Ett gammalt dokument

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18487
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Ett gammalt dokument

Inläggav Algotezza » 17 mar 2018 06:07

Mitt bästa refuseringsbrev - det har blivit några stycken under årens lopp.


https://photos.app.goo.gl/lKuvsbEPmB4OQISG2
Göran Egevad egevad@gmail.com

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Ett gammalt dokument

Inläggav Esther » 17 mar 2018 08:44

Jag tror du ska fortsätta. Ta någon som kan hjälpa dig att hur hur - inte vad. Vad tror jag att du har själv. Det som de skriver är ju ... hur. Det är något du inte lyckats förmedla.
Det finns ju inom akademin och akademiskt skrivande något som man kallar för "kill your babies" --- ta hjälp av någon som kan hjälpa dig. Det trycks så mycket skräp idag - så det hade nog behövts något bra.
Kör på.
Låt saker ligga också. Det är alltid bra. Låt dem ligga och ta upp dem när du själv kan se dem - och du inte mer är känslomässigt och tankemässigt bunden till dem.
Lycka till.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18487
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ett gammalt dokument

Inläggav Algotezza » 17 mar 2018 08:56

Esther skrev:Jag tror du ska fortsätta. Ta någon som kan hjälpa dig att hur hur - inte vad. Vad tror jag att du har själv. Det som de skriver är ju ... hur. Det är något du inte lyckats förmedla.
Det finns ju inom akademin och akademiskt skrivande något som man kallar för "kill your babies" --- ta hjälp av någon som kan hjälpa dig. Det trycks så mycket skräp idag - så det hade nog behövts något bra.
Kör på.
Låt saker ligga också. Det är alltid bra. Låt dem ligga och ta upp dem när du själv kan se dem - och du inte mer är känslomässigt och tankemässigt bunden till dem.
Lycka till.


Hur menar du?
Göran Egevad egevad@gmail.com

xion
Inlägg: 3154
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Ett gammalt dokument

Inläggav xion » 18 mar 2018 08:20

Algotezza skrev:Mitt bästa refuseringsbrev - det har blivit några stycken under årens lopp.


https://photos.app.goo.gl/lKuvsbEPmB4OQISG2

Man kan faktiskt ge ut böcker själv.
Julia har skrivit tre böcker.(ungdomspusseldeckare)
Den första häftade dom med snyggt omslag i några exemplar.
dom andra två blev för tjocka att häfta så dom lärde sig via internet hur man binder en bok och gjorde ett par exemplar av varje. Mycket jobb!
Den finns också möjlighet att ge ut själv via små förlag (t.ex Bokmaskinen) men då kostar det lite.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Ett gammalt dokument

Inläggav Esther » 18 mar 2018 09:55

Algotezza skrev:
Esther skrev:Jag tror du ska fortsätta. Ta någon som kan hjälpa dig att hur hur - inte vad. Vad tror jag att du har själv. Det som de skriver är ju ... hur. Det är något du inte lyckats förmedla.
Det finns ju inom akademin och akademiskt skrivande något som man kallar för "kill your babies" --- ta hjälp av någon som kan hjälpa dig. Det trycks så mycket skräp idag - så det hade nog behövts något bra.
Kör på.
Låt saker ligga också. Det är alltid bra. Låt dem ligga och ta upp dem när du själv kan se dem - och du inte mer är känslomässigt och tankemässigt bunden till dem.
Lycka till.


Hur menar du?



Jo, att ta någon som med kritiska ögon - men ändå en person som begriper sig på konsten att skriva och att boken ger uttryck för något som kan vara av intresse eller fylla någon funktion - läser igenom dina alster.
Ger dig välriktad kritik - någon att diskutera med, kring det du skriver - för att spetsa till det och få det publikt.
Ofta när man skriver blir man hemmablind och behöver andras ögon för det man gjort.
Men - jag har vana av detta också - ta inte de som är professionella tyckare och alltid - oavsett vad man säger eller skriver bara hittar på kritik och egna "bättre" förslag - man trampar vatten så. Kommer aldrig framåt.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18487
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ett gammalt dokument

Inläggav Algotezza » 18 mar 2018 19:29

xion skrev:
Algotezza skrev:Mitt bästa refuseringsbrev - det har blivit några stycken under årens lopp.


https://photos.app.goo.gl/lKuvsbEPmB4OQISG2

Man kan faktiskt ge ut böcker själv.
Julia har skrivit tre böcker.(ungdomspusseldeckare)
Den första häftade dom med snyggt omslag i några exemplar.
dom andra två blev för tjocka att häfta så dom lärde sig via internet hur man binder en bok och gjorde ett par exemplar av varje. Mycket jobb!
Den finns också möjlighet att ge ut själv via små förlag (t.ex Bokmaskinen) men då kostar det lite.


Jag gav ut den på Vulkan print on demand när jag digitaliserat den. Tryckte upp några ex för egen del. Gjorde allt själv. Omslag etc. Inte särskilt svårt. Sedan lade jag ut den på poeter.se. Liksom här.

Dokumentet är från 1970. Innan datorer var var persons egendom.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Ett gammalt dokument

Inläggav Anders » 19 mar 2018 10:15

Haha, komma så långt att man skickar några av sina alster någonstans. That would be the day.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion
Inlägg: 3154
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Ett gammalt dokument

Inläggav xion » 19 mar 2018 10:37

Anders skrev:Haha, komma så långt att man skickar några av sina alster någonstans. That would be the day.

Allt du skriver här är på sätt och vis också alster som du inte har kontroll över. Det kan hamna var som helst. (I en framtida diktatur kan man få "ångra somliga rader"). För min del är jag så pass gammal så jag borde hinna undan.


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 42 och 0 gäster