Lärande istället för argumenterande, går det?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lärande istället för argumenterande, går det?

Inläggav Algotezza » 30 aug 2018 19:20

Esther skrev:
Anders skrev:Men, skall vi köra? Om minst två till är med så kan vi testa. I så fall, vilken filosof skulle ni vara intresserad av? Tänker mig att man börjar helt från scratch, och att de som kan mycket om t.ex. Kant får vänta lite, eller komma med stöd till de som börjar på wikipediastadiet. Jag kan moderera och styra det hela. Hur det blir får utveckla sig.

Filosofer jag själv skulle kunna tänka mig är Platon, Aristoteles, Descartes, Kant, Nietzsche. Eller någon annan som ni föreslår. Har läst lite av alla ovan (Mest Platon) men känner inte alls att jag har något sammanhang i någon av dem.

Målet är att som amatör få en bra men inte särskilt djuplodande blick i filosofens tänkande.


Ja, jag läste ju filosoferna "extra curriculum" så att säga - för att vi på universitetet på teoretisk filosofi inte läste filosofernas originalverk (utsnitt ur dessa när vi läste filosofins historia) - så alla de jag har läst - läste jag ovanpå mina studier. Så det är väl Popper, Kuhn och grabbarna, samt Haack, Sellars, Frege, Chalmers, Dedekind, Dupré, Russel, Nagel mm....

Och extra curriculum : alla verk av Kant, sedan någon Hume, Platon, Kafka, Lucretius, Descartes, Rawls mm - samt lite ur varje av andra...av eget intresse - som alla de Stora...


Mätningen fortsätter.

Jag gillar att läsa populariserade översiktsverk av typ filosofi på två minuter. Där varje filosof avverkas på en sida.

Martinus har jag läst det mesta av dock. Wittgenstein både Tractatus och de postumt utgivna. Nietzsche det mesta. En del Kierkegaard - den som väckte mitt intresse för filosofi när jag var tolv ca. Som Jesus i templet.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Lärande istället för argumenterande, går det?

Inläggav Esther » 30 aug 2018 22:17

Algotezza skrev:
Esther skrev:
Anders skrev:Men, skall vi köra? Om minst två till är med så kan vi testa. I så fall, vilken filosof skulle ni vara intresserad av? Tänker mig att man börjar helt från scratch, och att de som kan mycket om t.ex. Kant får vänta lite, eller komma med stöd till de som börjar på wikipediastadiet. Jag kan moderera och styra det hela. Hur det blir får utveckla sig.

Filosofer jag själv skulle kunna tänka mig är Platon, Aristoteles, Descartes, Kant, Nietzsche. Eller någon annan som ni föreslår. Har läst lite av alla ovan (Mest Platon) men känner inte alls att jag har något sammanhang i någon av dem.

Målet är att som amatör få en bra men inte särskilt djuplodande blick i filosofens tänkande.


Ja, jag läste ju filosoferna "extra curriculum" så att säga - för att vi på universitetet på teoretisk filosofi inte läste filosofernas originalverk (utsnitt ur dessa när vi läste filosofins historia) - så alla de jag har läst - läste jag ovanpå mina studier. Så det är väl Popper, Kuhn och grabbarna, samt Haack, Sellars, Frege, Chalmers, Dedekind, Dupré, Russel, Nagel mm....

Och extra curriculum : alla verk av Kant, sedan någon Hume, Platon, Kafka, Lucretius, Descartes, Rawls mm - samt lite ur varje av andra...av eget intresse - som alla de Stora...


Mätningen fortsätter.

Jag gillar att läsa populariserade översiktsverk av typ filosofi på två minuter. Där varje filosof avverkas på en sida.

Martinus har jag läst det mesta av dock. Wittgenstein både Tractatus och de postumt utgivna. Nietzsche det mesta. En del Kierkegaard - den som väckte mitt intresse för filosofi när jag var tolv ca. Som Jesus i templet.


Ingen av de du har läst --- var min grej (lustigt...) Wittgenstein ingick delvis i logiken när vi pluggade den men jag tyckte inte han var intressant ... alla pratar om Kierkegaard --- men jag läste lite St Thomas Aquino istället... inte allt men lite ---och Martinus har jag inget läst alls av.
Däremot så klart de som Anders nämner... samt även andra som Locke och Hegel (ett verk... inte mer) och alla de stora...som jag sa.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lärande istället för argumenterande, går det?

Inläggav Algotezza » 31 aug 2018 07:31

Esther skrev:
Ingen av de du har läst --- var min grej (lustigt...) Wittgenstein ingick delvis i logiken när vi pluggade den men jag tyckte inte han var intressant ... alla pratar om Kierkegaard --- men jag läste lite St Thomas Aquino istället... inte allt men lite ---och Martinus har jag inget läst alls av.
Däremot så klart de som Anders nämner... samt även andra som Locke och Hegel (ett verk... inte mer) och alla de stora...som jag sa.


Då kompletterar vi varandra kan man kanske säga. Vad gäller filosofisk läsning i alla fall.

Bara Gud är stor.

Större än vi nånsin tror.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Lärande istället för argumenterande, går det?

Inläggav Esther » 31 aug 2018 07:41

Algotezza skrev:
Esther skrev:
Ingen av de du har läst --- var min grej (lustigt...) Wittgenstein ingick delvis i logiken när vi pluggade den men jag tyckte inte han var intressant ... alla pratar om Kierkegaard --- men jag läste lite St Thomas Aquino istället... inte allt men lite ---och Martinus har jag inget läst alls av.
Däremot så klart de som Anders nämner... samt även andra som Locke och Hegel (ett verk... inte mer) och alla de stora...som jag sa.


Då kompletterar vi varandra kan man kanske säga. Vad gäller filosofisk läsning i alla fall.

Bara Gud är stor.

Större än vi nånsin tror.


Jag var lite målinriktad när jag började läsa... jag valde teoretisk filosofi för att det innehöll vetenskaps/kunskapsteorin, metafysiken samt ontologin och semantiken --- jag är inte så intresserad av religions/politisk filosofi (det läste jag på fritiden) --- så jag läste för att jag hade "träffat Gud" och då jag var ateist innan var det en chock --- och i den chocken miljarder frågor jag ställde till Honom - Han bjöd mig att läsa filosofi... :). Jag gjorde det.

Vad är Sanningen? Vad finns och hur vet vi att det gör det och när vi vet det - hur kan vi vara säkra på att det vi vet stämmer?
TYP...
:)
Det var jag... - då.
Idag --- vet jag mer?
Nja - jag har mindre frågor...
Lite som Buber - med vilkens tankar jag konvergerar helt skulle jag vilja säga... hans uppfattningar om Gud också :)...
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Lärande istället för argumenterande, går det?

Inläggav Anders » 31 aug 2018 08:41

Hm, det är väl kanske så. Vissa växte upp i typ litterära hem och fick det här med sig. In i något slags akademi, och hade läst i princip allt då de var 25. Som Alexander Bard typ säger sig ha gjort. Men är det ingen som trots att man inte växte upp så har intresset och vill fördjupa sig? Man måste inte vara Einstein, det räcker att rent allmänt ha det humanistiska intresset.

Eller man kanske skall hitta rätt kanaler. Svårt. Det tycks vara väldigt få som inte vara humanister i utbildningen som är intresserade av att tillägna sig filosofi på lite djupare nivå. Fast samtidigt är alla och envar bombsäkra på hur det förhåller sig med svåra problem som är av filosofisk art. Nu inför valet tycks alla ha svar, efter resonemang, som väldigt mycket liknar de i Platons Dialoger. Miljöfrågorna, Flyktingproblematik, Politisk teori, vetenskapens trovärdighet osv. Tycker det är konstigt att fler inte vill veta lite mer bortanför det enklaste tuggmotståndet, var våra tankar och världsbilder kommer ifrån. Platon och, som det verkar fast jag inte läst så mycket av honom som jag vill, Aristoteles verkar ha varit på helt rätt nivå då de tänkte på saker.De tänkte på ALLT. De var inte fega. Hade Platon levt nu hade han publicerat dialoger där han belyste flyktingfrågan i Sverige och gav facit på hur man skulle göra. Och miljöfrågan. Och belyst Trump, Brexit och hela skiten. Med rent tänkande och intelligens utan att ta ställning. Det enda felet jag hittar hos Platon är bristen på uttrycket "sannolikhet". De fegade inte ur.
Och sen, låt de efterföljande vetenskaperna, människorna som älskar detaljer istället för helheter få motbevisa, undersöka osv. Tror inte vare sig Sokrates eller Platon hade varit särskilt snopna eller skämts alls om de fått besöka vår tid och fått sett resultaten av 2500 års tänkande till. De var fantastiskt framsynta, liksom alla andra filosofer jag läst som har överlevt. Det handlar inte om att tänka stort eller rätt, det handlar om att tänka bra, och det lär man sig från historien.
Det som skrämmer med de stora filosoferna är deras verk där de, igen, skall mäta kuk med de andra stora, jag ger mig f-n på att det var pengar inblandat också, de behövde leva och bli respekterade. Och facket har helt enkelt sitt fikonsnack. Så de stora verken är inte skrivna med ett språk för att vi vanliga skall fatta (men jag har kämpat mig igenom en del i alla fall) utan för att övertyga de andra högdjuren. Men många av dem skrev också högst läsbara verk, man kan läsa Kants "den eviga freden" som ett mycket begåvat facebookinlägg i någon initierad grupp, Russell sprutade ifrån sig massor av populärare texter, Poppers "Öpppna samhället" är som facit för alla som funderar på dagens aktuella frågor. Och det vore rysligt kul att hitta andra vuxna människor som också vill göra den här resan. Att utveckla sitt tänkande genom att förstå hur de tidigare stora tänkarna har tänkt.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Lärande istället för argumenterande, går det?

Inläggav Esther » 31 aug 2018 08:54

Anders skrev:Hm, det är väl kanske så. Vissa växte upp i typ litterära hem och fick det här med sig. In i något slags akademi, och hade läst i princip allt då de var 25. Som Alexander Bard typ säger sig ha gjort. Men är det ingen som trots att man inte växte upp så har intresset och vill fördjupa sig? Man måste inte vara Einstein, det räcker att rent allmänt ha det humanistiska intresset.

Eller man kanske skall hitta rätt kanaler. Svårt. Det tycks vara väldigt få som inte vara humanister i utbildningen som är intresserade av att tillägna sig filosofi på lite djupare nivå. Fast samtidigt är alla och envar bombsäkra på hur det förhåller sig med svåra problem som är av filosofisk art. Nu inför valet tycks alla ha svar, efter resonemang, som väldigt mycket liknar de i Platons Dialoger. Miljöfrågorna, Flyktingproblematik, Politisk teori, vetenskapens trovärdighet osv. Tycker det är konstigt att fler inte vill veta lite mer bortanför det enklaste tuggmotståndet, var våra tankar och världsbilder kommer ifrån. Platon och, som det verkar fast jag inte läst så mycket av honom som jag vill, Aristoteles verkar ha varit på helt rätt nivå då de tänkte på saker.De tänkte på ALLT. De var inte fega. Hade Platon levt nu hade han publicerat dialoger där han belyste flyktingfrågan i Sverige och gav facit på hur man skulle göra. Och miljöfrågan. Och belyst Trump, Brexit och hela skiten. Med rent tänkande och intelligens utan att ta ställning. Det enda felet jag hittar hos Platon är bristen på uttrycket "sannolikhet". De fegade inte ur.
Och sen, låt de efterföljande vetenskaperna, människorna som älskar detaljer istället för helheter få motbevisa, undersöka osv. Tror inte vare sig Sokrates eller Platon hade varit särskilt snopna eller skämts alls om de fått besöka vår tid och fått sett resultaten av 2500 års tänkande till. De var fantastiskt framsynta, liksom alla andra filosofer jag läst som har överlevt. Det handlar inte om att tänka stort eller rätt, det handlar om att tänka bra, och det lär man sig från historien.
Det som skrämmer med de stora filosoferna är deras verk där de, igen, skall mäta kuk med de andra stora, jag ger mig f-n på att det var pengar inblandat också, de behövde leva och bli respekterade. Och facket har helt enkelt sitt fikonsnack. Så de stora verken är inte skrivna med ett språk för att vi vanliga skall fatta (men jag har kämpat mig igenom en del i alla fall) utan för att övertyga de andra högdjuren. Men många av dem skrev också högst läsbara verk, man kan läsa Kants "den eviga freden" som ett mycket begåvat facebookinlägg i någon initierad grupp, Russell sprutade ifrån sig massor av populärare texter, Poppers "Öpppna samhället" är som facit för alla som funderar på dagens aktuella frågor. Och det vore rysligt kul att hitta andra vuxna människor som också vill göra den här resan. Att utveckla sitt tänkande genom att förstå hur de tidigare stora tänkarna har tänkt.



