Lärande istället för argumenterande, går det?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Lärande istället för argumenterande, går det?

Inläggav Esther » 08 okt 2018 09:55

Anders skrev:Du nämner att man har fått sin uppfattning av någon gurus utsaga. Men om man har sin bas i egna upplevelser är det något annat.



Jag kan inte läsa mig till det i stycket du citerar av mig - men låt gå... vetenskap fungerar så min vän.
Det är som mannen som hade läst Einsteins teori om att ljuset böjs av --- och ensam med enkla medel verifierar detta (egen upplevelse) och vittnar om detta. :)
Det är inte svårare än så.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Lärande istället för argumenterande, går det?

Inläggav Esther » 08 okt 2018 10:19

Esther skrev:
Anders skrev:Du nämner att man har fått sin uppfattning av någon gurus utsaga. Men om man har sin bas i egna upplevelser är det något annat.



Jag kan inte läsa mig till det i stycket du citerar av mig - men låt gå... vetenskap fungerar så min vän.
Det är som mannen som hade läst Einsteins teori om att ljuset böjs av --- och ensam med enkla medel verifierar detta (egen upplevelse) och vittnar om detta. :)
Det är inte svårare än så.



Med det sista menar jag så klart: Det var först fyra år senare som teorin blev mer allmänt accepterad – tack vare en solförmörkelse.

Idén var enkel. Stjärnornas positioner på himlen var kända sedan tidigare. Om Einstein hade rätt skulle solens massa böja stjärnljuset när det passerade nära solen. Så att stjärnorna tycktes vara där de egentligen inte skulle vara.

Men att observera stjärnor nära solen är inte lätt. Snarare omöjligt.

År 1919 ser astronomen Arthur Eddington sin chans. Den 29 maj inträffar en total solförmörkelse på södra halvklotet. Han fotograferar solförmörkelsen och ett antal stjärnor på ön Principe utanför Afrika och i Brasilien.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Lärande istället för argumenterande, går det?

Inläggav Anders » 08 okt 2018 11:24

Kan ju vara i det lilla också.
Man observerar något anmärkningsvärt och vill inte riktigt tro att det är något mer generellt sant man hittat. Och irriterar sig på det. Inser att man inte är någon gud själv och letar argument mot detta.

Som min lilla käpphäst som fick tråden att spåra ur ovan.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Lärande istället för argumenterande, går det?

Inläggav Esther » 08 okt 2018 12:05

Anders skrev:Kan ju vara i det lilla också.
Man observerar något anmärkningsvärt och vill inte riktigt tro att det är något mer generellt sant man hittat. Och irriterar sig på det. Inser att man inte är någon gud själv och letar argument mot detta.

Som min lilla käpphäst som fick tråden att spåra ur ovan.



som du sa --- spårade ur.
Du tappade mig igen någonstans för att jag förstår inte vad du talar om, eller någon tänkt relevans med det vi talade om...
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Lärande istället för argumenterande, går det?

Inläggav Anders » 08 okt 2018 13:55

Då skall vi se om vi kan få klarhet

Citerat från ditt tidigare inlägg:
Lär man sig något av den formen? Ja - det beror på läsaren. Kanske man kan finna andra sätt där man helt oreserverat tar emot allt man läser som vore det permanenta och eviga sanningar (många gör så i livet om och när det kommer från en auktoritet som tex skolan) och försvarar sedan det de läst utan att kunna ge skäl för det de tror på. De är bara övertygade för att en auktoritet sagt det/skrivit det. Men förstår egentligen inte tillräckligt mycket i sak för att kunna redogöra för det underliggande - och kommer därmed att med näbbar och klor försvara det de läst men aldrig förstått - eller lärt sig men aldrig fattat fullt ut.
:)


Alltså, vad jag är ute efter är då individen gör iakttagelser, alltså inte hittar något genialiskt i en bok eller på wikipedia, och har svårt att säga att "så där är det inte" om det man iakttagit då det finns något mer generellt (typ forskning, allmän mening, wikipedia) som säger att "det inte är så". Det man iakttar iakttar man. Oftast kan man ju troliggöras för sig att man kan ha sett fel, att det är ett för litet statistiskt underlag osv. Men det är inte alltid lätt. Och inte alltid rekommendabelt. Det man har sett har man sett.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Lärande istället för argumenterande, går det?

Inläggav Esther » 08 okt 2018 14:21

Anders skrev:Då skall vi se om vi kan få klarhet

Citerat från ditt tidigare inlägg:
Lär man sig något av den formen? Ja - det beror på läsaren. Kanske man kan finna andra sätt där man helt oreserverat tar emot allt man läser som vore det permanenta och eviga sanningar (många gör så i livet om och när det kommer från en auktoritet som tex skolan) och försvarar sedan det de läst utan att kunna ge skäl för det de tror på. De är bara övertygade för att en auktoritet sagt det/skrivit det. Men förstår egentligen inte tillräckligt mycket i sak för att kunna redogöra för det underliggande - och kommer därmed att med näbbar och klor försvara det de läst men aldrig förstått - eller lärt sig men aldrig fattat fullt ut.
:)


Alltså, vad jag är ute efter är då individen gör iakttagelser, alltså inte hittar något genialiskt i en bok eller på wikipedia, och har svårt att säga att "så där är det inte" om det man iakttagit då det finns något mer generellt (typ forskning, allmän mening, wikipedia) som säger att "det inte är så". Det man iakttar iakttar man. Oftast kan man ju troliggöras för sig att man kan ha sett fel, att det är ett för litet statistiskt underlag osv. Men det är inte alltid lätt. Och inte alltid rekommendabelt. Det man har sett har man sett.


Ja - om du lägger det jag skrev i den kontext som du sedan redogör för - blir det ju så att det du lärt dig i tex skolan utgör den tolkningsram för det du ser.
Vi kan ta ett exempel - vi tar den ständigt (som Kants filosofi :)) felaktigt uppfattade evolutionsteorin :) ---- vi har nu lärt oss (helt fel) att ur en mask så utvecklas ett djur och sedan en människa - detta förklarar inte varför vi ser en mask som inte har utvecklats tydligen utan är mycket äldre än vi och blev inget djur utan fortsätter vara en mask - vi ser ett djur som funnits mycket längre än och inte heller det har utvecklats till något annat än det som det är - och sedan ser vi oss själva som inte heller har utvecklats speciellt mycket sedan vi befunnits vara sapiens sapiens --- vilket leder oss till att vi (då skolan sagt att vi varit en mask som blev ett djur och en människa - fast alla entiteter finns intakta såsom de alltid varit kvar) ser något som vi inte kan förklara och kommer då att hålla fast vid den teorin vi lärde oss i skolan - mot allt förnuft :)...

Var det så du menade?
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Lärande istället för argumenterande, går det?

Inläggav klorofyll » 22 okt 2018 07:45

Esther skrev:Idén var enkel. Stjärnornas positioner på himlen var kända sedan tidigare. Om Einstein hade rätt skulle solens massa böja stjärnljuset när det passerade nära solen. Så att stjärnorna tycktes vara där de egentligen inte skulle vara.

Snacka om att ha världen i sin hand...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Lärande istället för argumenterande, går det?

Inläggav klorofyll » 22 okt 2018 08:10

lynx skrev:Det kanske är lite svårt att tänka sig att alla är på samma nivå. Jag repeterar ett samtal jag var delaktig i för ungefär ett år sedan. Det är så jag har det i min vardag, och någon gång kan väl jag mer om något än någon annan. Den andra personen i nedanstående konversation ska nu övergå till att bli lärare, vilket jag tycker är strålande då denne har en icke- dömande pedagogik. Allt nytt är ju främmande. Inget konstigt med det. En fullkomligt berättigad fråga av en total nybörjare inom datorer som får instruktionen att förflytta musen så pilen på skärmen placeras i en viss ruta räcker upp handen och frågar "Vad gör jag när bordet tar slut?"... Det är skönt att släppa prestigen, prata med folk som inte kommer dragande med en näsknäpp om att man ska läsa den och den boken. Punkt. En lärare lär en elev och en elev ger en lärare en tankeställare.

***

lynx: Jag har suttit i ett helt surrealistiskt samtal under kvällen. Jag berättade om min dröm.
Samtalet ledde in på något som kallas sinusvågen. Helt obekant för mig detta, men det finns fortfarande människor som har förståelse för att vi kan olika saker och därmed har ett ödmjukt sätt. Det är ju väldigt spännande att vid 0 180 360 vet vi inte hur det går - uppåt eller neråt.

Intressant!! Jag vet i alla fall att sinus betyder våg på typ latin co-sinus betyder motsatsen...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Lärande istället för argumenterande, går det?

Inläggav klorofyll » 22 okt 2018 08:59

Förlåt BUKT

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Lärande istället för argumenterande, går det?

Inläggav klorofyll » 22 okt 2018 09:41

Själv hade jag föredragit att man inte benämnde vågen som sinus, för det är främmande, det hade varit bättre med upp/ner-våg. Det hjälper mig dock att veta att sinus kommer av bukt...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Lärande istället för argumenterande, går det?

Inläggav klorofyll » 22 okt 2018 10:13

Anders skrev:
Esther skrev:
Anders skrev:Jag skulle påstå det, efter att som barn eller med barn ha levt i "socialt utsatt område", "kedjehusområde" resp akademikertätt område.


Det är den förklaringsmodellen du fått inpräntad

Tro mej, den modell jag fårr inpräntad, av min släkt, de akademiska släkter jag lever nära, av alla, även dej och klorofyll är ”det-finns-ingen-klass”. Alla hatar mig för den här insikten. Det var min bild också innan jag fick chocken av att börja umgås med människor från akademisk bakgrund. Det var fullkomligt omtumlande. Och väldigt, väldigt tydligt.
Mycket i världen kan jag ha fel i, men inte det här.

Jag förstår dig. Du har rätt. Det är så olika på folk och folk. De rika har andra typer av problem. Rika är vänligare och gladare, på ytan. Sedan tror jag att en familj som inte har kontakter i lägre klass lätt försvinner iväg i det blå. En rik familj fungerar nog ofta som ett företag, där varje medlem har sitt ansvarsområde. Ett rikt barn som inte har erfarenhet av svårigheter (det förekommer) misslyckas i livet.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Lärande istället för argumenterande, går det?

Inläggav Anne » 22 okt 2018 20:52

klorofyll skrev:Själv hade jag föredragit att man inte benämnde vågen som sinus, för det är främmande, det hade varit bättre med upp/ner-våg. Det hjälper mig dock att veta att sinus kommer av bukt...


Gud vad skönt att du inte föll för kritiken! Esther har ju ett perverterat koncept om projiceringar. Vilket i hennes bok vore att allt hon kallade dig rubricerar hon till sig själv.
Var kommer bukt in? Jag är ju intresserad av det här.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Lärande istället för argumenterande, går det?

Inläggav klorofyll » 22 okt 2018 21:05

lynx skrev:
klorofyll skrev:Själv hade jag föredragit att man inte benämnde vågen som sinus, för det är främmande, det hade varit bättre med upp/ner-våg. Det hjälper mig dock att veta att sinus kommer av bukt...


Gud vad skönt att du inte föll för kritiken! Esther har ju ett perverterat koncept om projiceringar. Vilket i hennes bok vore att allt hon kallade dig rubricerar hon till sig själv.
Var kommer bukt in? Jag är ju intresserad av det här.

Formen. Tänk kusten vid Medelhavet. Sinus, en bukt, en inbuktning. Cosinus är när det buktar ut...


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster