I natt drömde jag

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

xion
Inlägg: 3173
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: I natt drömde jag

Inläggav xion » 18 jan 2024 11:28

Jag drömde att Ryssland lyckades "befria" Ukraina. Det ukrainska folket (nazisterna)fick marschera i snö och kyla mot fångenskapen i Sibirien.
Det hjärntvättade ryska folket jublade och prisade Putin.
(verkar inte det här bekant på något vis?)

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: I natt drömde jag

Inläggav David H » 21 jan 2024 00:31

Jag hade nån dröm om druider som verkade i drömmarnas värld, som kämpade för att få den vakna verkliga världen i balans. Men jag vet inte riktigt vart drömmen egentligen slutade och vart mitt eget vakna fantiserande kring detta tog vid. Jag funderade på att skriva en berättelse om en drömvärld som interagerade med en vakenvärld, och vakenvärlden interagerade med drömvärlden...där vissa karaktärer verkade i båda dessa världar samtidigt. Men nu finns det ju redan flera böcker och filmer på sådant tema, så jag vet inte riktigt vad för nytt jag själv skulle kunna tillföra där...
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: I natt drömde jag

Inläggav Anders » 21 jan 2024 10:00

Sov över väckarklockan imorse, drömmer alltid konstigt då. Och då jag vaknat tog det en lång stund att reda ut vad som vad dröm och verklighet. Nej, jag behövde inte köpa mer vitlök till min morbror och nej, jag behövde inte kolla om vasaloppet gick på SVT play. Det var en massa situationer då jag var ute på resa med folk och mest en massa jobbiga som jag försökte hantera.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: I natt drömde jag

Inläggav David H » 23 feb 2024 17:06

Inatt drömde jag att jag hade ett samtal med en kvinna där vi pratade om hemska händelser som inträffat, mord och försvinnanden. Bland annat pratade hon om en händelse som inträffat veckan innan, och det involverade en person som dog i ett badkar. Jag fortsatte ställa frågor om vad som egentligen hänt, och kom fram till att det där badkaret fanns i våningen under där vi för stunden befann oss. Situationen är ju då värre än vi föreställt oss sa jag, och hon instämde. Och så funderade jag vidare, och ställde frågan: men den här händelsen är ju inte utredd, och kvinnan instämde igen. Och jag sa, det innebär väl då att personen fortfarande ligger död i badkaret där? Och återigen svarade kvinnan instämmande, ja just det, i en ganska neutral ton. Och tanken slog mig då att kvinnan måste vetat allt det här redan innan, och jag ville fråga "Men varför sa du inget innan?" - och jag vaknade då tvärt från drömmen.
Egentligen tänker jag också att den där sista frågan var ganska onödig. Jag fick ju veta till slut, och det kan vara gott nog. Och ibland kan det ju också handla att man behöver göra sig redo att lyssna, utan att döma....kanske var jag inte redo att höra denna historia tidigare, helt enkelt.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: I natt drömde jag

Inläggav David H » 13 mar 2024 12:35

Natten var full av märkliga drömmar som jag inte kommer ihåg hälften av, men här ett par som var svåra att glömma:

I en dröm blev jag pånyttfödd, växte upp som ett barn medan jag fortfarande kom ihåg mitt tidigare jag. Först var jag bara litet barn, men jag växte snabbt och snart var jag tonåring. Och sen var jag så pass stor/vuxen att jag tänkte att "nu kommer andra kanske inte se skillnad mellan den jag är nu och den jag var innan".

Ungefär samtidigt drömde jag om cyklopen från Odyssén. Redan innan jag kunde se det karakteristiska ögat anade jag att det var cyklopen, när jag såg den snett bakifrån. Sen såg jag ögat. Det var ett väldigt stort öga. Och cyklopen blev infångad av passagerarna på ett skepp. Men vem som helst fick inte prata med cyklopen. Det var bara den högsta ledaren, den som var allra mest värdig, som hade tillåtelse att prata med cyklopen.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

xion
Inlägg: 3173
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: I natt drömde jag

Inläggav xion » 16 apr 2024 06:29

Jag drömde om en gammal julkalender som hette "Trolltider"

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: I natt drömde jag

Inläggav David H » 17 apr 2024 11:29

Jag drömde att jag lyssnade till nån kvinna som pratade om holism och atomism. Det var nåt viktigt med detta, men jag kommer inte riktigt ihåg. Hennes utseende påminde om Fröken Jansson i Ture Sventon-filmerna, men håret var blonderat

Bild
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster