Jag fick ett C fast jag förtjänade ett A

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

störningsmoment
Inlägg: 16
Blev medlem: 17 mar 2019 02:18

Jag fick ett C fast jag förtjänade ett A

Inläggav störningsmoment » 17 mar 2019 21:15

Jag har studerat en längre tid och har gjort filosofi 1 och har precis avslutat filosofi 2... Nu fick jag ett C i den sistnämnda kursen fast jag var värd ett A. Vad tycker ni? Har betyg något med hur bra filosof man är? Jag är skärrad nu att mitt abstrakta tänkande va medelmåttigt... Känns som jag blivit biten i nacken av ett rovdjur som släpat iväg med mig och lagt mig blödande i en skogsdunge utan möjlighet att ta mig hem igen.

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Jag fick ett C fast jag förtjänade ett A

Inläggav David H » 17 mar 2019 21:46

Det behöver inte betyda nånting. Jag hamnade i konflikt med mina lärare när jag läste filosofi, och de gav mig betyget U, vilket jag fick lära mig inte stod för underbarn. Senare har jag bland annat startat en filosofi-blogg som haft tusentals läsare, och fått uppskattande kommentarer från universitetsprofessorer och andra.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

störningsmoment
Inlägg: 16
Blev medlem: 17 mar 2019 02:18

Re: Jag fick ett C fast jag förtjänade ett A

Inläggav störningsmoment » 18 mar 2019 00:40

rekoj skrev:Det behöver inte betyda nånting. Jag hamnade i konflikt med mina lärare när jag läste filosofi, och de gav mig betyget U, vilket jag fick lära mig inte stod för underbarn. Senare har jag bland annat startat en filosofi-blogg som haft tusentals läsare, och fått uppskattande kommentarer från universitetsprofessorer och andra.

Haha! Jag har faktiskt också en liknande blogg som är uppskattad av många. Fick A av min andra lärare som också är lärare i filosofi... Hoppas jag kan bli filosof trots allt...Behövde bara spy ur mig.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18522
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jag fick ett C fast jag förtjänade ett A

Inläggav Algotezza » 18 mar 2019 16:44

störningsmoment skrev:Jag har studerat en längre tid och har gjort filosofi 1 och har precis avslutat filosofi 2... Nu fick jag ett C i den sistnämnda kursen fast jag var värd ett A. Vad tycker ni? Har betyg något med hur bra filosof man är? Jag är skärrad nu att mitt abstrakta tänkande va medelmåttigt... Känns som jag blivit biten i nacken av ett rovdjur som släpat iväg med mig och lagt mig blödande i en skogsdunge utan möjlighet att ta mig hem igen.


Det står inget i kunskapskraven för A (Filosofi 2) att du ska kunna tänka självständigt och kreativt eller som det heter "utanför boxen". Förutom då denna formulering: Utifrån sina analyser ställer eleven dessutom relevanta frågor och upptäcker nya relaterade frågor.

Jan Björklund vad ju skolminister när det nya gymnasiet med dessa kunskapskrav lanserades ffg. Det säger nog en del...

Jag läste Creative Writing (helt på engelska) på Malmö högskola, tre kurser läste jag, och sista kursen mynnade ut i en diktsamling. Den kursen var helt ny då och hade inga tydliga kunskapskrav. Pga. att vissa av mina medstuderande var kritiska till mina insatser på kursen, som var helt en webbkurs, fick jag kasst betyg, ett E. Jag argumenterade och fick det höjt till ett B (högsta är A). Mina medstuderande var två kristna tjejer som jag tyckte skrev för mycket bibelinspirerat och på ett helt ointressant sätt. Jag kritiserade hårt deras lyrik. Hämnden är tydligen ljuv även för s.k. kristna.

Det går att argumentera för högre betyg om inte läraren är låst eller känner sig inmålad i ett hörn.
Göran Egevad egevad@gmail.com

störningsmoment
Inlägg: 16
Blev medlem: 17 mar 2019 02:18

Re: Jag fick ett C fast jag förtjänade ett A

Inläggav störningsmoment » 19 mar 2019 02:47

jag fick som svar att man inte får överklaga betyg och att han får samtal från arga föräldrar vartenda dag om barn men också vuxna som tycker att de förtjänar högre betyg. jag ska göra om kursen och se om jag kan byta lärare.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18522
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jag fick ett C fast jag förtjänade ett A

Inläggav Algotezza » 19 mar 2019 13:19

störningsmoment skrev:jag fick som svar att man inte får överklaga betyg och att han får samtal från arga föräldrar vartenda dag om barn men också vuxna som tycker att de förtjänar högre betyg. jag ska göra om kursen och se om jag kan byta lärare.


Man behöver inte kalla det överklaga. Man kan be att få en klar och tydlig betygsmotivering. Är den rimlig och man håller med - så är det inget mer att diskutera. Är den inte det - finns diskussionsutrymme, som jag ser det.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18522
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jag fick ett C fast jag förtjänade ett A

Inläggav Algotezza » 19 mar 2019 13:19

störningsmoment skrev:jag fick som svar att man inte får överklaga betyg och att han får samtal från arga föräldrar vartenda dag om barn men också vuxna som tycker att de förtjänar högre betyg. jag ska göra om kursen och se om jag kan byta lärare.


Man behöver inte kalla det överklaga. Man kan be att få en klar och tydlig betygsmotivering. Är den rimlig och man håller med - så är det inget mer att diskutera. Är den inte det - finns diskussionsutrymme, som jag ser det.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Jag fick ett C fast jag förtjänade ett A

Inläggav Anders » 20 mar 2019 11:04

störningsmoment skrev:jag fick som svar att man inte får överklaga betyg och att han får samtal från arga föräldrar vartenda dag om barn men också vuxna som tycker att de förtjänar högre betyg. jag ska göra om kursen och se om jag kan byta lärare.


Det är väl egentligen inte det du är ute efter. Det är väl att få en motivation på varför ditt betyg var lägre. Vad svarade han på det?

Och vad mer exakt innehåller Filosofi 1 och 2? Som barn från ickeakademikerhem hade jag trots toppbetyg från grundskola inte möjlighet att läsa nåt så kul som filosofi, har bara läst Idehistoria 15 poäng på UU kvällstid efter jobbet. Där tentade man och det låg till grund för godkännande.
Har man inte tentor då man läser Filosofi? Som man får rättade med kommentarer? Är det rent godtycke? Har du skrivit A på tentor och den här tjommen har satt C får han ju motivera det jävligt bra, antar jag.

Jag tror jag skulle vara urkass i modal logik, det ser helt själsdödande ut. Även om jag klarade civilartentor i matte och programmering rätt ledigt. Har också varit i diskussioner med unga filosofistuderande. Som i linje med som jag uppfattar det dagliga arbetet på institutionerna blir väldigt piecemeal, blir oerhört själsdödande. "Kan det finnas något som ett värde", kan man sitta tillsammans och älta i två timmar... De jag känner som verkligen forskar har en större glöd, och jag har fått förmånen att vara med på deras egna interna föredrag, det finns en eld där, liksom att prata om något som spelar roll i världen. Lite som att höra Åsa Wikforss i sommarprogram kontra läsa hennes papers. Är det samma människa?

Vad var det för tentor i Filosofi 1 och Filosofi 2? Är det helt olika saker?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18522
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jag fick ett C fast jag förtjänade ett A

Inläggav Algotezza » 20 mar 2019 21:05

Anders skrev:
störningsmoment skrev:jag fick som svar att man inte får överklaga betyg och att han får samtal från arga föräldrar vartenda dag om barn men också vuxna som tycker att de förtjänar högre betyg. jag ska göra om kursen och se om jag kan byta lärare.


Det är väl egentligen inte det du är ute efter. Det är väl att få en motivation på varför ditt betyg var lägre. Vad svarade han på det?

Och vad mer exakt innehåller Filosofi 1 och 2? Som barn från ickeakademikerhem hade jag trots toppbetyg från grundskola inte möjlighet att läsa nåt så kul som filosofi, har bara läst Idehistoria 15 poäng på UU kvällstid efter jobbet. Där tentade man och det låg till grund för godkännande.
Har man inte tentor då man läser Filosofi? Som man får rättade med kommentarer? Är det rent godtycke? Har du skrivit A på tentor och den här tjommen har satt C får han ju motivera det jävligt bra, antar jag.

Jag tror jag skulle vara urkass i modal logik, det ser helt själsdödande ut. Även om jag klarade civilartentor i matte och programmering rätt ledigt. Har också varit i diskussioner med unga filosofistuderande. Som i linje med som jag uppfattar det dagliga arbetet på institutionerna blir väldigt piecemeal, blir oerhört själsdödande. "Kan det finnas något som ett värde", kan man sitta tillsammans och älta i två timmar... De jag känner som verkligen forskar har en större glöd, och jag har fått förmånen att vara med på deras egna interna föredrag, det finns en eld där, liksom att prata om något som spelar roll i världen. Lite som att höra Åsa Wikforss i sommarprogram kontra läsa hennes papers. Är det samma människa?

Vad var det för tentor i Filosofi 1 och Filosofi 2? Är det helt olika saker?

Kolla:

https://www.skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne?url=1530314731%2Fsyllabuscw%2Fjsp%2Fsubject.htm%3FsubjectCode%3DFIO%26lang%3Dsv%26tos%3Dgy%26p%3Dp&sv.url=12.5dfee44715d35a5cdfa92a3
Göran Egevad egevad@gmail.com

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Jag fick ett C fast jag förtjänade ett A

Inläggav Anne » 20 mar 2019 21:26

störningsmoment skrev:Jag har studerat en längre tid och har gjort filosofi 1 och har precis avslutat filosofi 2... Nu fick jag ett C i den sistnämnda kursen fast jag var värd ett A. Vad tycker ni? Har betyg något med hur bra filosof man är? Jag är skärrad nu att mitt abstrakta tänkande va medelmåttigt... Känns som jag blivit biten i nacken av ett rovdjur som släpat iväg med mig och lagt mig blödande i en skogsdunge utan möjlighet att ta mig hem igen.

Öva lite här då allra vänskapligast. Hur motiverar du att du att du är värd ett A?

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Jag fick ett C fast jag förtjänade ett A

Inläggav Anne » 20 mar 2019 22:28

(Upprepade mig lite för att du skulle tänka/känna efter). Googlade lite snabbt då jag inte är insatt i nuvarande betygsystem. Men motsvarar det VG, varför är du pissed? Det är ju ett bra betyg!

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Jag fick ett C fast jag förtjänade ett A

Inläggav Anders » 21 mar 2019 01:18

Algotezza skrev:
Anders skrev:
störningsmoment skrev:jag fick som svar att man inte får överklaga betyg och att han får samtal från arga föräldrar vartenda dag om barn men också vuxna som tycker att de förtjänar högre betyg. jag ska göra om kursen och se om jag kan byta lärare.


Det är väl egentligen inte det du är ute efter. Det är väl att få en motivation på varför ditt betyg var lägre. Vad svarade han på det?

Och vad mer exakt innehåller Filosofi 1 och 2? Som barn från ickeakademikerhem hade jag trots toppbetyg från grundskola inte möjlighet att läsa nåt så kul som filosofi, har bara läst Idehistoria 15 poäng på UU kvällstid efter jobbet. Där tentade man och det låg till grund för godkännande.
Har man inte tentor då man läser Filosofi? Som man får rättade med kommentarer? Är det rent godtycke? Har du skrivit A på tentor och den här tjommen har satt C får han ju motivera det jävligt bra, antar jag.

Jag tror jag skulle vara urkass i modal logik, det ser helt själsdödande ut. Även om jag klarade civilartentor i matte och programmering rätt ledigt. Har också varit i diskussioner med unga filosofistuderande. Som i linje med som jag uppfattar det dagliga arbetet på institutionerna blir väldigt piecemeal, blir oerhört själsdödande. "Kan det finnas något som ett värde", kan man sitta tillsammans och älta i två timmar... De jag känner som verkligen forskar har en större glöd, och jag har fått förmånen att vara med på deras egna interna föredrag, det finns en eld där, liksom att prata om något som spelar roll i världen. Lite som att höra Åsa Wikforss i sommarprogram kontra läsa hennes papers. Är det samma människa?

Vad var det för tentor i Filosofi 1 och Filosofi 2? Är det helt olika saker?

Kolla:

https://www.skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne?url=1530314731%2Fsyllabuscw%2Fjsp%2Fsubject.htm%3FsubjectCode%3DFIO%26lang%3Dsv%26tos%3Dgy%26p%3Dp&sv.url=12.5dfee44715d35a5cdfa92a3

Porr. Förutom logiken, då.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

störningsmoment
Inlägg: 16
Blev medlem: 17 mar 2019 02:18

Re: Jag fick ett C fast jag förtjänade ett A

Inläggav störningsmoment » 23 mar 2019 02:28

Anders skrev:
störningsmoment skrev:jag fick som svar att man inte får överklaga betyg och att han får samtal från arga föräldrar vartenda dag om barn men också vuxna som tycker att de förtjänar högre betyg. jag ska göra om kursen och se om jag kan byta lärare.


Det är väl egentligen inte det du är ute efter. Det är väl att få en motivation på varför ditt betyg var lägre. Vad svarade han på det?

Och vad mer exakt innehåller Filosofi 1 och 2? Som barn från ickeakademikerhem hade jag trots toppbetyg från grundskola inte möjlighet att läsa nåt så kul som filosofi, har bara läst Idehistoria 15 poäng på UU kvällstid efter jobbet. Där tentade man och det låg till grund för godkännande.
Har man inte tentor då man läser Filosofi? Som man får rättade med kommentarer? Är det rent godtycke? Har du skrivit A på tentor och den här tjommen har satt C får han ju motivera det jävligt bra, antar jag.

Jag tror jag skulle vara urkass i modal logik, det ser helt själsdödande ut. Även om jag klarade civilartentor i matte och programmering rätt ledigt. Har också varit i diskussioner med unga filosofistuderande. Som i linje med som jag uppfattar det dagliga arbetet på institutionerna blir väldigt piecemeal, blir oerhört själsdödande. "Kan det finnas något som ett värde", kan man sitta tillsammans och älta i två timmar... De jag känner som verkligen forskar har en större glöd, och jag har fått förmånen att vara med på deras egna interna föredrag, det finns en eld där, liksom att prata om något som spelar roll i världen. Lite som att höra Åsa Wikforss i sommarprogram kontra läsa hennes papers. Är det samma människa?

Vad var det för tentor i Filosofi 1 och Filosofi 2? Är det helt olika saker?


Att jag inte svarar tillräckligt utförligt och komplext. Blyghet är ett problem och jag hade önskat att han ställde flera frågor! Har även pratat med handledare, Hermodssupport som inte kunde göra något. Min handledare ansåg att jag var förtjänt ett A. Tyvärr är filmen av examinationen raderad eftersom det gått för lång tid men annars hade jag haft rätt att gå igenom det med min handledare men det visste inte jag förrän nu. Jag misslyckades på en fråga: "nämn en bok av Rousseau". JA, det var en faktamiss men jag blev helt spak när jag fick den frågan. Jag hade kunnat förstå om jag blir sänkt till t.ex B för att jag missar den faktan, men C?Jag nämnde massor av andra böcker från filosofer och jag tycker att det borde ha hjälpt. När jag stannade upp och tänkte så sa han "du vet väl att du inte får fuska?" så då blev det ännu jobbigare. Filosofi1 gjorde jag på ett platsgymnasium vilket skiljer sig från Hermods där man studerar på distans. Är medlem i en grupp och har fått reda på att flera personer har problem med denna läraren exempelvis att han kräver att man lägger in filer i uppdragen när funktionen inte finns och att han anklagar allt och alla för fusk.

störningsmoment
Inlägg: 16
Blev medlem: 17 mar 2019 02:18

Re: Jag fick ett C fast jag förtjänade ett A

Inläggav störningsmoment » 23 mar 2019 02:33

Ska dock tillägga: JAG týcker att jag svarade utförligt på alla frågor och jag har aldrig misslyckats tidigare. Så vad gäler utförlighet fattar jag inte? Många av frågorna var dessutom faktafrågor vilka man ej kan svara utförligt.Jag har fått A på alla mina 50-poängskurser men även de flesta 100 poängarna. Detta är det sämsta betyg jag någonsin fått och mitt ego är allvarligt skadat. =P~ :roll:

störningsmoment
Inlägg: 16
Blev medlem: 17 mar 2019 02:18

Re: Jag fick ett C fast jag förtjänade ett A

Inläggav störningsmoment » 23 mar 2019 02:45

lynx skrev:
störningsmoment skrev:Jag har studerat en längre tid och har gjort filosofi 1 och har precis avslutat filosofi 2... Nu fick jag ett C i den sistnämnda kursen fast jag var värd ett A. Vad tycker ni? Har betyg något med hur bra filosof man är? Jag är skärrad nu att mitt abstrakta tänkande va medelmåttigt... Känns som jag blivit biten i nacken av ett rovdjur som släpat iväg med mig och lagt mig blödande i en skogsdunge utan möjlighet att ta mig hem igen.

Öva lite här då allra vänskapligast. Hur motiverar du att du att du är värd ett A?


Jag har aldrig fått ett C i hela mitt liv så det är ett av skälen till att jag är ledsen.

Min motivering är:
Jag fick A på alla uppdrag
Jag fick 100 procent på alla prov
Jag svarade på alla frågor utom ett faktafel på den muntliga examinationen. Jag tog upp egna exempel på filosofer och beskrev hur t.ex jämstäldhet och jämlikhet i samhället kan ha påverkat deras olika förhållnignssätt. Hade en lååång utläggning om Mary Wollstonecrraft som jag skriit ett fördjupningsarbete om. tog massa exempel på hur hon påverkat oss då och nu
Jag blev stressad när läraren sa "du vet väl att du inte får fuska" när jag tänkte. Jag frågade om han ville att jag skulle filma runtomkring mig hur det ser ut så han kan se att jag inte har fusklappar. men han sa att det var okej.
What the fuck do you want from me motherfucker?


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster