En film alla män borde se

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: En film alla män borde se

Inläggav klorofyll » 17 feb 2018 07:22

Esther skrev:Men ingen vågar skratta dessa mördare i ansiktet... ingen. Därmed är det så ofattbart effektivt. De är liksom top-of-the- game - och vågar visa sig svaga - vilket gör att alla följer, faller och vågar öppna sig.
Kvinnor har inga top-of-the-game --- och det är bara så.

Jag skulle säga att det oftast inte är så genomtänkt. Du idealiserar lite känns det som... Män som grupp är inte lika homogen som kvinnor som grupp.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: En film alla män borde se

Inläggav Esther » 19 feb 2018 20:15

klorofyll skrev:
Esther skrev:Men ingen vågar skratta dessa mördare i ansiktet... ingen. Därmed är det så ofattbart effektivt. De är liksom top-of-the- game - och vågar visa sig svaga - vilket gör att alla följer, faller och vågar öppna sig.
Kvinnor har inga top-of-the-game --- och det är bara så.

Jag skulle säga att det oftast inte är så genomtänkt. Du idealiserar lite känns det som... Män som grupp är inte lika homogen som kvinnor som grupp.


kvinnor homogena?
Hur tänker du nu?
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: En film alla män borde se

Inläggav klorofyll » 19 feb 2018 20:25

Esther skrev:
klorofyll skrev:
Esther skrev:Men ingen vågar skratta dessa mördare i ansiktet... ingen. Därmed är det så ofattbart effektivt. De är liksom top-of-the- game - och vågar visa sig svaga - vilket gör att alla följer, faller och vågar öppna sig.
Kvinnor har inga top-of-the-game --- och det är bara så.

Jag skulle säga att det oftast inte är så genomtänkt. Du idealiserar lite känns det som... Män som grupp är inte lika homogen som kvinnor som grupp.


kvinnor homogena?
Hur tänker du nu?

Grejen är att du ser ett klipp på nätet, jag ser samma klipp: jag har aldrig sett män komma så bra överens. Det kan va en slump... Men vad menar jag med icke-homogen? Jag menar att män inte är så öppna, enligt min erfarenhet.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: En film alla män borde se

Inläggav Esther » 19 feb 2018 20:47

klorofyll skrev:
Esther skrev:
klorofyll skrev:Jag skulle säga att det oftast inte är så genomtänkt. Du idealiserar lite känns det som... Män som grupp är inte lika homogen som kvinnor som grupp.


kvinnor homogena?
Hur tänker du nu?

Grejen är att du ser ett klipp på nätet, jag ser samma klipp: jag har aldrig sett män komma så bra överens. Det kan va en slump... Men vad menar jag med icke-homogen? Jag menar att män inte är så öppna, enligt min erfarenhet.


Det var min poäng också. Kanske var oklar där. Såsom jag uppfattar män är att i grupp har de en oerhörd förmåga att alltid rangordna sig och underordna sig varandra - på möten så brukar de se till att om de säger något hålla med högsta "hönset" (tuppen :)) och sedan nämna alla de som de menar står över dem i "rang" - de är ofta slutna och håller med gruppen. Det kan (brukar nästintill alltid) förekomma en massa "dissande" där män inte vågar säga sin egen mening inför andra i rädsla att bli "bortgjord och offentligt nersablade av de andra - utskrattade". Detta beteende - sa jag (menade jag att jag sa) - finns ju inte i filmen. Det är tvärtom så att de "normala" männen som står längst ner på rangskalan av tuffingar - blir av de tuffaste tillåtna att öppna sig och visa sig svaga för att de tuffa visar sig så.
DETTA menade jag. Förmodligen oklart??
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: En film alla män borde se

Inläggav klorofyll » 19 feb 2018 21:05

Esther skrev:
klorofyll skrev:
Esther skrev:
kvinnor homogena?
Hur tänker du nu?

Grejen är att du ser ett klipp på nätet, jag ser samma klipp: jag har aldrig sett män komma så bra överens. Det kan va en slump... Men vad menar jag med icke-homogen? Jag menar att män inte är så öppna, enligt min erfarenhet.


Det var min poäng också. Kanske var oklar där. Såsom jag uppfattar män är att i grupp har de en oerhörd förmåga att alltid rangordna sig och underordna sig varandra - på möten så brukar de se till att om de säger något hålla med högsta "hönset" (tuppen :)) och sedan nämna alla de som de menar står över dem i "rang" - de är ofta slutna och håller med gruppen. Det kan (brukar nästintill alltid) förekomma en massa "dissande" där män inte vågar säga sin egen mening inför andra i rädsla att bli "bortgjord och offentligt nersablade av de andra - utskrattade". Detta beteende - sa jag (menade jag att jag sa) - finns ju inte i filmen. Det är tvärtom så att de "normala" männen som står längst ner på rangskalan av tuffingar - blir av de tuffaste tillåtna att öppna sig och visa sig svaga för att de tuffa visar sig så.
DETTA menade jag. Förmodligen oklart??

Okej, då har jag en annan invändning... (Men först, en annan sak, att inordna sig hierarkiskt är ingen förmåga, man gör det - för att man inte vet, man räknar statistisk som i poker.) Jag tänker att det här är samma sak som när du påpekade att "rikedom är inte rikedom", jag tror inte att det är så enkelt att avgöra vem som är tuff, precis som du en annan gång sa: om man inte pratar med människor så känner man dem inte.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: En film alla män borde se

Inläggav Anders » 26 feb 2018 16:15

Vägrar att tro att det inte finns någon som helst hierarki då tanter sätter sig och har tjejträff. Är osäkra Bettan, tyrraniserad av sina föräldrar och Louise som växt upp i konstnärshemmet, med utåtriktade gener med i sällskapet så lär nog Bettan vara lite mindre kaxig?

Annars, visst kan grabbar bara sitta och prata utan att skapa alltför våldsamma hiearkier. Nån sån här övning har jag väl inte varit på, men då man träffar gamla kompisgäng så kan det vara ganska platt organisation på sammankomsterna tycker jag.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: En film alla män borde se

Inläggav Esther » 26 feb 2018 17:27

Anders skrev:Vägrar att tro att det inte finns någon som helst hierarki då tanter sätter sig och har tjejträff. Är osäkra Bettan, tyrraniserad av sina föräldrar och Louise som växt upp i konstnärshemmet, med utåtriktade gener med i sällskapet så lär nog Bettan vara lite mindre kaxig?

Annars, visst kan grabbar bara sitta och prata utan att skapa alltför våldsamma hiearkier. Nån sån här övning har jag väl inte varit på, men då man träffar gamla kompisgäng så kan det vara ganska platt organisation på sammankomsterna tycker jag.


De flesta jobb (från början av mina arbeten) har alla varit i mycket utpräglat manlig miljö. Var enda kvinnan - alltid som ansvarig för avdelningar - mellan en massa män (jobben var högteknologiska på företag som jobbade med tekniktunga IT relaterade utrusningar). Det fanns en och annan projektledare som senare kom ifrån Chalmers - men de var inte många.
När vi satt i möten (alla män och jag) noterade jag att männen liksom bejakar det andra män som är över dem i rang säger. De börjar sina anföranden gärna med att säga: ja det Kalle sa (han är VD) och det Nisse sa (han är Teknisk chef) och det ... för att sedan komma till sitt.
Medans jag som enda kvinna kunde säga rakt ut.
De hade inte ont av att jag inte följde deras rangordning med att pinka in sina revir med att först läcka lite på andras som var högre än de. Utan de accepterade mig för att jag kunde det jag sa och inte var del i deras "klubb". Men män har detta... - om det inte är borta idag - men det betvivlar jag.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: En film alla män borde se

Inläggav Esther » 26 feb 2018 17:32

klorofyll skrev:
Esther skrev:
klorofyll skrev:Grejen är att du ser ett klipp på nätet, jag ser samma klipp: jag har aldrig sett män komma så bra överens. Det kan va en slump... Men vad menar jag med icke-homogen? Jag menar att män inte är så öppna, enligt min erfarenhet.


Det var min poäng också. Kanske var oklar där. Såsom jag uppfattar män är att i grupp har de en oerhörd förmåga att alltid rangordna sig och underordna sig varandra - på möten så brukar de se till att om de säger något hålla med högsta "hönset" (tuppen :)) och sedan nämna alla de som de menar står över dem i "rang" - de är ofta slutna och håller med gruppen. Det kan (brukar nästintill alltid) förekomma en massa "dissande" där män inte vågar säga sin egen mening inför andra i rädsla att bli "bortgjord och offentligt nersablade av de andra - utskrattade". Detta beteende - sa jag (menade jag att jag sa) - finns ju inte i filmen. Det är tvärtom så att de "normala" männen som står längst ner på rangskalan av tuffingar - blir av de tuffaste tillåtna att öppna sig och visa sig svaga för att de tuffa visar sig så.
DETTA menade jag. Förmodligen oklart??

Okej, då har jag en annan invändning... (Men först, en annan sak, att inordna sig hierarkiskt är ingen förmåga, man gör det - för att man inte vet, man räknar statistisk som i poker.) Jag tänker att det här är samma sak som när du påpekade att "rikedom är inte rikedom", jag tror inte att det är så enkelt att avgöra vem som är tuff, precis som du en annan gång sa: om man inte pratar med människor så känner man dem inte.


