Lärande istället för argumenterande, går det?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Lärande istället för argumenterande, går det?

Inläggav Esther » 31 aug 2018 12:38

Anders skrev:
Esther skrev:
Anders skrev:Jag får re-phrasa frågan jag ställde förut, om du har gjort en klassresa:

Har du som barn eller med barn bott i områden där det är tätt resp inte tätt med föräldrar som har akademisk bakgrund?


Jag växte inte upp i ett område. Utan i ett stort hus där det längre bort fanns andra (exakt tre hus) - när jag var 6år flyttade det in en barnfamilj i ett av dessa med tre barn (2 pojkar och 1 flicka) i min brors och min ålder.
Vi levde ca 5 km från närmsta tätort, reste mycket och läste mycket.

Har det betydelse?

Jag skulle påstå det, efter att som barn eller med barn ha levt i "socialt utsatt område", "kedjehusområde" resp akademikertätt område.


Det är den förklaringsmodellen du fått inpräntad
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Lärande istället för argumenterande, går det?

Inläggav klorofyll » 31 aug 2018 12:52

Anders skrev:
klorofyll skrev:Klass är bara en upplevelse. Upplever man att man har allt så har man allt. Jag har allt och det kan ingen ta ifrån mig. :)

Jag tyckte nog ungefär så innan jag började färdas runt i olika sociala miljöer.

Vad exakt - känslomässigt/erfarenhetsmässigt - gav dig bilden av den klass du tillhör? Att ha ademiker-föräldrar har inget med känsla och erfarenhet att göra...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Lärande istället för argumenterande, går det?

Inläggav klorofyll » 31 aug 2018 14:07

Vad fick du för känsla när du blev varse att dina föräldrar inte var akademiker?

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Lärande istället för argumenterande, går det?

Inläggav Anders » 31 aug 2018 19:34

klorofyll skrev:Vad fick du för känsla när du blev varse att dina föräldrar inte var akademiker?

Känslan var ungefär ”f*ck!”. Fick den först vid väldigt vuxen ålder. Då jag hamnade i akademin, började imgås med akademiska släkter, och såg vilken utblick även mediokert begåvade människor som curlas mentalt har. Me not like.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Lärande istället för argumenterande, går det?

Inläggav Anders » 31 aug 2018 19:40

Esther skrev:
Anders skrev:
Esther skrev:
Jag växte inte upp i ett område. Utan i ett stort hus där det längre bort fanns andra (exakt tre hus) - när jag var 6år flyttade det in en barnfamilj i ett av dessa med tre barn (2 pojkar och 1 flicka) i min brors och min ålder.
Vi levde ca 5 km från närmsta tätort, reste mycket och läste mycket.

Har det betydelse?

Jag skulle påstå det, efter att som barn eller med barn ha levt i "socialt utsatt område", "kedjehusområde" resp akademikertätt område.


Det är den förklaringsmodellen du fått inpräntad

Tro mej, den modell jag fårr inpräntad, av min släkt, de akademiska släkter jag lever nära, av alla, även dej och klorofyll är ”det-finns-ingen-klass”. Alla hatar mig för den här insikten. Det var min bild också innan jag fick chocken av att börja umgås med människor från akademisk bakgrund. Det var fullkomligt omtumlande. Och väldigt, väldigt tydligt.
Mycket i världen kan jag ha fel i, men inte det här.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Lärande istället för argumenterande, går det?

Inläggav klorofyll » 31 aug 2018 19:45

Men tänk såhär.. En rik person får lön och hen köper en ny bil. En fattig person får lön och köper en tröja. Alla kommer ju snacka om den här bilen, men vad, egentligen, är skillnaden?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Lärande istället för argumenterande, går det?

Inläggav klorofyll » 31 aug 2018 19:49

Anders

Jag håller med dig om att det finns enorma klasskillnader... Det jag vänder mig emot är att klasskillnader skull vara så förutbestämt.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Lärande istället för argumenterande, går det?

Inläggav Anders » 31 aug 2018 19:50

klorofyll skrev:Men tänk såhär.. En rik person får lön och hen köper en ny bil. En fattig person får lön och köper en tröja. Alla kommer ju snacka om den här bilen, men vad, egentligen, är skillnaden?

Det har ganska lite med ”rik” och ”fattig” att göra. Det har att gör med ”anse sig ha rätt till intressant liv” eller inte. Eller mittåt - någonstans är det ofta pengar som skapar frågan. Men det kan vara morfars fars pengar.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Lärande istället för argumenterande, går det?

Inläggav Anders » 31 aug 2018 19:51

klorofyll skrev:Anders

Jag håller med dig om att det finns enorma klasskillnader... Det jag vänder mig emot är att klasskillnader skull vara så förutbestämt.

Det är inget magiskt. Det är din omgivning. Inte bara din familj, utan alla runtikring.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Lärande istället för argumenterande, går det?

Inläggav Esther » 31 aug 2018 19:53

Anders skrev:
Esther skrev:
Anders skrev:Jag skulle påstå det, efter att som barn eller med barn ha levt i "socialt utsatt område", "kedjehusområde" resp akademikertätt område.


Det är den förklaringsmodellen du fått inpräntad

Tro mej, den modell jag fårr inpräntad, av min släkt, de akademiska släkter jag lever nära, av alla, även dej och klorofyll är ”det-finns-ingen-klass”. Alla hatar mig för den här insikten. Det var min bild också innan jag fick chocken av att börja umgås med människor från akademisk bakgrund. Det var fullkomligt omtumlande. Och väldigt, väldigt tydligt.
Mycket i världen kan jag ha fel i, men inte det här.


Jag vet inte vad en "akademiker" är för något. Är det en speciell art?
Enligt min uppfattning är det arbetare som tycker det är ENORMT att plugga och därmed ser sig själv som en klass för sig.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Lärande istället för argumenterande, går det?

Inläggav Anders » 31 aug 2018 23:12

Esther skrev:
Anders skrev:
Esther skrev:
Det är den förklaringsmodellen du fått inpräntad

Tro mej, den modell jag fårr inpräntad, av min släkt, de akademiska släkter jag lever nära, av alla, även dej och klorofyll är ”det-finns-ingen-klass”. Alla hatar mig för den här insikten. Det var min bild också innan jag fick chocken av att börja umgås med människor från akademisk bakgrund. Det var fullkomligt omtumlande. Och väldigt, väldigt tydligt.
Mycket i världen kan jag ha fel i, men inte det här.


Jag vet inte vad en "akademiker" är för något. Är det en speciell art?
Enligt min uppfattning är det arbetare som tycker det är ENORMT att plugga och därmed ser sig själv som en klass för sig.

Du är på rätt spår.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Lärande istället för argumenterande, går det?

Inläggav Esther » 01 sep 2018 07:57

Anders skrev:
Esther skrev:
Anders skrev:Tro mej, den modell jag fårr inpräntad, av min släkt, de akademiska släkter jag lever nära, av alla, även dej och klorofyll är ”det-finns-ingen-klass”. Alla hatar mig för den här insikten. Det var min bild också innan jag fick chocken av att börja umgås med människor från akademisk bakgrund. Det var fullkomligt omtumlande. Och väldigt, väldigt tydligt.
Mycket i världen kan jag ha fel i, men inte det här.


Jag vet inte vad en "akademiker" är för något. Är det en speciell art?
Enligt min uppfattning är det arbetare som tycker det är ENORMT att plugga och därmed ser sig själv som en klass för sig.

Du är på rätt spår.



OK så högmodet i att tro sig veta något - för man har "studier" är det alla eftertraktar?
Ja - det är ingen nyhet.
Men --- ett gammal ordspråk säger: högmod går före fall.

:)
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Lärande istället för argumenterande, går det?

Inläggav Esther » 01 sep 2018 07:58

Det har aldrig funnits klass.... det finns människor och människor -- de goda finns överallt och är en minoritet (har alltid varit) och de onda fyllda av avund, hat och rofferi åt sig själv... - ha människorna - har alltid varit en majoritet.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Lärande istället för argumenterande, går det?

Inläggav Anders » 01 sep 2018 09:24

Nu halkade du in på irrvägar igen. Klass har inget med personlighet att göra. Klart det finns alla slags temperament överallt. Men det narrativ man växer upp med i sin omgivningär en enorm påverkansfaktor.

Studier gör man för att få ett visst yrke och för att få en viss kunskap. Varför vill du förvägra en begåvad människa född i arbetarfamilj det? Klart det är enormt. Ingen i släkten har gjort det tidigare. Klart det ger självförtroende.

När du säger att klass inte finns, hur definierar du då klass?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Lärande istället för argumenterande, går det?

Inläggav Esther » 01 sep 2018 10:07

Anders skrev:Nu halkade du in på irrvägar igen. Klass har inget med personlighet att göra. Klart det finns alla slags temperament överallt. Men det narrativ man växer upp med i sin omgivningär en enorm påverkansfaktor.

Studier gör man för att få ett visst yrke och för att få en viss kunskap. Varför vill du förvägra en begåvad människa född i arbetarfamilj det? Klart det är enormt. Ingen i släkten har gjort det tidigare. Klart det ger självförtroende.

När du säger att klass inte finns, hur definierar du då klass?



Jag känner inte till något ställe där man FÖRVÄGRAT barn - om det inte skett i totalitära system - att få utbildning.
Se på Nobel... en pojke som växte upp i fattigdom för att hans far blev av med sin förmögenhet - han växte upp i Ryssland innan kommunismen och var fattig --- men det verkar inte ha förvägrat honom att bli det han blev.
Eller?
Hur var det med Dahlén? Inte speciellt rik där inte... hur var det med Bell eller andra stora uppfinnare? Rika?
Överklass barn?
VARIFRÅN får du allt Anders?
Inte är det från verkligheten i alla fall... de flesta som varit något i världen har inte kommit från varken rika föräldrar eller gräddfil eller sk akademikerhem --- hur har du fått ihop det?

Läs om Dalén här: https://sok.riksarkivet.se/Sbl/Presenta ... x?id=17218
Veritas vos liberabit


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 26 och 0 gäster