I natt drömde jag

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

David H
Moderator
Inlägg: 5203
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: I natt drömde jag

Inläggav David H » 12 okt 2019 10:52

Den här nattens dröm var betydligt mer omskakande. Vet inte hur jag ska förklara det. En modern version av Robin Hood, sett från perspektiv för nån som aldrig riktigt förstått sig på Robin Hood? Jag vet inte. Men det kändes lite magiskt iaf.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5203
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: I natt drömde jag

Inläggav David H » 29 jan 2020 11:44

Inatt drömde jag att någon ställde fram ett krokben för mig. Och det var som att jag avsiktligt valde att gå på krokbenet. Jag ramlade och klev sen upp igen. Och det var som att den som satte krokbenet gjorde det med avsikten om att låta mig själv välja om jag ville gå på det, kanske så att jag kunde få en ursäkt till att ramla. Till nästa gång är jag däremot inställd på att avböja dessa krokben. Tack, men nej tack..jag föredrar att stå på benen.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: I natt drömde jag

Inläggav Anne » 29 jan 2020 13:34

Av min natts dröm kommer jag bara ihåg prinsessan Victoria. Hon log och hade en mörkgrön eller en mörkblå basker på sig med en läderkant. Hon hade sällskap av en vinthund och en spaniel (osäker på raserna).

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7794
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: I natt drömde jag

Inläggav Anders » 31 jan 2020 22:16

Inte i natt utan för någon vecka sedan hade jag ett sjå. Klockan behövde visa rätt tid men det var bara underliga små fält på urtavlan. Förstod att jag sov och försökte vakna. Trodde jag hade vaknat men kom till en ny verklighet där klockan också visade konstigt. Fick hålla på så en 3-4 varv innan jag faktiskt vaknade, kunde kolla klockan och lättad inse att jag var vaken.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Severus Snape
Inlägg: 754
Blev medlem: 23 sep 2019 15:31

Re: I natt drömde jag

Inläggav Severus Snape » 20 feb 2020 18:39

drömde en jättebra dröm att jag reste till framtiden och gjorde en plastikoperation bland annat lol

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: I natt drömde jag

Inläggav Algotezza » 20 feb 2020 19:33

Drömmar är intressanta att uppleva för den som drömmer - i drömmandets stund. Ej så givande att höra återberättas. Jag var dock drömmaniker på 70-talet, skrev drömdagbok. Sida upp och sida ner i svarta anteckningsböcker.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7794
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: I natt drömde jag

Inläggav Anders » 20 feb 2020 23:19

Det intressanta är då man inte vaknar med olust, då drömmen ger en en positiv känsla. Skulle tro att det är u gefär två gånger om året. Förr drömde jag ofta mardrömmar. Det är inte så vanligt, oftast är det bara olustiga drömmar. Man gör fel, man blir dissad det är olustigt.

Finns det människor som ofta vaknar med positiva känslor? Överklassens barn, kanske.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: I natt drömde jag

Inläggav hakkapeliitta » 21 feb 2020 00:42

Drömde en gång att jag spelade gitarr, det var ett maffigt arrangemang med bas, trummor och en blåssektion. Till saken hör att jag irl inte kan spela något instrument alls. När jag vaknade så hade jag låten i huvudet under några sekunder.
Låten var fantastiskt fin...eller? Jag började fundera efteråt kan man ”höra” i sömnen? Var det verkligen så att jag upplevde musiken på riktigt s a s eller eller var allt endast en inbillning och en känsla?
Helt klart upplevde jag musiken som verklig i drömmen.
Jag kanske har en dold musikalisk talang i mitt freudianska undermedvetna som pyr och väntar på att bli upptäckt? :o

Har ni något återkommande tema i era drömmar?
Mitt är en borttappad plånbok.Senast var jag utomlands och plånboken försvann plötsligt, jag blev förstås förbannad, vad göra. Jag kom på att jag har en reseförsäkring via kreditkortet. Fast direkt efteråt kom jag på att 75% av resan måste betalas med kortet för att försäkringen ska gälla vilket jag inte hade gjort. Men sen kom jag på att jag har hemförsäkring, kanske den ersätter? Sen vaknade jag.
Rätt löjligt tema, men alltid lika kul att vakna just när allting ser jävligt ut. Puh, tur att allt endast var en dröm...

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7794
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: I natt drömde jag

Inläggav Anders » 21 feb 2020 07:00

Återkommande : jag kommer att äga alldeles för stora hus. Ofta kan folk komma in objudna, dörrar går inte att låsa.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

David H
Moderator
Inlägg: 5203
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: I natt drömde jag

Inläggav David H » 21 feb 2020 21:31

Algotezza skrev:Drömmar är intressanta att uppleva för den som drömmer - i drömmandets stund. Ej så givande att höra återberättas. Jag var dock drömmaniker på 70-talet, skrev drömdagbok. Sida upp och sida ner i svarta anteckningsböcker.


Drömmar säger mycket upplever jag. Inte minst när jag hör andra återberätta drömmar. Samtidigt försöker jag tänka på att oftast låta drömmarna vara i fred. Jag tror det kan vara gott för nattsömnen om man inte engagerar sig allt för mycket i sina drömmar.... Men ibland känns det viktigt och relevant att reflektera över vad jag drömt.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7794
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: I natt drömde jag

Inläggav Anders » 25 feb 2020 10:25

rekoj skrev:
Algotezza skrev:Drömmar är intressanta att uppleva för den som drömmer - i drömmandets stund. Ej så givande att höra återberättas. Jag var dock drömmaniker på 70-talet, skrev drömdagbok. Sida upp och sida ner i svarta anteckningsböcker.


Drömmar säger mycket upplever jag. Inte minst när jag hör andra återberätta drömmar. Samtidigt försöker jag tänka på att oftast låta drömmarna vara i fred. Jag tror det kan vara gott för nattsömnen om man inte engagerar sig allt för mycket i sina drömmar.... Men ibland känns det viktigt och relevant att reflektera över vad jag drömt.


Vet att Jung och de var intresserade av drömmarna. Hade också en psyktant på St Lukasstiftelsen på 90 talet som pratade sig ganska varm för det. Sömn är ju jättemycket på modet nu, i och för sig mest om hur mycket. men finns fortfarande något proffsintresse för drömmar?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

David H
Moderator
Inlägg: 5203
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: I natt drömde jag

Inläggav David H » 26 feb 2020 12:54

Anders skrev:
Vet att Jung och de var intresserade av drömmarna. Hade också en psyktant på St Lukasstiftelsen på 90 talet som pratade sig ganska varm för det. Sömn är ju jättemycket på modet nu, i och för sig mest om hur mycket. men finns fortfarande något proffsintresse för drömmar?


Jag har uppfattat det som att proffsintresset för drömmar är på ganska låg nivå. Jag har hört det från personer som pluggat psykologi på högre nivå att de reagerat på hur lite forskning det är kring drömmar. Själv är jag dock lite konspirationsteoretiskt lagd och tror inte att etablissemanget inom den akademiska psykologin nödvändigtvis är de som alltid har bäst koll. Jag lyssnade exvis på nån psykologipod/föreläsningsserie och när de berörde Jung föreföll det mig ganska tydligt att de som försökte förminska honom, och att de inte tog honom på allvar.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Severus Snape
Inlägg: 754
Blev medlem: 23 sep 2019 15:31

Re: I natt drömde jag

Inläggav Severus Snape » 07 mar 2020 05:37

jag drömden jättelång dröm om världens bästa tv-serie... den handlade om folk med superkrafter... och första säsongen utspelade sig på en annan planet.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7794
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: I natt drömde jag

Inläggav Anders » 09 maj 2020 09:46

Två nätter i samma vecka har jag drömt att jag kysst en kvinna. För ett par nätter sen en fransk tjej som jag lärde känna för mängder av år sen. Har inte sett henne sen 90-talet. Hon frågade om jag verkligen ville ha sex, men jag vaknade. Gick hela dagen och undrade om hon skulle kontakta mig, vi är vänner på FB. I natt en okänd kvinna i röd klänning, mycket vacker. Mjuka läppar. Minns dock inte omständigheterna.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: I natt drömde jag

Inläggav Anne » 12 maj 2020 06:12

Inatt drömde jag också om en kvinna. Hon var så mild! Så ofattbart mild. Jag fylldes av förundran och vördnad. När jag vaknade var jag så rörd att jag var tårögd.


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 50 och 0 gäster