Nja Anders...
Bard är ju urtypen för att vara en trixar/fixare som älskar rampljuset - det är hans sak. Vad han sedan säger kan de som kan mindre inte yttra sig om - de som kan mer blundar oftast och skäms å hans vägnar... men tiger - för man gitter bara inte tramsa. Tramsslamsa ...

Detta har sedan bäring på resten du skriver.
Hur?
Jo, läs en bok av Erich Fromm --: Att Ha eller Vara.
Fromm kommer från vänster - så han är din man Anders --- förortens grabb med rättvisa och kukmätning via gruppen... :)
Han förklarar att det i stort finns två olika slags människor - de som vill HA (den stora enorma mängden människor) och de som vill VARA.

I korta drag kan man säga (det spelar ingen roll var de föds Anders... i vilken kontext: socialt/ekonomiskt) - och det är två olika livsformer.

- Den som vill HA (den absoluta totala majoriteten av hela mänskligheten) skapar ägande som leder till våld, försvar och aggression - de pluggar inte för att förstå - utan för att använda studier som medel för ett jobb med hög lön så att de kan HA.

- Den som vill VARA (den totala minoriteten av alla levande och kommande människor) söker: oberoende, frihet, mänsklig mognad och ett kritiskt förnuft (Kärleken finns inom varandets livsform - inte ägandets - de har sex).
Dessa söker förstå, kunskap för insikter och förståelse av varat och livet - inte som medel för ett jobb med hög inkomst och därmed ägande.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Lärande istället för argumenterande, går det?

Inläggav Anders » 31 aug 2018 11:03

Esther skrev:Nja Anders...
Bard är ju urtypen för att vara en trixar/fixare som älskar rampljuset - det är hans sak. Vad han sedan säger kan de som kan mindre inte yttra sig om - de som kan mer blundar oftast och skäms å hans vägnar... men tiger - för man gitter bara inte tramsa. Tramsslamsa ...

Detta har sedan bäring på resten du skriver.
Hur?
Jo, läs en bok av Erich Fromm --: Att Ha eller Vara.
Fromm kommer från vänster - så han är din man Anders --- förortens grabb med rättvisa och kukmätning via gruppen... :)
Han förklarar att det i stort finns två olika slags människor - de som vill HA (den stora enorma mängden människor) och de som vill VARA.

I korta drag kan man säga (det spelar ingen roll var de föds Anders... i vilken kontext: socialt/ekonomiskt) - och det är två olika livsformer.

- Den som vill HA (den absoluta totala majoriteten av hela mänskligheten) skapar ägande som leder till våld, försvar och aggression - de pluggar inte för att förstå - utan för att använda studier som medel för ett jobb med hög lön så att de kan HA.

- Den som vill VARA (den totala minoriteten av alla levande och kommande människor) söker: oberoende, frihet, mänsklig mognad och ett kritiskt förnuft (Kärleken finns inom varandets livsform - inte ägandets - de har sex).
Dessa söker förstå, kunskap för insikter och förståelse av varat och livet - inte som medel för ett jobb med hög inkomst och därmed ägande.

Jo! Det är jätteskillnad! Har du gjort en klassresa Esther?
Man pluggar inte för hög lön för att få en hög lön utan för att alla i ens bakgrund säger åt en att det är så man överlever. Rätt oavsett läggning.
Det som du beskriver i den sista punkten, tro för all del inte att de människorna inte finns att finna bland de som inte växt upp i en "akademisk omgivning". Men det skulle aldrig falla dem in att deras liv skulle kunna ha att göra med det. Livet är jobbet. Att fundera på sånt som du beskriver fann jag i legio då jag lämnade den subakademiska världen och bosatte mig i akademiska kretsar. Man behöver absolut inte vara välbärgad själv, men det finns nästan alltid kulor en eller ett par generationer tillbaka. I den akademiska miljön TVINGAS man nästan att under uppväxten tänka i banor som du beskriver i "-Den som vill VARA...". En del ungar blir skitstressade av det. Minoriteten, att det är en minoritet beror på att det kräver någon slags trygghet i botten som låter dig uppehålla sig i de parnasserna mer än som allmänt flum. Hur intresserad du än är, hur lagd åt det hållet du än är. Slavmoralen är djupt rotad i begreppet "klass".
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Lärande istället för argumenterande, går det?

Inläggav Esther » 31 aug 2018 11:10

Anders skrev:Jo! Det är jätteskillnad! Har du gjort en klassresa Esther?


Nej - hur ska jag kunna göra en resa inom något som bara finns i andra människors medvetande - men inte i verkligheten?
Jag har befunnit mig i det sista - inte i andra människors medvetande --- eftersom detta är slutet för mig.
De kan uttrycka det med ord jag inte känner till - och jag kan förhålla mig till deras fiktiva tro --- men jag själv. NEJ.

Känner inte till sådant.
Vad exakt skulle en klass bestå av enligt din teori som du lärt dig av någon som stipulerat att så är fallet?
För mig finns människor som tror om sig själva det de inte är - de finns överallt --- samt de som inte gör det.
De finns också överallt.
Vad säger det?

Kanske frågar du mig om jag varit rik och blivit fattig? Kanske frågar du mig om jag har haft tillgång till saker inte andra har haft?
Ja - till det sista och det första - men det är helt efter den måttstock man mäter med.
VEMS ska det vara?
Guds?
Han - den rackaren - som äger allt även universum lät sin son födas i ett sunkigt hem i en förort med en ogift morsa som blev gift i ett sk tillstånd av utomäktenskapligt barn :)... hade Han mindre - Sonen?
:)
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Lärande istället för argumenterande, går det?

Inläggav Anders » 31 aug 2018 11:15

P.s. "Erich Fromm föddes i Frankfurt, i en judisk-ortodox familj. Hans far var affärsman. Fromm studerade vid universiteten i Frankfurt och Heidelberg, först juridik och sedan sociologi. Han blev fil.dr. i sociologi 1922. Sedan utbildade han sig till psykoanalytisk terapeut."
Ingen far i min ändå rätt småpriviligierade uppväxt i kedjehusområdet var "affärsman". Tror nog Fromm hade platsat bättre där jag bor nu än där jag bodde då. Och i höghuset jag bodde innan hade han varit ett UFO. "vänster" var det inte många som var i kedjehusområdet. Världsförbättrarvänster däremot upptar numer hälften av min facebooksvänlista, och det är nästan uteslutande akademikerbarn.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Lärande istället för argumenterande, går det?

Inläggav Esther » 31 aug 2018 11:23

Anders skrev:P.s. "Erich Fromm föddes i Frankfurt, i en judisk-ortodox familj. Hans far var affärsman. Fromm studerade vid universiteten i Frankfurt och Heidelberg, först juridik och sedan sociologi. Han blev fil.dr. i sociologi 1922. Sedan utbildade han sig till psykoanalytisk terapeut."
Ingen far i min ändå rätt småpriviligierade uppväxt i kedjehusområdet var "affärsman". Tror nog Fromm hade platsat bättre där jag bor nu än där jag bodde då. Och i höghuset jag bodde innan hade han varit ett UFO. "vänster" var det inte många som var i kedjehusområdet. Världsförbättrarvänster däremot upptar numer hälften av min facebooksvänlista, och det är nästan uteslutande akademikerbarn.



Du är så låst Anders.
Det är synd.
Du tror därmed att människor från början föddes - när de blev människor - i olika kast.
Typ som den indiska tron?
Vi tillhör alla kastsystem.
Vi föds och ska dö in i olika kast.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Lärande istället för argumenterande, går det?

Inläggav Anders » 31 aug 2018 11:44

Esther skrev:
Anders skrev:P.s. "Erich Fromm föddes i Frankfurt, i en judisk-ortodox familj. Hans far var affärsman. Fromm studerade vid universiteten i Frankfurt och Heidelberg, först juridik och sedan sociologi. Han blev fil.dr. i sociologi 1922. Sedan utbildade han sig till psykoanalytisk terapeut."
Ingen far i min ändå rätt småpriviligierade uppväxt i kedjehusområdet var "affärsman". Tror nog Fromm hade platsat bättre där jag bor nu än där jag bodde då. Och i höghuset jag bodde innan hade han varit ett UFO. "vänster" var det inte många som var i kedjehusområdet. Världsförbättrarvänster däremot upptar numer hälften av min facebooksvänlista, och det är nästan uteslutande akademikerbarn.



Du är så låst Anders.
Det är synd.
Du tror därmed att människor från början föddes - när de blev människor - i olika kast.
Typ som den indiska tron?
Vi tillhör alla kastsystem.
Vi föds och ska dö in i olika kast.

Jag får re-phrasa frågan jag ställde förut, om du har gjort en klassresa:

Har du som barn eller med barn bott i områden där det är tätt resp inte tätt med föräldrar som har akademisk bakgrund?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Lärande istället för argumenterande, går det?

Inläggav Esther » 31 aug 2018 12:20

Anders skrev:
Esther skrev:
Anders skrev:P.s. "Erich Fromm föddes i Frankfurt, i en judisk-ortodox familj. Hans far var affärsman. Fromm studerade vid universiteten i Frankfurt och Heidelberg, först juridik och sedan sociologi. Han blev fil.dr. i sociologi 1922. Sedan utbildade han sig till psykoanalytisk terapeut."
Ingen far i min ändå rätt småpriviligierade uppväxt i kedjehusområdet var "affärsman". Tror nog Fromm hade platsat bättre där jag bor nu än där jag bodde då. Och i höghuset jag bodde innan hade han varit ett UFO. "vänster" var det inte många som var i kedjehusområdet. Världsförbättrarvänster däremot upptar numer hälften av min facebooksvänlista, och det är nästan uteslutande akademikerbarn.



Du är så låst Anders.
Det är synd.
Du tror därmed att människor från början föddes - när de blev människor - i olika kast.
Typ som den indiska tron?
Vi tillhör alla kastsystem.
Vi föds och ska dö in i olika kast.

Jag får re-phrasa frågan jag ställde förut, om du har gjort en klassresa:

Har du som barn eller med barn bott i områden där det är tätt resp inte tätt med föräldrar som har akademisk bakgrund?


Jag växte inte upp i ett område. Utan i ett stort hus där det längre bort fanns andra (exakt tre hus) - när jag var 6år flyttade det in en barnfamilj i ett av dessa med tre barn (2 pojkar och 1 flicka) i min brors och min ålder.
Vi levde ca 5 km från närmsta tätort, reste mycket och läste mycket.

Har det betydelse?
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Lärande istället för argumenterande, går det?

Inläggav klorofyll » 31 aug 2018 12:25

Klass är bara en upplevelse. Upplever man att man har allt så har man allt. Jag har allt och det kan ingen ta ifrån mig. :)

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Lärande istället för argumenterande, går det?

Inläggav Anders » 31 aug 2018 12:29

klorofyll skrev:Klass är bara en upplevelse. Upplever man att man har allt så har man allt. Jag har allt och det kan ingen ta ifrån mig. :)

Jag tyckte nog ungefär så innan jag började färdas runt i olika sociala miljöer.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Lärande istället för argumenterande, går det?

Inläggav Anders » 31 aug 2018 12:30

Esther skrev:
Anders skrev:
Esther skrev:

Du är så låst Anders.
Det är synd.
Du tror därmed att människor från början föddes - när de blev människor - i olika kast.
Typ som den indiska tron?
Vi tillhör alla kastsystem.
Vi föds och ska dö in i olika kast.

Jag får re-phrasa frågan jag ställde förut, om du har gjort en klassresa:

Har du som barn eller med barn bott i områden där det är tätt resp inte tätt med föräldrar som har akademisk bakgrund?


Jag växte inte upp i ett område. Utan i ett stort hus där det längre bort fanns andra (exakt tre hus) - när jag var 6år flyttade det in en barnfamilj i ett av dessa med tre barn (2 pojkar och 1 flicka) i min brors och min ålder.
Vi levde ca 5 km från närmsta tätort, reste mycket och läste mycket.

Har det betydelse?

Jag skulle påstå det, efter att som barn eller med barn ha levt i "socialt utsatt område", "kedjehusområde" resp akademikertätt område.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 18 och 0 gäster