Det är väl ganska enkelt att räkna ut om du kommer till ett fängelse (vi talar ju om detta ) där männen sitter inne för flera mord där de inte direkt slog ihjäl sin gamla mamma eller något barn - utan andra stora starka män --- dessa män ligger i både våldsamhet och explosivitet och i aggression samt i fysisk styrka förmodligen högt på en skala av tuffingar - jämfört med en revisor som är liten och spenslig som kommer på terapin.
Menar du att jag har fel?

För det jag som kvinna direkt ser på män - är att de möts i ett rum och MÄTER varandra och sig själv. De gör det genom att titta på andra och jag lovar dig att även jag som kvinna ser - man ser vem som är högsta hönset.
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: En film alla män borde se

Inläggav klorofyll » 26 feb 2018 18:32

Esther

Jag ser inte vem som är högsta hönset och jag bryr mig inte - det räcker för mig.

För det första - det är inte den fysiska misshandeln som är värst - den betyder i princip inte någonting - slagen bedövar dig. Och man blir hårdare. Men tuffhet och hårdhet är inte samma sak.
Sedan så spelar det ingen roll hur tunn du är - om du passar in i den sociala kulturen så är det många som försvarar dig - än mer i ett fängelse, för där är det förmodligen svårare att leva i det blå.

Jag minns en gång när jag åkte tåg. Bakom mig sitter en fascist och någon form av turist, de känner varandra väldigt ytligt. Först pratade man trevligt/charmigt, turisten var glad över att vara i Sverige, det är sommarkväll. Men svensken "tar hand" om sin "vän" på något, jag vet så klart inte hela bilden. Jag slängde inte ens ett öga på dem. De skulle ha kunnat vara 19 år gamla. Svensken var så oerhört grym och sjuk, turisten kände sig som hund. Det var som ett förhör i manlighet. Det går inte att förklara allting, men svensken hade betala någonting åt turisten, en hamburgare eller så, det handlade om lite pengar, turisten trodde att svensken bjöd honom på det vilket han borde ha gjort, svensken var brutal, "hur kan du förvänta dig att jag ska betala för dig?" "Svenskar betalar tillbaka när de har lånat" "jag sa inte att bjöd dig". Turisten börjar långsamt förstå vilket svin svensken är men han blev nedbruten långsamt och på ett effektivt sätt, han klarade inte av att stå upp för sig och han skäms för den hund han tror sig vara. Han är ingen hund, bara blåögd, men han är inte tillräckligt skarp för att kunna svara, han får liksom akut deppresion. Svensken hade inte försökt utnyttja turisten om han inte hade vetat att det gick. Han har inga kontanter i plånboken utan får leta rätt på en bankomat. Givetvis ser svinet helt fläckfri ut, givetvis är han överklass.

Nog om detta! :) Kommentar?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: En film alla män borde se

Inläggav klorofyll » 26 feb 2018 18:46

Esther

Såg du förresten detta klipp jag la tidigare i tråden, missa du det?
https://WWW.youtube.com/watch?v=EFjsSSDLl8w

Användarvisningsbild
Ranchi
Inlägg: 229
Blev medlem: 13 feb 2010 14:50

Re: En film alla män borde se

Inläggav Ranchi » 04 mar 2018 09:41

Vacker film,

sen finns det inga män eller kvinnor, bara föråldrade subjektivt låsta barn.

Och vem kan klaga på att solen vill lysa med sin stolthet eller att månen vill vattna sig fram.

Jag har aldrig sett en vuxen människa.

Detta är som när man hämtar barn på ett dagis och dom har hållt in gråten tills det kända ansiktet kommer med värme.

Bästa jag hörde var i stil > "Jag vet inte vem du är, men jag känner dig, snälla ge aldrig upp"

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: En film alla män borde se

Inläggav Esther » 04 mar 2018 10:58

Ranchi skrev:Vacker film,

sen finns det inga män eller kvinnor, bara föråldrade subjektivt låsta barn.

Och vem kan klaga på att solen vill lysa med sin stolthet eller att månen vill vattna sig fram.

Jag har aldrig sett en vuxen människa.

Detta är som när man hämtar barn på ett dagis och dom har hållt in gråten tills det kända ansiktet kommer med värme.

Bästa jag hörde var i stil > "Jag vet inte vem du är, men jag känner dig, snälla ge aldrig upp"



Jag har inte bara sett dem, jag känner dem. De är visserligen inte många i våra länder i väst - men de är många i världen.
Veritas vos liberabit

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: En film alla män borde se

Inläggav hakkapeliitta » 04 mar 2018 12:01

Orkade se endast första tio minuter. Typisk amerikansk sentimental smörja tänkte jag. Pallade inte mer.


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster