offtopic-inlägg

Här hamnar inlägg som tagits bort från andra trådar.

Moderator: Moderatorgruppen

David H
Moderator
Inlägg: 5205
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: offtopic-inlägg

Inläggav David H » 02 maj 2021 21:17

iris skrev:Så går det när man inte är påläst Rekoj ---- Det handlade och handlar fortfarande om JUNG --- hans tankar och psykologi.

Du verkar missa att hela västvärlden är totalt influerad av Jesus och den kristna läran - det är därmed totalt omöjligt att undvika ämnet. Dessutom tog Mw upp - vilket han gör jämt men hamnar inte på off topic -- Augustinus och Luther och whatnot...
Det jag lade upp gäller AION - EN BOK AV JUNG - som behandlar det ämne som gäller i den tråden som ni diskuterade så det var helt relevant - nämligen SJÄLVET!


Det har jag inte heller förnekat, jag påpekade bara att den postade videon har en långsökt anknytning till Myers Briggs personlighetstyper. Har inte förnekat att anknytningen finns.

iris skrev:Men --- kamma dig --- så blir det bra.
Jag tar det - världen, människor och allt är inte rättvist.
Så är det nu bara!


Tyvärr äger jag ingen kam. Men att allt inte är rättvist, det håller jag med om, och det gläder mig om du snarare ser det som en sporre, än att låta det ta knäcken på dig.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: offtopic-inlägg

Inläggav iris » 03 maj 2021 07:08

rekoj skrev:
Tyvärr äger jag ingen kam. Men att allt inte är rättvist, det håller jag med om, och det gläder mig om du snarare ser det som en sporre, än att låta det ta knäcken på dig.


Knäcken på mig???? :lol: :lol: :lol: you MUST be joking... jag upplyser dig (er) om vad ni gör så att ni får lite självinsikt... men mig berör inget sådant överhuvudtaget eftersom jag (här kommer det nu som du påstod jag tar upp i alla trådar men inte gör för att jag har hållit mig den sista tiden i bara trådarna som gäller religion :lol: ) är troende. (även om jag frångått den principen nu under helgen och skrivit i andra trådar...)
Det är mao inte mitt problem. De som är medvetet orättvisa, lider av all sköns whatnot och har behov av att välja ut en specifik och hacka loss - de får sina fiskar varma en dag. Sådan är verkligheten --- 8)

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: offtopic-inlägg

Inläggav klorofyll » 03 maj 2021 07:16

iris skrev:men mig berör inget sådant överhuvudtaget eftersom jag (här kommer det nu som du påstod jag tar upp i alla trådar men inte gör för att jag har hållit mig den sista tiden i bara trådarna som gäller religion :lol: ) är troende.

Samma här. Men byt ut troende mot - "bryr sig inte"...

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: offtopic-inlägg

Inläggav iris » 03 maj 2021 07:21

klorofyll skrev:
iris skrev:men mig berör inget sådant överhuvudtaget eftersom jag (här kommer det nu som du påstod jag tar upp i alla trådar men inte gör för att jag har hållit mig den sista tiden i bara trådarna som gäller religion :lol: ) är troende.

Samma här. Men byt ut troende mot - "bryr sig inte"...


Vad har du för slags problem?
Varför följer du efter mig i trådar och skriver att "jag med" --- ta bara det där med typ i MB ----om du är en INTJ är jag Gandhi... du framstår som en helt annan typ av individ och att du skulle ha (ens i dina drömmar) förmåga till djupare analyser kringgår mig helt (no offence).

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Waldorf

Inläggav klorofyll » 07 maj 2021 17:23

Anders skrev:
xion skrev:En annan sak i det här sammanhanget är att jämföra föräldrarnas utbildningsnivå.
Allt är i viss mån ärftligt. "Intelligenta" föräldrar får intelligenta barn. Inte rakt av men, sannolikheten ökar. Det är inte så att föräldrarna sitter och hjälper sina barn med läxorna, även om det naturligtvis förekommer. Vissa barn är studiebegåvade, andra kanske mer praktiskt lagda eller musikaliska och konstnärliga. Därmed inte sagt att allt är determinerat. Vem som helst (nästan) kan lära sig vad som helst (nästan) med tillräcklig vilja och envishet..

Mycket tycks ju vara medfött, ren intelligens. Finns säkert forskning på det. Men sen skulle jag tippa, mina 25c efter egna erfarenheter, att miljön spelar större roll än familjen och "läggningen". Det enklaste att titta på är att se vem som väljer en karriär utanför tryggt daytime job. Det är nästan uteslutande de som kommer från en miljö där det är möjligt. Det behöver inte innebära rik/fattig. Musiker kan komma från riktiga rännstenen eller från förmögna familjer. Men en som kommer från en arbetande miljö kommer att arbeta. Lite oberoende på intelligens, läggning osv. De eventuella förmågor man har som inte passar för att bli snickare, sjuksköterska, läkare, ingenjör eller försäljare placeras i facket "hobby" och kan få utlopp i körsång någon timme i veckan. Verkar det som. Känns som om mina sista 25 år gått åt till att hitta motbevis mot detta. Men har ni hört en enda sommarpratare(=någon som inte är daytime work) som förklarat att föräldrarna var snickare och sjuksköterska och levde rätt vanligt svenneliv? Antingen är det kaos eller så är det en miljö som nästan knuffat in barnen i kreativitet, skapande osv.

Vad betyder 25c?? Jag tror att livet är rättvist, det är bara att anstränga sig lite, så fattar man det..

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Waldorf

Inläggav klorofyll » 07 maj 2021 18:09

Jag är ÖVERSMART.. Jag vet inte om någon håller med mig. Men jag har typ problem med att åka buss själv. Ni skriver väldigt mycket rappakalja!

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Waldorf

Inläggav Anne » 07 maj 2021 18:26

Vilka är "ni" och vad har din utsaga om din översmarthet med ämnet att göra? Förklara gärna.

David H
Moderator
Inlägg: 5205
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: offtopic

Inläggav David H » 07 maj 2021 18:38

lynx skrev:Vilka är "ni" och vad har din utsaga om din översmarthet med ämnet att göra? Förklara gärna.


Jag flyttar inläggen hit i väntan på att klorofyll ska komma med någon vettig motivering
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Waldorf

Inläggav hakkapeliitta » 07 maj 2021 18:42

klorofyll skrev:Jag är ÖVERSMART.. Jag vet inte om någon håller med mig. Men jag har typ problem med att åka buss själv. Ni skriver väldigt mycket rappakalja!


Mitt inlägg härnedan har koppling till Waldorf, jag lekte nämligen fram lösningen,
Jag underpresterar ibland. Dock kommer understundom klartänkande.
Idag på stan där jag promenerade härs och tvärs lossnade mitt högra skosnöre två gånger. Rätt irriterande. Varför händer inte detta vänsterskon?
Jag fick sitta mej ner på ett café, en stor stark tack!
Lösningen var enkel, vänstra skosnöret hade dubbelknut och högra vanliga. Jag har nämligen skosnören som är elastiska som aldrig behöver snöras av och kan en gång för alla knutas med dubbelknut, inga problem att ta på sej skorna då skosnörena är töjbara.
Efter denna fantastiska lösning knallade jag vidare.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Waldorf

Inläggav klorofyll » 07 maj 2021 20:30

lynx skrev:Vilka är "ni" och vad har din utsaga om din översmarthet med ämnet att göra? Förklara gärna.

Andra människor. Jag tror att det finns en naturlag som säger att om du lever i överflöd, så kommer kranen vridas åt och badkaret tömmas. Har man pengar som man inte behöver så kommer man slösa bort dem. Om du är smart så kommer du snart upptäcka att du är inte så smart längre. Bob Dylan menade att livet går ut på att tjäna sitt levebröd genom ett yrke. Jag vet inte om det har något med Waldorf att göra, så det passar väl i off topic...

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Philosophia perennis

Inläggav iris » 14 maj 2021 19:11

lynx skrev:Ska läsa det strax. Anna, det blir en fröjd att se dig skriva ditt namn självmant! Jag är med dig nu.



...du får ursäkta mig men jag har ingen som helst aning om vem du är och jag vet att jag inte känner dig... så jag har ingen aning om vad du försöker förmedla till mig.

Personligen är jag inte på date, inte heller har jag lärt känna någon personligen utan jag är inte här för att umgås utan diskutera tankar för mina intressen... vad du gör eller vad du vill mig är mig obekant.
Du får gärna förklara för mig vad du vill mig och du verkar tror att du vet något om mig som individ eller person - vad som du tänker dig med detta har jag ingen aning om.
Inget du skriver har sällan med trådens ämne att göra som de flesta som skriver här sällan gör.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Philosophia perennis

Inläggav Anne » 14 maj 2021 19:16

Du har så många fina sidor så du borde skriva i ditt egentliga namn. Men du är rädd. Rädsla är en av motsaterna till kärlek. Jag vill befria dig från din rädsla, Esther! Påven kommer inte göra ett smack, men jag stöttar dig.

natureprovide
Inlägg: 98
Blev medlem: 12 maj 2021 19:10

Re: Philosophia perennis

Inläggav natureprovide » 14 maj 2021 19:20

Vad hände med topic? Bortblåst :(

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Philosophia perennis

Inläggav Anne » 14 maj 2021 19:29

iris skrev:
lynx skrev:Ska läsa det strax. Anna, det blir en fröjd att se dig skriva ditt namn självmant! Jag är med dig nu.



...du får ursäkta mig men jag har ingen som helst aning om vem du är och jag vet att jag inte känner dig... så jag har ingen aning om vad du försöker förmedla till mig.

Personligen är jag inte på date, inte heller har jag lärt känna någon personligen utan jag är inte här för att umgås utan diskutera tankar för mina intressen... vad du gör eller vad du vill mig är mig obekant.
Du får gärna förklara för mig vad du vill mig och du verkar tror att du vet något om mig som individ eller person - vad som du tänker dig med detta har jag ingen aning om.
Inget du skriver har sällan med trådens ämne att göra som de flesta som skriver här sällan gör.


Om jag försöker förmedla det så här då - jag är en perenn. I'm gonna love you forever - Amen. Inte för att gillar allt du gör. Men du har en sådan potential!

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Philosophia perennis

Inläggav iris » 14 maj 2021 19:54

natureprovide skrev:Vad hände med topic? Bortblåst :(


Tyvärr är det en del av detta forum - här ska alla kramas och ha det gott och prata om vad som helst UTOM trådens ämne. Varför vet jag inte.
De enda som flyttas och blir offtopic brukar vara mina inlägg som är RAKT på sak.
:lol: :lol: :lol:


Återgå till "Övrigt / flyttade inlägg"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 22 och 0 gäster