offtopic-inlägg

Här hamnar inlägg som tagits bort från andra trådar.

Moderator: Moderatorgruppen

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Kants åskådningsformer

Inläggav hakkapeliitta » 13 aug 2018 17:30

sökandesjäl skrev:
hakkapeliitta skrev:Rätt löjligt att tävla om vem är smartast.
Jag respekterar både Pilatus och Illusionen, båda vågar ha självständiga åsikter, uppskattas.
Jag själv gick ut som klassetta ut gymnasiet, jävligt stolt, arbetargrabb som satte alla på plats.


Ja, både du och Pilatus verkar ha tappat fotfästet, men jag är inte den att döma. Kanske är jag avstängd t.o.m?

Ni är roliga på det viset också, att ni kan tolerera dylikt såsom tex. avstängningar. Ni kommer inte komma någonstans med denna attityden. Nu ska jag läsa, kanske i 2 månader, sen kommer jag tillbaks hit om nån finns kvar.

Har inget med avstängningar att göra. Är inte moderator på det här forumet.
Men jag förstår mina tunga åsikter väger fett, är ju inte så att jag är en struntgubbe utan snarare så att det jag säger vägs i guldvåg. Varje ord, varje mening jag säger har potentiell sprängkraft.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Kants åskådningsformer

Inläggav hakkapeliitta » 13 aug 2018 17:52

klorofyll skrev:
hakkapeliitta skrev:Rätt löjligt att tävla om vem är smartast.
Jag respekterar både Pilatus och Illusionen, båda vågar ha självständiga åsikter, uppskattas.
Jag själv gick ut som klassetta ut gymnasiet, jävligt stolt, arbetargrabb som satte alla på plats.

Men är det så märkvärdigt att ha en egen åsikt? Jag förstår inte det argumentet...

Väldigt bra att ha en egen välmotiverad åsikt. Såg idag på tv ett program om darwinismen, någon präst i programmet efterlyste en "andlig dimension".
Detta var för honom motsatsen till rationellt tänkande. Finns det en andlig dimension, och vad består den av?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17384
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kants åskådningsformer

Inläggav Pilatus » 13 aug 2018 17:53

sökandesjäl skrev:Nu ska jag läsa, kanske i 2 månader, sen kommer jag tillbaks hit om nån finns kvar.

Gör dig inget besvär för vårt vidkommande.
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5208
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: off-topic

Inläggav David H » 13 aug 2018 18:03

sökandesjäl skrev:
hakkapeliitta skrev:Rätt löjligt att tävla om vem är smartast.
Jag respekterar både Pilatus och Illusionen, båda vågar ha självständiga åsikter, uppskattas.
Jag själv gick ut som klassetta ut gymnasiet, jävligt stolt, arbetargrabb som satte alla på plats.


Ja, både du och Pilatus verkar ha tappat fotfästet, men jag är inte den att döma. Kanske är jag avstängd t.o.m?

Ni är roliga på det viset också, att ni kan tolerera dylikt såsom tex. avstängningar. Ni kommer inte komma någonstans med denna attityden. Nu ska jag läsa, kanske i 2 månader, sen kommer jag tillbaks hit om nån finns kvar.


Jag tycker ni alla beter er som knäppgökar. En tråd om Kant, och ni skriver en massa inlägg som bara tycks handla om varandra? Själv brukar jag tänka jag som så - att om jag inte är intresserad av att diskutera ämnet i en tråd - så skriver jag inte heller inlägg i den tråden. Men ni andra verkar inte resonera på samma sätt? Eller hur tänker ni, sökandesjäl, Illusionen, Pilatus och hakkapeliitta (+ev fler som jag missat)?
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17384
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: off-topic

Inläggav Pilatus » 13 aug 2018 18:28

rekoj skrev:Jag tycker ni alla beter er som knäppgökar. En tråd om Kant, och ni skriver en massa inlägg som bara tycks handla om varandra? Själv brukar jag tänka jag som så - att om jag inte är intresserad av att diskutera ämnet i en tråd - så skriver jag inte heller inlägg i den tråden. Men ni andra verkar inte resonera på samma sätt? Eller hur tänker ni, sökandesjäl, Illusionen, Pilatus och hakkapeliitta (+ev fler som jag missat)?

Nu var det sökandesjäl som helt oprovocerad hoppade på flera av forumdeltagarna. Kanske har toleransnivån minskat efter den senaste tidens alla urspårningar. Läs från början där sökandesjäl börjar med sina personpåhopp! Skall vi stå som fånar och bara ta emot? Så kommer det inte att bli! Jag uppskattar att vi har ett modererat forum, rekoj, men nu var det inte Illusionen, Pilatus och hakkapeliitta som eldade på. Om någon skall ha en knäpp på näsan så är det sökandesjäl som uppträder som ett sketet troll. Sådana behövs inte.
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5208
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: off-topic

Inläggav David H » 13 aug 2018 18:49

Pilatus skrev:
rekoj skrev:Jag tycker ni alla beter er som knäppgökar. En tråd om Kant, och ni skriver en massa inlägg som bara tycks handla om varandra? Själv brukar jag tänka jag som så - att om jag inte är intresserad av att diskutera ämnet i en tråd - så skriver jag inte heller inlägg i den tråden. Men ni andra verkar inte resonera på samma sätt? Eller hur tänker ni, sökandesjäl, Illusionen, Pilatus och hakkapeliitta (+ev fler som jag missat)?

Nu var det sökandesjäl som helt oprovocerad hoppade på flera av forumdeltagarna. Kanske har toleransnivån minskat efter den senaste tidens alla urspårningar. Läs från början där sökandesjäl börjar med sina personpåhopp! Skall vi stå som fånar och bara ta emot? Så kommer det inte att bli! Jag uppskattar att vi har ett modererat forum, rekoj, men nu var det inte Illusionen, Pilatus och hakkapeliitta som eldade på. Om någon skall ha en knäpp på näsan så är det sökandesjäl som uppträder som ett sketet troll. Sådana behövs inte.


Ah, intressant. Kan det delvis handla om att man inte reflekterar över sitt eget beteende, eftersom man är upptagen av att fokusera på vad man upplever är någon annans brister och missgärningar? Och resonemang om att ge igen för en oförrätt... att inte lämna en förolämpning obesvarad osv. Jo, det kan jag själv ha viss förståelse för. Sen kan ju en del problem uppstå när olika personer har olika uppfattning om vem som beter sig mest illa, eftersom sällan så att alla delar samma verklighetsuppfattning. Skulle sökandesjäl vara trådens enda syndabock? Det är tolkning av situationen jag inte är helt enig med, men så säger jag inte heller att min egen tolkning är den enda rätta...
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5208
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: offtopic-inlägg

Inläggav David H » 13 aug 2018 18:53

Angående flytt av inlägg så granskade jag inte hela tråden, utan flyttade endast sista sidans inlägg (utan undantag), eftersom jag bedömde att tråden var urspårad där. Det är ganska meckigt att flytta inlägg, och man måste börja om från början om man växlar från en sida till en annan, och därför blev det så att jag bara flyttade en sida...
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: offtopic-inlägg

Inläggav hakkapeliitta » 13 aug 2018 19:07

Hoppas vi lugnar ner oss.
Det fantastiska är förståelse om verkligheten.
Jag som är agnostiker förkastar verkligen inte andras åsikt. Vem är jag att döma?
Jag är en brutal realist, växte upp som sådan.

David H
Moderator
Inlägg: 5208
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: off-topic

Inläggav David H » 13 aug 2018 19:32

Illusionen skrev:
Mitt inlägg skrevs enbart för att om möjligt stävja påhopp som ej har med trådens rubrik att skaffa.
Vad tolkar du in mer ?


Det jag tolkade in var att det du skrev inte hade med trådens rubrik att göra. Men jag menade inte att komma med något allvarligt klagomål denna gång. Vill helst inte lägga mig i mer än nödvändigt... Jag har inte delat ut några varningar vid detta tillfälle.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: offtopic-inlägg

Inläggav hakkapeliitta » 13 aug 2018 19:56

Fan vad löjligt.
En fanatiskt religiös, som skrev att hon medverkade i Pistolteatern, gör man det så är man väldigt vänster. Nu verkar vinden vänd och stollen har blivit radikalreligiös. Sicken vändning.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: offtopic-inlägg

Inläggav klorofyll » 13 aug 2018 21:03

hakkapeliitta skrev:Hoppas vi lugnar ner oss.
Det fantastiska är förståelse om verkligheten.
Jag som är agnostiker förkastar verkligen inte andras åsikt. Vem är jag att döma?
Jag är en brutal realist, växte upp som sådan.

Men är det inte lite intressant att kontrollera verkligheten? Du kanske inte gillar ordvalet, men somliga känner att de inte har en fri vilja ens. Det är stor skillnad på att arbeta hårt och på att allt kommer till en automatiskt.
Om vi bara talar om inställningen så spelar den en stor roll.
Exempelvis... Är detta att jag skriver här en slump?

Välmotiverad åsikt?
Jag vet inte om jag har en sådan, jo det har jag!

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: offtopic-inlägg

Inläggav klorofyll » 13 aug 2018 21:10

Med kontrollera menar jag lite olika saker:
Kan jag veta vad som kommer hända?
Vad händer om jag misslyckas helt?
Är min uppfattning av verkligheten den rätta?
Hur förhåller sig mina tankar med verkligheten?
Kan man lita till andra?

David H
Moderator
Inlägg: 5208
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: offtopic-inlägg

Inläggav David H » 06 okt 2018 08:07

klorofyll skrev:
Esther skrev:
klorofyll skrev:Det är en väldigt vanlig missuppfattning, när det gäller mig.


OM jag skulle säga något om dig såsom du framstår i forumet så har du en överskattad bild av dig själv och din förmåga till både tänkande och kunskap inom det mesta som gäller sak i detta forum - du chattar och har en mycket medelmåttig förmåga till förståelse som du ger prov på.
...däremot ser du dig själv och beskriver dig själv som oerhört intelligent och över medel kunnig - som du aldrig ger prov på att du är.

Mycket av det du skriver är svårt att deciffera och du verkar alltid prata om saker som andra skulle fatta men du inte förklarar så att man kan förstå. Det ska liksom ligga underförstått - som alla kunde läsa dina tankar. Det kan normalt inte människor ...

Okej, det (du beskriver) är något jag inte förstår, kan du ge exempel?

Jag har lite kunskap, så är det, men det är inte där skon klämmer.

Förmodligen så är det fler människor som delar din bild, hur tror du att jag ska bära mig åt för att ändra på detta?


Ryckte till lite när jag läste detta Esther skrev. Vet inte riktigt vad som motiverar henne med att komma med så många negativa omdömen om dig, och varför det skulle postas i en tråd om vad är kärlek. Personligen upplever jag inte direkt att du är svårare att förstå än någon annan. Var och en på det här forumet har sina egenheter, styrkor och svagheter, och det är okej tycker jag.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: offtopic-inlägg

Inläggav Esther » 06 okt 2018 08:55

rekoj skrev:
klorofyll skrev:
Esther skrev:
OM jag skulle säga något om dig såsom du framstår i forumet så har du en överskattad bild av dig själv och din förmåga till både tänkande och kunskap inom det mesta som gäller sak i detta forum - du chattar och har en mycket medelmåttig förmåga till förståelse som du ger prov på.
...däremot ser du dig själv och beskriver dig själv som oerhört intelligent och över medel kunnig - som du aldrig ger prov på att du är.

Mycket av det du skriver är svårt att deciffera och du verkar alltid prata om saker som andra skulle fatta men du inte förklarar så att man kan förstå. Det ska liksom ligga underförstått - som alla kunde läsa dina tankar. Det kan normalt inte människor ...

Okej, det (du beskriver) är något jag inte förstår, kan du ge exempel?

Jag har lite kunskap, så är det, men det är inte där skon klämmer.

Förmodligen så är det fler människor som delar din bild, hur tror du att jag ska bära mig åt för att ändra på detta?


Ryckte till lite när jag läste detta Esther skrev. Vet inte riktigt vad som motiverar henne med att komma med så många negativa omdömen om dig, och varför det skulle postas i en tråd om vad är kärlek. Personligen upplever jag inte direkt att du är svårare att förstå än någon annan. Var och en på det här forumet har sina egenheter, styrkor och svagheter, och det är okej tycker jag.


För mig är kärlek även ett sätt att säga som det som man ser i andra som de kan åtgärda (kanske inte genom att andra säger till dem vad exakt de ska göra - utan...) genom att reflektera över varför andra uppfattar något i en se om det finns belägg för det eller inte. Finns det belägg som man själv ser inom sig (dvs det stämmer med ens egen bild) då kan man börja en väg att förändra. Ser man inget av detta inom sig själv - kan man lägga ner det.
Kritik är därmed (fast alla verkar överkänsliga och kan inte ta någon kritik över huvud taget) en akt av kärlek - eftersom man bryr sig om den andre.
Veritas vos liberabit

David H
Moderator
Inlägg: 5208
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: offtopic-inlägg

Inläggav David H » 06 okt 2018 12:08

Esther skrev:
För mig är kärlek även ett sätt att säga som det som man ser i andra som de kan åtgärda (kanske inte genom att andra säger till dem vad exakt de ska göra - utan...) genom att reflektera över varför andra uppfattar något i en se om det finns belägg för det eller inte. Finns det belägg som man själv ser inom sig (dvs det stämmer med ens egen bild) då kan man börja en väg att förändra. Ser man inget av detta inom sig själv - kan man lägga ner det.
Kritik är därmed (fast alla verkar överkänsliga och kan inte ta någon kritik över huvud taget) en akt av kärlek - eftersom man bryr sig om den andre.


Okej, okej. Jag kan gå med på att det i förlängningen går att relatera till trådens frågeställning (om än i något långsökt bemärkelse). Men samtidigt har det en tendens att glida över i sidospår och internt snack mellan forumets stammedlemmar. Jag tänker att det kanske inte blir så intressant för andra personer som kan tänkas komma till tråden från annat håll, som inte känner eller har någon relation till personerna som är involverade.

Samtidigt, i det här fallet är det ju också en tråd som du startat själv och det är ett skäl till att jag inte vill hålla på flytta inlägg från tråden, då jag tycker en trådskapare borde själv få vara med och bestämma trådens inriktning.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/


Återgå till "Övrigt / flyttade inlägg"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst