Vara flugan på väggen

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Vara flugan på väggen

Inläggav Algotezza » 14 jun 2018 07:37

Häromveckan fick jag en avbiten tand lagad på Folktandvården. Ännu en gång bara genom att lagas, inga kronor eller så. Det kostade 1300SEK. Humant pris som jag ser det. Men jag fattades någon hundralapp på kontokortet. Jag fick ta mig dit dagen efter för att betala.

Då var det var öppet in till kassan. En kvinna i vitt satt där och talade i telefon, skrev på datorn. Tider bokades. Jag tänkte att jag väntar tills hon blir klar innan jag berättar mitt ärende. Jag hade inte bråttom.

Människor i vita rockar kom och gick. Patienter likaså. Ingen lade märke till mig. Minuterna tickade och blev till en kvart.

För mig var det en skön känsla att inte bli sedd. Bara vara där. Observera. Finnas. Så efter ett par minuter till sade jag Ursäkta och berättade mitt ärende. Jag betalade och så var det hela ur världen.

Kvar fanns bara den sköna känslan av att slippa bli sedd, att bara observera - vara flugan på väggen. Hålla tyst en stund.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vara flugan på väggen

Inläggav Anders » 14 jun 2018 08:00

Algotezza skrev:Häromveckan fick jag en avbiten tand lagad på Folktandvården. Ännu en gång bara genom att lagas, inga kronor eller så. Det kostade 1300SEK. Humant pris som jag ser det. Men jag fattades någon hundralapp på kontokortet. Jag fick ta mig dit dagen efter för att betala.

Då var det var öppet in till kassan. En kvinna i vitt satt där och talade i telefon, skrev på datorn. Tider bokades. Jag tänkte att jag väntar tills hon blir klar innan jag berättar mitt ärende. Jag hade inte bråttom.

Människor i vita rockar kom och gick. Patienter likaså. Ingen lade märke till mig. Minuterna tickade och blev till en kvart.

För mig var det en skön känsla att inte bli sedd. Bara vara där. Observera. Finnas. Så efter ett par minuter till sade jag Ursäkta och berättade mitt ärende. Jag betalade och så var det hela ur världen.

Kvar fanns bara den sköna känslan av att slippa bli sedd, att bara observera - vara flugan på väggen. Hålla tyst en stund.


En av de saker jag har svårast för. Att vänta. Då jag förväntat mig att saker skall ta en viss tid, som att skjutsa någon i bil och det blir köer eller strul i trafiken. Då får jag verkligen gräva för att hitta din känsla.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion
Inlägg: 3116
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vara flugan på väggen

Inläggav xion » 14 jun 2018 08:35

Anders skrev:
Algotezza skrev:Häromveckan fick jag en avbiten tand lagad på Folktandvården. Ännu en gång bara genom att lagas, inga kronor eller så. Det kostade 1300SEK. Humant pris som jag ser det. Men jag fattades någon hundralapp på kontokortet. Jag fick ta mig dit dagen efter för att betala.

Då var det var öppet in till kassan. En kvinna i vitt satt där och talade i telefon, skrev på datorn. Tider bokades. Jag tänkte att jag väntar tills hon blir klar innan jag berättar mitt ärende. Jag hade inte bråttom.

Människor i vita rockar kom och gick. Patienter likaså. Ingen lade märke till mig. Minuterna tickade och blev till en kvart.

För mig var det en skön känsla att inte bli sedd. Bara vara där. Observera. Finnas. Så efter ett par minuter till sade jag Ursäkta och berättade mitt ärende. Jag betalade och så var det hela ur världen.

Kvar fanns bara den sköna känslan av att slippa bli sedd, att bara observera - vara flugan på väggen. Hålla tyst en stund.


En av de saker jag har svårast för. Att vänta. Då jag förväntat mig att saker skall ta en viss tid, som att skjutsa någon i bil och det blir köer eller strul i trafiken. Då får jag verkligen gräva för att hitta din känsla.

Lär dig någon enkel meditationsteknik. Hamnar du i en vänta-situation så drar du bara igång och mediterar. Tiden flyter samtidigt som du går ner i varv.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vara flugan på väggen

Inläggav Algotezza » 14 jun 2018 10:11

xion skrev:
Anders skrev:
Algotezza skrev:Häromveckan fick jag en avbiten tand lagad på Folktandvården. Ännu en gång bara genom att lagas, inga kronor eller så. Det kostade 1300SEK. Humant pris som jag ser det. Men jag fattades någon hundralapp på kontokortet. Jag fick ta mig dit dagen efter för att betala.

Då var det var öppet in till kassan. En kvinna i vitt satt där och talade i telefon, skrev på datorn. Tider bokades. Jag tänkte att jag väntar tills hon blir klar innan jag berättar mitt ärende. Jag hade inte bråttom.

Människor i vita rockar kom och gick. Patienter likaså. Ingen lade märke till mig. Minuterna tickade och blev till en kvart.

För mig var det en skön känsla att inte bli sedd. Bara vara där. Observera. Finnas. Så efter ett par minuter till sade jag Ursäkta och berättade mitt ärende. Jag betalade och så var det hela ur världen.

Kvar fanns bara den sköna känslan av att slippa bli sedd, att bara observera - vara flugan på väggen. Hålla tyst en stund.


En av de saker jag har svårast för. Att vänta. Då jag förväntat mig att saker skall ta en viss tid, som att skjutsa någon i bil och det blir köer eller strul i trafiken. Då får jag verkligen gräva för att hitta din känsla.

Lär dig någon enkel meditationsteknik. Hamnar du i en vänta-situation så drar du bara igång och mediterar. Tiden flyter samtidigt som du går ner i varv.


Jag har flera metoder. En är bara att observera. En annan är "Mitt liv som novell" = jag beskriver allt jag upplever för mig, i ord, verbaliserar det på direkten. 1967 lärde jag mig TM.
Göran Egevad egevad@gmail.com

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vara flugan på väggen

Inläggav hakkapeliitta » 14 jun 2018 10:56

Lärde mej en gång en avslappningsteknik som är suveränt effektiv och tar inte lång tid, "microavslappning".
Räcker med 30 sekunder. Tekniken bygger på kontrollerad in och utandning samt att medvetet skicka signaler till muskulaturen att slappna av. Hjärnan dikterar. Det här är en metod som inte är alltför komplicerad.
Tror andningstekniken är hämtad från yoga.
Lite skön avslappning när man har några sekunder över och mår efteråt som en ojäst degklump.

David H
Moderator
Inlägg: 5113
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vara flugan på väggen

Inläggav David H » 14 jun 2018 13:37

Koppla bort brukar sällan vara svårt för mig. Kanske då snarare skulle vara i behov av nån sorts anti-meditation som gör att jag blir mer engagerad... Kan kännas lite frustrerande ibland att tiden går så fort och inte mycket blir gjort.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vara flugan på väggen

Inläggav hakkapeliitta » 14 jun 2018 19:10

Gick till vårdcentralen för någon månad sen. Mådde inte bra och någonstans i bakhuvudet hade jag "högt blodtryck".
Anledningen till denna misstanke var att jag var tidigare blodgivare, tills ca 6 år sen, sista gången fick jag beskedet att jag är nära högt blodtryck och fick rådet att gå till vårdcentralen. Vilket jag aldrig gjorde.
Fick tid hos sköterskan, blodtrycket visade 198 genom nåt. Hon kollade min sjukjournal, va! är ju helt tomt!
Så är det sa jag. Senaste gången jag besökte en läkare var 1987, hade då Hortons huvudvärk.
Läkaren; hur kan detta komma sej att du inte har haft kontakt med sjukvården på trettio år?
Har inte haft större krämpor.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vara flugan på väggen

Inläggav klorofyll » 15 jun 2018 12:58

Algotezza skrev:För mig var det en skön känsla att inte bli sedd. Bara vara där. Observera. Finnas. Så efter ett par minuter till sade jag Ursäkta och berättade mitt ärende. Jag betalade och så var det hela ur världen.

Jag försöker vistas på sådana ställen där man kan koppla av varje dag, man mår bättre efteråt..

xion
Inlägg: 3116
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vara flugan på väggen

Inläggav xion » 19 jun 2018 06:29

klorofyll skrev:
Algotezza skrev:För mig var det en skön känsla att inte bli sedd. Bara vara där. Observera. Finnas. Så efter ett par minuter till sade jag Ursäkta och berättade mitt ärende. Jag betalade och så var det hela ur världen.

Jag försöker vistas på sådana ställen där man kan koppla av varje dag, man mår bättre efteråt..

Bättre att vara flugan på väggen än flugan i soppan.


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 26 och 0 gäster