EN ORDNINGSFRÅGA

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

EN ORDNINGSFRÅGA

Inläggav xion » 13 mar 2018 02:08

1. Esther, Pilatus m. fl. Besvara inte inlägg som inte håller sig till trådens ämne. Klicka hellre på utropstecknet så får Rekoj ta bort det om han tycker att det behövs. Vill man ändå besvara, gör detta i rätt tråd. T.ex. "Vad tänker du på" eller "Chatt" eller starta en ny: "Nonsenspladder"

2.Det är vedervärdigt när trådarna fylls med nonsensinlägg och skräp. Man orkar varken läsa eller skriva. Det blir som ett hav fullt med plastskräp.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: EN ORDNINGSFRÅGA

Inläggav Esther » 13 mar 2018 09:08

Tack - noterat.
Delvis håller jag med dig - på grund av att en tråd helst ska ha stingens. MEN, det finns också en möjlighet att de tankar som föds (associationer) kring något som sagts - kan bibringa en fördjupning av trådens själva syfte. Detta... kan vara utvecklande, även om det vid första anblicken är störande eller att det som sägs inte hör hemma där.

Så - både förlåt och --- kanske det ändå kan fylla syftet när och om det inte spårar ur helt.
Sidospår kan leda till tankar som är berikande.
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: EN ORDNINGSFRÅGA

Inläggav klorofyll » 13 mar 2018 10:43

Ja jag håller med. Om man säger något udda så är det ju lämpligt att man knyter detta till trådens ämne på ett tydligt sätt.
Det är bra att du säger som det är, det hade varit värre on du gav upp..

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: EN ORDNINGSFRÅGA

Inläggav Anders » 13 mar 2018 11:14

Men det är ju inte direkt ovanligt att trådar tar bifåror. Vare sig här eller i något annat forum.
Aktiva moderatorer brukar bryta ur bifåror och göra egna trådar av dem. Ofta är bifårorna väl så intressanta som själva huvudfåran i tråden.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

David H
Moderator
Inlägg: 5202
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: EN ORDNINGSFRÅGA

Inläggav David H » 13 mar 2018 14:17

Jag håller med om att det blir jobbigt med för mycket sidospår i trådar där det inte hör hemma. Tidigare är det sagt att det ska vara striktare i forumen "Filosofi och relaterande ämnen", medan det passar bättre med chattaktiga trådar i övriga forum, vilket jag tycker kan vara bra att försöka hålla på (men med det menar jag inte det måste vara superstrikt). Vill man slå in på ett sidospår finns alltid möjlighet att svara på inlägg i en annan tråd - det är då bara kopiera text och sen lägga till citatmarkeringar. Bra gjort av xion här tycker jag att öppna ny tråd istället för att påpeka i samma tråd som man så ofta annars ser...
Då det är så pass få medlemmar här, tycker jag man borde kunna komma överens mellan varandra, utan att aktiv moderering ska behöva ske.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: EN ORDNINGSFRÅGA

Inläggav Anders » 15 mar 2018 11:26

rekoj skrev:Jag håller med om att det blir jobbigt med för mycket sidospår i trådar där det inte hör hemma. Tidigare är det sagt att det ska vara striktare i forumen "Filosofi och relaterande ämnen", medan det passar bättre med chattaktiga trådar i övriga forum, vilket jag tycker kan vara bra att försöka hålla på (men med det menar jag inte det måste vara superstrikt). Vill man slå in på ett sidospår finns alltid möjlighet att svara på inlägg i en annan tråd - det är då bara kopiera text och sen lägga till citatmarkeringar. Bra gjort av xion här tycker jag att öppna ny tråd istället för att påpeka i samma tråd som man så ofta annars ser...
Då det är så pass få medlemmar här, tycker jag man borde kunna komma överens mellan varandra, utan att aktiv moderering ska behöva ske.

Check.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: EN ORDNINGSFRÅGA

Inläggav Pilatus » 21 apr 2018 14:38

Håller givetvis med om det riktiga i att hålla sig till trådens ämne. Om sidospåret verkar ha större intresse än ämnet för tråden, borde den absolut flyttas av den som tänker sig svara!
Moderator


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster