Lär ni er eller får ni rätt?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Lär ni er eller får ni rätt?

Inläggav Anders » 09 jun 2018 09:14

Tänker på att det har varit rätt många debatter här på forumet. En del kartläggande också. Då ni gör inlägg här eller på annat sätt kommunicerar filosofi, vad är målet? Att få visa att ni har rätt i olika frågor? Att lära er nytt? Att provtrycka det som ni tagit ställning för?

De flesta, säkert jag också, ger ett intryck av att vara ganska färdigtänkta på vad som är lämplig moral, lämplig politisk åsikt, lämplig syn på materialism och hur man angriper olika filosofiska system. Men jag själv önskar att utveckla mitt tänkande och har åtminstone ambitionen att lyssna på åsikter som går stick i stäv med mina. Ok, ens åsikter och angrepssätt har lite karaktären av paradigm, det är inte lätt att byta eller bryta. Men då jag gjort det har jag utvecklats. Och ibland då jag är som mest provokativ (till exempel akademikerbarnens orättvisa rätt at fundera på vad de vill göra med sitt liv) är det nog oftast ett rop på mothugg.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Lär ni er eller får ni rätt?

Inläggav klorofyll » 09 jun 2018 11:26

Anders skrev:Då ni gör inlägg här eller på annat sätt kommunicerar filosofi, vad är målet?

Inget mål, sker bara spontant, själviskt antar jag, men det är ju roligt om någon utöver mig, lär sig något..

xion
Inlägg: 3116
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Lär ni er eller får ni rätt?

Inläggav xion » 09 jun 2018 11:51

Anders skrev:Tänker på att det har varit rätt många debatter här på forumet. En del kartläggande också. Då ni gör inlägg här eller på annat sätt kommunicerar filosofi, vad är målet? Att få visa att ni har rätt i olika frågor? Att lära er nytt? Att provtrycka det som ni tagit ställning för?

De flesta, säkert jag också, ger ett intryck av att vara ganska färdigtänkta på vad som är lämplig moral, lämplig politisk åsikt, lämplig syn på materialism och hur man angriper olika filosofiska system. Men jag själv önskar att utveckla mitt tänkande och har åtminstone ambitionen att lyssna på åsikter som går stick i stäv med mina. Ok, ens åsikter och angrepssätt har lite karaktären av paradigm, det är inte lätt att byta eller bryta. Men då jag gjort det har jag utvecklats. Och ibland då jag är som mest provokativ (till exempel akademikerbarnens orättvisa rätt at fundera på vad de vill göra med sitt liv) är det nog oftast ett rop på mothugg.

Ja, olika falla ödets lotter.
I Ena ända har vi dom som funderar vad dom ska göra med sitt liv.
I den andra dom som funderar hur dom ska kunna överleva.
Sen har vi hela spannet däremellan.

xion
Inlägg: 3116
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Lär ni er eller får ni rätt?

Inläggav xion » 09 jun 2018 11:58

Man har en position.
Positionen flyttar sig hela tiden ofta utan att man märker det.
Ibland större och ibland mindre förändringar.
Det känns som man blir trögare med åren.
Hoppas att det är det som är visdom.
Hoppas att det inte är alzheimer.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Lär ni er eller får ni rätt?

Inläggav Esther » 09 jun 2018 15:26

Anders skrev:Tänker på att det har varit rätt många debatter här på forumet. En del kartläggande också. Då ni gör inlägg här eller på annat sätt kommunicerar filosofi, vad är målet? Att få visa att ni har rätt i olika frågor? Att lära er nytt? Att provtrycka det som ni tagit ställning för?

De flesta, säkert jag också, ger ett intryck av att vara ganska färdigtänkta på vad som är lämplig moral, lämplig politisk åsikt, lämplig syn på materialism och hur man angriper olika filosofiska system. Men jag själv önskar att utveckla mitt tänkande och har åtminstone ambitionen att lyssna på åsikter som går stick i stäv med mina. Ok, ens åsikter och angrepssätt har lite karaktären av paradigm, det är inte lätt att byta eller bryta. Men då jag gjort det har jag utvecklats. Och ibland då jag är som mest provokativ (till exempel akademikerbarnens orättvisa rätt at fundera på vad de vill göra med sitt liv) är det nog oftast ett rop på mothugg.



Det är först så man utvecklas --- vi har en slags tendens att ofta sortera bort det som inte "stämmer" med vad vi redan tycker... vad som inte "passar oss", det som är svårt kanske också --- ibland bjuder vissa tankar på mycket motstånd inom en själv, kommentarer som är svåra att ta till sig --- för mig har det varit exakt som du säger och jag sa det nyligen i en tråd med scirroco där vi hamnade i en dispyt ---- jag förkastar inte andras åsikter om de inte stämmer med mina eller anklagar människor för att ha diagnoser eller annat :) --- för att JAG inte begriper mig på dem eller deras sätt att leva, tänka eller säga saker --- så gör ofta mycket rädda människor.
När man är rädd - gömmer man sig i en grupp - gruppen dikterar ofta vad man ska tycka, tänka och säga och anse --- alla hummar med och man är "inne"... så har jag aldrig levt.
Kommer inte göra.
Undersök allt - förkasta det onda behåll det goda : Paulus --- visdomsord!
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Lär ni er eller får ni rätt?

Inläggav Pilatus » 09 jun 2018 16:56

Nej, jag har inte något framtida mål med att skriva på ett forum. Vi kommer bara på något som intresserar oss, som vi funderat på och som kan vara intressant att formulera några meningar om. Om det blev bra kan vi inte säkert veta.

Men det fungerar på ett speciellt sätt, vi skriver något, det är inte en dagbok där vad skit som helst kan få stå ocensurerat, vi kan förväntas bli motsagda, eller förbigångna som alltför lättviktiga. Eller så tycker någon att det liknar ett syndrom av något slag till vilket det borde finnas en psykiatrisk term. Det finns några som är på modet, autismspektrum låter gångbart.

Ibland kommunicerar vi och tar det till oss. Rätt eller fel, kanske var det någon som hittade en klar formulering som tog oss en bit framåt. Det är inte så illa.

Bild
Autismspektrum
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Lär ni er eller får ni rätt?

Inläggav Esther » 09 jun 2018 17:07

Pilatus skrev:Nej, jag har inte något framtida mål med att skriva på ett forum. Vi kommer bara på något som intresserar oss, som vi funderat på och som kan vara intressant att formulera några meningar om. Om det blev bra kan vi inte säkert veta.

Men det fungerar på ett speciellt sätt, vi skriver något, det är inte en dagbok där vad skit som helst kan få stå ocensurerat, vi kan förväntas bli motsagda, eller förbigångna som alltför lättviktiga. Eller så tycker någon att det liknar ett syndrom av något slag till vilket det borde finnas en psykiatrisk term. Det finns några som är på modet, autismspektrum låter gångbart.

Ibland kommunicerar vi och tar det till oss. Rätt eller fel, kanske var det någon som hittade en klar formulering som tog oss en bit framåt. Det är inte så illa.

Bild
Autismspektrum



Jag blir inte helt klok på din post --- menar du att du har ett liknande autism problem? Eller i vilken kontext i din post stoppar du in det?
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Lär ni er eller får ni rätt?

Inläggav Pilatus » 09 jun 2018 19:28

Esther skrev:Jag blir inte helt klok på din post --- menar du att du har ett liknande autism problem? Eller i vilken kontext i din post stoppar du in det?

Nej, jag skrev bara vad jag just tänkte på, vilka vi är och varför vi skriver. Jag har skrivit sedan tonåren, på senare år bl a swnet.filosofi och därefter på FF.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Lär ni er eller får ni rätt?

Inläggav klorofyll » 10 jun 2018 00:16

Pilatus skrev:Ibland kommunicerar vi och tar det till oss. Rätt eller fel, kanske var det någon som hittade en klar formulering som tog oss en bit framåt. Det är inte så illa.

Skön, bra formulerat! Det krävs lite positiva vinklar...

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Lär ni er eller får ni rätt?

Inläggav Anders » 10 jun 2018 11:25

xion skrev:
Anders skrev:Tänker på att det har varit rätt många debatter här på forumet. En del kartläggande också. Då ni gör inlägg här eller på annat sätt kommunicerar filosofi, vad är målet? Att få visa att ni har rätt i olika frågor? Att lära er nytt? Att provtrycka det som ni tagit ställning för?

De flesta, säkert jag också, ger ett intryck av att vara ganska färdigtänkta på vad som är lämplig moral, lämplig politisk åsikt, lämplig syn på materialism och hur man angriper olika filosofiska system. Men jag själv önskar att utveckla mitt tänkande och har åtminstone ambitionen att lyssna på åsikter som går stick i stäv med mina. Ok, ens åsikter och angrepssätt har lite karaktären av paradigm, det är inte lätt att byta eller bryta. Men då jag gjort det har jag utvecklats. Och ibland då jag är som mest provokativ (till exempel akademikerbarnens orättvisa rätt at fundera på vad de vill göra med sitt liv) är det nog oftast ett rop på mothugg.

Ja, olika falla ödets lotter.
I Ena ända har vi dom som funderar vad dom ska göra med sitt liv.
I den andra dom som funderar hur dom ska kunna överleva.
Sen har vi hela spannet däremellan.

Vad vill du tillföra med den kommentaren? Alla har stunder av måsten. Och jovisst det finns människor som har överlevnaden som daglig rutin. Men det blir allt färre - rosling- och det skall väl ändå inte vara nåt rättesnöre. Det skall vara självklart att människor har stunder för eftertanke. Eller vill du sluta grubbla i solidaritet?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Lär ni er eller får ni rätt?

Inläggav Anders » 10 jun 2018 11:31

Pilatus skrev:Nej, jag har inte något framtida mål med att skriva på ett forum. Vi kommer bara på något som intresserar oss, som vi funderat på och som kan vara intressant att formulera några meningar om. Om det blev bra kan vi inte säkert veta.


Ja, ja. Så är det ju, my bad. Mål med att skriva här är väl att det är trevligt och intressant ungefär. Kanske utbildande.
Jag skulle väl snarare sagt : då du ger dig in i någon slags filosofisk diskussion?

Det jag mer är ute efter är i vilken mån man är beredd att ändra sig, och i vilken mån man är ute efter att kriga för sin åsikt.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion
Inlägg: 3116
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Lär ni er eller får ni rätt?

Inläggav xion » 10 jun 2018 12:17

Anders skrev: Det jag mer är ute efter är i vilken mån man är beredd att ändra sig, och i vilken mån man är ute efter att kriga för sin åsikt.

Nej, jag är inte beredd att ändra mig.
Gud finns inte.
Tid finns inte, det är bara matematik.
Ondska och godhet existerar inte "i sig".
Vi har rätt att döda så länge vi följer vår natur, men vi behöver regler för att vi inte ska förinta oss själva.
Livet är till för att levas.
Vi lever bara en gång,
Nej jag ändrar inte åsikt i första taget, men ser ingen anledning att kriga för dom.
Det räcker att jag har rätt att framföra dom.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Lär ni er eller får ni rätt?

Inläggav Pilatus » 10 jun 2018 15:02

xion skrev:Tid finns inte, det är bara matematik.

Så varför åldras du, på grund av matematik? På grund av att cellerna i din kropp efterhand ersätts? Vad är ett år för dig om det inte är ett tidsmått?
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Lär ni er eller får ni rätt?

Inläggav Pilatus » 10 jun 2018 15:12

Anders skrev:Det jag mer är ute efter är i vilken mån man är beredd att ändra sig, och i vilken mån man är ute efter att kriga för sin åsikt.

Ibland kommer vi på oss med att det någon sagt (alternativt att vi läst) raserar ett av våra argument. Vi måste tänka om, ändra vår uppfattning. Det kan vara något vi måste fundera på, men vi tänker vidare, tittar i bokhyllan, läser. Till sist måste vi ge plats åt något nytt.

Det kan innebära att vi lärt oss något nytt, tillfogat oss ny kunskap. Det kan ingen förlora på.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Lär ni er eller får ni rätt?

Inläggav Esther » 10 jun 2018 15:32

xion skrev:Det räcker att jag har rätt att framföra dom.


Snart - om det fortsätter som det är med den extrema vänsterns framfart inom akademia och allt annat - är det slut med den rätten... be att du är död innan dess...
Veritas vos liberabit


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 20 och 0 gäster