offtopic-inlägg

Här hamnar inlägg som tagits bort från andra trådar.

Moderator: Moderatorgruppen

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Off-topic

Inläggav David H » 27 maj 2022 08:35

Anders skrev:Ovanligt svårt att fatta om det är spam eller inte. Är du en verklig person Arthur?


Jag klassificerar det som spam. När nyregistrerad medlem postar ett inlägg som innehåller reklam/länk till annan sida ringer direkt varningsklockorna, och jag brukar radera direkt när jag upptäcker det.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Metafysik

Inläggav Smisk » 31 maj 2022 09:33

hakkapeliitta skrev:
Illusionen skrev:[b]Vad vill du säga mig med detta Hakkapeliitta ?
Varför är du själv aktiv på FF?

Kan ställa en motfråga, varför hänger du här när du uppenbarligen inte tål att bli emotsagd utan börjar tjura direkt och hotar med att lämna tråden eller FF. Du sitter väl inte på piedestal?
FF är ett öppet diskussionsforum, jag försöker konkretisera diskussionerna. Finns ingen filosof av rang som inte utgår från verkligheten.
Metafysik börjar från fel ände, från ”tinget i sig” som är nonsens så länge vi inte kan konkretisera vad det är, tinget för oss är den verklighet som vi förnimmer och som är begriplig för oss.
Metafysik uppfattar jag som sökande efter The Holy Grail, inget fel i det vi människor behöver illusioner och sagor om något annat än den torra verklighet vi har.
Därmed sagt att jag inte har något emot metafysik så länge det ses som just sagor och fantasier.


Jag uppfattar Illusionen som en som tål att bli emotsagd, jag tror du missuppfattat något. Pilatus däremot argumenterar ofta genom att hänvisa till "vad experter tycker" istället för att sätta sig in i och förstå vad som sägs tyvärr. Jag ser sällan att Pilatus argumenterar för något han själv har åsikter om han inte fått från andra.

Illusionen däremot har enormt genomtänkta resonemang och tänker själv enligt min uppfattning.
Det är inte konstigt att man sätter en gräns för när det är värt att fortsätta en dialog om man märker att den man för den med för en monolog som stutsar bollar från experter utan att veta vad bollarna är gjorda av ;)

Det är rätt mycket sånt på detta forum.

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Off-topic

Inläggav David H » 31 maj 2022 10:52

Smisk skrev:
Jag uppfattar Illusionen som en som tål att bli emotsagd, jag tror du missuppfattat något. Pilatus däremot argumenterar ofta genom att hänvisa till "vad experter tycker" istället för att sätta sig in i och förstå vad som sägs tyvärr. Jag ser sällan att Pilatus argumenterar för något han själv har åsikter om han inte fått från andra.

Illusionen däremot har enormt genomtänkta resonemang och tänker själv enligt min uppfattning.
Det är inte konstigt att man sätter en gräns för när det är värt att fortsätta en dialog om man märker att den man för den med för en monolog som stutsar bollar från experter utan att veta vad bollarna är gjorda av ;)

Det är rätt mycket sånt på detta forum.


Jag tycker det kan vara OK att diskutera hur man allmänt uppfattar andra medlemmar, men viktigt att då göra det i lämplig tråd, eftersom fokus lätt försvinner från originaltrådens frågeställning annars.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Nuet

Inläggav Smisk » 27 jun 2022 12:34

Pilatus skrev:
Smisk skrev:
Pilatus skrev:Hur vet vi att tiden är ett "sådant" fenomen?

Vi erfar den så. Precis som gulhet finns tillgänglig som qualia så gör tiden det som erfarenhet av "saker som händer oss i erfaren tid".

Du missförstår vad qualia är. Förnimmelsen av gult, är sedan mycket länge utrett.

Vad det gäller tid så kan vi beräkna och kompensera för mycket små avvikelser enligt relativitetsteorin.

Du blandar hela tiden in dina subjektiva villfarelser som du aldrig slutar att älta. Varför läser du inte på?


Jag vet precis vad jag talar om och du verkar missuppfatta vad jag menar, kan det vara så?

Du behöver läsa på och sätta dig in i vad jag menar. Det är vad man menar som är det intressanta, annars uteblir en dialog.
Jag tycker det är dumt när du gör dina härskartekniker och hänvisar till andra saker och vad jag borde säga istället för att sätta dig in i vad jag säger.

Varför gör du så hela tiden?

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Nuet

Inläggav Smisk » 27 jun 2022 12:38

Pollen skrev:
En viktig slutsats - tror jag - av deras resonemang är att antaganden som behövs för att på ett korrekt sätt förklara naturfenomen är sanna - iaf att de tills vidare är sanna.

Det är vad kunskap och vetande handlar om. Vetenskap producerar inga eviga sanningar, inga absoluta sanningar och alla som ägnar sig åt vetenskap vet det.

Jag vill åter uppmana Smisk att visa att det går att få en sanning om verkligheten som övergår vårt förstånd.


Jag önskar att du slutar nedvärdera mig faktiskt, det är dålig stil.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Nuet

Inläggav Pilatus » 28 jun 2022 12:20

Smisk skrev:Filosofi är en spekulativ konstform :)

Du får gärna spekulera, men tro inte att det har någonting alls med filosofi att göra. Filosofi handlar (ursprungligen) om kärlek till vishet och vetenskap, eller i modern mening vetenskaplig forskning.
Moderator

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Nuet

Inläggav Smisk » 28 jun 2022 16:40

Pilatus skrev:
Smisk skrev:Filosofi är en spekulativ konstform :)

Du får gärna spekulera, men tro inte att det har någonting alls med filosofi att göra. Filosofi handlar (ursprungligen) om kärlek till vishet och vetenskap, eller i modern mening vetenskaplig forskning.


https://metafysiskalaboratoriet.wordpre ... nder-bard/

"Alexander Bard: Vad jag menar med att det är en konstform är att den står utanför vetenskapen. Att tro på vetenskap – eller ”scientism” som vi filosofer kallar det – är i sig en filosofisk övertygelse. Det roliga i att en fysiker som Stephen Hawkins säger att vi inte längre behöver filosofi, är att det är ett filosofiskt statement han just har gjort! Han har gått rakt in i det som kallas för ”Hegels fälla”: varje gång du vill bevisa att filosofin inte behövs måste du göra ett filosofiskt ställningstagande. Därmed är du tillbaka i filosofins värld."

Du har åter igen fel. Du får gärna ha fel och har det ofta, dags att läsa på?

Det verkar som du missuppfattat filosofins plats och det har vi påpekat tidigare. Det är inte så passande att driva sin egen tes och nedvärdera andras uppfattningar med hjälp av härskartekniker på ett forum man styr över anser jag. Som illusionen även påpekat bland annat.

Vad filosofi är och bör vara är en filosofisk fråga, det bestämmer inte du 8)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Nuet

Inläggav Pilatus » 28 jun 2022 18:51

Smisk skrev:
Pilatus skrev:Du får gärna spekulera, men tro inte att det har någonting alls med filosofi att göra. Filosofi handlar (ursprungligen) om kärlek till vishet och vetenskap, eller i modern mening vetenskaplig forskning.

Vad filosofi är och bör vara är en filosofisk fråga, det bestämmer inte du 8)

Filosofi är den vetenskap som studerar de grundläggande villkoren för tillvaron, vetandet och moralen. Ref NE
Moderator

Vertumnus
Inlägg: 1490
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Nuet

Inläggav Vertumnus » 29 jun 2022 09:15

Smisk skrev:
Pilatus skrev:
Smisk skrev:Filosofi är en spekulativ konstform :)

Du får gärna spekulera, men tro inte att det har någonting alls med filosofi att göra. Filosofi handlar (ursprungligen) om kärlek till vishet och vetenskap, eller i modern mening vetenskaplig forskning.


https://metafysiskalaboratoriet.wordpre ... nder-bard/

"Alexander Bard: Vad jag menar med att det är en konstform är att den står utanför vetenskapen. Att tro på vetenskap – eller ”scientism” som vi filosofer kallar det – är i sig en filosofisk övertygelse. Det roliga i att en fysiker som Stephen Hawkins säger att vi inte längre behöver filosofi, är att det är ett filosofiskt statement han just har gjort! Han har gått rakt in i det som kallas för ”Hegels fälla”: varje gång du vill bevisa att filosofin inte behövs måste du göra ett filosofiskt ställningstagande. Därmed är du tillbaka i filosofins värld."


Jag skulle tro att det som Stephen Hawkins syftar till är det finns en skiljelinje mellan filosofi och vetenskap som kan sammanfattas på så vis att medan filosofen vill förstå VAD någonting är är vetenskapsmannen mer inriktad på HUR någonting blir till. Där finns också en bakomliggande kontext rörande filosofins roll som vägledande princip efter den naturvetenskapliga revolutionen. Filosofin sågs tidigare som en teologins hjälpreda en ancilla theologiae. Vetenskapens inriktning på praktiska experiment lägger helt nya restriktioner på tänkandet. Att kvantmekaniken lämnar förståndet utanför spelar här ingen roll så länge den fungerar och levererar enligt sitt inre regelverk.

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Nuet

Inläggav xion » 29 jun 2022 09:46

Vertumnus skrev:
Smisk skrev:
Pilatus skrev:Du får gärna spekulera, men tro inte att det har någonting alls med filosofi att göra. Filosofi handlar (ursprungligen) om kärlek till vishet och vetenskap, eller i modern mening vetenskaplig forskning.


https://metafysiskalaboratoriet.wordpre ... nder-bard/

"Alexander Bard: Vad jag menar med att det är en konstform är att den står utanför vetenskapen. Att tro på vetenskap – eller ”scientism” som vi filosofer kallar det – är i sig en filosofisk övertygelse. Det roliga i att en fysiker som Stephen Hawkins säger att vi inte längre behöver filosofi, är att det är ett filosofiskt statement han just har gjort! Han har gått rakt in i det som kallas för ”Hegels fälla”: varje gång du vill bevisa att filosofin inte behövs måste du göra ett filosofiskt ställningstagande. Därmed är du tillbaka i filosofins värld."


Jag skulle tro att det som Stephen Hawkins syftar till är det finns en skiljelinje mellan filosofi och vetenskap som kan sammanfattas på så vis att medan filosofen vill förstå VAD någonting är är vetenskapsmannen mer inriktad på HUR någonting blir till. Där finns också en bakomliggande kontext rörande filosofins roll som vägledande princip efter den naturvetenskapliga revolutionen. Filosofin sågs tidigare som en teologins hjälpreda en ancilla theologiae. Vetenskapens inriktning på praktiska experiment lägger helt nya restriktioner på tänkandet. Att kvantmekaniken lämnar förståndet utanför spelar här ingen roll så länge den fungerar och levererar enligt sitt inre regelverk.


Kanske kan man säga att filosofin handlar om det inre (metafysik), vetenskapen om det yttre (fysik).

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Nuet

Inläggav Smisk » 29 jun 2022 10:47

Pilatus skrev:
Smisk skrev:
Pilatus skrev:Du får gärna spekulera, men tro inte att det har någonting alls med filosofi att göra. Filosofi handlar (ursprungligen) om kärlek till vishet och vetenskap, eller i modern mening vetenskaplig forskning.

Vad filosofi är och bör vara är en filosofisk fråga, det bestämmer inte du 8)

Filosofi är den vetenskap som studerar de grundläggande villkoren för tillvaron, vetandet och moralen. Ref NE


Nej det är inte en vetenskap, en filosofisk fråga är exempelvis vad filosofi är och bör vara, vad vetenskap är och bör vara.

Dina härskartekniker är tramsiga ;)

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Nuet

Inläggav Smisk » 29 jun 2022 10:52

Pollen skrev:
Smisk skrev:Jag behöver inte bevisa något alls, jag är fri att tänka precis det som känns kul, så måste det vara. Filosofi är en spekulativ konstform :)

Nej, du behöver inte bevisa något. Inte nu längre.

Filosofi är en spekulativ konstform.
Jag funderar på vad det här betyder. Konstform syftar väl på t ex musik, scenkonst, film så att filosofi ska ses som del i denna helhet Konstform, tänker jag att du menar.
Min erfarenhet är att det är mycket vanligt att musiker, låtskrivare, konstnärer, skådisar, osv tar det dom gör på största allvar - dom gör det inte bara för att det känns kul.

Är det så här du ser på den österländska visdomstraditionen? Att den är en spekulativ konstform skapad och utvecklad av personer som upplevde att det kändes kul att göra det?


Det betyder att man sitter och tänker på saker med en pipa i munnen och experimenterar med olika typer av tankar på olika typer av sätt :)

Filosofi är inte en sån typ av sak där man bestämmer en fast sak som alltid är och låtsas att alla andra måste acceptera dessa tankar.
Pilatus uppfattar det som så och det är han fri att göra men då håller jag inte alls med och anser att det bör man inte heller göra.

Jag är fri att själv tänka, känna och värdera saker jag upptäcker i livet, detta är att vara filosofisk :)

Pilatus gillar att byta ämne i trådarna för att försöka få deltagare att nappa på hans maktspel, det verkar vara därför han är här tyvärr.
Filosofi förstår han sig inte på och inte heller andras perspektiv.

Visdomstraditionerna ser jag som precis det, traditioner av visdom. De är filosofiska tankar kring vad existensen är, vad som är meningsfullt, syftet med medvetandet och naturen och dom innefattar en andlig komponent som ofta utesluts i västerländsk filosofi.

Nuet är en central del där som jag påpekat.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Nuet

Inläggav Pilatus » 29 jun 2022 11:18

Smisk skrev:
Pilatus skrev:Filosofi är den vetenskap som studerar de grundläggande villkoren för tillvaron, vetandet och moralen. Ref NE

Nej det är inte en vetenskap, en filosofisk fråga är exempelvis vad filosofi är och bör vara, vad vetenskap är och bör vara.

Vetenskap handlar om vad vi vet, vår kunskap, vårt systematiska vetande. Det är och har alltid varit ett stort ämne för filosofer. All vetenskap var ursprungligen samlad under ämnet filosofi. Filosofi är inte en empirisk vetenskap, men systematisk och logisk och tillämpar metoder som är vetenskapliga. Vi kanske borde öppna en tråd i ämnet?
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Nuet

Inläggav Pilatus » 29 jun 2022 12:44

Smisk skrev:Filosofi är inte en sån typ av sak där man bestämmer en fast sak som alltid är och låtsas att alla andra måste acceptera dessa tankar.
Pilatus uppfattar det som så och det är han fri att göra men då håller jag inte alls med och anser att det bör man inte heller göra.

Jag är fri att själv tänka, känna och värdera saker jag upptäcker i livet, detta är att vara filosofisk :)

Pilatus gillar att byta ämne i trådarna för att försöka få deltagare att nappa på hans maktspel, det verkar vara därför han är här tyvärr. Filosofi förstår han sig inte på och inte heller andras perspektiv.

Du ägnar dig åt att kritisera mig personligen. Det är en avvikelse från ämnet och argumentum ad hominem är inte något vi skall sätta i system på filosofiforum.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: offtopic-inlägg

Inläggav Pilatus » 29 jun 2022 21:44

Pollen skrev:Vad är offtopic?

Utanför trådens ämne, inte inom gränserna för den aktuella diskussionen.
Moderator


Återgå till "Övrigt / flyttade inlägg"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster