Fotbolls VM 2018

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Fotbolls VM 2018

Inläggav Anders » 08 maj 2018 09:43

Hur känner ni för det? Försöker se så mycket som jag bara kan. Första VM jag såg var 1970 i FÄRG!! En granne i höghuset hade en farsa som var prylgalen trots att de inte tjänade mycket. Deras vardagsrum var fullt med ungar som satt och glodde fast de inte riktigt fattade vad som hände.
Då Ralf satte volleyn fyra år senare var jag dock helt med på noterna. Vrålade som en tjur och irriterade min sporthatande far så att han kom inspringande ilsken.

Sen dess har fotbolls VM varit en återkommande höjdpunkt i mitt liv, med många minnen.

Då Socrates satte ett långskott mot ryssland 82 och 200 som gjorde lumpen och satt i ett litet lektionsrum vrålade samtidigt.
Då vi i korridoren slängde ut en TV genom fönstret då sverige missade vm 86. Tog en jävla tid att städa upp.
Då vi satt på nattbussen hem 90 och två killar från Kamerun råkade hamna på den och blev centrum för allas berusade entusiasm över Milla och hans polare. De verkade rätt ansträngt glada.
94, Kenneths lobb över den sprattlande Taffarel och hela baren i linköping exploderar
98 Jag och brorsan kräks på Rivaldos filmning vid hörnflaggan
02 Anders svenssons superdribbling och stolpträffen. Inget har gjort så ont i idrott.
06 Min son, som just lärt sig säga riktiga R säger aRRRce så fort vi ser Paraguays underbara frisparksläggare.
10 Finalen, i liten sunkig källarlokal i Paris, fullt med folk från alla möjliga länder. Mest entusiastiska - ett äldre par från Canada som just lärt sig lite om soccer. Och två Spanjorer som blev som galna efter Iniestas mål. Och sen fullt med glada, fulla spanjorer överallt.
14 Lite avslaget, faktiskt. Konstigt nog med VM i Brasilien och allt.

Nu är det ju lite knepigt med VM i Sovjet, men man trodde inte VM i USA skulle bli nån höjdare heller...

Men vad känner ni inför fotbolls vm? Kommer den här tråden bli lång?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Fotbolls VM 2018

Inläggav Anne » 10 maj 2018 16:55

Något svar ska du väl få :) Jag visade ditt inlägg för älskling. Han känner precis som du ( helt obegripligt) förutom att han inte minns det där med Ralf Edström. Han berättade att Socrates bolmade på som tusan ( precis som vår Zokrates kanske), men att det var vad han gjorde på plan som räknades. Ha det så roligt!

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Fotbolls VM 2018

Inläggav Anders » 14 maj 2018 08:57

lynx skrev:Något svar ska du väl få :) Jag visade ditt inlägg för älskling. Han känner precis som du ( helt obegripligt) förutom att han inte minns det där med Ralf Edström. Han berättade att Socrates bolmade på som tusan ( precis som vår Zokrates kanske), men att det var vad han gjorde på plan som räknades. Ha det så roligt!

Kul! Ja, då är han väl lite yngre än jag. Alla hyfsat fotbollsfrälsta lika gamla som mej eller äldre minns precis var de var då Ralf dundrade in volleyn. Svensk fotbolls största ögonblick kanske i konkurrens med Kurre Hamrins dribbling 1958 (min än mer fotbollstokige morbror såg både den på plats och även VM-finalen) och Zlatans klack mot italien.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Fotbolls VM 2018

Inläggav Anders » 14 maj 2018 09:01

Hade viss föraning om att just den här trådstarten skulle ge lite dålig respons... men ni som inte är fotbollsfrälsta, minns ni något av fotbolls-VM från svunna år? Några borde vara gamla nog att minnas 58? Och 94, då sverige tog brons var det många i min närhet som inte ens var sportintresserade som ändå hängde med och tjoade på nätterna.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Fotbolls VM 2018

Inläggav Anne » 18 jun 2018 14:18

Tänkte pigga upp dig lite :) En liten Arlövsgrabb. Vi håller tummarna.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Fotbolls VM 2018

Inläggav klorofyll » 18 jun 2018 16:53

Anders skrev:Hade viss föraning om att just den här trådstarten skulle ge lite dålig respons... men ni som inte är fotbollsfrälsta, minns ni något av fotbolls-VM från svunna år? Några borde vara gamla nog att minnas 58? Och 94, då sverige tog brons var det många i min närhet som inte ens var sportintresserade som ändå hängde med och tjoade på nätterna.

94 minns jag. Jag var inte så engagerad i fotboll då. Men de flesta runt mig. Hela samhället var ju frälst, och barnen sjöng "när vi gräver guld i USA". Jag ville ha Martin Dahlins autograf, men han svarade inte på mitt brev... Konstigt? Inte särskilt. Jag tycker att kändisarna i Sverige var bättre då!


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 30 och 0 gäster