I natt drömde jag

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: I natt drömde jag

Inläggav David H » 16 maj 2022 23:39

Kommer inte ihåg vad jag drömde inatt, men hittade en nedskriven dröm på min dator från förra året. Drömmen har en koppling till filosofiforum tror jag...den ryske killen Andrey påminner om Anders och den tystlåtna tjejen i bakgrunden gissar jag är lynx

Manifest emot punken

Jag drömde att jag var medlem i någon slags fantasiförening, och till kvällen var det planerat en fest i föreningen. Två personer från föreningen kom till sjukhusavdelningen där jag jobbar för att hämta upp mig. Dels var det en ganska kraftigt byggd rysk kille, som jag kände igen som Andrey, och dels var det en tystlåten tjej med ovanliga kläder, som jag inte kunde namnet på. Tyvärr kunde jag däremot inte följa med dem eftersom jag inte var färdig på jobbet, men jag lovade att komma direkt efteråt istället.

Så en stund senare när jag tyckte att jag var färdig på jobbet samlade jag ihop mina saker och planerade att ge mig av. Enklaste vägen var att gå via en patientsal där det fanns en ventilationslucka som jag kunde peta upp, och via den passagen teleportera mig direkt till festen. Problemet var bara att på just den patientsalen var det en patient som hade ett läkarsamtal, och jag ansåg det därför olämpligt att gå in och störa.

Istället vände jag åter till korridoren där jag stötte på en sjuksköterskekollega. Hon sa att hon kände till mina planer om att gå på en fest, och så tillade hon sen att även hon hade en plan att gå på fest under kvällen. En annan fest då förstås. Även hon behövde sluta tidigare. Och hon ville att jag skulle göra henne en tjänst innan jag begav mig av. Hon tog fram en penna och ett tomt papper och riktade mot mig, ”jag vill att du ska skriva ett manifest emot punken”.

Den märkliga förfrågan och hennes allvarliga uppsyn på det gjorde att jag blev aningen paff. ”Ett manifest emot punken? Låter inte det väl pry...dt?”.
Och i samma stund började jag på vakna från drömmen. Prydt?? Så heter det väl inte? Hur ska jag böja ordet ”pryd” i neutrum? Måste jag formulera om hela meningen för att undvika använda ordet på det sättet? Nej, det känns inte rätt! Pryd, prydt, prytt! Jag behöver få säga ”prytt”!
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: I natt drömde jag

Inläggav xion » 08 jul 2022 05:57

Jag drömde inatt om att gräva diken.
Jag kom att tänka på en bok "Det levande vattnet" av Viktor Schauberger.
Om jag minns rätt så handlade det en del om vattnets rörelser och hur fiskar kan stå stilla utan ansträngning i en stark fors.
Det finns mycket kunskap om vattnet som få känner till.

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: I natt drömde jag

Inläggav David H » 23 jul 2022 22:21

Inatt drömde jag att jag fick ett videosamtal. Han som ringde var någon jag bara kände flyktigt, men han var trevlig, om än också förmedlade han ett uttryck av skamsenhet, som jag hade svårt att sätta fingret på. Vi pratade i alla fall en stund och jag filmade och visade omgivningen där jag befann mig.
Men strax därefter skulle jag få en förklaring till varför han som ringde verkat skamsen av sig. Det gick upp för mig att jag varit med om en blåsning. Jag hade blivit inbjuden till ett videosamtal för att mina ansiktsuttryck skulle kunna filmas för att därefter skapa en "deep fake" video. Plötsligt fick jag se en film där en person med mitt inklistrade ansikte våldtog och mördade andra människor, så att det för den ouppmärksamma tittaren skulle kunna framstå som det verkligen var jag som hade begått dessa gärningar.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: I natt drömde jag

Inläggav David H » 25 jul 2022 11:50

Inatt drömde jag om att det var en man som planerat för att arrangera en duett mellan John Lennon och Janis Joplin framförande låten "Me and Bobby McGee". Det skulle bli något alldeles exceptionellt av denna versionen, något som skulle förändra hela världen. Men nu var det så att John Lennon drog sig ur i sista stunden. Han satte sig under bordet, vände sig bort och tvärvägrade. Han kanske inte hade haft nåt emot att sjunga sången, men motiveringen var helt enkelt att han inte ville åka till USA. Och det var ju något som det gick att ha förståelse för, det var ingen som riktigt klandrade John Lennon, men samtidigt kändes det lite snopet med ett tillfälle som gick förlorat. Istället får vi nu nöja oss med Janis Joplin som framför låten solo



(någon kanske kan gissa sig till filosofiforumkopplingen som jag antar att denna dröm hade)
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: I natt drömde jag

Inläggav xion » 25 jul 2022 12:04

rekoj skrev:Inatt drömde jag om att det var en man som planerat för att arrangera en duett mellan John Lennon och Janis Joplin framförande låten "Me and Bobby McGee". Det skulle bli något alldeles exceptionellt av denna versionen, något som skulle förändra hela världen. Men nu var det så att John Lennon drog sig ur i sista stunden. Han satte sig under bordet, vände sig bort och tvärvägrade. Han kanske inte hade haft nåt emot att sjunga sången, men motiveringen var helt enkelt att han inte ville åka till USA. Och det var ju något som det gick att ha förståelse för, det var ingen som riktigt klandrade John Lennon, men samtidigt kändes det lite snopet med ett tillfälle som gick förlorat. Istället får vi nu nöja oss med Janis Joplin som framför låten solo



(någon kanske kan gissa sig till filosofiforumkopplingen som jag antar att denna dröm hade)


Jag brukar alltid reta mig på den bedrövliga översättningen av denna strof till svenska.
Freedom's just another word for nothin' left to lose
Nothin' ain't worth nothin', but it's free

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: I natt drömde jag

Inläggav hakkapeliitta » 25 jul 2022 14:21

xion skrev:Freedom's just another word for nothin' left to lose
Nothin' ain't worth nothin', but it's free

Det var countrysångaren Kris Kristofferson som skrev texten.
Såg häromdagen ett program på tv om countrymusikens historia.
Hans mest kända låt är Me And Bobby McGee. Bakgrunden till låten är att Kristofferson hade en manager som hade en sekreterare som hette McGee i efternamn. Troligen drömde managern om henne och föreslog Kristofferson att skriva en låt där namnet McGee finns med.
Efter kreativt bollande, Bobby lät bra i munnen, Me and Bobby McGee blev låtens titel.
Bra exempel på kreativitet där ett namn ger associationer och skapar fantasi.

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: I natt drömde jag

Inläggav David H » 30 jan 2023 11:23

Jag drömde att jag satt med min mobil och tittade på kartan i Pokemon go. Där kunde jag följa mina rörelser på kartan med gps. Jag planerade en rutt på kartan som jag kunde röra mig enligt. Och jag tänkte på skillnaden mellan att förflytta sig på kartan och förflytta sig i terrängen. Hur har de olika delarna med varandra att göra? Hur blir kartan terräng, och hur blir terrängen karta?

Då tittade jag upp från gräsmattan där jag satt och på parkbänken bredvid mig satt Albert Einstein.
”har det med tiden att göra?” Frågade jag.
”Det har med tiden att göra” svarade han.
Och, jag tänkte att det såklart stämde. Sen fortsatte Einstein:
”…tiden är inte flytande”.
Det förbryllade mig något.
”Men tiden är väl flytande?” Frågade jag honom
Han tittade vänligt på mig, men gav inget svar. Och så vaknade jag från drömmen
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: I natt drömde jag

Inläggav Algotezza » 31 jan 2023 10:04

Jag tråkdrömmer ofta. Kanske har jag skrivit detta innan i tråden, men jag drömmer ofta att jag ligger vaken och tänker utan att kunna somna, men så ringer väckarklockan och jag vaknar på riktigt.
Göran Egevad egevad@gmail.com

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: I natt drömde jag

Inläggav xion » 01 feb 2023 17:54

I natt drömde jag att jag körde buss. Det har jag aldrig gjort förr men det gick skapligt ändå. Det snöade kraftigt och var dåligt plogat så jag fick kämpa för att hålla mig på vägen och inte köra fast. Jag lyckades med möda vända bussen vid ändhållplatsen och vända tillbaka. Efter ett tag kom jag till en korsning. Visst var det väl rakt fram här? Efter ett tag upptäckte jag att jag hade kört fel. Men jag tyckte att jag började känna igen mig. Var det inte den här vägen jag körde förra gången när jag hade mardrömmar och kört vilse tänkte jag. - Ja tänk hur man kan drömma!

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: I natt drömde jag

Inläggav David H » 20 feb 2023 11:59

Skulle nog hellre sova djupt än att ha dessa konstiga drömmar, men visst är det väl också så att drömmarna berättar om sådant som är viktigt.

Inatt drömde jag att jag gled ner för en flod på en stock. Ute i floden stötte jag på en hund som klamrade upp på stocken. Efter en stund lyckades vi ta oss in emot land. I samband med att vi klev i land gjorde jag något dumt mot hunden, vet inte riktigt vad, kanske försökte jag hålla fast eller koppla den...men det resulterade i alla fall att hunden bet mig hårt i armen. Och jag förstod att jag gjort ett misstag. Sen var det en lång vandring hem. Skulle hunden följa efter mig hela vägen? Ibland anade jag den, och ibland inte. Och skulle vi ens nånsin komma hem? Jag visste riktningen, men inte sträckan... Och mer fick jag inte veta, eftersom jag vaknade från drömmen.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: I natt drömde jag

Inläggav hakkapeliitta » 21 feb 2023 00:32

Har själv börjat få konstiga drömmar sen jag började med blodtryckssänkande mediciner. Väldigt återkommande drömmar med samma tema. Rätt sjukt.

Flera gånger i drömmen förlorar jag min cykel. Någon som har snott den?

Drömmer ofta att jag har blivit av med plånboken med alla id och kreditkort och befinner mej utomlands i ödemarken.
Har någon mekanism som tvingar mej att vakna när det blir jobbigt. Känns alltid som en befrielse.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: I natt drömde jag

Inläggav Anders » 22 feb 2023 22:06

Jag minns bara från natten att det var trist att vakna då mobillarmet gick. Så det måste varit nåt bra jag drömde i alla fall. Det händer att jag har med mig folk från verkliga världen, mest min familj men de har ingen särskild relevans. Det är situationerna jag hamnar i som lämnar avtryck efteråt. Sällan bra, men det händer.

De återkommande drömmarna undrar man lite extra över.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: I natt drömde jag

Inläggav David H » 23 feb 2023 15:22

Det finns ju sådant som lucid dreaming som handlar om att kunna kontrollera sina drömmar. Jag tänker dock att detta antagligen inte är bra för sömnkvaliteten, då det blir likt en slags halvsömn. Själv har jag aldrig försökt lära mig lucid dreaming, men ibland kan jag ofrivilligt hamna i sådant tillstånd ändå i mina drömmar.

Till exempel drömde jag en natt om att jag befann mig vid frontlinjen i Ukraina. Det bombades och smälldes överallt. Jag hittade något skydd jag kunde gömma mig bakom för en stund, men det var inte mycket trygghet. I alla fall så började jag studera miljön runtom mig och såg att det var detaljer som inte stämde...att det var delar av miljön som snarare påminde om kulisser. Det ingav mig en del mod, och jag tog då tillfället i akt och sprang rakt ut på fältet och skrek så högt jag kunde till alla soldaterna "BE TILL GUD! BE TILL GUD! BE TILL GUD!". Snabbt blev jag därefter utslängd från drömmen och vaknade i min säng. Men kanske kom budskapet fram på nåt sätt ändå...om inte annat hur det påverkade mitt vakenjag.

Och ibland har jag konstiga drömmar, som just när jag vaknar kan verka svårbegripliga, men efter en liten stunds funderande brukar det gå att få bitarna på plats. Till exempel min dröm om att jag flöt på en stock nerför floden..skulle kunna kopplas till diskussionen här på forumet om evolutionsteorin. Detta om att kliva av floden skulle kunna vara en representation av att "resa sig över den egoistiska genen". Och hunden i drömmen måste såklart ha koppling till Pollen, som jag diskuterade detta med.

Inte helt sällsynt är det att personer från ff dyker upp i mina drömmar.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: I natt drömde jag

Inläggav David H » 04 mar 2023 11:45

En av nattens drömmar började med att jag satt på en kyrkbänk långt fram i en gammal kyrka. Och plötsligt kom då ett bröllopståg in. Det visade sig att brudgummen var en ytligt bekant till mig. Eftersom jag inte blivit inbjuden till detta bröllopsfirande tyckte jag dock denna situation kändes pinsam, särskilt med tanke på hur nära jag satt altaret, så jag skyndade mig diskret ut från kyrkan. Sen satte jag mig på en cykel och tänkte att jag skulle cykla till en busshållplats, och ta bussen hem. Problemet var dock att det var mörkt och jag hittade inte till busshållplatsen.

Efter en stund hittade jag skylt som visade vägen jag skulle ta. Problemet var bara att när jag följde skyltens anvisning så hamnade jag inne i en privat bostad. Och det visade sig efter en stund att bostaden jag hamnat i var bröllopsparets hem och det var där som bröllopssällskapet hade sin efterfest. Usch vad pinsamt! Tänkte jag. Jag skyndade mig ut igen, och hoppades att det inte var någon som hade sett mig.

Sen trampade jag vidare på min cykel i jakt efter rätta busshållplatsen. Och på nytt cyklade jag vilse. Denna gång cyklade jag in i en park, "Valls hage" i Gävle, känt för att ha många pokestop. Och medan jag irrade runt i denna park väldigt trött och förtvivlad så såg jag ett bröllopssällskap som tydligen också var där. Jag drog snabbt upp min huva och tittade bort...men det var försent. En av personerna i sällskapet såg mig och sa "han där ser inte ut att må bra". Och då steg en gammal ungdomsvän till mig fram och sa vänligt "det är lugnt, jag tar hand om honom".
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: I natt drömde jag

Inläggav Anders » 05 mar 2023 09:15

… den mest återkommande drömmen, att jag blir ägare till ett mycket stort hus. Men den här gången var det inte en skräckupplevelse, det var en rätt lyxig villa med pool och grejer. Det var rätt ok, ungarna gillade den.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster