Hu, mor, har du humor?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Hu, mor, har du humor?

Inläggav Algotezza » 02 mar 2018 07:49

Vad betyder humor för er? Något viktigt och betydelsefullt eller försumbart nonsens? Överlevnadsstrategi? Onöda?
Göran Egevad egevad@gmail.com

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Hu, mor, har du humor?

Inläggav xion » 02 mar 2018 09:50

Algotezza skrev:Vad betyder humor för er? Något viktigt och betydelsefullt eller försumbart nonsens? Överlevnadsstrategi? Onöda?

Du kan aldrig få ett lyckligt liv utan humor.
Du kan aldrig förstå andra och dig själv utan humor.
Du kan aldrig förstå världen utan humor.
Att inte ha humor är handikappande.
Få människor saknar humor.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hu, mor, har du humor?

Inläggav klorofyll » 02 mar 2018 10:39

xion skrev:
Algotezza skrev:Vad betyder humor för er? Något viktigt och betydelsefullt eller försumbart nonsens? Överlevnadsstrategi? Onöda?

Du kan aldrig få ett lyckligt liv utan humor.
Du kan aldrig förstå andra och dig själv utan humor.
Du kan aldrig förstå världen utan humor.
Att inte ha humor är handikappande.
Få människor saknar humor.

Det grundas nog i barndomen, jag tror inte att man föds med det! :)
Jag skulle nästan vilja säga att riktigt bra humor, det är man ensam med...
Tycker att det har viss charm när folk skrattar av helt ologisk anledning. Jag börjar nästan skratta när jag pratar såhär..

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Hu, mor, har du humor?

Inläggav Esther » 02 mar 2018 11:02

Algotezza skrev:Vad betyder humor för er? Något viktigt och betydelsefullt eller försumbart nonsens? Överlevnadsstrategi? Onöda?


Humor för mig har aldrig varit att skratta åt andras olycka - däremot kan jag ibland tycka att de som gör något elakt mot andra och sedan står med "rumpan bar" har en viss tragikomisk sida som jag kan le åt (är nog själv lite så också - vilket jag brukar skratta åt), men humor innebär för mig att se det ofta klumpigt tragiska i oss människor (när man inte i grunden är en rejält ond människa) och kunna skratta åt sig själv. Eller konstiga dråpligheter i andra - älskar humorn i Amelie från Montmartre ...
Att skratta hjärtligt och länge gjorde jag mycket som barn, som halvvuxen och gör än...
Det jag har oändligt svårt med att skratta åt är det brutala, eländiga, sorgen i det onda och en olycka (tål inte se ens när människor ramlar omkull eller förolyckas) eller när någon misslyckas med något som de hade sett fram emot.
Sådant är inget att skratta åt för mig.
Eller att någon är ointelligent eller brister i sin förmåga eller kapacitet att förstå eller lära sig saker, handikappad eller brister på andra sätt i livet.
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hu, mor, har du humor?

Inläggav klorofyll » 02 mar 2018 11:11

Jag kan inte säga att jag tycker att någon person ÄR direkt rolig, inte ens mer än någon annan, om man ÄR HELT OBALANSERAT ROLIG då är det något som er fel på humorn. Däremot så tror jag att vissa situationer kan vara roligare än andre, men det är även där subtilt.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hu, mor, har du humor?

Inläggav klorofyll » 02 mar 2018 11:26

Om någon komiker är så väldigt rolig, så kan hen besöka någon psykiatrisk avdelning!

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Hu, mor, har du humor?

Inläggav Algotezza » 02 mar 2018 16:18

Humor ingår i människans mentala överlevnads-kit. Vi föds med den. Vår enda gudomliga förmåga. Allt annat är djuriskt-jordiskt. Sedan finns ju det demoniska som är total avsaknad av humor. Satan är Fan så tråkig.
Göran Egevad egevad@gmail.com

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Hu, mor, har du humor?

Inläggav xion » 02 mar 2018 17:00

Algotezza skrev:Humor ingår i människans mentala överlevnads-kit. Vi föds med den. Vår enda gudomliga förmåga. Allt annat är djuriskt-jordiskt. Sedan finns ju det demoniska som är total avsaknad av humor. Satan är Fan så tråkig.

Vem är Satan? - Eller menar du Slatan?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Hu, mor, har du humor?

Inläggav Algotezza » 04 mar 2018 13:29

xion skrev:
Algotezza skrev:Humor ingår i människans mentala överlevnads-kit. Vi föds med den. Vår enda gudomliga förmåga. Allt annat är djuriskt-jordiskt. Sedan finns ju det demoniska som är total avsaknad av humor. Satan är Fan så tråkig.

Vem är Satan? - Eller menar du Slatan?


Satanismen: Satan is men.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Hu, mor, har du humor?

Inläggav Anders » 05 mar 2018 11:58

Det är nån spegelneuronsartad del i hjärnan som stimuleras antar jag. Hör jag ett kul skämt typ hur mycket av staken man skulle se om den stod rätt ut från pannan, så känner jag genast en lust att berätta den för någon annan. En slags social myskonstruktion.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Hu, mor, har du humor?

Inläggav Esther » 05 mar 2018 21:14

Att skratta åt alla knasigheter människor säger ärligt och med hjärtat - tror jag är det som gör oss till människor.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Hu, mor, har du humor?

Inläggav Esther » 05 mar 2018 21:16

Esther skrev:Att skratta åt alla knasigheter människor säger ärligt och med hjärtat - tror jag är det som gör oss till människor.



Eller skratta åt andras skratt - och hur de skrattar :)... det kan vara så oändligt roligt och befriande.. (jag skrattar ofta --- därav mina små smilisar)
Veritas vos liberabit


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster