Frågor

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Frågor

Inläggav Algotezza » 07 jun 2018 14:45

Kreativ gav ett omdöme om trådarna här. Han fann de flesta mediokra. Medioker är ju det som varken är speciellt bra eller speciellt dåligt. Den som är medioker är inget geni men inte helt usel heller. Är det inte där de flesta av oss befinner sig på de flesta områden i livet?

Så jag frågor:

Ser ni er själva som mediokra - eller som missförstådda genier?
Är medioker egentligen ett skällsord? Varför? Varför inte?

Finns det något i livet ni är oerhört och erkänt bra på? Vad i så fall?

När jag växte upp ville jag bli ett geni och trodde väl jag var det med. Skrivandet var och är min passion och jag fantiserade om att bli erkänd sf-författare, inte för pengarna men för berömmelsen. Jag försökte skriva så fantasifullt och icke-realistiskt som möjligt. Det blev rätt krystat och icke läsbart.

Nu har jag insett att jag är medioker på precis allt. Ingen fantastisk make och far, ingen superduperpedagog, ingen parnassens hjälte, ingen fantastisk låtsnickare eller bildmakare. Medioker var ordet. Som en neutral beskrivning utan någon negativ värdering.

Nu har jag inga högtflygande drömmar eller andlösa ambitioner kvar utan jag jobbar för att ha råd till mat, kläder, bostad. Jag gör det gillar på fritiden, göra musik, bilder, texter. Cyklar promenerar gör utflykter. Umgås med familjen.


Jag kan inte säga att jag "brinner" för något. Det är ett överdrivet uttryck.

Så hur många missförstådda genier har vi här?
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Frågor

Inläggav klorofyll » 07 jun 2018 15:30

Algotezza skrev:Ser ni er själva som mediokra - eller som missförstådda genier?

En sak som lätt glöms bort är att det är arbetsamt att vara ett geni...

Att uppfatta sig som ett geni är väl att veta när man tänker fel, som en dålig attityd ungefär, dvs som att, bryr man sig om att vara ett geni, så är man inte ett geni.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Frågor

Inläggav klorofyll » 07 jun 2018 17:37

Alltså, man kan inte veta att man tänker fel, däremot kan man gardera sig...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Frågor

Inläggav klorofyll » 07 jun 2018 17:45

Jag har inget track-record direkt. Det smartaste jag kommit på var på fysiklektion på gymnasiet. Läraren gjorde en liten demonstration, sedan frågade han vad detta visade och jag visste direkt, innan frågan ställdes. Det enda det gick ut på var att hastigheten i y-led är oberoende av hastigheten i x-led, så en sten som skjuts iväg horisontellt i hög hastighet träffar backen samtidigt som en sten som bara släpps lodrätt ur handen från samma höjd.


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster