I natt drömde jag

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: I natt drömde jag

Inläggav David H » 26 nov 2020 13:09

Jag drömde om att jag var redo att starta krig mot coronaviruset om det hade fräckheten att attackera min kropp
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Lillaanna
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 feb 2021 13:00

Re: I natt drömde jag

Inläggav Lillaanna » 15 feb 2021 13:35

Drömde att jag tog ett graviditetstest. Men det var inte sådär enkelt med ett eller två streck. Det var som ett helt rebus. Sträck åt alla vinklar och håll. Fick sitta och checka av alla streck med facit brevid. Det var komplicerat.

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: I natt drömde jag

Inläggav xion » 20 maj 2021 07:03

Jag hade en mardröm i natt.
Jag slogs mot något slags träbeläte,
Jag försökte såga sönder det med motorsågen för att elda upp det, samtidigt som det försökte komma åt mig för att skada mig.
När jag vaknade kom jag att tänka på filmen "Den gröna milen". På sätt och vis symboliserar filmen kampen mellan ont och gott. Jag har sett filmen ett par gånger men aldrig tänkt på den på det viset tidigare.

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: I natt drömde jag

Inläggav xion » 09 sep 2021 06:28

Underliga drömmar.
I natt drömde jag att någon skrivit "moisto" på ryggen på en person och att det betydde skit.
Jag googlade lite men fick bara fram en författar.

Kan det vara finska?

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: I natt drömde jag

Inläggav Anders » 09 sep 2021 07:08

Väckte de andra av mitt skrik. En massa jobbiga insekter som var på mig
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: I natt drömde jag

Inläggav xion » 13 okt 2021 17:28

I natt drömde jag om Disneyfilmen Pinocchio.
Eller om jag bar låg och tänkte med anledning av Rekojs tråd om kommunikation.
Jag kan ana en djupare tanke bakom filmen.
Pinocchio lockas till en ö där allt är gratis. Allt verkar toppen men efter ett tag börjar alla förvandlas mer och mer till åsnor.
En av ekologins (eller ekosofins?) lagar lyder "det finns inga gratisluncher". Man får alltid betala kalaset på ett eller annat sätt.
I det här fallet förvandlas alla till åsnor och blir satta i tvångsarbete.
Det här påminner lite om hur vi lever över våra tillgångar och stirrar in i skärmar stor del av vår tid medan livet flyter förbi.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: I natt drömde jag

Inläggav klorofyll » 13 okt 2021 18:38

xion skrev:Det här påminner lite om hur vi lever över våra tillgångar och stirrar in i skärmar stor del av vår tid medan livet flyter förbi.

De som kommer överleva över tid är de som lever enkla liv... Men jag kan tycka att en dator är väldigt praktisk, utan dator och telefon å sånt hade vi inte fått mycket uträttat. Dvs datorn kan möjligtvis förenkla våra liv...

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: I natt drömde jag

Inläggav Anders » 14 okt 2021 07:13

xion skrev:Det här påminner lite om hur vi lever över våra tillgångar och stirrar in i skärmar stor del av vår tid medan livet flyter förbi.

Vi = de som befolkar samma habitus som jag? Eller vilka menar du?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: I natt drömde jag

Inläggav David H » 07 jan 2022 22:03

Inatt drömde jag om lynx och Pilatus. Lynx gick hand i hand med en annan kvinna och Pilatus gick hand i hand med en annan man. Deras respektive "partners" höll sig tysta, men tysta var däremot inte lynx och Pilatus, de hade hamnat i gräl över något som jag inte vet vad det handlade om. Vad jag kunde notera däremot var att grälet eskalerade och blev hetsigare. Ett kritiskt ögonblick kom, och det var som man hann tänka "nu kommer smällen"...men smällen kom aldrig.
Pilatus vände tvärt på klacken och drog åt motsatt håll. Jag uppmärksammade situationen och sprang efter Pilatus. Och när jag kom ikapp honom såg jag att han fortfarande höll en blek och magerlagd ynglings hand i sin hand. Pilatus var upprörd, och han ställde irriterat en fråga till mig, som löd ungefär "varför ska jag behöva dras med den här partnern?", som om att det hela varit min idé att han skulle hålla denna ynglingens hand i sin hand.

Om jag får göra en eftertolkning av drömmen, så tror jag det kan ha handlat om att man inte ska släppa kontakten med sin egen skugga eller anima/animus. De "partners" som lynx och Pilatus hade med sig var bara en annan aspekt av sig själva. lynx gick hand i hand med sin animus, och Pilatus gick hand i hand med sin anima, om jag ska använda de jungianska termerna. Genom att inte släppa taget från sin skugga kan man undvika att dåliga saker händer. Pilatus höll fast vid sin skugga och gjorde inget övertramp. Det ger ju då drömmen på sätt och vis en hoppfull tolkning, tänker jag.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: I natt drömde jag

Inläggav Anne » 08 jan 2022 08:15

reko rekoj :D Skulle inte tro det blir fler konflikter. Den stora nyheten är att jag nått inre frid. Det har varit kämpigt länge. Jag ville ge kärlek till alla utan undantag, men frid är ju en ändå större gåva jag har fått. De elaka, skrämmande rösterna jag haft tystnar när jag ger dem frid. Tänk om det funkar i det yttre också? Vilken superpower som ammunition i kriget för fred liksom! Men lyckas jag hjälpa någon till frid vore jag överlycklig. Nu vet jag vad fridens liljor betyder för mig personligen. Min själ är tryggt hemma, aldrig ensam och jag är samtidigt fri. Håll tummarna nu!

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: I natt drömde jag

Inläggav Anders » 08 jan 2022 09:46

Märker att om jag bara tar mirtazapin, får den mot sömnproblemen, så bir det väldigt stressiga drömmar. En halv propavan gör sömnarna lugnare, mer småjobbiga. Fick en kaka stilnocht av närstående för ett antal år sen under en riktig kaosperiod med sömnen, har aldrig sovit så bra. Fantastiska drömmar. Kommer aldrig mer ta. Det får vara småjobbigt. Nuförtiden ytterst sällan med människor jag känner till inblandade.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Vertumnus
Inlägg: 1490
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: I natt drömde jag

Inläggav Vertumnus » 08 jan 2022 10:29

Märkligt sammanträffande! Vaknade i natt efter en dröm med innehåll som i detaljen med handen påminner om det rekoj beskriver, dock utan lynx och Pilatus, men med en välbekant men namnlös kvinna. Drömmen lämnade mig med en känsla av tomhet. Efter att ha tänkt över den en stund slår mig tanken att man skulle kunna starta en tråd med rubriken i natt jag drömde. Och vad ser jag när jag loggar in på filosofiforum?

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: I natt drömde jag

Inläggav David H » 08 jan 2022 12:45

lynx skrev:reko rekoj :D Skulle inte tro det blir fler konflikter. Den stora nyheten är att jag nått inre frid. Det har varit kämpigt länge. Jag ville ge kärlek till alla utan undantag, men frid är ju en ändå större gåva jag har fått. De elaka, skrämmande rösterna jag haft tystnar när jag ger dem frid. Tänk om det funkar i det yttre också? Vilken superpower som ammunition i kriget för fred liksom! Men lyckas jag hjälpa någon till frid vore jag överlycklig. Nu vet jag vad fridens liljor betyder för mig personligen. Min själ är tryggt hemma, aldrig ensam och jag är samtidigt fri. Håll tummarna nu!


Det var med viss tvekan jag valde att berätta om en sådan dröm, eftersom det kan bli något personligt och "utlämnande". Men så tänkte jag också att nu är inte rätta tillfället att hålla igen. Du skriver om kriget för freden,, och det stämmer ganska väl överens med vad jag hade i åtanke också. Jag har fått en känsla av att vi kan vara på väg att närma oss skarpt läge igen. Konflikter finns det fortfarande en hel del av i världen, men om man hittar en inre harmoni, kan det nog vara lättare att hantera de yttre farorna.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: I natt drömde jag

Inläggav David H » 08 jan 2022 12:55

Vertumnus skrev:Märkligt sammanträffande! Vaknade i natt efter en dröm med innehåll som i detaljen med handen påminner om det rekoj beskriver, dock utan lynx och Pilatus, men med en välbekant men namnlös kvinna. Drömmen lämnade mig med en känsla av tomhet. Efter att ha tänkt över den en stund slår mig tanken att man skulle kunna starta en tråd med rubriken i natt jag drömde. Och vad ser jag när jag loggar in på filosofiforum?


Det kan nog absolut finnas en koppling. Jag har aldrig haft nån liknande dröm innan vad jag kan minnas. Drömmar innehåller alltid vissa förvrängningar. Jag har märkt att det inte minst är vanligt när det kommer till personer i drömmar. Att jag drömde om lynx och Pilatus behöver inte betyda att drömmen verkligen handlade om lynx och Pilatus. När jag tänkt efter lite har jag ofta kommit på att en person i en dröm snarare representerat en annan person i verkligheten, eller att det är en sammanslagning mellan de olika personerna. Möjligt att vi blivit triggade av någon gemensam upplevelse, och att drömmarna sedan tagit något annorlunda form.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: I natt drömde jag

Inläggav xion » 08 maj 2022 17:24

I natt drömde jag, (eller om jag var halvvaken) om en variant av tvillingparadoxen.
Jag köpte en köttbit och delade den i två delar. Den ena delen lade jag i kylskåpet och den andra i frysen.
Nu visade det sig att den i frysen åldrades mycket långsammare än den i kylskåpet.
Den i kylskåpet började lukta illa efter några dagar men den i frysen åldrades inte alls så mycket. Den var helt OK ett år senare.
Den biologiska nedbrytningen hade avstannat och trots att sista förbrukningsdag sedan länge passerat så var den nästan oförändrad.


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 19 och 0 gäster