i livet har fokus på sak inte på emotiva underliggande möjliga faktorer (kvinnligt i väst) --- men män kan vara tvärtom också. Vi är helt enkelt olika --- så jag menade inte att vi inte är olika och sammansatta (egentligen) som individer av både vad vi kan beteckna som manliga saker eller kvinnliga saker --- utan det finns vissa gemensamma drag som alla män (eller hannar i djurvärlden) har och vissa övergripande gemensamma drag som kvinnor (eller honor i djurvärlden) har.
Dessa övergripande delarna blir på något sätt synliggjorda där i den filmen - också.

Detta är mycket intressant... och för mig som kvinna (då jag vet att när jag är med alla männen och de är majoritet - för så har mina jobb varit - är de inte helt och fullt som de är när ingen kvinna är närvarande... :) ) ser jag en värld i den filmen där bara männen är. Det är deras egen. När ingen kvinna är där.
Kvinnor - när det inte finns män i närheten eller kan komma dit - kan oftast bli mycket varma med varandra. En enda man - förändrar oftast panoramat fullständigt :)... och det är mycket få kvinnor förunnat att vara som de kan vara - alltid (även med män närvarande) och tvärtom (i männens värld).

Se den och säg... vad du tycker och hur du ser den... det vore verkligen intressant.
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: En film alla män borde se

Inläggav klorofyll » 07 feb 2018 10:41

Om jag är ensam med kvinnor så är jag deras bror ungefär.
Jag såg hälften av klippet, orka inte se på det mer, jag vet inte vad rollerna var direkt (var det någon som var professionell, psykolog?), men dom var ju sjukt skarpa, det var mycket bättre än teater och man kunde inte på något sätt tro att de var "kriminella"...
Jag hade inte trivts särskilt bra där om jag hade problem, jag skulle bara skratta åt spektaklet, kanske delvis för jag inte litar på folk, vilket tyvärr var inträdesprovet, hur som helst gillade jag dem!

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: En film alla män borde se

Inläggav Esther » 08 feb 2018 14:09

klorofyll skrev:Om jag är ensam med kvinnor så är jag deras bror ungefär.
Jag såg hälften av klippet, orka inte se på det mer, jag vet inte vad rollerna var direkt (var det någon som var professionell, psykolog?), men dom var ju sjukt skarpa, det var mycket bättre än teater och man kunde inte på något sätt tro att de var "kriminella"...
Jag hade inte trivts särskilt bra där om jag hade problem, jag skulle bara skratta åt spektaklet, kanske delvis för jag inte litar på folk, vilket tyvärr var inträdesprovet, hur som helst gillade jag dem!


Tycker du ska se klart...
Veritas vos liberabit

xion
Inlägg: 3169
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: En film alla män borde se

Inläggav xion » 08 feb 2018 14:34

Esther skrev:
Alla vill bli älskade. Som redan H Söderberg sa. När vi inte blir det. Söker vi framgång och erkännande. Kan vi inte få det. Då vill vi bli fruktade. Kan inte bli det. Vill vi åtminstone bli avskydda och föraktade (de som sitter på parkbänken och kissar ner sig och spyr ner sig och dricker rakvatten till slut).
Alla kan bli älskade - om man liksom bara släpper till.

https://www.youtube.com/watch?v=Ajtf79W8QBg

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7797
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: En film alla män borde se

Inläggav Anders » 09 feb 2018 00:21

Tuff för mej att kolla på. Kan bara ta det en kvart i taget typ. En timme in i programmet nu. Har själv inte den slags skit som de här männen har. Och definitivt inte de här uttrycksmedlen. Gråter aldrig av något negativt bara av skönhet och rörelse, har så vitt aldrig gråtit för att jag blivit ledsen, blir bara stressad och svart i själen. Det känns underligt och främmande för mig att släppa ut skit på det här sättet. Nog för att alla har skit. Men ingen har egentligen gjort mig illa mer än mina föräldrar, som alla föräldrar gör. Eftersom ingen förälder är perfekt. Men de flesta av männen jag sett så långt, har växt upp i jobbigare omständigheter än mej. Är inte det här lite en klassgrej? Mina bekymmer skulle nog inte impa på några kåkfarare.

Men då, vad är det som är så manligt i detta? Du pratar om värme i samtal mellan kvinnor Esther, och jag har aldrig varit med om den värme som jag kände mellan männen här. Framför allt inte i en grupp män. Visst, samförstånd men ingen direkt värme. Det känner jag mycket mer i blandade grupper med både män och kvinnor. Eller egentligen bara på tu man hand och det spelar inte så stor roll om det är en man eller en kvinna, bara det är en människa som är mottaglig för de känslor jag bär, som har några slags relation till min skit. Undrar om det där du upplever med den stora förtroligheten i kvinnokollektivet, om det verkligen är något som så gott som alla tjejer känner. Eller igen, vad är det manliga i det här? Att det tar sig uttryck i ilska?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: En film alla män borde se

Inläggav Esther » 09 feb 2018 00:58

Anders skrev:Tuff för mej att kolla på. Kan bara ta det en kvart i taget typ. En timme in i programmet nu. Har själv inte den slags skit som de här männen har. Och definitivt inte de här uttrycksmedlen. Gråter aldrig av något negativt bara av skönhet och rörelse, har så vitt aldrig gråtit för att jag blivit ledsen, blir bara stressad och svart i själen. Det känns underligt och främmande för mig att släppa ut skit på det här sättet. Nog för att alla har skit. Men ingen har egentligen gjort mig illa mer än mina föräldrar, som alla föräldrar gör. Eftersom ingen förälder är perfekt. Men de flesta av männen jag sett så långt, har växt upp i jobbigare omständigheter än mej. Är inte det här lite en klassgrej? Mina bekymmer skulle nog inte impa på några kåkfarare.

Men då, vad är det som är så manligt i detta? Du pratar om värme i samtal mellan kvinnor Esther, och jag har aldrig varit med om den värme som jag kände mellan männen här. Framför allt inte i en grupp män. Visst, samförstånd men ingen direkt värme. Det känner jag mycket mer i blandade grupper med både män och kvinnor. Eller egentligen bara på tu man hand och det spelar inte så stor roll om det är en man eller en kvinna, bara det är en människa som är mottaglig för de känslor jag bär, som har några slags relation till min skit. Undrar om det där du upplever med den stora förtroligheten i kvinnokollektivet, om det verkligen är något som så gott som alla tjejer känner. Eller igen, vad är det manliga i det här? Att det tar sig uttryck i ilska?


Tror det är svårt att se --- för män. Därför tänkte jag att det måste vara en bra film att se för just män.
Nej - det finns inte förtrolighet mellan kvinnor. Det jag sa är att kvinnor kan - kan (inte att det är så alltid) vara varma emot varandra när de är ensamma (inga män).
Det är (som Strindberg sa) inte lätt att vara människa...
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: En film alla män borde se

Inläggav Esther » 09 feb 2018 09:10

Vad är manligt i detta?
Sättet att hantera smärta, sättet att hantera känslor. Sättet att kanalisera ut dem. Vägar man väljer. Det kan man också se hur män väljer att begå självmord och hur kvinnor gör.
Det är ju i confused hen syndrom tiden som denna inte lätt att förstå - att det finns grundläggande skillnader mellan män och kvinnor. Det finns de som tror att människan är så totalt unik så att hon till och med konstruerar sitt eget kön baserat på ett maktperspektiv - och har alltid gjort - till skillnad från alla andra däggdjur. För vem såg en tjur konstruera sitt kön för makt?
Det är så OÄNDLIGT dumt så man inte vet om man ska skratta eller gråta - att folk tror på sådant.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7797
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: En film alla män borde se

Inläggav Anders » 09 feb 2018 09:25

Esther skrev:Vad är manligt i detta?
Sättet att hantera smärta, sättet att hantera känslor. Sättet att kanalisera ut dem. Vägar man väljer. Det kan man också se hur män väljer att begå självmord och hur kvinnor gör.
Det är ju i confused hen syndrom tiden som denna inte lätt att förstå - att det finns grundläggande skillnader mellan män och kvinnor. Det finns de som tror att människan är så totalt unik så att hon till och med konstruerar sitt eget kön baserat på ett maktperspektiv - och har alltid gjort - till skillnad från alla andra däggdjur. För vem såg en tjur konstruera sitt kön för makt?
Det är så OÄNDLIGT dumt så man inte vet om man ska skratta eller gråta - att folk tror på sådant.

Men vilka ÄR då de grundläggande skillnaderna mellan en kvinna och en man? Och med det menar jag inte att de inte finns. Det blir bara för vagt. Om vi tar den här videon, hur går terapi på ett kvinnofängelse till? Visst, män har mer testosteron, men vad då?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: En film alla män borde se

Inläggav Esther » 09 feb 2018 09:42

Anders skrev:
Esther skrev:Vad är manligt i detta?
Sättet att hantera smärta, sättet att hantera känslor. Sättet att kanalisera ut dem. Vägar man väljer. Det kan man också se hur män väljer att begå självmord och hur kvinnor gör.
Det är ju i confused hen syndrom tiden som denna inte lätt att förstå - att det finns grundläggande skillnader mellan män och kvinnor. Det finns de som tror att människan är så totalt unik så att hon till och med konstruerar sitt eget kön baserat på ett maktperspektiv - och har alltid gjort - till skillnad från alla andra däggdjur. För vem såg en tjur konstruera sitt kön för makt?
Det är så OÄNDLIGT dumt så man inte vet om man ska skratta eller gråta - att folk tror på sådant.

Men vilka ÄR då de grundläggande skillnaderna mellan en kvinna och en man? Och med det menar jag inte att de inte finns. Det blir bara för vagt. Om vi tar den här videon, hur går terapi på ett kvinnofängelse till? Visst, män har mer testosteron, men vad då?


OM du verkligen vill veta - läs lite neurobiologi ... samt studera djurens värld - där är det helt och totalt direkt att se. När sedan mannen lyfter sig upp på en högre nivå (vi är alla djur tills vi slutar vilja vara det) kan du se skillnaden i högt utbildade män och kvinnor. För att se detta grafiskt kan du studera den video jag lade upp i "vilken musik lyssnar vi på" - där man diskuterar meningen med livet. Kvinnan slirar hela tiden. De två män som finns har två HELT olika sätt att framföra sina tankar - jag är mer förtjust i Jordan men beundrar den totala kristallklara strukturerade och totalt i sak - hållna av William framförande.
När jag läste - alla män - filosofi var det (för mig) en skönhetsupplevelse att läsa män. Deras återhållna totalt i sak framförda tankar var vackra som för mig naturen kan vara - totalt och fullständigt rent i sak. Kvinnor flätar in (jag gör det sällan om jag inte pratar med kvinnor) underliggande emotiva argument som de försöker dölja men alltid finns --- jag har inte mycket kärlek till detta. Män som inte valt att gå den "övre" vägen har också detta. Det lyser igenom. Du kan se :) när du gör det. Kvinnor utvecklar sällan den delen - delvis för att vi inte har den i samma mått som män.
:)
Det är tyvärr så att Gud aldrig har fel.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7797
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: En film alla män borde se

Inläggav Anders » 09 feb 2018 09:45

Esther skrev:
Anders skrev:
Esther skrev:Vad är manligt i detta?
Sättet att hantera smärta, sättet att hantera känslor. Sättet att kanalisera ut dem. Vägar man väljer. Det kan man också se hur män väljer att begå självmord och hur kvinnor gör.
Det är ju i confused hen syndrom tiden som denna inte lätt att förstå - att det finns grundläggande skillnader mellan män och kvinnor. Det finns de som tror att människan är så totalt unik så att hon till och med konstruerar sitt eget kön baserat på ett maktperspektiv - och har alltid gjort - till skillnad från alla andra däggdjur. För vem såg en tjur konstruera sitt kön för makt?
Det är så OÄNDLIGT dumt så man inte vet om man ska skratta eller gråta - att folk tror på sådant.

Men vilka ÄR då de grundläggande skillnaderna mellan en kvinna och en man? Och med det menar jag inte att de inte finns. Det blir bara för vagt. Om vi tar den här videon, hur går terapi på ett kvinnofängelse till? Visst, män har mer testosteron, men vad då?


OM du verkligen vill veta - läs lite neurobiologi ... samt studera djurens värld - där är det helt och totalt direkt att se. När sedan mannen lyfter sig upp på en högre nivå (vi är alla djur tills vi slutar vilja vara det) kan du se skillnaden i högt utbildade män och kvinnor. För att se detta grafiskt kan du studera den video jag lade upp i "vilken musik lyssnar vi på" - där man diskuterar meningen med livet. Kvinnan slirar hela tiden. De två män som finns har två HELT olika sätt att framföra sina tankar - jag är mer förtjust i Jordan men beundrar den totala kristallklara strukturerade och totalt i sak - hållna av William framförande.
När jag läste - alla män - filosofi var det (för mig) en skönhetsupplevelse att läsa män. Deras återhållna totalt i sak framförda tankar var vackra som för mig naturen kan vara - totalt och fullständigt rent i sak. Kvinnor flätar in (jag gör det sällan om jag inte pratar med kvinnor) underliggande emotiva argument som de försöker dölja men alltid finns --- jag har inte mycket kärlek till detta. Män som inte valt att gå den "övre" vägen har också detta. Det lyser igenom. Du kan se :) när du gör det. Kvinnor utvecklar sällan den delen - delvis för att vi inte har den i samma mått som män.
:)
Det är tyvärr så att Gud aldrig har fel.

Hm, nu börjar det bli spännande. Det där får jag fundera på ett tag. Ska kolla den där filmen.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster